Nieuwe kolonie Lasius niger

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
marcowallo
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 oktober 2017
Gender:

Nieuwe kolonie Lasius niger

Bericht door marcowallo »

Hey,

Ik ben net begonnen met een kolonie Lacius niger mieren. Ik houdt deze in een oud aquarium, waar ik grond en zand in heb gedaan, en een paar planten. Mijn mieren met koningin zaten in een reageerbuisje, inmiddels zijn ze daaruit. Ik heb een reageerbuis met suikerwater in het aquarium liggen, hier kunnen de mieren hun voedingsstoffen vandaan halen. Maar, ik heb al een week of 2 geen enkele mier meer gezien. Wat is een mogelijke rede hiervoor? En leven mijn mieren nog wel?
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Nieuwe kolonie Lasius niger

Bericht door Hexednl »

Mieren komen alleen hun nest uit als het nodig is. Dus als ze voedsel nodig hebben. Daarom maken de meeste een kunstmatig nest zodat je ze altijd kan zien.

Succes met je nieuwe kolonie!
8-)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Nieuwe kolonie Lasius niger

Bericht door Westdijk »

Het kan weleens een teleurstellend begin worden van deze hobby. Je bent net begonnen, maar straks breekt de winter aan en is het wenselijk voor de inheemse mieren om een diapauze te houden. Daarnaast heb je ook nog eens voor een natuurlijk ingericht formicarium gekozen voor ik aanneem een kleine kolonie kolonie van een koningin met een tiental werksters.

Voortbordurend op deze aanname zijn de mieren in de startfase van een kolonie echte opportunisten. De eerste generatie van werksters zijn kleiner en kwetsbaarder dan latere generaties en zij zullen alleen buitenkomen als het noodzakelijk is. Het zal helaas zelfs een beetje saai voor je kunnen zijn, omdat er zo weinig activiteiten waar te nemen zijn of er moeten hele mooie planten in de bak staan. De koningin steekt veel energie in de productie van werksters en verliezen kunnen in de beginfase van een kolonie moeizaam worden opgevangen.

Pas vanaf ongeveer vijftig tot zeventig werksters zag ik mijn eigen kolonies een soort transformatie ondergaan. Beter kan ik het niet omschrijven. De werksters verschenen vaker in de buitenwereld om te foerageren en gedroegen zich ook actiever. De koningin wordt door haar dochters van een constante stroom voedsel en vocht voorzien, al is dit laatste natuurlijk afhankelijk van wat jij hen geeft. Je zal dan ook de groei van de kolonie sneller zien toenemen. Met ongeveer honderd werksters heb je meer zekerheid dat een kolonie in staat is zich zelf te redden. Deze omvang zou ook geschikter zijn geweest om ze over te zetten in een natuurlijk ingericht formicarium en zelfs dan zal je maar een klein deel van de kolonie bovengronds zien, maar dan is er in ieder geval activiteit te bespeuren. Je bent dan al snel weer een jaar verder. Ik hoop oprecht dat jij gedurende deze tijd je interesse in deze ijverige diertjes weet vast te houden. Het zal een uitdaging worden, als je het alleen bij deze kolonie houdt. Je vooraf voorbereiden met lezen had hier aanzienlijk aan bij kunnen dragen.
Ik stel voor dat je informatie gaat opzoeken op deze site over de diapauze. We hebben een zoekmachine voor als je iets niet tegen komt dat je van belang acht.

Plaats een foto van je huidige opstelling en verstrek daarnaast ook meer informatie over de huidige omvang van de kolonie. Het stelt de leden beter in staat om een gericht antwoord te geven op je vragen. Misschien zijn er leden die ook tips kunnen geven over het formicarium om het te optimaliseren voor de kolonie.
Als je het niet erg vind dat vragen in het blog worden beantwoord dan is het uitstekend, maar veel leden hebben een aparte post aangemaakt bij Vragen en opmerkingen bij 'Blogs' om 'vervuiling' van het eigen blog te voorkomen. Bekijk ook eens de blogs van andere leden om te zien hoe zij het aanpakken.

Veel succes met je kolonie.
marcowallo
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 oktober 2017
Gender:

Re: Nieuwe kolonie Lasius niger

Bericht door marcowallo »

Bedankt voor de snelle reactie. Ik zal zeker doorgaan met deze hobby. Ik weet dat de mieren verder een eiwitbron nodig hebben, is het verstandig om hier fruitvliegjes voor te gebruiken? Alvast bedankt voor wat ik nu weet
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Nieuwe kolonie Lasius niger

Bericht door MiereManneke »

Jup fruitvliegjes en suikerwater geven. Suikerwater zou ik gewoon in een reageerbuis met katoen geven zodat de mieren kunnen drinken waneer ze willen.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Nieuwe kolonie Lasius niger

Bericht door Other »

Mijn advies, hou het zo simpel mogelijk in het begin!
Hoe meer tierelantijntjes hoe meer er fout kan gaan.

Ik hou bijna alles in bakjes totdat ze met 100+ zijn. Sommige zitten met honderden in meerdere buisjes.
Afbeelding

Als je een grote kolonie heb is er ook veel meer te zien in natuurlijke grote opstellingen.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Nieuwe kolonie Lasius niger

Bericht door Hessel »

Een laagje gips kan ik altijd wel aanbevelen voor extra grip en enige luchtvochtigheid in de buitenwereld
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Nieuwe kolonie Lasius niger

Bericht door Other »

Hessel schreef:Een laagje gips kan ik altijd wel aanbevelen voor extra grip en enige luchtvochtigheid in de buitenwereld
Daar vind ik het nadeel dat gips snel schimmelt, en is niet zo makkelijk schoon te houden.
Lucht vochtigheid in het nest (reageerbuis) is hier goed genoeg.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Nieuwe kolonie Lasius niger

Bericht door MiereManneke »

Other schreef:
Hessel schreef:Een laagje gips kan ik altijd wel aanbevelen voor extra grip en enige luchtvochtigheid in de buitenwereld
Daar vind ik het nadeel dat gips snel schimmelt, en is niet zo makkelijk schoon te houden.
Lucht vochtigheid in het nest (reageerbuis) is hier goed genoeg.
Als je puur gips hebt en het niet in de zon zet zal het niet zo snel schimmelen. Ik dacht zelf ook dat zon niet zoveel invloed had maar ik had een rond zandnest waarvan de helft een paar uur per dag in de zon stond, en deze kant was helemaal beschimmeld. De andere vrijwel niet.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Nieuwe kolonie Lasius niger

Bericht door Hessel »

Ik merk altijd dat werksters toch wat langer leven met een beetje vocht buiten other, maar goed iedereen doet het op de manier die werkt voor zich zelf!
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
AntLove4Ever
Junior lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 02 november 2017
Locatie: Kampenhout (Vlaams-Brabant)
Gender:
Leeftijd: 16

Re: Nieuwe kolonie Lasius niger

Bericht door AntLove4Ever »

Hallo Marcowallo.
Kan je wat foto's van je opstelling plaatsen?
Ik wil de Lasius niger ook in een natuurlijk formicarium houden.
Groetjes,
Daan
"Als het mierenvirus gevaarlijk was... dan was ik allang dood!"
Trotse eigenaar van:
1x Lasius brunneus 1Q & Broed
1x Camponotus barbaricus & Broed
1x Messor barbarus 70+
Plaats reactie