Lasius niger in 4 zijdig verticaal Ytong

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Lasius niger in 4 zijdig verticaal Ytong

Bericht door ANThousiasteling »

Ik ben mij ervan bewust dat dit de zoveelste blog is over een Lasius niger kolonie. Ongetwijfeld is elk onderwerp dat ik kan verzinnen al aan bod geweest omdat ook bijna iedere mierenliefhebber zo’n kolonie heeft zitten. Toch kan ik het niet laten iets over mijn kolonie te schrijven. Vooral ook omdat ik mijn kolonie in mijn zelfgemaakte Foto Lijst Formicarium (FLF) wil gaan houden zonder extra vochtvoorziening.

De gyne is, samen met nog 10 andere gyne’s, midden 2011 gevangen door mijn zoontje van 4. Daar moest ik toch wat mee gaan doen en daarom heb ik ze eerst in een oud zand formicarium geplaatst. Dit bestond uit een frame waar tussen 2 glasplaten waren geklemd met een tussenruimte van 5 mm. Het geheel was gevuld met tuingrond. Alle gyne’s groeven zich direct in en waren door de kleine tussen ruimte goed zichtbaar.

Er waren 4 kamers met 1 gyne en 1 kamer met 7 gyne’s. 2 alleenstaande gyne’s gingen vrij snel dood. In de kamer waar 7 gyne’s zaten werden wel eieren gelegd maar het leek wel of er altijd een gyne hongerig was , in die kamer zijn ze nooit verder gekomen dan een hoopje eieren. Voor je het wist was alles weer opgegeten. 1 gyne die in 1 kamer zat bleek bij het uitkomen van de eerste miertjes een Lasius flavus te zijn.

1 Lasius niger gyne ontwikkelde zich heel goed, kreeg veel eieren en larven die ook daadwerkelijk verpopten. Ik heb al deze gyne’s GEEN WINTERSLAAP gegeven, ik wist toen nog niet dat dit misschien toch beter was. Uiteindelijk zaten er in de prille Lasius niger kolonie zo’n 30 werksters, deze begonnen driftig met graven. Op een gegeven moment kwamen de werksters een kamer tegen met een voor hen vreemde gyne. Deze hebben ze vakkundig om zeep geholpen. Dat was ook het lot van de kamer met de 7 gyne’s. 1 voor 1 zijn ze over een periode van 2 dagen afgemaakt en netjes bedekt met een laagje zand.

Omdat ik wel inzag dat dit geen opstelling was waar ik de mieren lang in kon laten zitten (er zat bijvoorbeeld helemaal geen buitenwereld aan vast, dus moest ik de mieren voeren op het bureau van mijn dochter waardoor de mieren letterlijk over haar bureau liepen) ben ik opzoek gegaan naar informatie. Zo kwam ik op jullie site en die van anderen.

Het leek mij altijd al machtig mooi om een grote kolonie te hebben in een opstelling die mij in de gelegenheid zou stellen alles te zien wat de kolonie uitvreet. Ik heb heel was formicariums bekeken en heb toen besloten om een test opstelling te maken die mijn vrouw ook nog eens esthetisch verantwoord zou vinden waardoor ik het formicarium in de woonkamer kon laten staan. Een bouwverslag van dit FLF kun je vinden in Leden: Voorstelling van leden alsook in Formicaria: Vragen en info over kunstmatige nesten (= incl presentatie 2 grotere en mooiere FLF’s).

Het eerste en kleinste FLF moest het nieuwe onderkomen worden van deze goed groeiende Lasius kolonie. Toen het kleine buitenwereldje vast zat aan de lijst heb ik het oude formicarium opgesneden. Direct was het een gekrioel van mieren die alle kanten opvlogen. Na 1 uur vangen met een thee lepeltje had ik alle mieren incl cocons, eieren en larven overgezet naar de kleine buitenwereld (een hels karwei). Omdat ik alles 1 voor 1 moest overzetten had ik mooi de gelegenheid om alles te tellen. Het bleken ongeveer30 werksters, 35 poppen, 20 larven en een 2 mm. Groot klompje eieren te zijn. Dus er zat nog wel wat muziek in deze kolonie.

