Vyce's Lasius Niger

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
vyce
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 juni 2017
Locatie: Deventer
Gender:

Vyce's Lasius Niger

Bericht door vyce »

Ik dacht ik begin ook maar eens een blog over mijn lasius niger 'kolonie'

Ik heb mijn twee gynes nu ongeveer een maand en ik heb het idee dat het met beide wel goed gaat komen. Mijn plan is om 1 van de twee uiteindelijk te houden en dit verder uit te bouwen. Hoe ik de andere uiteindelijk vrij laat moet ik nog even bedenken. Misschien leg ik het buisje wel ergens in het park neer en haal het een week later op als het leeg is :lol:

Bij wijze van experiment had ik vorige week bij één van de twee gynes een dood fruivliegje in het reageerbuisje gedaan. Ik zag het vliegje tegen het raam vliegen en dacht waarom niet. Ik heb hem er in gedrukt en aangezien het aanvankelijk genegeerd werd heb ik er niet meer naar om gekeken. Toen ik twee dagen erna terug keek was hij weg dus ik nam maar aan dat hij door iets of iemand was opgegeten.

Vandaag heb ik weer een fruitvliegje dood kunnen slaan en hem bij dezelfde gyne in het buisje gelegd. Zo kan ik zien wat uiteindelijk het verschil tussen de gynes en het broed is. Dit maal was ze er gelijk bij. Eerst verplaatste ze alle poppen naar de meest veilige kant van het nest en vervolgens sleepte ze het fruitvliegje naar de larven. Nu 2 uur later is het vliegje al bijna helemaal verdwenen.




Nu zit ik al langzamerhand na te denken over een buitenwereld en eventueel formicarium. Ik weet dat het nog veel te vroeg is maar dan heb ik in ieder geval tijd genoeg om iets moois te fabriceren of te kopen. Het moet namelijk wel in de huiskamer staan :D
DamonGG
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 juli 2017
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Vyce's Lasius Niger

Bericht door DamonGG »

Een buitenwereld zou misschien binnenkort al kunnen als er rond de 10 werksters zijn, maar met het formicarium zou ik wachten totdat er 100 werksters zijn. Anders gaan ze misschien het formicarium als afvalplaats gebruiken.
ik heb:
1 x Lasius Niger 3 werksters {Winterslaap}
1 x Lasius Niger 9 werksters en broed
binnenkort:
niks
NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Vyce's Lasius Niger

Bericht door NickAnts »

misschien een idee om de andere Lasius niger ''kolonie'' weg te geven in plaats van vrijlaten?
ik zou namelijk een Lasius niger kolonie willen, ik heb al veel gezocht naar een gyne alleen niks gevonden.
ik zou de verzendkosten dan wel willen betalen :$
vyce
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 juni 2017
Locatie: Deventer
Gender:

Re: Vyce's Lasius Niger

Bericht door vyce »

Een kleine update! Drie dagen geleden zag ik mijn eerste werkster verschijnen tussen alle poppen en eitjes.
Vandaag is het al een stukje drukker geworden in het buisje. Ik betrap mezelf er op dat ik toch wel wat vaker naar de mieren wil kijken dan goed voor ze schijnt (al lijken ze bij mij er niet heel erg last van te hebben, ze blijven rustig zitten)
File 17-08-2017, 13 18 32.jpeg
Zoals je kan zien zijn er een tiental kleine miertjes bij gekomen!

Ik heb een klein doosje gehaald en hier een gat in gemaakt om één van de twee reageerbuisjes aan te sluiten (de andere heeft nog geen buitenwereld). Vervolgens in het deksel een gat gemaakt en hier wat watten ingestoken. M'n wederhelft vond het namelijk toch niet heel fijn om hem open te laten :lol: dus nu even deze oplossing. Uiteindelijk maar kiezen voor iets van bezinegaas oid. Onder het buisje heb ik ook wat watten gestoken zodat er niet een grote ruimte zit tussen het buisje en de grond van het bakje. Ik weet niet of dit persé nodig is maar zo hebben ze in ieder geval extra watjes om mee te gaan slepen. Misschien hebben jullie wat tips?
File 17-08-2017, 13 17 42.jpeg
Ik heb al verschillende miertjes in het buitenverblijf zien rondlopen, maar grotendeels blijven ze toch nog veilig in het buisje zitten.

Hieronder nog een klein filmpje die ik begin van de week had gemaakt toen ik in al m'n enthousiasme wat honing bij de mieren gegooid had nadat ze hun eerste werkster kregen. Ik had verwacht dat de nanitic er ook op zou duiken maar alles is opgezogen door de koningin. Ze kon het gelijk op de heupen plakken want het gaster was daarna wel wat dikker ;)



Ik zal ook even een opmerkingen/vragen thread maken en de link hieronder plakken.

Edit: hier is het topic te vinden:http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10477
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie