Lasius niger (Lvet)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lasius niger (Lvet)

Bericht door Lvet »

Gisteren heb ik beide kolonies uit de koelkast gehaald en naar een kamer van ongeveer 11-13 graden Celsius verplaatst, zodat ze langzaam kunnen ontwaken uit de winterslaap. Zoals ik in mijn vorige post al zei, zijn er aardig wat werksters 'in slaap gevallen' buiten het nest. Veel van deze werksters van Kolonie 1 hebben het niet overleefd. Kolonie 2 heeft (bijna) geen doden, maar de buitenwereld, waarin een laagje gips lag, is wel volledig bedolven onder de schimmel door de hoge vochtigheid in de koelkast. Gelukkig maken beide koninginnen het goed.

De kolonies heb ik tijdelijk op een klein tafeltje gepositioneerd, zodat ze langzaam in de koude kamer kunnen opwarmen. De temperatuur in deze kamer zal ik steeds opvoeren. Ik kan me niet nog meer dode werksters veroorloven. Hieronder is deze opstelling te zien. Linksboven is overigens mijn Myrmica rubra kolonie. Linksonder is Kolonie 2 en de rest is Kolonie 1. De nesten hadden veel een flinke beurt nodig, omdat de talklagen onbruikbaar geworden waren en de buitenwerelden vies en vochtig en vol lijkjes.

Afbeelding

De brug staat ook weer, zoals je kunt zien, omdat de kolonie nog niet helemaal verhuisd is. Het grootste gedeelte van de kolonie zit nog in het oude nest. Hopelijk zal de verhuizing deze lente wel gebeuren. Er liggen echter een boel doden in het nieuwe formicarium, zowel in het nest als in de buitenwereld. Hopelijk schrikt dit niet af van het verhuizen. Een close-up van de brug:

Afbeelding

De mieren zitten lekker dicht op elkaar gepakt in de winterslaap. Hierbij een aantal foto's van die situatie.

Zoek de koningin (Kolonie 2)!
Afbeelding

Nog veel broed aanwezig (Kolonie 2).
Afbeelding

De koningin van Kolonie 1 was al iets beweeglijker.
Afbeelding

Het slachtveld in de buitenwereld van Kolonie 1. Een luguber beeld.
Afbeelding

Ondanks de doden, wederom een nieuw mierenseizoen met hopelijk veel groei, nieuwe ervaringen en soorten. Ik wens ons allen veel plezier in de aanstaande lente en zomer!

Vragen en opmerkingen bij deze blog.
Laatst gewijzigd door Lvet op 24 mar 2013, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lasius niger (Lvet)

Bericht door Lvet »

Zoals ik al in mijn vorige post zei, is de buitenwereld van Kolonie 2 behoorlijk beschimmeld, omdat er gips in lag. Hopelijk kan dit op de korte termijn geen kwaad en kan ik ze verhuizen voor die tijd. In ieder geval heb ik onmiddellijk een nieuw formicarium voor ze gemaakt, ook omdat ze eigenlijk uit hun huidige nest gegroeid zijn, waarvan de bouw in deze post beschreven zal worden. Ik heb gebruik gemaakt van het glaswerk dat ik van gebruiker jeroenbeekman heb ontvangen. Ik schrijf overigens ook voor zijn blog onder dezelfde gebruikersnaam als hier (Lvet), dus neem daar zeker ook eens een kijkje!

Het formicarium is hieronder te zien. Hier kan zand in, maar ik heb besloten om een blok ytong in te bouwen, omdat de maten zich daar uitstekend voor lenen.
Afbeelding

Afbeelding

Het ytongblok op maat zagen en het nest uittekenen:
Afbeelding

Vervolgens heb ik alles uitgekerfd, voor het eerst met een multitool. Dat gaat een stuk beter dan met de hand, zoals ik voorheen deed, maar ik heb wel veel koppen naar de knoppen geholpen. Ik moet eens een goede kop vinden voor het uitkerven van nesten, want in dat geval is het een zeer handig apparaat.