Zodra ze in de mini buitenwereld zaten begonnen ze alle larven, poppen en eieren incl. Gyne naar de verbindingsbuis te brengen die de buitenwereld met de FLF verbond. Deze slang heeft een binnen maat van ongeveer 5 mm. In deze slang zijn ze gaan zitten. Ze zijn dus de lijst nog niet ingetrokken. Waarschijnlijk is de kolonie nog te klein om daadwerkelijk te willen verhuizen.

Het formicarium is droog wat wil zeggen dat er geen vocht wordt ingebracht. Ik wil eerst eens zien of het aanbieden van vocht in de buitenwereld voldoende is. Ik weet dat het een gok is maar ik wil het toch proberen. Lasius niger staat volgens de care sheet erom bekend dat ze droge nesten aan kunnen. Ik heb een pillenstripje met wat water en een met wat suikerwater in de buitenwereld. Om te voorkomen dat er mieren verdrinken leg ik in de vloeistof een klein propje keukenpapier. Daarnaast voer ik elke dag 5 a 8 grote (door mij gedode) fruitvliegen die binnen een paar minuten allemaal het nest in zijn getrokken. Op 1 bepaalde plek stapelen de mieren al het afval bij elkaar (verdroogde fruitvliegen, vleugeltjes, en lege cocon resten) en af en toe zuig ik dat af met een klein slangetje dat ik op een kruimeldief heb gemonteerd. Tot nu toe heb ik nog geen enkele mier dood gevonden en dat is mooi want dan groeit de kolonie flink aan.

Tot gauw bij de volgend update. Groeten Kenneth

ps. Vragen en opmerkingen zijn welkom op de vragen pagina van blogs in het algemeen. Zo houden we de blog mooi overzichtelijk.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 08 mar 2017, 11:42, 7 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nog een keer Lasius niger in FLF.

Bericht door ANThousiasteling »

Voor wie het nog niet had gezien in het artikel waarin ik mijn voorstel (Dit ben ik: Leden stellen zich voor. Of in de rubriek Formicaria: Vragen en info over kunstmatige nesten) nogmaals een paar foto's van mijn Foto Lijst Formicarium (FLF).
DSC_0016 2.jpg
DSC_0019.JPG
DSC_0039.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nog een keer Lasius niger, maar dan in FLF.

Bericht door ANThousiasteling »

Even een nieuwe update. De kolonie doet het goed. Ze zijn nog niet verhuisd maar hun aantal is wel flink toegenomen. Ik denk dat ze pas gaan verhuizen als het slangetje te krap wordt. De gyne legt veel eieren want het klompje is al van 2 mm in doorsnede toegenomen tot zo’n 4 tot 5 mm. Ook zijn er veel larven en poppen. Ik heb gezien dat de gyne een keer richting het kunstnest was gelopen maar onder luid protest van de werksters letterlijk aan haar kaken terug naar de kolonie werd getrokken. De Koningin wil naar haar nieuwe paleis alleen haar voetvolk blijft nog liever in het krot van een slang wonen.

De buitenwereld kent afgezien van een mechanische barrière (het dekseltje dat er meestal los op ligt) geen andere anti ontsnappingsmaatregelen. De kolonie is blijkbaar nog te klein om serieuze uitbraakpogingen te ondernemen. Als de kolonie groter wordt zou dit misschien wel een probleem kunnen worden, maar dat zien we dan wel weer. Ik vind die witte talk randen nml. niet mooi dus die wil ik in eerste instantie zoveel mogelijk voorkomen. Het kan echter toch zo zijn dat het op den duur wel noodzakelijk wordt, de ervaring en tijd zal het leren.
DSC_0251.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nog een keer Lasius niger, maar dan in FLF (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Rare larf:

Even weer een update.

Ik weet niet of ik een probleem heb met mijn kolonie maar ik wil jullie de volgende situatie graag voorleggen.

Ik zat vandaag eens goed te kijken naar mijn kolonie toen mij iets opviel. Toen ik de larven eens goed aan het bekijken was zag ik dat er 1 larf was waar de werksters wel heel erg druk mee waren. Terwijl de meeste werksters redelijk stil op de larven zitten was er 1 larf die veel groter leek dan de andere larven (zo'n 3 mm). Deze larf is ook bewegelijker. Deze larf lijkt bekleed te zijn met iets wat lijkt op losse schilvertjes van oude cocons. 2 a 3 werksters zijn constant bezig deze schilvertjes rond deze larf te "plakken" maar omdat ze niet vastzitten vallen ze er geleidelijk ook weer af. De larf lijkt sprekend op een larf van de kolonie...ik zie namelijk geen verschil.

