Lasius niger (Elan)†

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Lasius niger (Elan)†

Bericht door Elan »

Vorige maand ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een jonge kolonie Lasius niger, welke ik gekregen heb van salamalfayed. Om min of meer het "begin" van een kolonie na te bootsen hebben we er voor gekozen om de gyne op te sturen met slechts enkele werksters en wat broed.
Dit is mijn eerste kolonie ooit, dus ik beschouw dit als een test om goed met formicaria en hun inwoners om te gaan. Hopelijk vang ik in de zomer zelf ook wat gynes, dan zou ik (als de ruimte dat toelaat) graag een aantal verschillende setups uit willen proberen. We zullen zien.


Terug naar de kolonie in kwestie:

Ai ai ai, wat waren ze zielig.
Ze zijn verstuurd in een extra beschermende buis, maar wel in een verder normale papieren envelop. Op zich zou het goed moeten gaan, maar bij aankomst klonken er al wat onheilspellende klanken uit de envelop. Ik was toen niet thuis, maar mijn vriendin gelukkig wel. Zij heeft de arme Lasiusjes op mijn bureau gelegd en enkele uren met rust gelaten.
Toen ik thuis kwam werd de envelop geopend en ja hoor: in de beschermende buis was gerinkel te horen en bij nadere inspectie bleek de buis grotendeels versplinterd te zijn.
Met voorzichtig geschud en hulp van een lang pincet/tang-ding (handig, zo'n anatomie snijset!) werden de glasscherven verwijderd. In het donker van de buis zag ik nog wat beweging, er was nog hoop! Gelukkig is het waterreservoir gespaard gebleven, dit is uiteindelijk de redding van de mieren geweest. Meen ik.
Na wat gedoe kreeg ik het einde van buis uit de verpakking: het waterreservoir met nog enkele centimeters glas. De gyne en twee werksters zaten, met het broed(!), tegen de wattenprop. Ik vermoed dat ze dankbaar van de paar uur rust op mijn bureau gebruik hebben gemaakt om alles tussen de glasscherven uit te krijgen. Tussen de scherven heb ik slechts één verscheurde larve/cocon gevonden, er was nog heel wat over.

Uiteraard konden ze niet in dat (nu erg kleine) buisje blijven zitten. Met plakband heb ik de opening weer recht gemaakt (uiteraard met een niet-plakrand naar binnen toe;)) en uiteindelijk ook verbonden met een andere glazen reageerbuis die ik eerder klaar had gemaakt. De verhuizing ging hier eigenlijk volgens het boekje, maar helaas heb ik er geen foto's van gemaakt.

Ik heb een flinke stapel reageerbuizen van niet al te hoge kwaliteit (want ze hoeven toch alleen maar te liggen zonder verwarmd te worden) en van 200 mm lengte. Beide beslissingen waren misschien niet de beste:
  • Als ik nu een slang aan wil sluiten moet ik redelijk wat kracht uitoefenen; enkele buisjes zijn hierdoor al gesneuveld. Met een aansteker verwarmen van een buisslanguiteinde is natuurlijk een goede truc om dit alsnog voor elkaar te krijgen.
  • Met deze lengte nemen de buizen érg veel ruimte in beslag wanneer ze ín een buitenwereld liggen, hierdoor is het aanbieden van voedsel wat lastig.
  • Met deze lengte heeft een kleine kolonie best veel leefruimte, zeker wanneer de wattenprop zich terugtrekt door verdamping van het water.
Na de verhuizing moest ik mijn plannen wat aanpassen. Ik was van plan om de mieren lekker tot rust te laten komen terwijl ik een formicariumpje in elkaar knutselde. Door de verhuizing naar mijn eigen buis wilde ik ze maar meteen in een formicarium plaatsen, omdat ik over een afsluiting nog niet had nagedacht. Ook vond ik dat ze wel wat aan mochten sterken na al die beproevingen (de gyne was ook duidelijk niet fysogastrisch, al kon ik dat verschil pas later zelf zien :lol:), maar dan moest ik ze dus wel voedsel aan kunnen bieden!

