Lasius sp. (Tristan)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

Hier ga ik mijn blog houden over Khaleesi en haar kolonie van nog onbekende soort.
Eerst en vooral een overzichtje van wat er allemaal gebeurd is.
Khaleesi werd gevonden in Drongen op 07/07/13
Afbeelding
Op 09/07/13 had ze haar eerste twee eitjes gelegd.
Afbeelding
Afbeelding
Later waren er poppen.
Afbeelding
Van die poppen zijn er twee uitgekomen op 12/08/13
Afbeelding
Zo ziet de setting eruit:
Afbeelding
Ze kregen een pilstripje met daarin een watje met suikerwater en ze kregen een mug en een fruitvliegje. Hiervan hebben ze echter nog niks aangenomen.
Vandaag is wel het derde werkstertje gekomen.
Ik zie wel nergens nieuwe eitjes of larven, misschien liggen ze onder de poppen...

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 13 mar 2021, 17:34, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

Khaleesi heeft ondertussen al acht werksters en er ligt een half opgepeuzeld fruitvliegje in het nest! Ook heb ik nieuwe eitjes zien liggen.
Het fruitvliegje dat ik gevangen had leefde per ongeluk nog maar kon niet meer vliegen en is zelf het nest in gegaan :P
Heb wel nog geen miertje in de buitenwereld gezien maar ik ben ook vijf dagen weg geweest. Het watje suikerwater was opgedroogd en nu weet ik niet of dat door de miertjes komt of dat het gewoon verdampt is.
Alleszins, het gaat goed met de kolonie!
Afbeelding
Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 13 mar 2021, 17:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

Hoera het suikerwater dat ik ze vandaag aangeboden heb is zeer enthousiast aangenomen! Op een bepaald moment zaten ze met vier in de buitenwereld. Echt fantastisch om ze door het buisje te zien kruipen en te drinken :D
Ik wilde wel foto's nemen maar het was te donker en het licht schrikte ze af. Volgende keer neem ik foto's van het schouwspel :)
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

Van gisteren goed gegeten en gedronken te hebben is Khaleesi veel verdikt :)
De werksters hebben allemaal kleine witte strepen op hun achterlijf. Kan dat iets zeggen over de soort die ze zijn?
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 13 mar 2021, 17:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

Het gaat goed met de kolonie. Ze tellen nu 9 werksters en ik kan een hoopje larven zien. Ze eten alle fruitvliegjes en het suikerwater dat ik ze geef, wordt altijd opgedronken. Het klinkt een beetje cru maar een lasius flavus koningin, die gestorven is in haar proefbuisje, zijn ze nu aan het opsmullen. Ik dacht dat er daar wel veel eiwitten in gingen zitten :D
Een levende koningin zou ik ze wel nooit kunnen geven...
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

Deze kolonie telt nog steeds negen werksters maar er liggen nieuwe larven en poppen klaar :)
Wel is, zoals je kan zien, het buisje zeer vuil. De berg rechts is het achterstuk van de gyne die ik ze ooit gegeven had. Het voorstuk hadden ze netjes terug gebracht naar de buitenwereld maar dit achterstuk ligt daar al een tijdje. Iemand een idee wat al die zwarte puntjes zijn? Verder iemand een idee wat dat bruin spul links is? Hopelijk ruimen ze dit nog op.
Afbeelding
Afbeelding

Ook aan het einde van het buisje ligt deze vieze boel. Het lijkt me geen schimmel, wel watjes met zwarte puntjes tussen.
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 13 mar 2021, 17:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

Dit buisje werd veel te vuil! Volgens mij is het nest te groot voor deze kolonie (ze zijn nu met een tiental werksters) en houden ze het daarom niet proper. Het is zelfs zo ver gekomen dat de hele kolonie van het watje is weggegaan en dat was voor mij een teken dat ik ze misschien wel zou kunnen verhuizen naar een proper buisje.
Afbeelding
Zo ziet de setting er op dit moment uit. Ze hebben nog niets verhuisd maar ik heb wel al een miertje op verkenning zien gaan in het nieuwe, propere buisje. Ik had eerst nog licht toegevoegd maar hierdoor ontstond er condens dus daarmee ben ik gestopt.
Afbeelding
Tips over het verhuizen van kleine kolonies, vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 13 mar 2021, 17:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

