Lasius niger (Tristan)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Hier ga ik mijn blog houden over Mathilde en haar Lasius niger kolonie.
Eerst en vooral een overzichtje van wat er allemaal gebeurd is.
Mathilde werd gevonden in de blaarmeersen, te Gent op 22/07/13
Afbeelding
Toen ik thuis kwam, kreeg ze meteen een reageerbuisje.
Afbeelding
En nu heeft ze al veel broed, wel nog geen poppen :)
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 15 jun 2020, 21:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Mathilde heeft haar eerste poppen :)
Afbeelding
Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 12 jul 2014, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Ondertussen heeft Mathilde al heel veel poppen, meer dan Khaleesi er ooit gehad heeft :)
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 12 jul 2014, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Mathilde heeft zes werksters! Ik heb ze meteen aan een buitenwereld aangesloten. Ze kregen suikerwater in een rietje met watjes en een fruitvliegje :)
Aan het aantal poppen te zien, denk ik dat dit een succesvolle kolonie zal worden!
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 12 jul 2014, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Het gaat superhard! Ze zijn nu al met ongeveer 12 werksters. Het is moeilijk te tellen!
Ze hebben nog niks van voedsel aangenomen maar ik denk dat dat niet zo lang meer zal duren.
Moet mezelf echt inhouden om er niet te veel naar te kijken. Gelukkig is dat niet zo erg bij lasius niger :)
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 12 jul 2014, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Het gaat nog altijd supergoed met deze kolonie. Ik gok dat ze nu met minstens 20 werksters moeten zijn! En ze eten en drinken zeer goed :)
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 12 jul 2014, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Tijdens het legen van oude bloembakken die weg moesten vond ik een lasius niger gyne in de aarde. Deze was echter te erg toegetakeld om nog een kolonie mee te beginnen. Omdat ik weet dat deze zeer voedzaam is, heb ik hem ingevroren en aan Mathilde's kolonie gevoerd. Een beetje vreemd om te zien maar de kolonie is er dol op! Moet echter nog altijd een beetje wennen aan het idee. Moest de gyne nog in orde geweest zijn, had ik dit sowieso nooit gedaan.
Afbeelding
Afbeelding
De kolonie groeit als kool :D

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 12 jul 2014, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius Niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Er zijn veel nieuwe miertjes op komst :)
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 12 jul 2014, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Ik heb ze daarnet gewekt uit hun winterslaap en ze leven allemaal nog :D
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Het gaat goed met de kolonie. Ze zijn gegroeid :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Na veel gepruts, gevloek en opkuiswerk is hij eindelijk af: mijn eerste ytong-nest!
Hij bestaat uit een groot stuk ytong dat vastgemaakt is met een siliconenkit. De rest is opgevuld met gips en daarboven zit nog een structuurgel als afwerking. Er zit geen zand in. ;) De uitstekende stukken ytong onderaan zijn voor de bevochtiging. Voorlopig zijn enkel de twee kamers links bereikbaar. Wanneer de mieren hieruit gegroeid zijn, verwijder ik het stukje metaal dat de doorgang verspert.
Het bergje heb ik uit klei gemaakt en daarin zit een proefbuisje met suikerwater.
Afbeelding
Afbeelding

Zo ziet het er nu uit:
Afbeelding
Afbeelding

Tijdens het verhuizen is het proefbuisje gebarsten. Hierdoor is er een kleine ontsnapping geweest en ben ik minsten één mier kwijt. Ik kijk nu om de paar minuten rond of ik ze nergens kan vinden maar ik vrees ervoor. Ach ja, er liggen veel nieuwe poppen klaar! Hopelijk is de talkbarrière goed genoeg om meer ontsnappingen te verhinderen. Ik heb een beetje schrik dat ze via de naden van de bak kunnen ontsnappen. Hopelijk lukt ze dat niet!