Toen ik wat langer keek viel het mij op dat er een aantal (stuk of 6) "naakte poppen" (mieren in ontwikkeling die geen cocon meer hadden) tussen de larven en cocons lagen. Volgens mij kent Lasius geen naakte poppen of vergis ik mij. Ik zag ook tot 3x toe dat een werkster een naakte pop oppakte en deze tegen de kop van grote larf aanlegde, deze grote larf deed er echter niets mee voor zover ik dat kon zien. Het zal toch niet waar zijn dat ze hun eigen kroost als voer gebruiken voor een een of andere parasiet? Waarschijnlijk is het allemaal zo klein dat ik er geen foto van kan maken maar misschien dat jullie dit situatie al eens eerder gezien hebben en mij kunnen vertellen wat hier aan de hand is.

De kolonie is eind 2011 gesticht en heeft een tijdlang in een formicarium gezeten dat deels open was (de mieren konden in feite zo mijn buro oplopen in mijn studeer kamer). Ze zitten nu zo'n 3 weken in een formicarium dat van de buitenwereld is afgesloten en alleen met de buitenlucht in aanraking komt via de buitenruimte, maar die is het grootste deel van de tijd dicht. Toen ik 3 weken geleden deze kolonie van het ene formicarium verhuisd heb naar de fotolijst was deze larf nog niet aanwezig.

Groeten Kenneth

Naar vragen en opmerkingen blog:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 110#p36110
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 29 mar 2012, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nog een keer Lasius niger, maar dan in FLF (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Na wat gemail met Mika ben ik tot de conclusie gekomen dat het soms mogelijk is dat een larf extra materiaal aangeboden krijgt om makkelijker te kunnen verpoppen. Omdat dit materiaal in mijn bijna steriele buitenwereld niet voorhanden is gebruiken de mieren rommel die ze zelf produceren, in dit geval restanten van cocons van andere larven die reeds verpopt zijn. het is mij nog niet helemaal duidelijk of ze daarvoor ook echt actief andere poppen "uitkleden" omdat ik namelijk een 6 tal naakt poppen zie liggen die zich zo te zien verder goed ontwikkelen. Ondertussen is die "rare larf" verpopt in een cocon van coconresten. Ik ben erg benieuwd wat er uitkomt omdat deze pop minstens 2x zo groot is als alle andere poppen die ik heb. Zeer waarschijnlijk wordt het gewoon een hele grote werkster. Ik ben ook nog steeds benieuwd hoe mij kolonie zich zal gaan ontwikkelen zonder vocht in het formicarium en alleen maar vocht via de buitenwereld. Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.


Naar vragen en opmerkingen blog:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 110#p36110
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 29 mar 2012, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Toch maar verhuizen uit FLF!

Het gaat volgens mij heel goed met de kolonie. De kolonie groeit goed aan en ik heb gemerkt dat zodra het goed begint te lopen de kolonie in je eigen ogen erg kostbaar begint te worden omdat je zelf weet hoe lang je erop heb moeten wachten voordat de kolonie zo groot is. Om die reden heb ik besloten niet met deze kolonie te experimenteren wat betreft vochtvoorziening. Ik wilde namelijk proberen om, tegen alle suggesties in van een aantal forum leden, de kolonie geen vocht in het nest te geven maar alleen vocht dat gedronken kon worden in de buitenwereld.Ik vindt het nu echter veel belangrijker dat ik ervaring opdoe met het succesvol opkweken en houden van een zo groot mogelijke kolonie. Als ik het mij kan veroorloven om een kleine kolonie te verliezen als de test mislukt dan kan ik altijd nog gaan experimenteren. Maar nu even niet!