Uiteindelijk zijn de terecht gekomen in de volgende (tijdelijke) opstelling:

Afbeelding

Ze zaten hier in een extra hoog Hertog ijsbakje met een dun laagje gips (zodat de pillenhouders op gelijke hoogte met de bodem komen), ín een wat groter bakje dat dienst doet als slotgracht. Ik probeer ook voor een talklaag te zorgen in beide bakken, maar zoals jullie kunnen zien vergt dat nog wat oefening (ik was wat gehaast met het opbrengen en moest een beetje kloten om een fijne verhouding talk/ethanol te vinden).
Omdat ik ze als elke beginner graag in het oog hou heb ik gekozen voor een makkelijk afneembaar stukje alu-folie.

De twee werksters waren al dapper aan het verkennen (meer dan ik had verwacht). Al kwamen ze niet ver, een van de "troggen" met een druppel 30% suikerwater hadden ze snel ontdekt. De eerste dag hebben ze zich daar erg veel mee bezig gehouden. Een lust voor het oog om ze om en om te zien gaan en vervolgens de gyne te zien "voeren".
Hier een werkster die bezig is:

Afbeelding


In deze setup heb ik ze een tijdje gehouden, in de buurt van een radiator, zodat ze meestal wel tegen de 25 °C zitten. In de tussentijd heb ik bij een reptielenwinkeltje in Amsterdam (omdat er in Utrecht blijkbaar geen meer bestaan :? ) een fruitvliegjeskweek gekocht. De vliegjes werden aanvaard, maar liefst niet (erg) levend. De werksters achtervolgen ze liever niet en ik wil natuurlijk niet dat ze wegkomen. Bevroren wordt nog niet echt aanvaard, maar ik hoop dat dat uiteindelijk toch wel het geval zal zijn... Zelf een kweek in stand houden is namelijk met een kolonie van deze grootte niet echt rendabel (zoveel eten ze niet...).
Inmiddels is die kweek ook al "op"; het liep een beetje de spuigaten uit, het bakje waar ze in zaten begon er heel smerig uit te zien. Ik heb dus veel van de nog levende vliegen (er lag een flinke berg dode onder in het bakje) er uit "gefilterd", door de kweekbak open in een afgesloten plastic zakje te doen. Nadat het gros er uit was gekropen heb ik de hele boel enige tijd in de vriezer gezet. Toen de deksel door het zakje heen weer dicht gedaan, de bak in een aparte zak weer terug in de vriezer gedaan, en de "levende" vliegen een apart klein tupperware-bakje gegoten (en ook in de vriezer gezet). De rest van de kweek is daarna na een dag in de vuilnisbak verdwenen. Ik hoop dat ze deze voorraad aan gaan nemen, anders moet ik toch maar weer een nieuw kweekje gaan halen...


Begin deze week werd het toch wel genoeg.
De wattenprop in hun tijdelijke buis was een stuk naar achter getrokken, hierdoor kregen ze wel erg veel woonruimte. Ook vond ik het maar lelijk dat de al het afval van de fruitvliegjes aan de rand langs de prop stopen. Daar is waarschijnlijk niets aan te doen...
Ik weet ook niet of het door die vliegjes kwam, maar er begon zich volgens mij een schimmeltje te ontwikkelen op de prop.
Het werd dus tijd voor een verhuizing! Dit keer naar een (hopelijk) wat meer permanente buis, die ik al had klaargemaakt om uiteindelijk aan een buitenwereldje te koppelen (met een stuk slang er omheen dus, met dank aan de slangenverzameling van Unexisted).

Dit was ook een mooi moment om weer eens wat foto's te maken en te ontdekken hoe macro de macro-stand is op de dure, niet bedoeld voor macro, lens van de camera van mijn vriendin. Statiefje erbij; twee aan elkaar gekoppelde buisjes op een mooie ondergrond; de eindbuis afgedekt; licht erbij; ACTIE!
Een flinke serie foto's gemaakt en laten maken (ik ben geen ster), hier een selectie:

Afbeelding
Wat een schatjes zijn het toch. Ze hadden al een tijdje geen suikerwater (niet door mijn schuld, ze kwamen gewoon niet meer buiten de buis (ze zullen ook wel niet veel nodig hebben gehad...)), dus dit zal geen werkster-->gyne trophallaxis zijn, maar misschien andersom (wat reserves ofzo). Op deze foto kan het ook gewoon wat aanraking zijn, maar ze waren er wel even mee bezig, dus ik vermoed wel dat er wat uitwisseling plaatsvond.

