Lasius fuliginosus (iasimov)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Lasius fuliginosus (iasimov)

Bericht door iasimov »

Afgelopen zondag 18 mei trof ik op een wandeling een ongevleugelde Lasius fuliginosus gyne aan.
Op een eik in de omgeving was een grote bruidsvlucht aan de gang, werkelijk een spectaculair
gezicht. Dus ik was er op bedacht een gelande gyne te kunnen vinden.
Ik had niets ander ter beschikking dan Lasius niger werksters die nog aan een eigen koningin
gewend waren. Toch maar een reageerbuisje geprepareerd en in een ijsbakje gelegd met 18
Lasius niger werksters. :|
Vreemd: aanvankelijk negeerden de gyne en de werksters elkaar volkomen. De gyne ontdekte
het reageerbuisje als eerste en zocht de vochtigheid op. Later kreeg ze gezelschap van de werksters.
Het duurde niet lang of er werd aan haar poten en sprieten getrokken om haar te verwijderen.
Een nachtje in de koelkast loste het probleem niet op en ik heb ze om het warme weer te overbruggen
nu na 2 dagen in de koelkast - waarbij ze dicht op elkaar geklit zaten - weer op kamertemperatuur.
Het lijkt nu goed te gaan, maar we zien wel waar het schip strandt. :)
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Lasius fuliginosus (iasimov)

Bericht door iasimov »

Het schip strandde dus vannacht al.. Vanochtend lag de gyne op haar zij geflankeerd door een
paar niger-werksters, zo te zien volledig in tact. Ik vermoed dat ze te lang geen voedsel heeft
gekregen.. :(
Ik geef het nog niet op, ik heb nog zo'n 30 werksters toegevoegd en die gaan twee weken in
quarantaine alvorens ik opnieuw ga zoeken naar een fuliginosus gyne..
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Lasius fuliginosus (iasimov)

Bericht door iasimov »

Een paar verwikkelingen gehad die hebben geleid tot een vrij ongewone situatie..
Zo'n twee weken later vond ik een tweede ongevleugelde Lasius fuliginosus gyne; bij mijn
poging de gyne toe te voegen in het schemerduister ben ik haar kwijtgeraakt. :x
Op 7 juli kwam ik tijdens een avondwandeling om de Berendonck twee (Chtono-)Lasius -
gynes tegen met een Lasius niger werkster tussen de kaken; die heb ik toegevoegd aan
de in quarantaine levende niger werksters. Na een nachtje in de koeling leek het aanvankelijk
allemaal rustig totdat één gyne de andere verwoed aanviel en doodde. Kennelijk doen ze niet
aan pleiometrose..
Op 15 juli 's avonds maakte ik weer eens een wandeling en vond ik weer twee umbratus- gynes
die ik in een jampotje stopte. Later die wandeling ging ik zwemmen in de Berendonck en trof
ik een gevleugelde gyne drijvend op het water; deze uit het water en in de jampot gedaan.
Bij thuiskomst had één umbratus gyne de andere doodgebeten en ontdekte ik dat de gevleugelde
gyne een Lasius fuliginosus was. :|
In dubio wat te doen heb ik ze met jampot en al een nachtje in de koelkast gezet. 's Ochtends was
ik nog steeds onzeker wat te doen: omdat ze nog gevleugeld was nam ik aan dat ze niet aan paring
was toegekomen voordat ze in het water terecht kwam. Welke kans zou ze met haar verfomfaaide
vleugels hebben als ik haar losliet? Eigenlijk zonder echt plan voegde ik haar toe aan de niger-
werksters en de (mogelijk) meridianus gyne.
Volgende dag vond ik haar ongevleugeld in de reageerbuis in goede verstandhouding met de Chthonolasius-
gyne; er was alleen wat duw en trekwerk vanuit de nigerwerksters. Dat nam af na een paar uurtjes
in de koeling.
De wonderlijke actuele situatie is de dubbele adoptie van een Chthonolasius en een Dendrolasius gyne.. :o
Ik verwacht hier natuurlijk geen stabiele mengkolonie van te krijgen, maar het is uiterst merkwaardig hoe de
fuliginosus gyne de anders zo furieuse Chthonolasius gyne tot bedaren heeft gebracht. Ook is het merkwaardig
dat de Lasius niger werksters, die anders slechts één gyne dulden, nu genoegen nemen met twee gynes..
Blijft ook nog de vraag of de Dendrolasius gyne al dan niet bevrucht is..
Edit: Terwijl de Chthonolasius-gyne honkvast in de reageerbuis blijft, is het opvallend hoe de Dendrolasius-
gyne geregeld een rondje maakt in het ijsdoosje dat als buitenwereld fungeert. Dat doet ze geregeld bij
verstoring als ik wat licht in het buisje schijn om ze te observeren.
Terwijl de fuliginosus-gyne alle conflicten middels feromonen oplost en nooit agressief gedrag vertoont,
is de manier van bewegen net als die van de fuliginosus-werksters een beetje stoer houterig, nooit echt
snel. Totdat zij fysogastrisch wordt oogt deze gyne van alle Lasius-gynes nog het meest op een werkster.
Edit: De Chthonolasius gyne maakt vanaf het begin van de introductie van de fuliginosus een uitgesproken
apathische indruk, niet ziek maar extreem bewegingsarm en immuun voor verstoringen (van mijn kant).
Dát terwijl de Dendrolasius een uitgesproken bewegingsdrang vertoont. Misschien dat ik het juist interpreteer
dat de eerste een soort onderworpenheid etaleert en de tweede op zoek is naar betere condities - bij voorbeeld
verweesde umbratus-werksters. :?:
Edit: Einde oefening wat betreft de fuliginosus-gyne. Weer dood aangetroffen.. :( Ik houd er voor dit jaar mee op
en probeer voldoende Lasius umbratus werksters te kweken om het volgend jaar daarmee te proberen..
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
heino
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 juni 2014
Locatie: meeuwen-gruitrode
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius fuliginosus (iasimov)

