Lasius Niger II

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lollol3r
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Locatie: Beverwijk
Gender:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Lasius Niger II

Bericht door Lollol3r »

Hallo allemaal,

Naast de gyne die ik laatst heb gevangen wilde ik graag nog een kolonie in Ytong gaan houden. Dit is de eerste keer dat ik met Ytong heb gewerkt en het bevalt me aardig tot nu toe. Nou alleen nog kijken hoe de mieren het vinden. Voor 10 euro en enkele uurtjes werk krijg je dit mooie nest terug:

Afbeelding

De foto is niet heel duidelijk dus hier nog een keer 'ingekleurd' met uitleg! De bedoeling van het nest is dat de mieren kolonie er in kan groeien. Vandaar dat ik enkele afsluitingen heb gemaakt voor de mieren. Ze beginnen met 3 kamers, waarvan één vrij grote die ook wat dieper is. Dan komt ten eerste het watje (Grijze rondje op foto hieronder), nadat de mieren dit zelf langzaam aan verwijderen komen er nog 2 kamers tot hun beschikking. Vervolgens naargelang de kolonie groeit zal ik de mechanische afsluiting (rode streepje op foto hieronder) verwijderen zodat nog eens 6 kamers vrij komen voor de mieren.

Bevochtiging vind plaats met een methode die ik heb afgekeken van mede-forum leden. Een katoenen stuk in een flesje water gaat in een gat midden in het Ytong (zie blauwe blok op foto hieronder), wat voor de bevochtiging zorgt.

Grijs rondje - Watje
Blauw blokje - Waterreservoir
Rood streepje - Afsluiting

Groen nest - Meteen beschikbaar
Oranje nest - Langzamerhand beschikbaar
Rood nest - Onbeschikbaar tot afsluiting weg gaat

Afbeelding

Verder nog een vraag aan de mensen die Ytong al langer gebruiken. IS DE BEVOCHTIGING GOED ZO?! Misschien eventueel voor in het begin als alleen de eerste drie kamers nog maar beschikbaar zijn bij de bovenste kamer dagelijks wat water op druppelen of..? Graag reacties en advies!

De mieren verwacht ik eind van de week binnen te hebben voor in hun nieuwe woning!

Reacties etc. : HIER!
3x Lasius Niger [ Blog ] - [ Reacties ]
Gebruikersavatar
Lollol3r
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Locatie: Beverwijk
Gender:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius niger II

Bericht door Lollol3r »

Even een kleine aanpassing gemaakt aan de hand van jullie tips, bedankt! Zie hier nieuwe water toevoer voorlopig, aangezien de kolonie toch eerst nog enorm moet groeien. Bovendien wacht ik met ze het nest in te laten gaan tot ze ruim 100 werksters hebben.

(Fotocamera doet raar dus even snel gephotosoept)

Afbeelding

Tips of opmerkingen of het zo beter is graag! Die mogen HIER!
3x Lasius Niger [ Blog ] - [ Reacties ]
Gebruikersavatar
Lollol3r
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Locatie: Beverwijk
Gender:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius niger II

Bericht door Lollol3r »

Okeeeee! Omdat iedereen goede feedback heeft gegeven en enkele nuttig tips, heb ik een nieuw en veel kleiner nest gemaakt. Ook deze zal verticaal zijn, maar dit keer heb ik met het maken ervan een stuk meer rekening gehouden met bijv. het broed neerleggen. Bovendien is de watertoevoer een stuk beter en zoals ik al zei, EEN STUK KLEINER! Haha.

Ik heb op de tweede foto even snel ingekleurd hoe de watertoevoer zit. Deze loopt dus achter de kamers langs en wordt verzorgt door een stukje katoenen doek (te zien op eerste foto). Ik ben benieuwd naar de reacties! Deze reacties mogen ---> HIER!

Afbeelding
Afbeelding

PS. Die stomme camera doet het nog steeds niet dus even met m'n Blackberry geschoten, niet heel scherp.
3x Lasius Niger [ Blog ] - [ Reacties ]
Gebruikersavatar
Lollol3r
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Locatie: Beverwijk
Gender:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius niger II

Bericht door Lollol3r »

Nog even een duidelijkere foto (camera doet het weer..) waar nu ook de bevochtiging (die ongeveer een halve dag staat) nu goed te zien is. Twee van de zes kamers zijn nu lekker vochtig, en een derde een heel klein beetje. De andere drie zijn kurk droog. Zo is het goed verdeeld toch?

Afbeelding

Misschien een goede tip voor de mensen zonder materiaal om Ytong te bewerken maar toch een mooi resultaat willen zoals ik bijvoorbeeld heb. Ik heb op een boormachine (Het liefst elektrisch, die gaat sneller dan accu) een boutje gedaan met een 6-hoekige kop. Als je deze met het schroefdraad vast zet in de boormachine heb je een klein freesje omdat het 6-hoekige kopje makkelijk door het Ytong gaat. Goedkoop en toch zeer doeltreffend. :)


Reacties etc. HIER!
3x Lasius Niger [ Blog ] - [ Reacties ]
Gebruikersavatar
Lollol3r
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Locatie: Beverwijk
Gender:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius niger II

Bericht door Lollol3r »

Vandaag de koningin met haar werksters en broed ontvangen van Leksz. Als cadeautje zat er een extra koningin bij. Ben zojuist bezig geweest om één koningin met werksters te verhuizen naar een buisje en de extra koningin zonder werksters of broed in een ander buisje te scheiden.