Afbeelding
De gyne in een mooie poze.
Hoewel ik geen vergelijkingsfoto kan laten zien, is er er toch echt flink wat broed bij gekomen en hebben de aanwezige larfjes zich goed vol gevroten. Er zijn meer coconnen te zien dan er waren toen ze aankwamen. Daar maakte ik me nog zorgen om, want de twee die ik aan begin kreeg zijn dus in die hele periode (al haast een maand zou ik zeggen) niet uitgekomen.
Offtopic: Spreek je eigenlijk over het "uitkomen" van een cocon?
Ik vermoed dat ze door de reis gestorven zijn, al zijn ze wel al die tijd verzorgd geweest.

Afbeelding
Na een DAG wachten is de verhuizing eindelijk begonnen.. Ik heb ze uiteindelijk nog een extra por gegeven door een ijsblokje in de buurt van de de oude wattenprop te leggen. Binnen een kwartier werd er aan de eerste cocon gesjord! (Dat ga ik onthouden!)

Afbeelding
Offtopic: Pom pom pom...
Ook maar even overgeschakeld naar een stuk (alu-folie-)buis als bescherming. Wat makkelijker te hanteren.

Afbeelding
Eerst de cocons

Afbeelding
Dan de larves...
- "Ho, wacht eens, daar liggen nog twee cocons!"
Ja, klopt, en daar hebben de werksters heel twijfelend over gedaan. Uiteindelijk hebben ze eerst wat larves verplaatst. Ik vermoed dat dit de oude, en mogelijk dode, cocons zijn!

Afbeelding
Zelfs de gyne wilde toen maar even helpen, maar liep ook maar verward rond met die cocon!

Afbeelding
Offtopic: Jeumig wa' 'n kakeh!

Einde van de fotoserie.


Ze zijn dus enkele dagen geleden verhuisd naar een nieuwe buis. Deze heeft een iets groter waterreservoir, zodat de mieren een wat kleinere ruimte krijgen. Ook heeft de buis al een aansluitslang om de opening heen, zodat ik hem makkelijk met een andere slangetje aan een buitenwereld kan zetten. Nadeel: door dit opzetstuk is de buis nóg langer, en kan hij bijna alleen diagonaal in de tijdelijke buitenwereld liggen. Ze zijn er al wel uit geweest, want de gyne was opeens weer fysogastrisch (in bovenstaande foto's was ze dat duidelijk niet).

Begin deze week was het feest. Zowel maandagmiddag als dinsdagmiddag kwam ik thuis en vond ik een nieuw werkstertje in de buis!
Helaas is er ook een keerzijde: over de tweede werkster maak ik me zorgen, ze strompelde flink na het uitkomen en lag later die avond ook opgerold in de buis. Ik was bang dat ze dood was, maar de ochtend daarna was er wel weer beweging te zien.
De afgelopen dagen heb ik vaak een eenzame werkster op haar rug zien liggen spartelen, ik vermoed dat dit steeds die laatste was. Een beetje onhandig dus. Ook merk ik dat volgens mij minstens één van de voelsprieten niet goed ontwikkeld is, raar gekruld.. Ik kan het lastig omschrijven (en in de huidige opstelling is het lastig te fotograferen).

Ik vraag me af of deze eerste twee "geboortes" van de coconnen zijn die al bij de levering aanwezig waren, of van de hier-ontwikkelde larves. Qua timing komt het beter uit voor de larves, de coconnen lagen er immers al >~10 dagen; gezien de mogelijke "misvormdheid" van de tweede geboorte zou ik misschien toch kiezen voor een "oude" cocon...
Achja, ik kan er toch niets aan doen. Als ze het niet overleeft is dat maar zo, er is nog veel broed onderweg...



Plannen voor dit weekend: een (klein!) buitenwereldje knutselen, om aan te sluiten. Ik heb al een bakje op het oog, dus ik moet even wat tijd daarvoor vrij maken.
Ook wil ik op dit bakje het originele dekseltje houden, waar ik dan een fijn ventilatieroostertje zet. Niet zozeer voor de anti-uitbraak, maar wel voor het stof. Ik erger me nogal aan alle stofjes die in de oude tijdelijke arena liggen en de werksters sleuren ze blijkbaar naar binnen, want ik heb ze alweer tegen de buiswand geplakt gezien.


