Lasius niger (mannes)

Alle Lasius kolonies van de leden
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Vandaag heb ik mijn eerste koninginnen gevangen. Ik wil met deze blog de voortgang gaan bijhouden. En ik hoop op af en toe wat feedback via deze Vragen en Opmerkingen draad. Omdat ik veel heb aan andere blogs met foto's, ben ik van plan die zelf ook veel te plaatsen.

Bijna alles wat ik tot nu toe gedaan heb, is het idee van anderen op dit forum. Als je je eigen idee terug aantreft: hartstikke bedankt, dat je die gedeeld hebt. Ik hoop dat je het niet erg vindt, dat ik niet altijd de namen erbij terug zoek, van wie het bedacht heeft. De afgelopen weken heb ik veel gelezen en heel veel geduld geoefend. Ik heb alvast wat gespeeld met ytong en gips, hoewel ik dat nog lang niet ga gebruiken. Later maak ik daar misschien nog foto's van. Voorlopig zijn het reageerbuisjes en straks wat bakjes erbij.

Ik heb er vandaag 13 gevangen. Dat is denk ik veel. Eigenlijk hoef ik maar 1 nest. Maar ik wil ook kunnen vergelijken en ik zie wel. Misschien geef ik er op termijn weg.
kraam.jpg
De onderste 7 zijn in het halfdonker en hebben mooie namen, met hun voorletter op de reageerbuis. De bovenste 6 zijn genummerd en in het licht.

Dan heb ik nog een vraag, namelijk of ik ze niet te weinig of teveel ruimte geef. Daarom hier nog een foto van nummer 3 dichtbij, met millimeterpapier voor de afmetingen. (EDIT n.a.v. antwoord in V&O: de ruimte is goed)
afstand.jpg
Vragen en opmerkingen kunnen hier: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10109
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mannes op 05 jul 2017, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Ik heb dus (zie foto boven) twee rijtjes reageerbuisjes met gynes. De onderste rij is in het half-donker en de bovenste rij in het licht. Het idee is, dat ik alles kan goed kan bekijken, zonder te storen, doordat ik er een paar in het licht heb liggen. Ik hoef niets te bewegen om ze te zien en kan net zo veel kijken als ik wil. De onderste rij laat ik dan volledig met rust. Ik kan daarvan aannemen, dat ze het net zo goed (of beter, omdat ze donkerder liggen) maken als de bovenste rij.

Ik ben als een moeder, die net van haar eerste baby is bevallen. De hele dag check ik hoe het gaat 8-) De dames zitten wat stil en af en toe poetsen ze zich wat. Soms zijn ze helemaal opgekruld, omdat ze dan hun buik poetsen. Er is rustige beweging bij alle zes de genummerden. Als ik kom kijken, is er misschien een heel weinig verandering van lichtval. Ik heb niet de indruk, dat ze zich daar iets van aantrekken.

Zojuist zag ik een wit puntje bij gyne no. 3 op het glas geplakt. Ik durfde haast niet te geloven, dat het al een eitje was. Ik ging met mijn smartphone in de weer om een foto te maken, om het jullie voor te leggen. Terwijl ik daarmee bezig was, zag ik dat de gyne het witte puntje in haar bek had genomen. Daardoor denk ik dat de kans best groot is, dat het een eitje is: denken jullie dat ook? Ik vreesde trouwens wel even dat ze door mijn bewegingen met de smartphone onrustig was geworden en bezig was het eitje weer op te eten. Maar een paar minuten later was het ietsje verder weer tegen het glas geplakt. Ik was met iets anders bezig, toen dat gebeurde, dus ik heb het weer wegplakken zelf niet gezien.

