Lasius umbratus [JaimyOost]

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JaimyOost
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 28

Lasius umbratus [JaimyOost]

Bericht door JaimyOost »

hallo mensen!

ik heb vorige week dinsdag mijn eerste parasitaire soort gevonden; de Lasius umbratus. ik las op internet dat het lastig was om ze te laten accepteren dus heb de gyne toegevoegd aan een bestaande kolonie Lasius niger van +-10 werksters.

gelijk werd de gyne aangevallen en omdat er een ander soort het nest binnendrong vluchtte de Lasius niger gyne uit het nest, deze heb ik toen gelijk verwijderd van het nest en haar bij een andere startende gyne neergezet van dit jaar (ik dacht kan het altijd proberen) helaas is ze nu vermoord door de ernstig fysogastrische nieuwgevangen gyne.

maargoed, ze waren nog steeds agressief tegen de umbratus dus heb ik ze in de koelkast gelegd voor ongeveer 20 uur, toen ik ze de volgende dag weer uit de koelkast haalde en liet opwarmen waren ze tevreden met hun nieuwe gyne en begonnen ze elkaar te wassen, gelukkig. 8-)

het is vandaag al acht dagen later en de gyne doet het erg goed, ze krijgt ook al eten van de niger werksters dus het ziet er tot nu toe allemaal goed uit.

ik zal deze blog bijhouden en binnekort meer laten weten! ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sideswipe
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 juli 2017
Locatie: Gaanderen
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Lasius umbratus [JaimyOost]

Bericht door Sideswipe »

Open je ook een reactie topic? Ik heb er nu ook 1 zitten in een lasius kolonie met +-50 werksters en +-50 poppen ze is alleen nog niet begonnen met leggen hoop dat dit snel gebeurd ze zit er al een week bij en ze voeren haar ook.
2x Messor barbarus +- 20 werksters
1x Myrmica rubra +- 75 werksters
1x Temnotorax sp. +- 50 werksters
1x Formica sp. +- 20 werksters
30x Lasius niger gyne
25x Lasius flavus gyne
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius umbratus [JaimyOost]

Bericht door Nanitic »

Dat is tof zeg, slim ook die truc met de koelkast. Heb je echt naar de koelkast moeten rennen om de gyne in leven te houden? Of viel de aanval mee?

Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Plaats reactie