Reacties of opmerkingen?
Laatst gewijzigd door Elan op 13 apr 2011, 20:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius niger (Elan)

Bericht door Elan »

Even een korte update met een paar foto's van vanochtend:

Afbeelding
De huidige setup. Ik hoop ze vandaag of morgen met deze buis aan te sluiten op een klein buitenwereldje, zoals ik in de post hierboven al had gezegd.

Afbeelding
Ingezoomd. Zoals je kunt zien is er met het stuk slang aan het uiteinde haast geen ruimte over. Dit maakt het aanbieden van fruitvliegjes lastig, omdat ze niet snel buiten zullen komen om te "jagen". De vliegjes die nu daar liggen heb ik met een pincet in de buis gelegd, nadat ik deze er rustig uit had getild. Één werkster begon een beetje te flippen en verplaatste een cocon, maar verder bleven ze rustig (gelukkig zijn ze stressbestendig;)).

Rechts in de buis ligt werkster #4, het misbaksel... De arme schat heeft dus een foutje in de antenne, je kunt misschien een paar gekronkelde pixels zien in de foto. Dat hoort dus niet... Gisteravond lag ze weer doodstil op haar rug, half verstopt onder een fruitvlieg. Vanochtend was er toch weer beweging, maar ze blijft op haar rug liggen voor het grootste deel van de tijd. :(

Afbeelding
Nog een.

Focus ligt hier niet zo goed, maar je kunt wel de irritante stofdraadjes zien, die blijkbaar naar binnen zijn getrokken (want ik heb geen idee hoe ze daar anders komen!). Wederom wat restanten fruitvlieg tegen de prop, jammer. Is dit normaal, of dumpen ze normaliter dat ergens in een hoekje van de buitenwereld?



Ideeën, commentaar,verbeteringen, of opmerkingen?
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius niger (Elan)

Bericht door Elan »

Ik heb weer even op me laten wachten. Er lag alweer een klein stapeltje foto's klaar, dus ik moet toch maar eens gaan typen ;)


Allereerst: Een nieuwe buitenwereld.
Ik wilde wat kleins, zodat ook mijn kleine kolonie naar buiten zou durven om voedsel te zoeken. Ik heb daarbij gekozen voor een klein bakje gefruite uitjes. Stevig plastic, maar best dun en daardoor redelijk makkelijk te bewerken, gewoon met een stanleymes of scalpel-achtig ding.
Mij lijken ze ideaal, misschien doe ik het wel vaker.

Afbeelding
Het bakje is ook weer niet zó klein dat hij erg bol wordt. Ik kon makkelijk een stukje slang er tegenaan houden om de contour te markeren met fineliner. Daarmee kon ik vervolgens voorzichtig met een scalpel een cirkel er uit halen.

Een buisje er in kitten (met Bison siliconen kit voor sanitair, dat lag er nog) is niet het makkelijkst dat er is. Ik heb eerst een streepje rondom een stukje slang gedaan, dit door de opening geduwd, vervolgens aan de buiten- en binnenkant ook nog een randje in de hoek gespoten. Aan de binnenkant is dit natuurlijk niet makkelijk (daarom had ik al van tevoren een streepje helemaal rondom gedaan, op die manier zat er toch al wat kit aan de onderkant van de slang!). Met wat afwasmiddel om mijn vingertop heb ik vervolgens de kit zo mooi mogelijk glad gestreken rondom de slang.

Afbeelding
Binnen

Afbeelding
Buiten

Ik heb de slang niet al te laag in het bakje gedaan, omdat ik graag een gipsbodemje wil storten. Ik vind dat het mooier oogt en op die manier kan ik vloer egaal maken en er "voederbakken" in verwerken.

De uiteindelijke opstelling is als volgt geworden:

Afbeelding
Van boven. Het stuk koker om het leefgedeelte van de reageerbuis is open aan de onderkant, dus is in principe makkelijk afneembaar. Ook de standaard aan het einde komt van dezelfde koker.

Afbeelding
Even een duidelijk beeld van hoe de aansluiting nu zit.

De miertjes zitten er nu wel gelukkig bij:

Afbeelding

Afbeelding

Bevroren fruitvliegjes nemen ze helaas niet aan. Als ik ze ín de buis leg trekken ze er soms wel aan, maar ze lijken niet geïnteresseerd te zijn om ze te voeren.