Bericht door heino »

bij mij gaat het tot nu toe goed heb geen werksters genomen alleen broed dat bijna ging uit komen en de gyne heeft nu al heel wat eitjes gelegd hopelijk blijft het zo goed gaan
1x formica fusca 5 gynes
1x lasius fuliginosus 1gynes
1x lasius niger
1x tetramorium
1x myrmica rubra 14 gynes
1x messor barbarus
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Lasius fuliginosus (iasimov)

Bericht door iasimov »

Toch weer een klein experimentje:
Ik had in een reageerbuisje een 12-tal Lasius niger gynes geplaatst met de bedoeling de ontwikkeling te volgen..
Kom ik anderhalve week geleden een Lasius fuliginosus gyne tegen met de vleugels nog niet afgeworpen.. Toch maar eens bij de niger gynes gezet. Aanvankelijk veel onrust bij de fuliginosus gyne, maar volgende dag waren de vleugels afgeworpen en schuilde ze in het groepje gynes. Nu leeft ze nog steeds en liggen een aantal niger cocons te rijpen. :!:
Kennelijk wordt toch wat voedsel uitgewisseld naar de fuliginosus gyne, anders was ze allang gestorven..
Natuurlijk verwacht ik hier niets van, waarschijnlijk is ze niet eens bevrucht. Maar ik blijf benieuwd waar het schip gaat stranden .. :?:
Edit 22-8: Ik zie haar met succes bedelen bij een niger gyne..
Laatst gewijzigd door iasimov op 22 aug 2016, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (iasimov)

Bericht door Other »

iasimov schreef:Toch weer een klein experimentje:
Ik had in een reageerbuisje een 12-tal Lasius niger gynes geplaatst met de bedoeling de ontwikkeling te volgen..
Kom ik anderhalve week geleden een Lasius fuliginosus gyne tegen met de vleugels nog niet afgeworpen.. Toch maar eens bij de niger gynes gezet. Aanvankelijk veel onrust bij de fuliginosus gyne, maar volgende dag waren de vleugels afgeworpen en schuilde ze in het groepje gynes. Nu leeft ze nog steeds en liggen een aantal niger cocons te rijpen. :!:
Kennelijk wordt toch wat voedsel uitgewisseld naar de fuliginosus gyne, anders was ze allang gestorven..
Natuurlijk verwacht ik hier niets van, waarschijnlijk is ze niet eens bevrucht. Maar ik blijf benieuwd waar het schip gaat stranden .. :?:
Toevallig, heb precies hetzelfde projectje momenteel ;)
Twijfel alleen nog tussen umbratus & fuliginosus.

Sorry voor de waardeloze foto :oops:
Afbeelding
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Lasius fuliginosus (iasimov)

Bericht door iasimov »

Ik waag me niet eens aan foto's: een en ander is gehuisvest in zo wat het vieste buisje dat ik in huis had..
Dan helpt ook een goed makro-objectief niet .. ;)

Ik denk dat het Lasius umbratus is die je erbij hebt gezet, aan de vorm van het abdomen te zien; verder zijn de fuliginosus gynes direct na de bruidsvlucht niet veel groter dan een werkster van dezelfde soort en beslist kleiner dan de door jou toegevoegde gyne. Pas door een - verregaande - fysogastrie worden ze duidelijk als zodanig te herkennen ..
Umbratus is nooit glimmend gitzwart overigens ..
Laatst gewijzigd door iasimov op 27 aug 2016, 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Lasius fuliginosus (iasimov)

Bericht door iasimov »

Laatste bevindingen:
Eén Lasius niger gyne dood aangetroffen (en verwijderd) met een afgebeten kop, onbekende dader .. :?:
Ik voer af en toe een druppeltje honingdauwsurrogaat in het buisje; dat wordt dan gedronken door een niger gyne.
De fuliginosus gyne benadert het geïntrigeerd, maar drinkt er niet van. Wel bedelt ze actief bij de niger gynes, voorlopig zonder fysogastisch resultaat. Het stapeltje broed van de niger gynes breidt zich uit..
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Lasius fuliginosus (iasimov)

Bericht door iasimov »

De eerste niger nanitics zijn verschenen; de Lasius fuliginosus gyne leeft nog steeds..
Ik geef nog steeds af en toe honingdauwsurrogaat.
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Lasius fuliginosus (iasimov)

Bericht door iasimov »

De eerste niger nanitics zijn verschenen; de Lasius fuliginosus gyne leeft nog steeds en haar abdomen lijkt iets meer gevuld..
Ik blijf af en toe honingdauwsurrogaat geven..
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Lasius fuliginosus (iasimov)

Bericht door iasimov »

En het is weer einde oefening: :(
Een paar dagen de fuliginosus gyne niet meer gesignaleerd en nu de kop bij het afsluitende watje gedeponeerd..
That's life .. ;)
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (iasimov)

Bericht door Other »

iasimov schreef:En het is weer einde oefening: :(
Een paar dagen de fuliginosus gyne niet meer gesignaleerd en nu de kop bij het afsluitende watje gedeponeerd..
That's life .. ;)
Ah helaas, het blijft altijd maar afwachten wat er gebeurt! :roll:
Maar gewoon blijven volhouden het gaat ooit een keer lukken ;)
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Plaats reactie