Lasius Flavus 1 koningin vs 3 koninginen

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
GeoKoen
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 oktober 2017
Gender:

Lasius Flavus 1 koningin vs 3 koninginen

Bericht door GeoKoen »

Ik heb een startende kolonie met 1 koningin en eentje met 3 koninginen.
Er werd me door iemand gezegd om de 3 koninginen eventueel uit elkaar te halen, maar dat ga ik dus niet doen.
Ik ga beide op zelfde dagen eten geven, honingdauw geven en al wat ze nodig hebben.
Ook de temperaturen enzo ga ik voor zorgen dat deze bij beide startende kolonies exact hetzelfde zijn.

Ik ga een lijst bij houden, met welke kolonie het snelste gaat groeien, gewoon uit nieuwsgierigheid, en omdat ik soortgelijke test niet echt ergens kan terugvinden.

Bij deze dus de startgegevens van de test:

1Q: 4 werksters +broed
3Q: 2 werksters + broed

Zijn er mensen die meer gegevens zouden willen weten betreffende deze test?
Zoja laat maar weten, dan neem ik ze mee op in mn bestand ;)
1x M. barbarus - 50+ | 1x L. niger - 10+ | 1x L. flavus - 5+
3x L. flavus - 3+ | 1x C. ligniperdus - 1+ | 1x F. Fusca - 0+
1x M. rubra - 0+ | 1x F. (Serviformica) cinerea - 80+ | 5x P. megacephala - 80+
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius Flavus 1 koningin vs 3 koninginen

Bericht door Nanitic »

Hey Koen,

Ik weet niet of jij deze informatie al hebt, dus mijn verontschuldigingen als ik je dingen vertel die je al weet ;).

Lasius flavus is een monogyne soort. Dit betekend dat er bij kolonies maar één koningin aanwezig is.
Bij deze soort komt het echter vaak voor dat een kolonie gesticht wordt door meerdere koninginnen samen, "stichting via pleometrose", ook in de natuur. Dat is dus wat bij jou nu ook het geval is.
Op den duur zullen er drie situaties plaats kunnen vinden:
1. Er blijft maar 1 gyne over: de gynes zullen elkaar aanvallen en vermoorden, of de werksters zullen de gynes aanvallen.
2. De kolonie sterft: De gynes gaan elkaar te lijf, één gyne doodt de andere twee, maar raakt zelf ook gewond en sterft later.
3. Oligogynie: Twee of drie gynes blijven leven en worden alle geaccepteerd door de werksters, maar zullen vijandig tegenover elkaar zijn. Dit kan alleen plaatsvinden als de gynes de mogelijkheid krijgen om ver van elkaar af te zitten: verschillende nest delen. Dit is lastig voor elkaar te krijgen in een beginnende kolonie in gevangenschap.

Je leest wel eens dat de gynes bij stichting via pleometrose (bij een monogyne soort, zoals L. flavus) wachten met elkaar te lijf gaan tot de laatste werksters van de eerste leg "geboren" zijn. Wanneer dit niet gebeurd zie je vaak dat de werksters later het heft in eigen handen nemen, en de koninginnen gaan aanvallen. Wees daar dus op voorbereid.

Je zou er dus voor kunnen kiezen om de gynes toch te scheiden. Zo niet, wees er dan dus op voorbereid dat er een slachting zal plaatsvinden. Eventueel kan je ook het buisje in een buitenwereld leggen. Dan hebben de niet-dominante koninginnen eventueel de mogelijkheid om het buisje uit te vluchten.

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren, veel succes!
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Lasius Flavus 1 koningin vs 3 koninginen

Bericht door Other »

Een test met alleen deze 2 zou geen duidelijke test zijn.
Je zou het met meerdere kolonies moeten doen, en dan praten we over tientallen.

Maar het is voor je zelf natuurlijk leuk om te experimenteren.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Plaats reactie