Jullie zien maar drie werksters, dat is omdat ik werkster #4 geëuthanaseerd heb. Even een paar foto's van haar:

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat het wel duidelijk is dat er iets mis is met haar. Zoals ik in mijn vorige post al probeerde uit te leggen was ze altijd erg moeilijk aan het doen. Soms lag ze een tijd doodstil op haar zij of rug, soms lag ze een tijdlang zielig te spartelen. De weinige keren dat ik haar het zien bewegen ging dat moeizaam en sleepte ze met haar lichaam. Ik ben van mening dat ik dus de juiste beslissing heb gemaakt.

Nu ben ik ook bang voor werkster #3, die begon hierna ook zulk gedrag te vertonen, al lag ze minder te spartelen. Wel lag ze soms opeens half op haar zij, doodstil verstopt onder een fruitvlieg, of half in een plasje gips (zie volgende post). We zullen zien...
In ieder geval verwacht ik redelijk binnenkort weer een verdrie- (of vier-) voudiging van de kolonie, want er liggen best wat coconnen klaar om uit te komen.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius niger (Elan)

Bericht door Elan »

In deze post een recent probleem:

De nieuwe buitenwereld is top, ik zie best vaak een werkstertje buiten! Máár ze graven in het gips, langs de rand van de arena. Eerst dacht ik dat ze alleen wat overgebleven korrels naar binnen brengen, maar ik zie nu een afgebeten randje ontstaan aan een kant... Ze nemen gruis mee naar de buis, waar het weer vochtig wordt (nóg een probleem! sinds ze in deze opstelling zitten heb ik opeens last van condens in de reageerbuis! help!)

Nu ligt een groot deel van het woongedeelte vol met gipspap :x
Zelf vinden ze het ook niet ideaal, want het broed is helemaal naar het uiterste nog-donkere puntje verplaatst!
(even geen tijd voor een foto)

Ik vermoed dat ze proberen weerkaatsend licht van onder de buit proberen te blokkeren... Omdat de buis nu hoger staat en de koker natuurlijk open is kan er waarschijnlijk wat via het papier eronder of via de tafel reflecteren.

Vraagje: ik wil ze graag wéér verhuizen naar een buis die ik dan aan één kant blindeer. Ze zijn echter pas al verhuisd, gaat dat geen problemen opleveren?


vragen, opmerkingen, ideeën, commentaar, antwoorden?
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius niger (Elan)

Bericht door Elan »

Even snel:
Gisteren heb ik ze laten verhuizen. Een heel gedoe, want ze wilden niet zo makkelijk. Ook bleven ze de hele tijd heen en weer gaan, sommige cocons en ook het achterlijf van de gyne zijn gedeeltelijk bedekt met een dun gipslaagje - fijn!
Foto's volgen later.

Ergens na middernacht waren ze eindelijk klaar, dus ik heb ze snel aangesloten op de buitenwereld. Vanochtend lag er alweer een papje gips in de buis :x .
Ik verhuis ze nu wéér naar een nieuwe buis, waarvan de watten hopelijk minder doorweekt zijn (misschien speelde dat een rol). Ook heb ik toch maar de gipsbodem uit de buitenwereld gehaald. Jammer, want ik vond het erg mooi zo... (omdat het goed aansloot op de nestuitgang, de voederbakjes mooi ingebed waren, etc).

Beter nieuws is dat ik bij de verhuizing wel 5-6 nieuwe werksters heb gezien en die ik binnenkort kan verwachten. De eerste echt uithardende kroop vanochtend al wat rond!
Als de eerste twee werksters inderdaad van de oude coconnen kwam dan ben ik daar nu van af en hoop ik alleen nog gezonde werksters te krijgen! :D
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius niger (Elan)

Bericht door Elan »

Zoals beloofd foto's van de verhuizing:

Afbeelding
De oude opstelling, met een schoon buisje erbij

Afbeelding
Hier is goed te zien dat ze een berg gips naar binnen hebben gebracht. Het broed is naar het einde van de buis verplaatst, maar er zitten nog 2 coconnen vast in de gips... balen.

Afbeelding
Oude en nieuwe buis aan elkaar, klaar om te verhuizen.

Afbeelding
Nieuwe buis verduisterd, oude buis in het licht en ik heb aan een uiteinde een ijsklontje gelegd.

