Mijn eerste kolonie! (Lasius Niger)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ikke1402
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 augustus 2017
Locatie: heeg
Gender:
Leeftijd: 23

Mijn eerste kolonie! (Lasius Niger)

Bericht door ikke1402 »

Hallo mensen,

Ik heb nu sinds een maand mijn eerste kolonie binnen vanuit mierenboerderij.nl, omdat de bruidsvluchten al geweest zijn. Ik zal zo vaak mogelijk uploaden als er iets gebeurd wat voor jullie misschien wel interesant is en waar jullie misschien tips op zouden kunnen geven.
Laatst gewijzigd door ikke1402 op 26 okt 2017, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ikke1402
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 augustus 2017
Locatie: heeg
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijn eerste kolonie! (Lasius Niger)

Bericht door ikke1402 »

De eerste dag dat ik de mieren kreeg, heb ik de setup in elkaar gezet en het buisje met de mieren (ongeveer 10) aangesloten op de buitenwereld en het formicarium. Daarna heb ik de mieren een fruitvliegje en een klein in suikerwater gedipt watje gegeven. Deze werd al vrij snel aangenomen en ik kon de volgende dag meteen de vleugeltjes opruimen. Toen heb ik er direct nog maar 2 fruitvliegjes gegeven en het suikerwater weer opnieuw gegeven (in een ander watje). Ook heb ik toen een klein watje in Honingdauw gedipt en ook aan de mieren gegeven.
Gebruikersavatar
ikke1402
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 augustus 2017
Locatie: heeg
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijn eerste kolonie! (Lasius Niger)

Bericht door ikke1402 »

Slecht en goed nieuws, het slechte nieuws is dat er een werkster is overleden en dat het honingdauw dat ik gister heb gegeven aan de mieren, lek is gegaan. Ik heb nu geen honingdauw meer.... ik heb gelezen dan honingwater als vervanger kan, klopt dit?
Het goede nieuws is dat de gyne al best veel eitjes heeft gelegd en dat er binnen een paar maamden al rond de 25 werkster zijn( hoop ik)
Gebruikersavatar
ikke1402
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 augustus 2017
Locatie: heeg
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijn eerste kolonie! (Lasius Niger)

Bericht door ikke1402 »

Na een paar weken waren De eerste werksters zijn er!!!! Sinds ze bij ons bezorgd zijn dan.... :lol: Ik heb flink zitten nadenken om een andere buitenwereld te maken ivm dat deze wel erg klein is. (Ongeveer een cilinder van een inch breed) ik weet dat het meer als genoeg is voor nog maar 14 mieren +een gyne maar ik verveelde me en we mijn moeder had voedselbakjes gekocht. (van die luchtdichte) dus ik vroeg of ik er ééntje mocht, het mocht. Ik ging daarna aan de gang om een buitenwereld te maken en kwam erachter dat het best leuk is om een beetje te prutsen met wat decoraties ( niet te veel) en om alles een beetje logisch aan te pakken. Ik zit nu dit op mijn mobiel te typen, omdat bij ons thuis de stroom eruit ligt. Dus foto's komen later wel van het nest en van mijn setup hoe hij er nu uit ziet. Ik heb de mieren er de volgende week in gedaan omdat ik nog geen antiuitbraakolie had.
Gebruikersavatar
ikke1402
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 augustus 2017
Locatie: heeg
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijn eerste kolonie! (Lasius Niger)

Bericht door ikke1402 »

Toen ik de antiuitbraakolie binnen heb gekregen, heb ik het meteen op de buitenwereld gesmeerd. Eerst ging het een beetje fout omdat ik het te dun op smeerde maar na het 1 keer fout te hebben gedaan, ging het de keer daarna wèl goed. Heb het een dag laten drogen. En daarna mochten de mieren er in! Ik heb het toekomstige formicarium voor mijn eerste kolonie al vast aan de buitenwereld vast gekoppeld, zodat de mieren alvast kunnen wennen aan het formicarium en omdat ik het er mooi uit vind zien :p Ook, heb ik aan de buitenwereld een buizenhouder gemonteerd voor suikerwater. Ik vod het een erg slimme manier van mezelf hoe ik het heb vast gemaakt. Omdat ik de axhterkant van het dopje van het buisje er uit heb gesneden. En het dopje vast gezet in de buitenwereld. (Foto's komen echt nog maar die stroomuitval is al best irritant :P) Toen ik de mieren er in deed, heb ik er 2 fruitvliegjes in gedaan om ze weer even welkom te heten. Want normaal geef ik er 1. Maar naar mijn verbazing, hebben ze die andere nog helemaal niet opgegeten. Waarschijnlijk zullen ze die later nog ophalen.
Gebruikersavatar
ikke1402
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 augustus 2017
Locatie: heeg
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijn eerste kolonie! (Lasius Niger)