Ik zal jullie op de hoogte houden voor het verdere verloop van de verhuis :)

Vragen en opmerkingen mogen hier
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Ze zijn nog niet verhuisd maar nu heeft het volgende zich voorgedaan: ik wilde kijken of de bevochtiging werkte en haalde het zwarte papier er even af. Toen zag ik dat er een dood miertje tussen het glas en ytong zat! Blijkbaar zit er per ongeluk te veel ruimte tussen de twee. Is het hele ytong nest nu onbruikbaar geworden of kan ik dit nog oplossen?
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Bedankt voor alle tips, iedereen. Ik ga het nest laten voor wat het is. Ik heb gemerkt dat er ook een opening is onder de cactus waar dat ze in begonnen te nestelen. Daarbij komt nog eens dat de linkerlamel afgebroken is. Om nog maar te zwijgen van de speling tussen het glas en het ytong. Het nest is onbruikbaar en gaat de vuilnisbak in.
Ik ben veel mieren verloren door ontsnappingen, vast zitten en ook een paar die zich net onder de plek bevonden waar ik de talklaag wat wilde verbeteren. Ik ben er vrij zeker van dat zij gestorven zijn door de dalende alcoholdampen. Vanaf nu gebruik ik gewoon water om de talklaag aan te brengen. De mieren zitten momenteel in een vers proefbuisje en daar zitten ze voorlopig goed.
Afbeelding
Ik heb heel hard gebaald maar ik heb er wel enorm veel uit geleerd.
Jullie mogen het dan zeggen wanneer ze klaar zijn voor een ytong-nest en met hoeveel kamers :)

Vragen en opmerkingen mogen hier
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Ik heb een nikon D3 en een 105mm macrolens kunnen lenen van iemand. :)
Voorlopig ken ik er nog niets van maar dat komt wel. Hier is alvast mijn eerste "deftige" foto.
Afbeelding
Er ligt alweer een hele hoop eitjes en daar in het midden zie je een in twee gesneden bromvlieg. De kolonie stelt het goed.

Vragen en opmerkingen mogen hier
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Doordat ik een tijdje geleden suikerwater gemorst had in de buitenwereld ontdekte ik daar een paar dagen geleden een heleboel schimmel. Om mijten te vermijden heb ik deze buitenwereld vervangen door een bakje van de meeneemchinees. Ik zag dat deze populair zijn :)
Ik heb de talklaag eergisteren aangebracht met water en gisteren konden ze erin. Nu blijkt dat ze gewoon over de talklaag heen kunnen lopen! Er zijn een aantal miertjes ontsnapt… Sinds gisteren ligt er een stapel boeken op maar vandaag kunnen ze nog steeds over de talklaag! Heeft het iets te maken met het feit dat het bakje een klein beetje helt en dus niet 100% verticaal is? Of moet ik gewoon geduld hebben en zal de talk verder drogen? Of komt het omdat ik nieuwe talk gebruikt heb? Namelijk baby talk van Zwitsal. Ik haat het om mieren te verliezen!
Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie tips & tricks die hier mogen
Laatst gewijzigd door Tristan op 11 jun 2014, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Het gaat weer goed met de kolonie. Het ontsnappingsprobleem heb ik kunnen oplossen door zuivere talk van de apotheker te gebruiken. Aan het aantal poppen te zien zullen de ontsnappingen dubbel en dik gecompenseerd worden :)
Wel kan ik de koningin al een tijdje niet meer zien omdat ze zich wat ingegraven heeft in het watje... Niet veel, ik denk niet dat ze er volledig door zal graven maar ik hou het in het oog.
Afbeelding
Ik heb een fotoreeksje gemaakt van wat ze de laatste tijd allemaal eten.

Voor de eerste keer meelwormen uitgeprobeerd. Die vielen in de smaak!
Afbeelding
Afbeelding

Een mugje
Afbeelding

Een vliegje
Afbeelding

Een ook stukjes hesp (ham voor de Nederlandse leden) worden geaccepteerd! :)
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Ze groeien zeer snel. Nog even geduld en dan zijn ze echt klaar voor een ytong-nestje. :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius Niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Eindelijk zat het buisje vol en kon ik met een ytong-nest beginnen! Een deel van de mieren waren met een aantal poppen in de buitenwereld gaan wonen dus het zat nu echt wel propvol. Na twee mislukte pogingen tot het maken van een verticaal nest heb ik ervoor gekozen om een horizontale te maken. Dit omdat de glasplaat (in dit geval plexiglas) dan rust op het ytong => minder kans op te veel ruimte tussen plaat en ytong. Derde keer goede keer!

Eerst nog wat foto’s van de koningin in het buisje:
Afbeelding
Afbeelding

De set-up zag er zo uit:
Afbeelding

En de verhuis kon beginnen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het heeft lang geduurd maar uiteindelijk zijn ze dan toch allemaal verhuisd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het nest bestaat uit ytong, plexiglas, RVS-schroeven en een cornflakesbakje van de ikea. :)
In de handleiding van Mika staat er dat het nieuwe nest steeds 8 keer groter moet zijn dan het vorige dus normaal gezien zou het niet te groot mogen zijn...