Afbeelding
Een werkster begon al snel te kijken of er geen belangrijke dingen lagen, ze vond toen deze cocon...

Afbeelding
...en na veel gedoe kreeg ze die uiteindelijk mee!

Afbeelding
Na lang wachten en wat extra kou in de buurt van het broed begon dan de verhuizing...

Afbeelding
... of toch niet? alles werd in het midden neergelegd! ook al was de andere buis wat fijner wilden ze niet verder.

Afbeelding
De twee sterke werksters (want #3 was toch niet zo nuttig) waren druk in de weer, en de gyne wrong zich vaak in gekke poses tijdens de verhuizing.

Afbeelding
Laat op de avond lukte het dan toch na veel aandringen om het broed met de gyne aan het begin van de nieuwe buis te krijgen. Vanuit deze positie heb ik ze maar weer aan moeten sluiten, want verder wilden ze niet. Ik was bang dat ze 's nachts weer terug zouden gaan naar het gips, dus heb ik het risico maar genomen. Het ging zonder problemen.

Afbeelding
Upskirt van de gyne. Eigenlijk was het de bedoeling om de achter/onderkant van haar gaster te pakken te krijgen, die was namelijk lekker wit geworden (doordat ze had lopen banjeren door de gipsprut in de oude buis).



Goed, het vervolg heb ik hierboven eigenlijk al vermeld. De volgende ochtend was de nieuwe buis ook alweer voorzien van een lekkere bende, dus bij thuiskomst heb ik ze wederom laten verhuizen. Dat ging redelijk voorspoedig en tijdens de verhuizing had ik een mooi beeld op enkele bijna uitgekomen coconnen!

Inmiddels zijn we weer even verder en is er een explosie geweest van uitkomende coconnen. De teller staat nu op 9 werksters.
Ik moet weer even fruitvliegjes halen, want de larfjes die er nu liggen hebben niet echt wat te eten.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius niger (Elan)

Bericht door Elan »

De teller staat op 9 werksters, en nu nemen ze wel ontdooide fruitvliegjes aan :)
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius niger (Elan)

Bericht door Elan »

Hoi allemaal, weer even een korte update met recente foto's:

Afbeelding
Scherpte valt een beetje tegen, sorry.

Afbeelding

Afbeelding
Een paar mooie beelden van alle nieuwe werksters; voor sommigen is het goed te zien dat ze nog aan het uitharden zijn. Ook liggen er nog een paar cocons die waarschijnlijk elk moment uit kunnen komen, maar op deze foto's zijn die niet goed te zien. De rest van het broed wel.


Ik heb weer geprobeerd om bevroren fruitvliegjes te geven. Toen ze met nog maar 2 werksters waren werden die itt. "verse" vliegjes volkomen genegeerd. Nu is dit echter niet het geval en ze nemen ze gulzig aan! Ik heb meteen de buikjes van de jonge larfjes weer donker zien worden, dus binnenkort kan ik weer een explosie van werksters verwachten.


reacties/opmerkingen?
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius niger (Elan)

Bericht door Elan »

Weer een kleine update:

Het gaat prima met de kolonie. Ze nemen erg graag mijn bevroren fruitvliegjes aan; ik geef ze nu 3-4 per dag en die worden goed gebruikt, dus misschien zouden ze nog meer ook nog aannemen.
Ze dumpen nu ook afval in de buitenwereld, daar ben ik erg tevreden over. Ik vermoed dat dit onder andere ermee te maken heeft dat de watten prop niet zeiknat is. Bij het maken van het reservoir heb ik niet de prop dóór het water geduwd tot op de gewenste hoogte, maar het water al net boven dat niveau gedaan en toen de prop er in geduwd. De droge kant is dus wel vochtig, maar niet zeik... Ik had graag willen weten of ze in deze conditie weer gips naar binnen zouden slepen, maar het risico wil ik niet lopen (bovendien heb ik dus al het gips uit de buitenwereld gehaald).

Ik ben begonnen met het toepassen van de "suikerwater in buis" techniek. Ik heb er nog mijn twijfels over, omdat ik niet weet of deze kleine kolonie de hoeveelheid wel op krijgt voor deze bederft. We zullen zien.