Ze zijn eindelijk verhuisd! Ze hebben er 8 dagen over gedaan, de koppigaards!
Vooral Khaleesi was koppig. Behalve zij was iedereen eergisteren al verhuisd. Ik ging slapen met de gedachte dat ze de volgende morgen wel volledig klaar gingen zijn maar dan waren ze gewoon weer terug verhuisd naar het oude, vieze buisje! Dan was ik wel even zwaar geïrriteerd :lol:
Vanaf dan heb ik een lamp op hen laten branden, de hele dag en nacht. Vanmorgen waren ze nog steeds niet verhuisd maar toen ik deze avond terugkwam van de les zag ik dat ze EINDELIJK dan toch toegegeven hadden. De lamp mocht uit :)

Hier wat verhuis sfeerbeelden die ik heb gemaakt:

Een werkster die tevergeefs de koningin mee probeert te krijgen.
Afbeelding
Andere werksters komen helpen.
Afbeelding
Een werkster die een pop verhuist.
Afbeelding
Hun nieuwe thuis!
Afbeelding
Momenteel smullen ze van het welverdiende suikerwater :D
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 13 mar 2021, 18:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

Ik heb deze kolonie in de kelder gezet maar het is daar eigenlijk nog 14 graden ongeveer. Dat is te warm zeker?
In de koelkast mag ik ze niet zetten van de vrouw des huizes :D
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

Ik heb ze daarnet gewekt vanuit hun winterslaap en er is maar één werkstertje gestorven! RIP
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

Tot mijn verbazing gaat het goed met deze kolonie. Ik zie ze al veel meer in de buitenwereld en ze nemen alle voedseldieren en al het suikerwater aan.
Volgens mij is dit toch geen lasius niger. Naast het kleurverschil vertonen ze ook een ander gedrag. Het duurde twee weken langer dan de lasius niger om wakker te worden van de winterslaap en ze groeien veel trager. Nochtans krijgen ze dezelfde verzorging.
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 13 mar 2021, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

Het gaat echt supergoed met deze kolonie. Het is mijn favoriete kolonie geworden :D
Er zit altijd minstens één mier in de buitenwereld en ze nemen nog steeds al het voedsel vol enthousiasme aan. Ook heb ik, sinds ik begonnen ben met deze hobby, nog nooit zo veel broed zien liggen! Voor de meer ervaren leden is dit waarschijnlijk niet zo bijzonder maar bij mij wekt het toch veel euforie op :)
Wel is het buisje enorm vuil. Het watje is bijvoorbeeld helemaal zwart... Maar ik ben van plan om het zo te laten totdat ze klaar zijn voor een ytong-nest. Tenslotte heb ik niet het gevoel dat ze er last van hebben en een kolonie verhuizen doe ik niet graag. Zeker nu niet, nu het zo goed gaat.
Voor de foto's heb ik iets te veel flits gebruikt maar het geeft wel een leuk effectje!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 13 mar 2021, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

Ondanks dat het watje alle kleuren van de regenboog heeft, gaat het goed met de kolonie! Ik verwacht een bevolkingsexplosie!
De koningin heeft zich niet laten zien. Die heeft zich weggestoken toen ik de folie verschoof. Maar ik ga ervan uit dat het goed met haar gaat.

Ik hoop ze nog voor de winter naar een ytong nestje te kunnen verhuizen. Ik ga die nu al maken omdat ik later geen tijd meer zal hebben. Het zal een horizontaal nestje van acht proefbuisjes groot worden. Ik vind dit zelf wat groot maar Mika schreef dat het volgende nest steeds acht keer groter moet in zijn formicaria handleiding. Natuurlijk wacht ik met de verhuis totdat het proefbuisje propvol zit, dat heb ik nu wel geleerd. :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 13 mar 2021, 18:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

Er is vanalles gebeurd met deze kolonie! Toen ik terugkwam van vakantie, zag ik dat het proefbuisje met suikerwater uitgelopen was, hierdoor zijn er een tiental miertjes verdronken. Ook werd het schimmelprobleem in het nestje te groot. Tijd voor een verhuis dus. Dit verliep echter niet van een leien dakje… Bij het ontkoppelen van het buisje om aan een nieuw buisje te koppelen gebeurde er iets merkwaardigs. Ik merkte dat een hoop mieren, waaronder de koningin, in het verbindingsstukje zaten tussen nest en buitenwereld. In het rietje! Op een paar seconden tijd zat mijn bureau vol mieren! Gelukkig is mijn moeder toen niet toevallig binnengekomen. :lol: Ik heb dan snel een nieuw buisje aangesloten op de oude buitenwereld en de ontsnapte mieren zo snel mogelijk erin gesmeten. Hierdoor zijn er ook wat doden gevallen. De mieren die wel in het nestje zaten zijn dan verhuisd naar een nieuw buisje en die van het verbindingsstuk in het andere buisje. Dus nu zaten ze verdeeld over twee buisjes. Dit heb ik zo gelaten. Ik heb het gevoel dat ze het zo wel goed doen. Er ligt weer broed. :)
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 18 apr 2021, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

Het gaat goed met de kolonie! Ze groeien zeer traag en wat stressbestendigheid betreft kan ik ze nog het best vergelijken met mijn messor barbarus. Maar ze hebben de winter goed doorstaan met maar twee sterfgevallen en er liggen zeer veel larven in de twee buisjes! Ook hebben ze, zoals je zal zien, al veel suikerwater gedronken en ook accepteren ze weer insecten. In één buisje ligt wel al heel lang nog een kleine dubia die ze niet opruimen maar dat komt wel goed denk ik.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 25 apr 2021, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

De eerste poppen van het jaar zijn er. En het zijn er veel! :D
Ook zag ik een hoop eitjes maar die hebben ze snel verstopt toen ik foto's wilde nemen.
Ik denk dat dit een goed jaar wordt voor deze kolonie!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 25 apr 2021, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

Tijd voor een update!
Het ging een tijdje minder goed met deze kolonie. Ik wilde ze verhuizen naar het omni nest van AntsCanada. Hierin had ik zes kamers afgesloten met watten. Ze wilden echter niet verhuizen. Na drie weken waren ze nog steeds niet verhuisd! Maar dan merkte ik iets onrustwekkend: ontsnapte mieren! En veel! Ik heb er minstens twintig terug gevonden. Ik zag ook snel hoe ze ontsnapten. Ze kropen langs de spons van het nest en dan konden ze gewoon door een kiertje kruipen. Ik heb het rood gekleurd ter verduidelijking. De gaatjes voor een injectienaald had ik afgeplakt. Het nest was dus blijkbaar niet voorzien op zo'n kleine mieren. Ik sloot alleszins de toegang tot het nest meteen af. Omdat ik voor twee weken op reis vertrok, bood ik ze een verduisterd proefbuisje aan.
Afbeelding

Terug van reis heb ik besloten om ze te verhuizen naar het acrylnest waar ik eigenlijk mijn Lasius niger waartoe wilde verhuizen. Na het aanbieden van dit nieuwe nest waren ze na twee dagen verhuisd! Een groot compliment.
Ik heb tijdens de verhuis de koningin kunnen zien en ze zag er goed uit. Jammer genoeg was mijn camera toen net weg voor onderhoud.
Afbeelding
Afbeelding

En momenteel stellen ze het goed! Ze hebben wel de nestingang volgestopt met rommel maar daar ga ik niet wakker van liggen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 25 apr 2021, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

Ook de Lasius sp. stelt het goed! De winter verliep volledig vlekkeloos. En ze zijn nu zeer actief op zoek naar eten in de buitenwereld. Ook aan broed is er geen gebrek. :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Koningin Khaleesi zit altijd verstopt maar haar achterwerk heeft ze toch eens laten zien. :)
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 25 apr 2021, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

Het gaat goed met deze kolonie! Eén poortje is reeds open!

Even was er paniek toen bleek dat ze tussen de plaatjes konden kruipen en zo konden ontsnappen! Iets wat ik nooit verwacht had! Maar door de schroefjes weer wat vaster te draaien, was dat snel opgelost. ;)
Hopelijk blijven ze zo groeien!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 25 apr 2021, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joelbosveld
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 april 2017
Locatie: Arnhem
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Joelbosveld »

Leuk man!
Messor Barbarus: 80
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius sp. (Tristan)

Bericht door Tristan »

Het gaat nog steeds goed met deze kolonie. Ze zijn de winter goed doorgekomen. Het enige mindere is dat het nest nogal vuil geworden is. Het lijkt de mieren niet te deren maar het is fijner om naar een proper nest te kijken. :)
Ik denk ook dat het momenteel te vochtig is, best een tijdje geen water meer geven dus.
Maar zoals je kan zien gaat het dus echt wel goed! Ze hebben een grote berg eitjes, larven en poppen én de koningin lijkt helemaal klaar te zijn voor meer!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier.
Plaats reactie