Om die reden ben ik aan het schetsen gegaan. Het nieuwe formicarium moest aan een aantal eisen voldoen: Klein en compact waardoor het snel te bouwen is, niet veel ruimte innemend en ook nog eens makkelijk te verplaatsen. Ook moest het zeer functioneel zijn wat inhoud dat ik makkelijk vocht moet kunnen toedienen en geen losse buitenwereld met bijbehorende slangen. Verder moest het nest zo gemaakt zijn dat de kolonie er in kan groeien (en dus geruime tijd kan blijven zitten) en het nest aangepast kan worden aan de grote van de kolonie. Verder moest het niet een overwegend Ytong blok zijn maar grotendeels glas en aluminium omdat dit mooi in mijn interieur past. Ook wil ik in eerste instantie geen blad en wortels meer verwerken omdat ik bang ben dat dit gaat rotten als het in contact komt met vocht (ik ga dat later bij andere nieuw te bouwen nesten alsnog proberen). Ik ben fan van verticale nesten omdat deze er heel natuurlijk uitzien en mij erg doen denken aan een nest in de grond waar een dwarsdoorsnede van is gemaakt.

Ik heb een Ytong blok gezaagd van 20 cm hoog, 12 cm breed en 7 cm diep. In alle 4 de zijdes heb ik kamers uitgekerfd waardoor aan alle zijden een nest te zien is. Door het nest rond het blok te laten lopen heb ik een blok met een klein sta oppervlakte (12 x 7 = 84 cm2) maar met een relatief groot nest oppervlakte ((5 + 10 + 5 + 10) x 20 hoog = 600 cm2). 600 cm2 liggend oppervlakte komt overeen met een Ytong blok van 20 cm breed en 30 cm lang de buitenwereld nog niet eens meegerekend. Geen losse buitenwereld betekend dat de bovenkant van het blok fungeert als buitenwereld. Het Ytong blok is aan alle zijden ingepakt in plexiglas en dus ook waterdicht aan de onderzijde. Alle randen zijn afgewerkt met alu profielen. Het plexiglas steekt aan de bovenzijde op alle 4 de zijden 5 cm omhoog uit om een buitenwereld te creëren.

De verdeling van de nestkamers is niet symmetrisch of barok achtig maar volkomen willekeurig. Ik heb de oppervlakte van het blok verdeeld in vakjes van 5 x 5 cm. Eerst is slecht 1 zo’n vakje beschikbaar als nest waardoor de mieren maar 2 kamers ter beschikking hebben. Zodra de mieren eruit groeien kan ik een schotje doordrukken en verdubbeld de ruimte zich doordat er een extra ruimte bijkomt van 5 x 5 cm. Groeien ze daaruit dan kan ik weer via de buitenwereld een schotje doordrukken waardoor er 2 vakjes van 5 x 5 cm. bijkomen (weer een oppervlakte verdubbeling, nu 4 vakjes van 5 x 5cm). Dit kan ik nog 3 keer herhalen (4 vakjes wordt 8. 8 vakjes worden er 16 en 16 vakjes worden er 24). Als ook die vol zijn dan moet de kolonie verhuizen naar een groter Ytong nest. Maar zover zijn we nog lang niet. Om bij de door te breken schotjes te kunnen komen heb ik meerdere nest openingen gemaakt die afgesloten zijn als er nog niet doorgebroken hoeft te worden. Deze schotjes zijn maar 1 mm dik en geven dus bij doorbreken ook niet zo’n rotzooi in het nest.

Als de kolonie de eerste 2 kamers bezet kan ik die kamers gewoon van bovenaf via de buitenwereld vochtig houden. Met dieper gelegen kamers kan dat echter minder goed of ik moet er wel heel veel water ingieten. Daarom heb ik een gat geboord vanuit de buitenwereld dwars door het blok heen naar beneden tot de onderzijde. Daar heb ik een alu pijp in gestopt. Aan de onderzijde van het blok heb ik een ruimte uitgehakt die niet verbonden is met de onderste kamers. Door water in het pijpje te gieten kan ik water laten lopen in het reservoir. Dit water zal dan geleidelijk van onderen opgenomen worden in het blok. Zo is de watervoorziening gelijk aan die in de natuur. Vocht van onderen en warmte en droogte aan de bovenzijde. Omdat er een soort reservoir is gemaakt aan de onderzijde kan deze meer water bevatten dan het blok aan de onderzijde na verzadiging kan bevatten met het doel dat ik met dit reservoir vakanties van 3 weken qua vochtvoorziening kan overbruggen.