Het witte dingetje is minder dan een halve mm groot. Het zit nu aan de 'andere' kant van het reageerbuisje dan van waar de foto is genomen. De gyne zit wat opgekruld, omdat ze zich net aan het poetsen was.
eitje.jpg
Vragen en opmerkingen kunnen hier: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10109
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mannes op 06 jul 2017, 07:29, 1 keer totaal gewijzigd.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
thomas2001
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 juni 2017
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door thomas2001 »

dat witte kruimeltje kan inderdaad een eitje zijn, en als ik u was zou ik de bovenste rij ook in het donker zetten en zoveel mogenlijk met rust proberen te laten, van beweging en licht kan een gyne gestrest worden en aan stress kunnen ze dood gaan. ik snap dat het heel verleiderlijk is om de heledag door even naar die buisjes te kijken maar als je ze met rust laat zal de koningin zich meer op het gemak gaan voelen en eitjes leggen. hoop dat u hier wat aan heeft.....
15 lasuis niger gynes gevangen op (04-07-2017)
7 lasuis niger gynes gevangen op (10-07-2017)
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door Sneeuwuil »

Ze gaan vrijwel direct aan de leg, maar ik heb eigenlijk nog nooit één ei gezien zo. Ik weet het niet zeler, maar zou verwachten dat ze er een aantal tegelijk legt.

Lasisus niger kun je wel elke dag bekijken, dat heb ik in elk geval in het begin zeker gedaan. 'De hele tijd'is misschien wat overdreven, dan zou ik 1 of 2 showmodellen uitkiezen en de rest weg leggen en over een tijd pas weer bekijken.
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Eigenlijk zijn de zes bovenste de 'showmodellen'. Als er heel veel verschil komt tussen die in het donker en die in het licht, ga ik het uiteraard melden en heb ik het voor altijd geleerd. Voor nu geeft het niet, als er een paar wat minder gaan. Als ze alle zes dood zouden gaan, zou dat wel jammer zijn natuurlijk. Maar nog geen ramp, en dat gaat denk ik niet gebeuren.

@thomas2001 @Sneeuwuil bedankt voor jullie reacties. Het is wel een beetje verwarrend, dat jullie direct in dit topic hadden gereageerd. Er is namelijk een apart 'Vragen en Opmerkingen' topic, zoals ik onderaan de postings schrijf. Ik denk dat het duidelijker is, ook voor andere meelezers, als je daar de reacties plaatst. Dan blijft dit puur het blog voor mijn Lasius nigers. Maar toch bedankt voor jullie reacties.

Gyne no. 1 heeft nu geloof ik ook al een eitje. Het is nu wat te donker om het goed te zien. Morgen kijken.

Vragen en opmerkingen kunnen hier: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10109
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door Sneeuwuil »

Ah, ja die blogs zijn hier zo onhandig. Het was niet mijn bedoeling je blog te verprutsen. Iemand zal de berichten wel kunnen verplaatsen of verwijderen voor je denk ik. De 'vragen en opmerkingen' tak zal ik niet gebruiken. Dat is me te raar.
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Bij gyne no. 1 ligt plots een heel klompje :shock: Dat is goed geregeld, want zij ligt vooraan en is nog het best te zien. Bij no. 3 nog steeds één eitje, en nu bij no. 6 ook één. De overige drie showmodellen hebben, voor zo ver ik kan zien, momenteel nog geen eitjes gelegd.
g01_klompje.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

De tweede volle dag in de kraamkamer is het volgende gebeurd:
Gyne no. 1 heeft haar stapeltje van ongeveer zes eitjes verplaatst. Volgens mij heeft ze er geen bij gelegd.
Gyne no. 2 heeft nog geen eitjes gelegd.
Gyne no. 3 heeft er een eitje bij gelegd. Totaal heeft ze er nu twee.
Gyne no. 4 heeft nog geen eitjes gelegd.
Gyne no. 5 heeft haar eerste eitje gelegd.
Gyne no. 6 heeft er een eitje bij gelegd. Totaal heeft ze er nu twee.

Dus van de showmodellen hebben alleen 2 en 4 nog geen eitjes. Ik las zojuist elders op het forum dat sommigen er zelfs twee weken over kunnen doen, voordat ze beginnen te leggen. Wat een verschil, dan, tussen de individuele exemplaren!

De gynes van de onderste rij laat ik deze eerste week geheel met rust, dus ik weet niet hoeveel eitjes die momenteel hebben.