Vragen en opmerkingen mogen hier
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius Niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

De kolonie groeit goed aan. Wel zijn er twee zaken die het melden waard zijn:
Om te beginnen loopt er een werkster al twee dagen verdwaald rond in de buitenwereld. Vandaag merkte ik dat deze werkster geen voelsprieten heeft! Heel vreemd. Hebben nog mensen zo iets meegemaakt?
Afbeelding
Hetgeen ik al bang voor was, is gebeurd. Er ligt een afvalhoop in het nest! Geluk bij een ongeluk: deze afvalhoop bevindt zich precies in het droogste deel van het nest. Toch is het bang afwachten op schimmels. Hopelijk ruimen ze dit nog op voordat het te laat is!
Afbeelding
De talklaag heb ik zo gehouden. Ik begrijp dat deze beter kon maar hij werkt en ik stoor me er niet aan. If it ain't broke, don't fix it. :)
Heb er wel uit geleerd en de talklaag voor mijn messor barbarus is al véél beter.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Vragen en opmerkingen mogen hier
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius Niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Er gebeuren vreemde dingen. Er ligt een gigantische stapel poppen en veel larven. Ook hebben ze de afvalhoop al voor de helft opgeruimd. Maar de activiteit in de buitenwereld is sterk gedaald en er sterven dagelijks een paar mieren! Ook zag ik ze een paar dagen geleden heel agressief tegenover elkaar. Ik zag ze een koloniegenoot vermoorden en aan de larven voeren, alsof ie van een andere kolonie was. En dat is onmogelijk. Het is heel vervelend om niet te weten hoe dit komt.
Zou de agressiviteit aan het voedsel kunnen liggen? Ik geef ze sinds kort meelwormen die ik zelf kweek. De meelwormen krijgen komkommer en meel te eten. Sinds de sterfgevallen ben ik gestopt met die meelwormen te geven. Zowel mijn messor barbarus als mijn lasius niger waren een dagje heel agressief en ze kregen allebei van die meelwormen te eten. Nu zijn ze beide weer 'rustig'.
Bij de lasius nigers blijven er echter mieren sterven, gewoon uit zichzelf. Zou het ook door ouderdom kunnen zijn?
Ze hebben genoeg water en suikerwater, net zoals vroeger. Misschien achtergebleven stof in het ytong? Het zou kunnen maar dan vind ik het vreemd dat dit nu pas gebeurt.
Een andere theorie is: mijn kater heeft vlooien en ik behandel hem daartegen met producten dat vlooien doodt. De kat komt nooit bij mijn mieren maar zou het door een kattenhaar kunnen komen dat het nest in gewaaid is? Het klinkt vergezocht maar je weet nooit eh.
De verloren mieren zijn niet zo erg maar het moet wel eens stoppen.

Vragen en opmerkingen mogen hier
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Ik heb de kolonie vandaag al uit hun winterslaap gehaald, veel vroeger dan gepland. Dit omdat er mieren bleven sterven en het nestje serieus begon te schimmelen. Ongeveer de helft van de kolonie is gestorven maar gelukkig leeft de koningin nog. Ik heb een verduisterd proefbuisje in de buitenwereld gelegd met de hoop dat ze daarin gaan verhuizen. Ik begin steeds minder fan te worden van ytong, het schimmelt sneller dan verwacht! Het nestje had waarschijnlijk toch nog wat kleiner mogen zijn. Hoewel ik denk dat een kleiner nest wel schimmel uitgesteld maar niet tegen gehouden zou hebben.
Offtopic: De ytong van mijn messor barbarus geeft ook een soort van wit poeder af maar ik ben niet zeker of het schimmel is. Misschien kalk van het water? Zij hebben er echter geen last van denk ik.
Vanwege mijn twijfels over ytong ben ik aan het experimenteren met nestjes in plexi. Wanneer mijn 'prototype' af is, zet ik 'm erop. :)