Het eindresultaat is als volgt:
Afbeelding

Ik ben er tevreden mee, hoewel de kamers iets netter uitgekerfd hadden kunnen worden. Het nest zal ik via een buis met een buitenwereld verbinden. De buis zal direct in de ytong gaan, zodat er geen deksel op dit formicarium hoeft. Op die manier kan ik van bovenaf bevochtigen. Er is een klein beetje ruimte aan de achterkant over, welke dienst kan doen als reservoir door het vol te gieten met water. Volgens mij is dat ideaal en ontstaat er zo ook een vochtigheidsgradiënt naar boven toe, maar ik moet het nog uitproberen. Ik bedenk mij nu opeens ook dat ik eventueel lamellen in de achterkant kan inkerven, die dus aan de voorkant niet eens zichtbaar zullen zijn, zodat er meer ruimte is voor een waterreservoir. Ik zou de ytong eventueel ook nog kunnen kleuren met pigment of met rooibosthee (lol).
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lasius niger (Lvet)

Bericht door Lvet »

Zo, de kolonies groeien naar verwachting flink aan dit jaar. Er ligt echt veel broed, de larven waren meegegaan in winterslaap en nu liggen er alweer poppen:

Afbeelding

Hier de koningin van Kolonie 2 naast een hoopje eitjes:

Afbeelding

Ik heb ook een timelapse video gemaakt van Kolonie 1, terwijl ik ze honingdauwsurrogaat aanbood op hun 'verhuisbrug'. Je kan de druppels zien verdwijnen. Bovendien zie je ook dat de mieren over één lijn lopen: dat is hun feromonenspoor. De video duurde oorspronkelijk een halfuur en is 36x versneld tot een ruime 50 seconden.

ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lasius niger (Lvet)

Bericht door Lvet »

Gisteren een kleine ontsnapping bij Kolonie 2. De buis waardoor ze moeten verhuizen was niet 'waterdicht' aangesloten. Ik heb het meteen dichtgegooid met een lijmpistool. De schade valt gelukkig wel mee, slechts enkele werksters die los rondliepen, waarvan ik een deel terug heb kunnen zetten.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lasius niger (Lvet)

Bericht door Lvet »

Slecht nieuws over Kolonie 2. Ik probeer ze al weken te verhuizen naar het verticale nest door middel van een flexibele buis. Het nieuwe nest is vochtig en verduisterd, terwijl het oude nest onverduisterd is en de bevochtiging is stilgezet waardoor dit nest droog is gevallen. Een deel van de kolonie is verhuisd, maar een groot deel (waaronder een heleboel poppen) nog niet.
Nu was ik de afgelopen 5 dagen weg. Toen is het heel koud geworden op mijn kamer (vandaag kwam ik aan en was het 15 graden). Hierdoor waren de mieren niet meer zo actief. Een groot deel van de kolonie is nu gestorven door de droogte. De buis is wel lang, maar ze hebben al bewezen dat ze desalniettemin makkelijk kunnen verhuizen. Misschien ging dat door de kou niet meer zo makkelijk. Hoe dan ook, in het oude nest liggen nu heel veel lijkjes. Ik weet niet of de poppen nog goed zijn. De koningin leeft gelukkig nog wel.

Ik heb de bevochtiging van het oude nest maar weer aangesloten om nog meer sterfte te voorkomen. Deze kolonie sterft liever dan ze verhuist, blijkbaar. We zullen zien wat er gaat gebeuren.

