Lasius Niger beginner

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Lasius Niger beginner

Bericht door Erikomanos »

Welkom op mijn blog.

Ik wil hier mijn informatie delen voor de beginnende mierenhouders.
Zelf heb ik wat aantekeningen en fotos gemaakt gaandeweg en hopelijk hebben jullie er wat aan.

Ik ben met Lasius niger begonnen omdat iedereen zegt dat het de makkelijkste soort is voor beginners, en als je echt de dieren goed wilt behandelen zou iedereen zo moeten beginnen. Daarom respect naar allen die hun geduld in toom hebben gehouden en zo begonnen zijn.

Je zult merken dat ik eerlijk en oprecht schrijf, ik maak fouten en dat zijn de leermomenten voor jou en mij.

Veel plezier!
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius Niger beginner

Bericht door Erikomanos »

Dag 1: 8-11-2017

Een week of 2 geleden heb ik AntsCanada ontdekt op youtube. En na wat onderzoek zelf een kolonie besteld via Mierenboerderij.

Ik heb eerst de mieren een tijdje geobserveerd in het reageerbuisje. Daarna het 'eind'watje verwijderd zodat ik een koppelstuk kon plaatsen en zo de kleine buitenwereld kon aansluiten.
1 mier van de 10 werksters heeft wat rondgekeken maar niks gedaan...terwijl ik er 2 fruitvliegen (levende) had neergelegd met wat suikerwater op een voerplateau.
5 uur later voordat ik ging slapen, toch maar het buitenverblijf losgekoppeld en de 2 levende fruitvliegen in het buisje gestopt dichtbij het nest.
Wat volgde was een kleine vechtpartij en de vliegjes verloren met 2-0.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius Niger beginner

Bericht door Erikomanos »

Dag 2:9-11-2017

Tegen het einde van de middag wat afval weggepakt bij de 'voordeur' in het buisje. Tevens wat honingwater aan een watje teruggeplaatst. Na een paar uurtjes zat er afval opgeplakt... Resten van vliegjes... Dus ik heb het buiten verblijf weer bevestigd aan het buisje met de hoop dat ze daar alles zouden dumpen.

Daarna bleef het weer opvallend stil rondom de mieren en las ik over hun winterslaap.
Blijkbaar willen mijn mieren geen zoetigheid en de fruitvliegen werden ook niet meer gewaardeerd.
Het oogde mij als een teken van winterslaap, wat ik eigenlijk niet had verwacht bij een temperatuur van zo'n 18 graden overdag in huis.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius Niger beginner

Bericht door Erikomanos »

Dag 3: 10-11-2017

Niet echt dag 3, meer dag 3 tot op heden 26-12-2017.

Een gipsnest gemaakt. Meteen 2 gemaakt en alles zag er leuk uit. Alleen de mieren vertrokken niet uit het buisje.

Ik heb nog 1x een kleine huis spin gevoerd aan ze, wel dood gegeven, en daar heb ik niks meer van teruggevonden.

Ik wou een warmtemat kopen met temperatuur regelaar voor in het stopcontact, maar dat was toch wel prijzig voor iets waar ik nog niet helemaal van overtuigd was.
Van alles geprobeerd om warmte te creëren voor ze, maar dat leek ze nog niet te motiveren om meer bedrijvigheid te tonen.

Na meerdere omzwervingen van bakken met talkpoeder, uiteindelijk uitgekomen bij een plastic bak met deksel.
Buisje erin, dik rietje afgeknipt en die in het buisje gestoken met een watje eromheen.

De mieren hebben ook nog wat zand van hun eerdere omgevingen mee verhuist naar hun rietje...zo maken ze de entree smaller. Ook in het watje rondom hebben ze een kleine opening gemaakt.

Gister 25/11/2017 zag ik aldoor een verkenner buiten lopen en toen heb ik een restje kalkoenen borst gegeven aan ze ivm kerst. Daar zijn ook wat foto's van.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Plaats reactie