Bericht door ikke1402 »

15078304603131012289213.jpg
15078304603131012289213.jpg
1507830759124975851034.jpg
Ik weet niet of dit zo helpt, maar dit zijn de fotos :p
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ikke1402
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 augustus 2017
Locatie: heeg
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijn eerste kolonie! (Lasius Niger)

Bericht door ikke1402 »

:D Na even wat te hebben geprutst met het formicarium, heb ik van karton het formicarium donker gemaakt en een kijkgaatje gemaakt (met een sluitend deurtje) :D 8-)
15078312535611089471182.jpg
15078312535611089471182.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ikke1402
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 augustus 2017
Locatie: heeg
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijn eerste kolonie! (Lasius Niger)

Bericht door ikke1402 »

Na mijn mieren iers meer dan een maand te hebben gehad. Nemen ze fruitvliegjes goed aan. Ook heb ik krekeltjes gekocht terwijl ik weet dat ik daar veel te vroeg mee ben. Maar ik vond het gewoon leuk om naar die krekels te zien :p ik heb nu ongeveer 15 mieren 8-) . Er is in totaal nog maar 1 mier dood gegaan, dit is waarschijnlijk door de stres van het vervoeren maar het kan ook gewoon ouderdom zijn :?: . Verder nog eben een foto van mijn mieren :P
15080137347631530315876.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ikke1402
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 augustus 2017
Locatie: heeg
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijn eerste kolonie! (Lasius Niger)

Bericht door ikke1402 »

Ik heb mijn mieren net in de koelkast gedaan. Na ze eerst vanaf mijn kamer (20 graden), naar een dag op zolder (15 graden) naar een kwartier buiten (10 graden), naar de koelkast (6 graden). ik weet niet of dit te snel is of niet. maar ik begon te merken dat mijn mieren niet erg actief meer waren en dat de koningin geen eitjes meer legde en dat er geen eitjes meer uit kwamen, het bleven maar 15 mieren.
Misschien heeft iemand een tip of een vraag aan mij, dat kan via dit linkje:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10755
Gebruikersavatar
ikke1402
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 augustus 2017
Locatie: heeg
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijn eerste kolonie! (Lasius Niger)

Bericht door ikke1402 »

Na de kerst heb ik de mieren weer geleidelijk uit de koelkast gehaald. ze hebben al weer poppen, maar zijn niet erg actief. ze nemen het eerste voedsel nog niet aan. ik zou juist heel erg honger hebben als ik een paar maanden niet gegeten heb :p. Verder willen ze nog niet echt uit het buisje komen maar dat laat ik hun lekker bepalen. Ik denk dat het formicarium dat ik nu heb, iets te groot is voor de mieren. dus het zal wel even wachten worden. ik ben al helemaal enthousiast voor de groei van het komende jaar!
Gebruikersavatar
ikke1402
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 augustus 2017
Locatie: heeg
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijn eerste kolonie! (Lasius Niger)

Bericht door ikke1402 »

Heb de mieren een ander formicarium aangeboden omdat ik merkte dat de mieren het andere nog veel te groot vonden. Dus ik ben naar de karwei gefietst en heb daar een blok ytong gekocht en wat gaan prutsen. Ik kwam er al heel snel achter, dat ik het mooi vind om hetnest wat "slordig" af te werken. Dit vind ik er wat natuurlijker uit zien. Ik heb vandaag even gekeken in het nest, en zag dat ze al weer hebben gedronken van de honing die ik ze gaf.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ikke1402
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 augustus 2017
Locatie: heeg
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijn eerste kolonie! (Lasius Niger)

Bericht door ikke1402 »

Ik begon toch wat bezorgd om mijn L. niger kolonie te raken omdat het maar niet ontwikkeld. Na heel veel forumberichten te hebben gelezen, heb ik besloten om de mieren weer terug te doen in een reageerbuisje omdat het broed zich nog niet ontwikkeld heeft, en ik nooit een mier naar buiten zag lopen. bij mijn andere kolonie (crematogaster scuttelaris) en op heel veel andere kolonies op forums heb ik gezien dat de mieren in een formicarium meestal wel in de buitenwereld komen. kan iemand me helpen? Ik zou zo even niet meer weten, of ik nu dingen verkeerd heb gedaan of juist niet? Of kan het zijn dat ik gewoon hele “verlegen” mieren heb? :p

vragen/opmerkingen kan hier:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10755
Plaats reactie