Lasius Niger - Nibbors

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nibbors
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 34

Lasius Niger - Nibbors

Bericht door Nibbors »

Afgelopen weekend heb ik mijn T-Farm van Mierenboerderij.nl mogen ontvangen. Hier zat ook een Lasius Niger kolonie bij.

Ik heb het nest vochtig gemaakt met de pipet, waarna de grindsteentjes er boven op konden. Achteraf had ik hier misschien iets meer op moeten letten, bijvoorbeeld door een open ruimte te maken voor 'afval' en een eventuele ingang. Ik heb gekeken, maar er zou wel voldoende ruimte moeten zijn om een gang naar beneden te gaan maken.

Om de gyne rust te geven na de lange reis heb ik besloten om de eerste twee dagen een handdoek over de T-Farm te doen, zodat ze beschut kunnen blijven. Ik zit er persoonlijk aan te denken om deze vanavond weg te halen. Hopelijk helpt dit ook de overgang te versnellen. Op zich heeft het absoluut nog geen haast van mijn zijde, maar ik verwacht dat het voor de kolonie wat meer rust zal geven als ze onder de grond zitten.

Toen ik gisteren keek zag ik dat enkele werksters zand naar de ingang van de testtube hadden gebracht. Dit had ik al wel verwacht en gelezen in de toegevoegde handleiding. Ik heb besloten om de tube zelf niet af te dekken. Over het algemeen ben ik dus van plan om de volgende twee dingen te doen:

1) Testtube niet afschermen.
2) Handdoek van de T-Farm af halen.

Morgen verwacht ik ook een plastic boompje, twee voedings plateaus en uitbraakolie te ontvangen. Dan wil ik ook de laatste aanpassingen maken voordat ik de mieren hen eigen gang zal laten gaan.

De T-Farm staat op zolder, waar het redelijk warm is op het moment. Wel zorg ik er voor dat de T-Farm niet in direct zonlicht staat. Ik heb een kleine video gemaakt. Mochten jullie opmerkingen of tips hebben, deel dit in mijn vragen en opmerkingen topic.

Youtube Video 1
Gebruikersavatar
Nibbors
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Lasius Niger - Nibbors

Bericht door Nibbors »

Vandaag heb ik een paar extra dingen in het formicarium gedaan.

2x voedings plateau toegevoegd. 1 heeft honingdauw en op de ander werd drie maal een fruitvliegje geplaatst, welke enthousiast opgehaald werden. Het is erg mooi om te zien dat de mieren de gehele ingang afgedekt hebben, enkel een kleine opening vrij hebben gelaten. Hierdoor hadden ze soms wat moeite om de fruitvliegjes mee naar binnen te krijgen.

Hierna deed ik wat suikerwater in het voedings plateau, waar ook enthousiast op gereageerd werd. De mieren lijken tot nu toe zeer tevreden over mijn keuzes. Het is nog een kleine kolonie, dus meer fruitvliegjes leek me voor nu niet nodig.

Ik hoop dat het water achterin de 'woon-tube' wel bereikt kan worden door de mieren, ik heb niet gelijk het gevoel dat het water volledig reikt. Dat kan ook een beetje overbezorgdheid zijn natuurlijk.

Ook heb ik een plastic boompje toegevoegd, voor de sfeer :lol:

Hier enkele foto's van vandaag.

Afbeelding
Het formicarium van de bovenkant.

Afbeelding
De zijkant

Afbeelding
Opening 'woon-tube'
Gebruikersavatar
Nibbors
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Lasius Niger - Nibbors

Bericht door Nibbors »

Zojuist had ik een beetje een zorgwekkend moment. Ik had de mieren 2 dagen met rust gelaten en wilde ze vanochtend wat fruitvliegjes geven. Dit verliep allemaal vrij soepel, alles ging vrij rustig en de mieren leken niet echt te reageren op mijn aanwezigheid.

Ik liep even weg, kwam terug en zag de koningin op haar rug, spartelend. Het was also ze niet meer rechtop kon komen en in blinde paniek om zich heen leek te grijpen. De aanwezige mieren liepen om haar heen, maar leken haar niet te helpen. Dit lijkt me toch niet goed!

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Deel het in mijn V&O topic!
Plaats reactie