Mocht het nest te nat zijn dan kan ik altijd door het plexiglas een gat boren en die kamer voor de mieren afsluiten zodat het vocht daaruit kan verdampen. Ook als de buitenwereld echt te klein blijkt te zijn terwijl het gehele nest nog niet is bezet dan kan ik een gat boren in het plexiglas bij 1 van de onderste kamers een daar via een slang van alles op aan sluiten wat ik maar wil (een grotere buitenwereld, reageerbuisjes met suikerwater etc. etc). Een volledig en uitgebreid bouwverslag is te vinden onder de volgende link:

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=4320

De vocht en voedselvoorziening voor de mieren loopt voorlopig via de buitenwereld.

Gisteren heb ik de tube waar de kolonie inzit afgekoppeld en in de buitenwereld gelegd van het nieuwe nest. In paniek liepen er al direct 10 talle werksters in de nieuwe buitenwereld. Ik had een aantal cocons uit de tube geschut en ze begonnen er druk mee rond te lopen.

Om 8.15 uur kwam de eerste mier kijken in de 2 nieuwe kamers. 3 minuten later lag de eerste pop er al in. Om 8.28 waren er 6 mieren die de ruimte inspecteerden en daarna driftig met sjouwen begonnen. Ook konden deze 6 mieren steeds meer andere werksters er toe brengen mee te helpen. Zo’n 15 keer zag ik dat een werkster een andere werkster aan de poten meetrok richting het nieuwe nest waarna deze zich oprolde en zich er naar toe liet dragen. Toen de tube bijna leeg was kwam ook de gyne. 1 werkster reed op de gyne zelf mee en een 5 tal andere werkster liepen er druk omheen. Toch knap om te zien hoe ze hun gyne kunnen sturen. In 1 rechte lijn van tube naar nieuw nest. Om 10.25 was de gehele kolonie verhuist.

Omdat ik goed kon zien hoeveel poppen en larven er naar binnen werd gedragen kon ik ook goed tellen hoeveel het er nu zijn. Ik kom op de volgende getallen: 110 mieren, ongeveer 56 eitjes, 49 larven en 69 cocons. Deze kleine kolonie bezet 2 kamers die een inhoud hebben van 3 x 1,5 x 1,5 cm = 7 cm3 x 2 is 14 cm3. Deze ruimte voldoet uitstekend. Niet te vol maar zeker ook niet te leeg. Poppen werden in de onderste kamers gestapeld en de larven en eitjes in de bovenste kamer. Zodra er 30 a 40 mieren bij zijn gekomen ga ik het eerste schotje doorbreken en komen er 2 kamers bij die samen een inhoud hebben van 21 cm3. Daar kan de kolonie dan weer een tijd mee verder, volgens mijn berekeningen moeten ze dan eerst weer 1 tot 2 keer verdubbelen in aantal. Foto’s van de opzet komen er zsm.

Naar vragen en opmerkingen blog:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 110#p36110
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 18 apr 2012, 14:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_0321.JPG
DSC_0360.jpg
DSC_0414.jpg
DSC_0422.jpg
DSC_0424.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 18 apr 2012, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

De kolonie loopt lekker. Een grote aantal larven zijn verpopt en uitgekomen en er zijn ondertussen ook veel eitjes gelegd en nieuwe larfjes bijgekomen. Slechts 2 miertjes zijn gestorven (van ouderdom denk ik). Ik gebruikt geen warmte matje want mijn kolonies staan allemaal in de woonkamer. Deze heeft een minimum temp. van 21 graden (ook ’s nachts) en ligt met een beetje zon buiten al gauw op zo’n 23 tot 25 graden overdag. Ondanks de flinke aanwas aan miertjes (5 a 10 miertjes per dag) zit de kolonie nog steeds in 2 kamers. Blijkbaar gaan ze pas een kamer erbij nemen als de andere 2 kamers propvol mieren zitten. Nu is er nog een klein beetje ruimte en die zullen ze denk ik eerst willen bezetten.

Eens in de paar dagen laat ik 2 tot 3 cc water op het nest lopen via een spuitje. Dit trekt meteen in het Ytong. Suikerwater wordt goed aangenomen.

