Formica fusca (Ashka)

Alle Formica kolonies van de leden
Gebruikersavatar
Ashka
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 april 2017
Gender:

Formica fusca (Ashka)

Bericht door Ashka »

Ja! Ze zijn er! :D - 39 stuks en de koningin!

Gister zijn we bezig geweest met het klaar maken van hun verblijf. Ik denk dat ik uiteindelijk iets te enthousiast ben geweest met de talkpoeder. Vanavond zijn we bezig gegaan met het overzetten in hun nieuwe verblijf. Eigenlijk had ik verwacht dat de mieren al in een buisje zouden zitten onder het mos waar xerxeron het over had in zijn blog. Gelukkig hadden we nog een leeg buisje liggen waar groentezaadjes in hebben gezeten, hopelijk zijn ze hier ook tevreden mee.

Afbeelding

Na de mieren uit het mos geplukt te hebben, zijn we het mos en humus gaan controleren op broed. Wat we konden vinden hebben we bij de mieren in het formicarium (klink fancy voor een Fererro Rocher doosje) gelegd. Na aanleiding van de verhalen die ik had gelezen over de Formica fusca, dacht ik dat ze gelijk zichzelf zouden verstoppen. Toch zijn een aantal van de eerste mieren vrijwel direct op het suikerwater afgegaan.

Afbeelding

Naast die paar mieren die niet zo schuw leken te zijn, zaten er ook een aantal onder de schelp, de rest onder het buisje. Na het overzetten van de koningin hebben we er een pluk mos ingelegd waar ze zich onder kunnen verstoppen. Daar hebben ze uiteindelijk ook de eitjes heen gesleept. We hebben nog een vlieg gekookt en ze deze gegeven. Ik ben bang dat hij te groot was, maar het was wel vermakelijk om ze te zien sjorren aan het vliegje.

Afbeelding

Hoe leuk het ook was om de beestjes te bekijken en ze aan het werk te zien, hebben we ze toch in de schoenendoos gezet. Hopelijk kunnen ze nu rustig bijkomen van de reis en intrekken in de buis. We zullen echt heel hard ons best doen om niet elke dag 500x te kijken - ik ben echt heel erg nieuwsgierig naar wat ze allemaal aan het doen zijn :D . De schoenendoos staat nu nog op een kier zodat we naar binnen kunnen gluren, misschien dat we die helemaal dicht doen... morgen... als het licht is.

For now... do not disturb ;).

V&O
Plaats reactie