De extra koningin in een buisje doen was niet heel moeilijk, maar de koningin met werksters en broed was een ander verhaal. Terwijl ik nu schrijf rennen er twee werksters door de hele tijdelijke buitenwereld die ik heb gemaakt, het buisje waar ze in zaten ligt open in het licht, en het buisje waar ze in moeten is verduisterd. Echter zoeken ze alles af behalve in het nieuwe buisje.

Er was wel een larfje uit het buisje gevallen, en deze werd wel snel gered en netjes terug gelegd bij de rest! Erg mooi om te zien hoe werksters dit doen. Ook is het Ytong nest nu erg goed bevochtigd, erg goed systeem dit! Ik heb nu op het flesje streepjes afgetekend, namelijk maximum, laag niveau, en minimum! Zo weet ik voor mezelf precies wanneer hij moet worden bijgevult zodat het vochtigheidsniveau goed blijft in het nest. Momenteel zijn 2 kamers lekker vochtig, 2 kamers wat minder en 2 kamers vrij droog. :)

Ik heb nu in totaal dus drie kolonies Lasius Niger, bedankt Leksz!

Reacties etc. HIER!
Laatst gewijzigd door Lollol3r op 11 jul 2011, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
3x Lasius Niger [ Blog ] - [ Reacties ]
Gebruikersavatar
Lollol3r
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Locatie: Beverwijk
Gender:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius niger II

Bericht door Lollol3r »

Ok, de scheiding van de twee is eindelijk succesvol afgerond. Alleen omdat ik al 2 weken wacht op mijn spullen van Labstuff heb ik ze tijdelijk in een geimproviseerd buisje gedaan van plastic. Ook heb ik ze in een buitenwereld gelegd, en een uurtje terug wat suikerwater in een watje gegeven. Momenteel zijn ze steeds op en neer aan het rennen naar het suikerwater, zuigen zich vol en keren weer terug etc.

Ik vermoed dat ze de koningin aan het voeren zijn aangezien ze echt ENORM veel drinken van het suiker water.

Hier zie je 5 werksters drinken van het suikerwater, ik was net te laat met de foto want ze liepen alweer weg.
Afbeelding

Ik ben trouwens van plan om bij de extra kolonie (no. III) die ik heb gekregen van Leksz te boel te gaan boosten met een flink aantal poppen.

Stand van zaken:
Kolonie I - Koningin, 20 eitjes
Kolonie II - Koningin, 10 werksters, 10-15 larfjes verschillende stadia
Kolonie III - Koningin

Reacties --> HIER!
3x Lasius Niger [ Blog ] - [ Reacties ]
Gebruikersavatar
Lollol3r
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Locatie: Beverwijk
Gender:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius niger II

Bericht door Lollol3r »

Het gaat prima met de mieren! Alleen wat me opvalt is dat de koningin vaak bij de uitgang zit (wel in het buisje) en dat alle soorten broed door elkaar liggen. Is dit normaal? Ik heb nog nooit eerder een kolonie in een buisje gehad haha. Zie foto, ik hoor graag reactie.

(Misschien een beetje onduidelijk, ik kreeg de foto niet scherp)
Afbeelding


Stand van zaken:
Kolonie I - Koningin, 30 eitjes
Kolonie II - Koningin, 12 werksters, 10 eitjes, 10-15 larfjes verschillende stadia, 5 poppen
Kolonie III - Koningin

Reacties --> HIER!
3x Lasius Niger [ Blog ] - [ Reacties ]
Gebruikersavatar
Lollol3r
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Locatie: Beverwijk
Gender:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Re: Lasius niger II

Bericht door Lollol3r »

Even een update! Met de mieren gaat het allemaal erg goed. Ik heb ook eindelijk reageerbuisjes, helaas zijn de koninginnnetjes nog niet zelfstandig verhuist na 3 dagen.. Iemand misschien tips zonder te veel stress bij ze te veroorzaken? Ook met de kolonie gaat het erg goed, ik heb vandaag voor het eerst een normale werkster gezien, deze is echt een stuk groter als de eerste generatie werksters en het lijkt wel of de grote werkster de kleinere een beetje aan stuurt ofzo? Want ik zie haar af en toe een beetje bijtende gebaren maken tegen te kleintjes als ze met zijn allen voedsel aan het halen zijn bijvoorbeeld. Verder komt de grote werksters nauwelijks buiten het buisje.

Vandaag hebben ze voor het eerst wat 'aantrekkelijker voedsel' gehad. Ze kregen vooral huisvliegen en kleine spinnetjes die goed aanvaard werden. Vandaag hebben ze 2 door de midden gesneden maden gehad. Meteen kwamen er een stuk of 3 werksters naar buiten en al snel zaten ze met zijn 8e rond de maden. Zelfs de grote werkster van de nieuwe generatie kwam even kijken zoals ik al eerder zei. Nou weer genoeg gelult, hier de foto's:

De grote werkster naast een eerste generatie werkster
Afbeelding

Met z'n allen eten halen
Afbeelding

Kolonie I ongeveer een week geleden
Afbeelding

Stand van zaken:
Kolonie I - Koningin, 20 eitjes, 10 larfjes
Kolonie II - Koningin, 13 werksters, 5 larfjes, 5-10 poppen
Kolonie III - Koningin, 10 eitjes

Reacties --> HIER!
3x Lasius Niger [ Blog ] - [ Reacties ]
Plaats reactie