Het valt me op dat de gyne met de meeste eitjes er ook het meeste zorg voor lijkt te hebben. Zolang er nog maar één eitje is, lijkt een gyne het wel een beetje te vergeten. Met twee eitjes is er al meer zorg en met zes eitjes duidelijk veel zorg. Ik kan niet zo goed zien waar die zorg precies uit bestaat. Het lijkt alsof ze vooral met haar voelsprieten en misschien ook met haar poten steeds checkt of ze er nog liggen. Ze klopt er wat op en/of raakt ze wat aan. Maar misschien zorgt ze ook wel dat de eitjes vochtig genoeg blijven. En gyne no. 1 heeft haar hele stapeltje in de loop van de ochtend een stukje verplaatst. Ze liggen nu aan de 'overkant' en ook iets dichter bij de watten (natte kant). Ik neem aan, dat ze dat met haar kaken doet, maar ik heb het niet zien gebeuren.

Dit is een foto van gyne no. 3. Ik heb een gedeelte van het millimeterpapier met een eddingstift zwart gemaakt, zodat de eitjes beter te zien zijn. Zo'n stukje papier kan ik m.b.v. een pincet achter de buisjes schuiven, zonder de gynes te verstoren; dat werkt wel fijn.
Ln03_e2.jpg
Vragen en opmerkingen kunnen hier: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10109
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

kraamkamer04.jpg
Vandaag zijn de gynes lekker op dreef met het leggen van eitjes. Ik neem aan, dat de warmte (plm 26 graden) goede invloed heeft. Buiten zie ik ook nog steeds nesten aanstalten maken voor een bruidsvlucht: zulk weer is het.

Ik kan de eitjes bijna niet meer tellen. De meesten hebben nu een trosje van zo'n 4 tot 6 eitjes. Gyne no. 4 heeft een grote inhaalslag gemaakt: van nul tot ongeveer 5 eitjes. Bij haar heb ik ook gezien hoe ze een eitje legde. Het kwam niet terecht bij het trosje. Ze ging het er ook niet meteen bij leggen. Nu, inmiddels een paar uur later, ligt het er wel bij. Ik had graag die actie van het verslepen van het eitje willen zien gebeuren, maar dat is dus niet gelukt.

Gyne no. 6 wijkt af in de zin dat ze de eitjes onder haar lijf houdt. De anderen plakken ze allemaal tegen de zijkant van het buisje, zoals hierboven bij no. 1 en no. 3 te zien is. Het lijkt er bij no. 6 ook op, alsof er twee eitjes direct tegen de natte watten gelegd zijn. Ik krijg dat laatste niet op de foto (wit op wit).
Ln06_klompje_onder_zich.jpg
Alleen gyne no. 2 heeft nog helemaal geen eitjes, maar wast zich wel rustig. Ik heb de indruk dat ze wel gezond is en ook nog wel komt. Ze is ook de kleinste van de zes.

Vragen en opmerkingen kunnen hier: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10109
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Na vier volle dagen hebben vijf van de zes showmodellen een klompje eitjes. 'Een klompje', dat wil zeggen ergens tussen de 5 en meer dan 10 eitjes. De gynes zitten overwegend met hun kop richting het klompje. Af en toe wassen ze zich, gaan wat water zuigen uit het watje of draaien zich wat. Een paar keer heb ik nu gezien, dat er een eitje gelegd werd. Alleen no. 2 heeft nog geen eitjes gelegd. Die is wat beweeglijker dan de anderen.

Vragen en opmerkingen kunnen hier: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10109
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Vandaag, 6 dagen na de vangst van mijn 13 Lasius nigers, heb ik voor het eerst de buisjes, die in het donker zijn, voorzichtig gecheckt. Ik was erg nieuwsgierig, vooral of daar meer eitjes waren gelegd.

Het resultaat was verassend: ze hadden niet meer eitjes gelegd, maar andere zaken waren wel anders. Wat vooral opviel, was dat drie van de zeven mieren wattendraden over zich heen hadden getrokken, iets wat geen van de 'showmodellen' de afgelopen week heeft gedaan.
wattendraden.jpg
Verder had Irene wel eitjes, en ook best veel, maar ze heeft die niet op een klompje liggen. Alle anderen hebben er een klompje van gemaakt. De variatie in waar eitjes lagen, en ook de hoeveelheden eitjes, was groter dan bij de showmodellen: die hebben meer hetzelfde gedaan. Misschien zijn er voor de verduisterde gynes meer geschikte plekken, waardoor je meer variatie ziet. Het kan ook gewoon toeval zijn.