Afbeelding
De huidige opstelling. In de buitenwereld ligt een 2 ml buisje met ruwweg 1,5 ml 30% suikerwater afgesloten met een klein watten propje. Ik hoop dat alles goed blijft zitten en niet opdroogt. De mieren hebben er in ieder geval van gesnoept, want de gyne ziet er weer fysogastrisch uit :).


Afbeelding
Tot slot een overzichtje van de kolonie zelf. Er zijn nu 13 werksters en ik vermoed dat tegen het eind van de week er weer een flinke berg pupae zal liggen, aangezien de larfjes zich helemaal vol vreten.
Sorry voor de korrels, ben een ramp met camera's ;).


Vragen/opmerkingen?
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius niger (Elan)

Bericht door Elan »

Het suikerwater in de buisjes is nog niet beschimmeld, gelukkig maar. Wel lijkt het alsof de mieren heel veel slurpen, maar dit is in realiteit gewoon verdamping! Een controlebuisje dat buiten de buitenwereld ook open ligt is namelijk óók een flink stuk leger geworden.
Hierdoor wordt de overgebleven vloeistof wel een stuk geconcentreerder, ook staat er minder vloeistof in contact met de watten, waardoor deze wellicht minder vochtig worden. Hier moet ik dus nog even mee experimenteren.
Misschien moet ik een opstellinkje maken zodat de achterkant van de buis altijd omhoog staat, zodat de watten altijd onder water staan. Dit zou echter niet de verdamping tegengaan. Een kleinere opening zou fijn zijn, maar dat zit er denk ik niet in...
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius niger (Elan)

Bericht door Elan »

Ik heb erg slecht nieuws: de gyne is dood.


Snappen wat er gebeurd is doe ik absoluut niet.
De kolonie doet/deed het prima, er was erg veel broed, veel activiteit, en ze namen erg graag fruitvliegjes aan. In de suikerwaterbuis was het volume geslonken, maar nog geen zichtbare tekenen van schimmel te herkennen.
Ik vond wel dat de gyne de laatste dagen er niet echt fysogastrisch uitzag, maar omdat de werksters wel actief bezig waren met voedseluitwisseling leek me dit niet zo erg (en dus een tijdelijk iets).
Echter, toen ik vandaag thuiskwam lag de gyne op haar rug (ze is dus niet "ontmanteld" door de werksters). :(

Het mag voor zich spreken dat ik redelijk van slag ben. Dit was mijn eerste kolonie en alles leek echt heel erg goed te gaan. Ik heb nu echt zo'n enorme bonk met "weesbroed" :x
De overgebleven werksters houd ik nu maar in leven. Uitzetten in de tuin zal ook niets opleveren... bah.

Ik weet even niets meer te zeggen, binnenkort misschien foto's.



Wat ik nog een van de meest frustrerende dingen vind is dat ik juist vandaag nog met passie heb zitten vertellen over deze hobby tegen collega's, over hoe geweldig het wel niet is om te weten dat JIJ de omstandigheden bepaalt en de voldoening die er te halen is uit het weten dat je zoiets goed doet...

Bah bah bah. Goed. Ik moet even wat anders doen...

[edit: Ik ga er spontaan grammaticafouten van maken :? ]
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius niger (Elan)†

Bericht door Elan »

Ik kan haast niet geloven dat het nog maar een week geleden gebeurd is.

Hoe dan ook, ik kon de verleiding toch niet weerstaan en heb gisteren een nieuwe kolonie Lasius niger mogen ontvangen van salamalfayed :).
Voorlopig ga ik er waarschijnlijk geen blogposts over maken, maar misschien wel als deze kolonie ook een gelijk niveau als mijn oude kolonie heeft bereikt en als ik er weer wat speciaals mee ga doen (zoals in een klein Ytongnestje zetten).

De gyneloze kolonie kan ik nu natuurlijk mooi gebruiken als testgroep voor eventuele Ytongnesten. Ik las dat velen van jullie vaak een tijdje wat losse werksters rond laten lopen voordat de hele verhuizing gedaan wordt.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius niger (Elan)†

Bericht door Elan »

Vraagje:
Stel dat ik deze zomer een Lasius fuliginosus (of Lasius umbratus) gyne vind. Kan ik deze dan bij alle overgebleven werksters en het broed van deze kolonie zetten, of zal die te klein zijn?

>> Draad voor opmerkingen
Plaats reactie