Pogingen om te ontsnappen heb ik tot nu toe nog niet vernomen maar ik denk dat de kolonie daar te klein voor is.

Deze soort hoeft absoluut niet afgedekt te worden is mijn ervaring. Of ik er 's avonds met een led zaklamp in schijn of dat er overdag daglicht inkomt, het schijnt de miertjes totaal niet te deren.

Meelwormen en krekeltjes laten ze links liggen maar ze zijn verzot op fruitvliegjes en muggen.

Naar vragen en opmerkingen blog:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 110#p36110
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 18 apr 2012, 14:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

De volgende nest condities zijn van toepassing:

Licht en rust:
Nest wordt niet afgeschermd en er schijnt indirect daglicht naar binnen (geen direct zonlicht). Ook met een led zaklantaarn naar binnen schijnen heeft geen effect op de mieren. Ik kan dus zo vaak kijken als ik wil. Alleen trillingen kunnen de kolonie even onrustig maken.

Vocht:
Omdat de mieren in de 2 bovenste kamers zitten laat ik om de dag 5 cc water op de buitenwereld lopen die dan direct in het Ytong trekt.

Temperatuur:
Ik verwarm het nest niet met een warmte matje. De kamer temp. is op koude dagen minimaal 21 graden maar zodra het buiten warmer is stijgt de temp. van de woonkamer naar 23 tot 25 graden.

Voedsel en drinken: Elke dag geef ik een 10 tal fruitvliegen (kolonie is nu ongeveer 180 mieren groot + een berg larven). Krekels en andere insecten eten ze maar sporadisch. Ze drinken wel graag van het suikerwater. Daarnaast ligt er een buisje met water maar daar zie ik ze nooit aan drinken.

Overwintering:
Ik heb de gyne de winterslaap van 2011/2012 laten overslaan. Tot nu toe ondervindt ik daar geen negatieve gevolgen van. Wat ik ga doen ivm. winterslaap 2012/2013 is mij nog niet duidelijk.

Anti-ontsnappingsmiddelen:
Niets meer dan een randje olijfolie van ongeveer 1,5 cm. breed. Of dit bij een grotere kolonie ook afdoende is moet nog blijken. Op dit moment doet de kolonie geen enkele moeite om de anti-ontsnappingsmaatregelen uit te testen.

Naar vragen en opmerkingen blog:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 110#p36110
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 18 apr 2012, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Nog even een paar foto's van een mier die zich volledig laat bedelven onder een stapel cocons en van de bedrijvigheid in het nest. Heeft iemand enig idee waarom sommige werksters zich zo laten bedelven door al die cocons. Soms liggen ze daar meer dan een dag. De klomp eitjes is ook goed te zien op een van de foto's.
DSC_0604.JPG
DSC_0414.jpg
DSC_0539.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 17 apr 2012, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

De groei gaat zeer voorspoedig. Eerst lagen alle grote larven en cocons in 1 kamer en alle kleine larven en eitjes lagen 1 kamer hoger. Toen de kolonie echter de beschikking kreeg over meer kamers (compartiment 2 had 3 nieuwe kamers, eigenlijk te veel. Had 2 moeten zijn) werd de verdeling wat anders. Ik heb er achteraf wel spijt van dat ik ze te vroeg meer ruimte heb gegeven. Ik had moeten wachten tot ze er bijna letterlijk met de benen uit zouden hangen. Dat ga ik dus de volgende keer ook echt doen.

Op 7-4 zijn ze dus van 2 kamers naar 5 kamers gegaan. Omdat dit te ruim was is 1 kamer aangemerkt als rommelkamer. Ik heb wel goede hoop dat ze deze droge kamer binnenkort leeg zullen halen als ik de kolonie laat groeien totdat ze er bijna uit barsten.