Wilhelmina is de enige van de verduisterden, die geen eitjes heeft. Toen ik later de foto bekeek, zag ik dat er zwarte / donkergrijze puntjes op het natte watje zijn. Misschien is dat schimmel en heel misschien is het gerelateerd aan haar eitjesloosheid.
zwartepuntjes.jpg
Ik heb ze zo weinig mogelijk verstoord. Ik heb gebruik gemaakt van een dictafoon, voor makkelijke 'aantekeningen' tijdens het kijken. Ik heb foto's gemaakt en ze weer terug geschoven. Soms zie ik later op foto's dingen, die ik op het oog in eerste instantie niet had gezien. Bij de eerste die ik uitschoof (Storm) heb ik Storm, no.1 en no. 2 verstoord, doordat ik nog niet handig was. Het buisje van Storm gleed uit mijn vingers. Het voorste pijpje buisisolatie schoof weg, waardoor no. 1 naar beneden gleed. Ik probeerde het op te vangen, waardoor ik tegen no. 2 stootte. Het zijn met name schokkerige bewegingen, meer dan de veranderingen van de lichtsterkte, die de gynes in beweging brengen.
storm.jpg
Na dit eerste foutje ging het denk ik zonder stress voor de gynes. Ze bleven althans stil zitten.

Nog een kleine observatie aan de showmodellen: eitjes lijken vooral overdag te worden gelegd. Ik denk door de hogere temperatuur. Als ik ooit een warmtematje heb, ga ik dat misschien testen.

Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10109
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Het is nu drie weken na de vangst. Er is weinig te melden: allemaal, op één na, hebben ze een klompje broed, dat wat gelig wordt. Ze verplaatsen het af en toe. Er is veel zorg voor het broed. Als er tijdens het verplaatsen zo'n onooglijk eitje van het klompje los raakt, wordt het klompje meteen neergelegd en het eitje opgeraapt en weer tegen het klompje geplakt. Ik kan niet goed zien wat eitjes zijn en wat larfjes. Ik zie nog niets bewegen, in ieder geval.

Eerst dacht ik dat Wilhelmina geen eitjes had, maar nu zie ik toch een klein klompje. Nog wel wit, dus misschien afgelopen week pas gelegd.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Na twee weken tijd voor een update. De gynes zijn nu vijf weken geleden gevangen en in buisjes gedaan.

De helft van de gynes leeft verduisterd, met buisisolatie. Die doen het (verbazingwekkend genoeg) minder goed dan de gynes, die helemaal in het licht liggen. Er zijn er twee dood. Eén is waarschijnlijk verdronken, want het water was duidelijk gaan lekken. De andere was droog en overwoekerd met een gele schimmel. Die twee heb ik in de prullenbak gegooid en de buisjes heb ik met kokend water ontsmet. Ik zie bij de nog levenden verder allemaal larfjes.

Bij de onverduisterden heeft no. 2 nooit eitjes gelegd. Er was nu ook een zwarte schimmelvlek op het glas gekomen. Althans, ik neem aan dat het schimmel was.
Ln02_schimmel.jpg
Ik heb haar met een open buisje tussen de struiken buiten gelegd. Straks ga ik het buisje binnenhalen en schoonmaken.

No. 3 doet het veruit het beste met larven en ook poppen.
Ln03_poppen.jpg
De gynes zijn beduidend drukker en beweeglijker dan een paar weken geleden. Ik ben geneigd ze wat suikerwater te gaan geven, omdat ze zo actief zijn, maar dat houdt wel veel verstoring in. Ik vind het erg leuk om ze zo in de weer te zien. Ze lijken continu bezig met verplaatsen van eitjes en larven. Ik verheug me zeer op de eerste nanitics. Ik ga nu ook fruitvliegjes bestellen.

Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10109
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Ik zie nu pas dat no. 1 volgens mij poppen zonder cocon heeft. Ik heb erover gelezen, dat dat wel eens gebeurt. Maar ik kan me niet herinneren hoe dat dan komt. En of dat zich dan verder goed ontwikkelt. Ze legt ze mooi op een rijtje, links op de foto. Deze gyne heb ik vanmorgen ook nog een eitje zien leggen.
Ln01_poppen.jpg
Vragen en opmerkingen kunnen hier: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10109
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Via het Yuku-forum vond ik een antwoord op mijn vragen over poppen zonder cocon in deze draad: Ant Pupae - Cocoon vs Naked. Het wordt gegeven door antscanada:
With many ants, particularly those belonging Formica, the larvae requires bits of debris for the silk casing to be spun by the larvae. Workers will bury mature larvae in the moments right before pupating and later unbury them to reveal the cocoon. If there is no debris for the larvae, which can happen in a test tube setup, the pupae are naked. It is why the phenomenon of "cotton pulling" is so often observed with Formica queens in the founding stage.

Here is a video we filmed of this exact behaviour:
Dat gaat wel vooral over Formica, maar ik neem aan dat het met Lasius niger ook kan gebeuren. Eind van de ochtend heb ik goed licht; dan ga ik een goede foto van de gyne proberen te maken, om te bevestigen dat het echt een Lasius niger is.

Verderop in diezelfde draad, ook door antscanada, dit in antwoord op een vraag of het een probleem kan zijn (niet, dus :) )
I haven't seen a significant difference between ants eclosing from naked pupae or cocoons. Perhaps the cocoons may protect the pupae more from various elements but that's probably negligible.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Twee pogingen no. 1 goed op de foto te krijgen. Dit is de gyne, die poppen zonder cocon heeft. Dit is toch echt een Lasius niger?
Ln01_20170813.png
Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10109
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Ik heb na zes weken maar eens van alle gynes een foto gemaakt. Ik plak ze hierna, één per posting, zodat ik er elders makkelijker naar kan verwijzen. Het zijn er momenteel 11.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Ln01.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Ln03.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Ln04.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Ln05.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Ln06.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Ln_Amalia.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Ln_Irene.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Ln_Juliana.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Ln_Maxima.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Ln_Storm.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Ln_Wilhelmina.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Dat waren ze. Die met rode of gele achtergrond zitten normaliter in het donker. De anderen in het licht (zoals ik al eerder schreef, doen die in het licht het beter, en no. 3 is het verst met poppen).

De foto's zijn voor de buitenstaander allemaal een beetje hetzelfde en niet van goede kwaliteit. Mijn excuses daarvoor. Ik post ze vooral, om er later naar te kunnen linken. Bijvoorbeeld als ik een kolonie weg ga geven, of als de historie anderszins relevant is. Eén dezer dagen ontvang ik een simpel, goedkoop macro-lensje voor op mijn smartphone. Ik verwacht er niet heel veel van, maar sowieso zal het leuk zijn.

Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10109
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (mannes)

Bericht door mannes »

Het macro lensje is gearriveerd, maar blijkt niet op mijn smartphone te passen. Ik ga hem terugsturen.

Verder heb ik de fruitvliegjes binnen. Ze zaten in een kweekbakje. Dat had ik niet verwacht: ik had zelf twee kweekbakjes geprepareerd klaar staan. Van het gekochte bakje heb ik 'ge-ent' naar mijn eigen bakjes. Ik heb nu dus drie bakjes staan. Over twee weken zijn de ents bruikbaar, als ik het goed begrepen heb. Het gekochte bakje is met gaatjes, waardoor er van buiten vliegjes misschien hun genen in kunnen brengen, en er mijten in kunnen kruipen. Mijn eigen bakjes zijn met keukenpapier en zo steriel mogelijk geprepareerd. In principe wil ik alleen mijn eigen bakjes gebruiken, omdat ik denk dat daar minder mijten in zitten. Het gekochte bakje bewaar ik alleen even, voor als die mislukken.

Er zijn op dit moment nog geen nanitics, wel poppen, die er al zeker anderhalve week liggen. Als de nanitics er zijn, denk ik dat het zeker nog een week duurt, voordat er vliegjes aangenomen kunnen worden (Klopt dat? Hoe lang duurt dat bij Lasius niger ongeveer?). Dus ik denk dat over twee weken de eigen bakjes ver genoeg zijn, en tegen die tijd heb ik ze ook ongeveer nodig. Zo is het plan. Doe ik dat goed?

Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10109
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Plaats reactie