Vragen en opmerkingen mogen hier
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Net wanneer ik de hoop begon op te geven met deze kolonie, ging het weer beter! Ik ben gestopt met het ytong te bevochtigen om ze te motiveren te verhuizen naar het proefbuisje. En na een week stopten ze met sterven en ruimden ze het hele nest op! Behalve de schimmelhoop, die zullen ze niet meer weg krijgen denk ik. Ondertussen nemen ze weer insecten en suikerwater aan en zijn ze goed actief geworden. Hieruit concludeer ik dat ik het nest dus waarschijnlijk veel te veel bevochtigde. En wanneer ze stierven dacht ik dat ze te droog zaten dus bevochtigde ik het nog meer! Weer iets bijgeleerd dus. Ik ben alleszins enorm blij dat het weer beter gaat! Ze zijn ongeveer drie kwart van de kolonie verloren, hopelijk maken de larven die mee overwinterd zijn dat goed.
Zou ik nu het ytong nestje weer met mate bevochtigen of zou ik ze alsnog laten verhuizen naar het proefbuisje? Ik denk eraan om het zo te laten zolang ze geen last hebben van de schimmels.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Offtopic: De macrolens heb ik terug moeten geven aan de eigenaar maar ik werk nu met tussenringen. Het levert niet dezelfde kwaliteit maar is wel een degelijk alternatief op een dure macrolens.

Vragen en opmerkingen mogen hier
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Er zijn weer eitjes! :D
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Het gaat nog steeds goed, hoewel de schimmel/afvalhoop groter wordt. Na de examens maak ik een acrylnest dat geschikt is en verhuis ik ze. Hopelijk krijg ik geen mijten.
Het is heel leuk om te zien dat ze elke kamer voor iets anders gebruiken. :)

Een broedkamer voor eitjes en kleine larfjes met een fysogastrische gyne:
Afbeelding
Afbeelding
Een kamer voor de al iets grotere larven:
Afbeelding
Een kamer waar de larven verpoppen:
Afbeelding
En een opslagkamer voor de poppen:
Afbeelding

En nu een iets minder mooie foto, de afvalkamer:
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius Niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Het is lang geleden dat ik deze blog nog eens geüpdate heb omdat er eigenlijk zeer weinig te melden valt. De kolonie groeit redelijk traag naar mijn gevoel. De afvalhoop groeit sneller.
Afbeelding
Dit komt waarschijnlijk door de slechte winterslaap of door de huidige nestomstandigheden. Het goede nieuws is wel dat er geen doden vallen dus er is hoop voor volgend jaar. :)
Ik zou ze graag verhuizen naar een acrylnest maar dat zou wel eens een zeer moeilijke opgave kunnen worden. Daarom ga ik het nog even afwachten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius Niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Ook de Lasius nigers stellen het goed! Ze hebben een veel betere winterslaap gehad dan vorig jaar dus ik verwacht nu ook een veel betere zomerperiode. Ik merk alleszins dat ze al zeer actief zijn, ze ruimden zelfs de afvalhoop een beetje op! Komt goed dus!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius Niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Bij deze kolonie gaat alles zeer traag maar er zijn ook geen sterfgevallen. Ik zit er dus niet mee in. Het is een leuke kolonie om nu en dan eens naar te kijken zonder me schuldig te voelen en de mieren doen het best goed. :)
Ook hebben ze de afvalberg opgeruimd! Iets waar ik nooit op durven hopen heb.
Soms ontsnapt er eens eentje dus de talklaag is wel aan vervanging toe!

Wat zeer merkwaardig is, is dat ze de laatste tijd enkel nog naaktpoppen produceren. Iemand hier een verklaring voor?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius Niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Het gaat best goed met de Lasius nigers! Ze groeien nog steeds vrij traag maar ze doen ook gewoon alles op het gemakje! Ze zijn weer volledig hersteld van de "crisis" in eind 2014 Het is een zalige kolonie om gewoon lekker naar te kijken zonder dat ze het erg vinden. :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

De Lasius nigers doen het goed! Zoals sommigen wel zullen weten, heb ik deze kolonie te koop aangeboden omdat het te veel werk werd en omdat ik op erasmus vertrek voor een half jaar. Maar ik heb besloten om ze voorlopig toch nog te houden. Al is het maar omdat ze het zo goed doen!
Ze zouden bijna een nieuw nest mogen maar dat is voor na de winter!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Tristan)

Bericht door Tristan »

Jullie zullen het waarschijnlijk niet graag lezen, maar ik heb afgelopen zomer toch beslist om deze kolonie weg te doen. Ik heb er een klein experiment aan gekoppeld door ze in te graven in de tuin en daarna verder op te volgen. De resultaten van dit experiment zijn in het filmpje te bezichtigen!



Vragen en opmerkingen mogen hier.
Plaats reactie