Rommel dat naar buiten wordt gesjouwd haal ik deels weg zodat duidelijk blijft waar de vuilstort plaats zich bevind.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_0567.JPG
DSC_0663.jpg
DSC_0607.jpg
DSC_0823.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Sinds een week of 3 merk ik dat de klomp eitjes ongeveer dezelfde grote blijft houden maar dat er nagenoeg geen larven meer zijn (een stuk of 5 max). Wel waren er 3 weken geleden nog 2 kamers vol met poppen maar deze zijn in de afgelopen 3 weken allemaal uitgekomen. Er liggen nu denk ik nog maar een stuk of 15 cocons. De kolonie heeft meer dan voldoende eten (suikerwater, water en insecten) en ook zijn er voldoende vochtige plekken in het Ytong alsook wat drogere stukken. Doordat alle cocons nu zo'n beetje zijn uitgekomen is het aantal werksters sterk toegenomen maar ik kan maar niet verklaren waarom de eitjes zich niet tot larven ontwikkelen. Heeft iemand een idee waarom dit gebeurd en/of heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt? Het lijkt wel een pauze midden in het groeiseizoen.
DSC_1125.JPG
DSC_1778.JPG
Ik maakte melding van het feit dat kamer 5 omgedoopt was tot rotzooi kamer omdat de kolonie in een te groot nest zat. Ik heb nu zelf ondervonden dat als je een kolonie flink laat groeien zonder ze meer ruimte te geven ze uiteindelijk deze rommelkamer uit gaan ruimen en al de rotzooi alsnog naar buiten brengen omdat ze die kamer qua ruimte blijkbaar nodig hebben. De kamer is nu nml. helemaal schoon en alle troep lag op een bult in de buitenwereld. Voorwaarde is volgens mij dan wel dat de rommel niet is gaan schimmelen en 1 grote natte klomp is geworden, want zo'n klomp kunnen de werksters ook niet meer verslepen en van schimmel houden ze sowieso niet.
DSC_1818.jpg
DSC_1916.JPG
Naar “vragen en opmerkingen” : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=4275
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 02 jul 2012, 16:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_1124.jpg
In het Ytong nest ontstaan op sommige plekken zwarte vlekken. Deze vlekken worden constant bezocht door de mieren en het lijkt erop alsof ze met hun koppen in die vlekken duiken. Zou het kunnen zijn dat deze plekken door de mieren worden gebruikt om te drinken als ik vocht aan de bovenkant van het nest naar binnen laat lopen en dat die plekken bruinig/zwart worden door afscheidingen door de werksters zelf?

7-5 Ik heb een telling gedaan. Dat heb ik voor elkaar gekregen door te tellen hoeveel mieren er in 2 cm2 voorkomen en dan te tellen hoeveel eenheden van 2 cm2 ik heb met ongeveer dezelfde dichtheid aan werksters als de eerste 2 cm2. Ik kwam op een aantal van zo’n 550 a 600 mieren. Dat vind ik echt een waanzinnige groei explosie want begin dit jaar zat ik op nog maar 30 werksters. Ik moet ook zeggen dat ik tot nu toe nagenoeg geen doden heb kunnen vinden, misschien over dit hele jaar een stuk of 5 en dat is te verwaarlozen. Ik zie op dit moment echter wel dat het aantal larven sterk achteruit loopt, er komen er veel minder bij dan dat er verpoppen.

1-6 Er ligt nog steeds een flink pak met eitjes maar ik krijg niet de indruk dat deze echt uitkomen. Alle poppen zijn nu uitgekomen en er zijn geen larven meer. Ik ga ervan uit dat er een soort pauze wordt ingelast, misschien om de kolonie op krachten te laten komen.

Naar “vragen en opmerkingen” : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=4275
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

15-6 Eieren zijn er in overvloed maar er waren geen poppen meer, deze zijn allemaal uitgekomen. Deze zullen er eind deze maand wel weer zijn want na 2,5 week rust komen er nu massaal eitjes uit waardoor de bodem weer vol ligt met kleine larven, echt vele honderden. Mijn vermoeden lijkt correct te zijn: blijkbaar bouwen ze even een korte stop in om als kolonie op krachten te komen want aan de gyne heeft het niet gelegen, die ging gewoon door met leggen. Hebben meerderen dat ooit meegemaakt?

30-6 Er zijn op dit moment veel larven, eitjes en poppen. Wat mij wel opvalt is dat er in verhouding tot de kolonie zeer weinig werksters boven de grond zijn. Ongeveer 5 a 10. Ze doen ook helemaal geen moeite om uit te breken en ze klimmen dus ook erg weinig. Het formaat van de werksters is wel erg toegenomen. Tot nu toe heb ik nog helemaal geen doden gehad dus de werksters van het eerste uur lopen er ook nog in grote getale rond en die vallen erg op qua formaat ten opzichte van deze nieuwe werksters die veel groter zijn. Ik vind Lasius ook best wel schoon op hun nest. Alle rotzooi wordt netjes naar buiten gedragen en in een hoek gedeponeerd.

