Mijn Lasius niger kolonie

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Mijn Lasius niger kolonie

Bericht door MiekeRoth »

Dag allemaal,

Mijn eerste kolonie is een Lasius niger kolonie. Ondertussen heb ik ook al een Formica fusca kolonie, maar die laat ik voorlopig even met rust.
De kolonie heb ik eind april gekocht op mierenboerderij.nl en ik heb er, beginner als ik ben, gelijk een formicarium en een arena aan het reageerbuisje aan aangesloten. En de mieren zijn na een paar dagen, ondanks dat het formicarium niet verduisterd was en het reageerbuisje wel, verhuisd naar het formicarium.

Ik heb geluk gehad: de kolonie doet het erg goed. Toen ik haar kocht bestond ze uit de gyn en 6 mieren, ondertussen zijn er volgens mij al zeker 2 geboortegolfjes geweest waarbij ik bij de laatste zeker 15 poppen telde. En die zijn van de week uitgekomen. De kolonie zit op een vaste hoek in het formicarium, ze verplaatsen zich heel af en toe als gevolg van de fase van de nieuwe aanwas, maar dat is het. Het grappige is dat ze rond de uitgang van het nest in het formicarium zelf naar de oppervlakte een rondje hebben gemaakt met behulp van restjes watten en afval.

Het nest lijkt op de video vrij vochtig, maar dat is eigenlijk alleen maar in deze kamer. De kamer waar de kolonie dus het meeste zit. Ik bevochtig het nest regelmatig maar zorg er wel voor dat het niet te vochtig wordt. Verder de normale voeding voor een kolonie deze grootte: suikerwater, nep honingdauw en fruitvliegjes.



https://youtu.be/KnQYTynzyy8

Opmerkingen kunnen hier: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10060
Laatst gewijzigd door MiekeRoth op 24 jun 2017, 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Mijn Lasius niger kolonie

Bericht door MiekeRoth »

Dit is trouwens de opzet. Dat buisje heb ik nu vervangen voor een nieuw, het water werd geel, en om het buisje zit verduistering. De mieren zitten, vanaf hier gezien, in de rechter hoek aan de voorkant van het formicarium.

Afbeelding
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Mijn Lasius niger kolonie

Bericht door MiekeRoth »

Op dit moment weinig te melden. De kolonie zit op een aardige pak eitjes en kleine larven, ze doen het verder goed.
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Lasius niger kolonie (Mieke Roth)

Bericht door MiekeRoth »

De kolonie groeit gestaag. Ik ben nu ook krekels aan het voeren en die worden gedeeltelijk onttakelt. Ook ben ik van watjes voor het voeren van suikerwater overgegaan op kleine reageerbuisjes. Het enige vervelende is dat een van die buisjes bij het vallen gescheurd was waardoor er drie werksters vast kwamen te zitten. Maar als ze heel zijn werken ze een stuk prettiger dan de (losse) watjes.

De video hieronder laat weer de bedrijvingheid zien. Lang niet alle mieren zijn te zien, mijn schatting is dat we over de 40 heen zijn en er liggen zeker 20 poppen klaar. Toch nog een vraag: ik vind de werksters heel erg klein als ik ze vergelijk met de Lasius niger werksters die hier in mijn tuin lopen. Had eigenlijk verwacht dat ze nu al wel wat groter zouden worden. Bij welke grootte van de kolonie worden de werksters hun uiteindelijke grootte?




Reacties kunnen op http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10060
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Mijn Lasius niger kolonie

Bericht door MiekeRoth »

Hier trouwens mijn 22 andere Lasius niger kolonies, gevangen op 5 juli. Ik check eens in de week en zag vanochtend dat alles eitjes en larven heeft.
IMG_1179.JPG
IMG_1180.JPG
IMG_1181.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Mijn Lasius niger kolonie

Bericht door MiekeRoth »

Hier een close-up van de broedkamer. Veel broed en veel cocons.


16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Mijn Lasius niger kolonie

Bericht door MiekeRoth »

Alle coconnen van de laatste keer zijn de laatste paar dagen uitgekomen. Heel duidelijk te zien is dat een groot deel van de vloer bedekt is met grote larven. En als je goed kijkt is het achterlijf van de koningin erg groot.

16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Mijn Lasius niger kolonie

Bericht door MiekeRoth »

Eind maart heb ik alles uit de winterberging gehaald en behalve 1 kleine kolonie heeft alles het glansrijk overleefd. Op dit moment hebben alle Lasius niger kolonies poppen, larven en eitjes, dus dat beloofd wat dit jaar. Mijn eerste kolonie doet het zeer goed, daar zijn de werksters ook een stuk actiever dan vorig jaar. Alle krekels, fruitvliegjes en het suikerwater worden gretig mee naar binnen genomen.

Nu zit ik echter met 1 vraagje: hieronder een filmpje van de kolonie waarbij ik ook naar de buitenwereld draai en die laat zien. In de buitenwereld ligt een jellie-kuipje waar deze kolonie zich vanaf het begin gretig op stortte. In de buitenwereld zitten ook een paar levende fruitvliegjes, dus ik dacht vandaag in eerste instantie dat het larven van de fruitvliegjes waren die je bij de werksters op de jellie ziet. Maar nu denk ik dat het mierenlarven zijn. Ze hebben de larven gewoon *naar* het eten gebracht in plaats van andersom! Heeft iemand dit wel eens eerder gezien? Ik vind het gaaf, maar moet er dus aan denken niet zomaar het kuipje weg te halen.



Opmerkingen kunnen hier: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10060
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Mijn Lasius niger kolonie

Bericht door MiekeRoth »

Ik zal vanavond of morgen eens kijken of ik weer een filmpje hier neer kan zetten. De kolonie is ondertussen gegroeid tot zeker 200-250 werksters en misschien wel meer. Er ligt een heleboel broed en larven en alles wat ik ze toestop wordt gretig het nest binnengesleept. Ik zit al te kijken hoe ik hun ruimte kan uitbreiden, de cube van mierenboerderij kan ongeveer 400 werksters aan.
Bij de proefkolonies van vorig jaar heb ik de minst groeiende weggedaan, een van de twee best groeiende kolonies in een aquarium formicarium gedaan, die doet het nu heel erg goed, en de rest gaat binnenkort naar acrylformicariums.
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Mijn Lasius niger kolonie

Bericht door MiekeRoth »

O, de reden dat de kolonie de larven op de jelly legde was omdat het gisp te droog was. Creatieve oplossing van ze!
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Mijn Lasius niger kolonie

Bericht door MiekeRoth »

Hier het filmpje van hoe de kolonie er nu uitziet. Recent is er een grote lading coconnen uitgekomen, nu liggen er voornamelijk larven en hopen eitjes.
Ik moet zeer binnenkort gaan kijken naar een groter formicarium voor deze kolonie. Benieuwd of ik, als ze deze cube verlaten hebben, het gips weer redelijk schoon kan krijgen voor de volgende kolonie.


16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
Plaats reactie