Kolonie 1 doet het gelukkig hartstikke goed, ontzettend veel broed en de koningin is continu enorm fysogastrisch.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lasius niger (Lvet)

Bericht door Lvet »

Een kleine update met betrekking tot beide kolonies:
Kolonie 1: doet het prima qua broed, maar het nest droogde een beetje uit waardoor ze broed naar de buitenwereld hebben verplaatst op het stukje plastic waar ik ze honingdauwsurrogaat op aanbied. Ik denk dat de ytong niet meer goed water opzuigt, terwijl dit nest nog geen jaar oud is.
Kolonie 2: De afstand van het oude nest naar het nieuwe nest is verkleind, om het verhuizen aantrekkelijker te maken. De kolonie is dan ook voor het grootste deel verhuisd naar het nieuwe nest, maar de laatste werkers en de koningin weigeren te verhuizen. Derhalve wederom sterfgevallen in het oude, droge nest. Deze kolonie heeft een dusdanige tegenslag gehad door deze hele verhuizing dat hij weer flink aan moet groeien. Dat vind ik jammer, maar heel erg vind ik het niet, omdat ik altijd nog de "primaire" Kolonie 1 heb, die het wel goed doet. Dit was precies de reden waarom ik twee kolonies van dezelfde soort verzorg.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lasius niger (Lvet)

Bericht door Lvet »

Tijd voor de winterrust. Een beetje laat, maar ik heb eerst een tweedehandse koelkast moeten regelen. Het is erg prettig om een aparte koelkast te hebben. Deze had ik uitstaan en hij was dus niet gekoeld. Vandaag heb ik alle formicaria erin geplaatst en dan pas de koelkast aangezet op de laagste stand zodat het niet in één keer te koud wordt. Zo daalt de temperatuur zeer gestaag en geleidelijk. Er zit een thermometer in en ik zal de koelkast later op een hogere stand zetten om een temperatuur van 5 graden Celsius te bereiken.
In de lente zal ik andersom te werk gaan: ik zal de koelkast op een lagere stand zetten zodat het langzaam minder koud wordt. Uiteindelijk zal ik de koelkast uitzetten maar de deur dichthouden zodat het langzaam opwarmt.

Dit is hoe Kolonie 1 de winterslaap in is gegaan, met heel veel larven (dit is slechts een klein deel van het nest):

Afbeelding

Ik zal binnenkort ook een foto van de koelkast plaatsen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lasius niger (Lvet)

Bericht door Lvet »

Onderstaande foto hadden jullie nog tegoed van mij. Verder is er niet veel te melden. De kolonies doen het goed in de winterrust, niet veel uitval zoals vorig jaar.

Afbeelding
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lasius niger (Lvet)

Bericht door Lvet »

Kolonie 1 is toe aan een nieuw nest. Dit keer wordt het een "formiquarium". Dat is voor deze kolonie praktischer omdat er meer mieren in kunnen en omdat de buitenwereld dan groter is (die is nu steeds overvol).

Ik ben al bezig geweest met het nestgedeelte:

Afbeelding

Ik had bovendien een aquarium van 40x25x25cm bij de kringloopwinkel gevonden voor slechts €3,95 waar ik deze nesten in zou plaatsen, maar helaas gaf ik die afgelopen zondag per ongeluk een knietje:

Afbeelding

De bedoeling is simpel: de ytongblokken zullen zoals boven afgebeeld in een (ander) aquarium geplaatst worden. Ze zijn ruim 5 cm minder hoog dan het aquarium, zodat er ruimte is voor een buitenwereld en een talklaag. Op de blokken komt een plaat die als buitenwereld dienst doet. Daaronder (en dus achter de ytongblokken) zal er een lege ruimte zijn waar ik een waterreservoir in zal maken. Door een gat (met gaas) in de plaat kan ik daar dan water in gieten.

Zodra ik een nieuw aquarium heb zal ik het formiquarium afmaken.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lasius niger (Lvet)

Bericht door Lvet »

Ik heb weer goedkoop een aquarium kunnen vinden. De kolonie is nu in winterrust, dus ik heb genoeg tijd om het nieuwe formicarium af te maken. Na de winterrust zal ik ze verhuizen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Plaats reactie