8-8 Er is nu een enorme stapel poppen, larven en een flinke klomp eitjes en veel nieuwe werksters. De gyne is niet fysogastrisch maar legt veel eitjes. De schotjes tussen de compartimenten is of te dun of ze hebben een ruimte gevonden tussen het plexiglas en het Ytong om daarmee in een ander compartiment te geraken want minstens de helft van de kolonie is naar een compartiment verhuisd dat eigenlijk nog verboden gebied voor ze is. Jammer want zo is de kolonie niet meer op 1 plek geconcentreerd en ziet het blok er wat leger uit omdat ze over een grotere ruimte zijn verspreid.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

15-8 Enkele gangen worden, omdat het nest te groot is voor het aantal mieren nu, gebruikt als afvalplek alsmede enkele kamers. Het afval is droog en ik verwacht dat ze dit afval alsnog naar buiten zullen brengen zodra de ruimte in het nest nodig is voor de kolonie.
DSC_4310.jpg
DSC_4305.jpg
25-8 Werksters hebben een uitweg gevonden waardoor er een paar werksters op de kast liepen. Ik heb het nest in een gracht gezet. Eerst waren ze heel nieuwsgierig en wilde elke buiten mier uit de bak klimmen om uiteindelijk bij het water te eindigen, maar naar verloop van tijd nam de belangstelling heel erg af. In de gracht zijn uiteindelijk ongeveer 5 mieren terecht gekomen.
DSC_4391.jpg
3-9 De klomp met eitjes is minstens 1 cm. in doorsnede, dat beloofd bergen larven. De kolonie groeit nu erg hard. Ik schat het aantal op meer dan 1000 werksters als het niet meer is.
DSC_4403.jpg
5-10: Weinig te melden, alles gaat goed, geen problemen en de kolonie groeit als een speer.
DSC_4409.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

4-12-'12. Er is nog steeds enorm veel broed. Alle kamers liggen vol met larven maar het broed verpopt zich erg traag. Blijkbaar zijn zelfs de larven bij kamertemperatuur toch in een soort winterrust gegaan. Er is echter nog steeds erg veel beweging in de kolonie en ze zitten zeker niet allemaal stil.
DSC_4410.jpg
20-1-'13. Zover ik kan zien zijn er geen eieren meer maar er liggen wel duizenden larven in allerlei formaten. Het verpoppen is afgelopen week weer in alle hevigheid begonnen en de stapel poppen wordt dan ook steeds groter. De afval berg aan lege cocons neemt enorm toe wat betekend dat hordes nieuwe werksters aanwezig zijn.
DSC_4412.JPG
30-3-'13. Ik moet erkennen dat ik er nu achter ben gekomen dat de ruit waardoor je naar binnen kijkt in het nest bij een verticaal nest sneller smerig wordt dan bij een horizontaal nest. In sommige kamers is het moeilijker om naar binnen te kijken. Toch vind ik een verticaal nest veel leuker om naar te kijken en doet het wat mij betreft veel natuurlijker aan en dat vind ik ook wel erg belangrijk.



Ondanks dat ik mijn kolonie geen winterslaap heb gegeven ligt er nu weer een flinke klomp eitjes. de vraag is echter: Zouden het er meer zijn geweest indien als ik de kolonie wel een winterslaap had doen houden? Ik ben tot het besluit gekomen om geen winterslaap te geven doordat ik zoveel anderen op dit forum zag schrijven hoe hele kolonies werden gedecimeerd vanwege condens of onverklaarbare massale sterfte. Tot nu toe is massale sterfte volledig uitgebleven waardoor de kolonie sterk groeit. En misschien ben ik wel te gemakkelijk ingesteld om die hele procedure van afkoeling, waar ik toch geen ruimte voor heb (de koelkast is door mijn vrouw aangemerkt als HAAR territorium die zijn met alle middelen, zowel legaal als illegaal, zal verdedigen tegen mijn rare hobby), te doorlopen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Plaats reactie