Lasius Niger (Twist)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Twist
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 maart 2015
Gender:
Leeftijd: 37

Lasius Niger (Twist)

Bericht door Twist »

Beste lezer,

Omdat ik graag foto's plaats en zo ook zelf de voortgang van mijn eerste Lasius Niger kolonie kan bij houden heb ik besloten ook een blog te starten!
Na een documentaire op National Geografic mijzelf verdiept in de mieren hobby en ontdekt dat dit blijkbaar groter is dan ik voor ogen had.
Na veel Youtube, Google en uiteindelijk dit forum te lezen besloten zelf ook te beginnen.

Bijna een te groot formicarium besteld (T-Farm) maar gelukkig was deze niet op voorraad en kwam ik er achter dat deze ook helemaal niet geschikt was.
Buisje met koningin en 10 werksters besteld (waren er 12) bij de mierenboerderij samen met een plastic arena en de benodigde voedsel benodigdheden.

13-3-2015 kwamen deze keurig binnen, snel alles aangesloten zand in de arena en voer geplaatst.
Uiteraard kwamen ze niet buiten.
Afbeelding

15-3-2015 We vonden de arena achteraf gezien niet mooi en besloten dat we het zelf beter konden, tegelcement gehaald bij de karwei, nep plantje bij de Action en een oude cube van Superfish opgeofferd (helaas was deze al niet krasvrij). Zelf zijn we heel tevreden over het resultaat! Helaas waren de mieren ook heel blij met het zand wat niet vast zat en besloten dit te gebruiken om het buisje te decoreren..
Buisje er weer uit en met een kwastje al het losse zand weg geveegd en met de stofzuiger opgezogen (helaas ook 2 sier steentjes, oeps!).
Afbeelding

19-3-2015 Gister weer het nestje gestoord, gat geboord aan ze zijkant want we hadden glazen buisjes gevonden van Silvo Vanillestokjes! Stuk helderder dan de plastic buisjes van de Mierenboerderij!
Ben me er van bewust dat de Lasius Niger niet zomaar verhuisd, maar toch bied ik ze de optie en wie weet heb ik mazzel.
Blijkbaar is de Lasius Niger heel vergevings-gezind! Althans mijn kolonie wel. weinig stress vertoningen behalve als de deksel per ongeluk in de bak valt....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb helaas geen Macro lens, dus excuses voor de kwaliteit!
Oh! En we hebben de koningin Reidun genoemd, noors voor lieftallig nest.

Vragen en opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 150#p54150
Laatst gewijzigd door Twist op 29 mar 2015, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Twist
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 maart 2015
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius niger (Twist)

Bericht door Twist »

28-3-2015 Het gaat goed met de kolonie! Halen dagelijks honingwater en gister zelfs met 2 mieren!
Enkel fruitvliegen gaan nog niet zo vlot naar binnen.

29-3-2015 Van de week kwam onze "Glass basin 20x10x10 cm with 10mms drillings" binnen!
De Cube was leuk maar helaas de reden waarom we hem niet meer voor de vissen gebruikte is ook de reden dat ik me nu mateloos stoorde.. Krasjes!
Daarnaast vond ik het bakje te hoog om er fatsoenlijk voedsel en vliegjes in toe te kunnen dienen op zijn huidige plek.

Vandaag het bakje ingericht met een stukje van spider wood die mijn vriendin gister voor haar aquarium haalde (Uiteraard het mooiste stukje).
Toen ze even rustig waren het nestje uit de cube geplukt en zo voorzichtig mogelijk aangesloten op hun nieuwe buiten verblijf.
Mijzelf plechtig beloofd dat ik nu het nestje voorlopig even met rust laat.

Afbeelding

Zoals je kunt zien spaart mijn vriendin furbies!

Vragen en opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 150#p54150
Gebruikersavatar
Twist
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 maart 2015
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius niger (Twist)

Bericht door Twist »

30-3-2015 Uitbrekende mieren! Misschien te dikke talk laag aangebracht of via de kit rand ontsnappingen? Arena los gehaald en dunnere talk laag aangebracht.

1-4-2015 Nu heeft mijn vriendin een ontsnapte mier ontdekt, als ik er een vang is het niet erg maar nu heeft zei er een gezien en dan is het niet grappig. Hehe
Gevangen en terug gezet. Conclusie getrokken het moet de kit rand zijn. Kijken later vanavond verder eerst boodschappen.
Na de boodschappen zit ik de arena in de gaten te houden en zie een werkster doodleuk wel iet wat struikelend over de talk laag heen wandelen! Wat nu?

Oh wel leuk nieuws, larven ontdekt!

Afbeelding

Vragen en opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 150#p54150
Gebruikersavatar
Twist
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 maart 2015
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius Niger (Twist)

Bericht door Twist »

3-4-2015 Gaat goed met olijfolie! Tot zo ver blijven ze braaf binnen.
Kiekje met goedkope usb microscoop :) ook al een larf gezien alleen ging er een werkster boven op zitten op het moment dat ik een foto wilde op slaan haha
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Twist
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 maart 2015
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius niger (Twist)

Bericht door Twist »

20-4-2015 Na een weekend weg helaas een slachtoffer, druppelvorming ontstaan op de lijn van olijfolie deze is naar beneden gelopen en er is een werkster verdronken.
Direct buitenwereld schoongemaakt en een dunnere laag aangebracht. Toch wat te enthousiast geweest met aanbrengen. (Ging zo lang zo goed)

Maar verder gaat het gelukkig goed in het nest, hier een paar foto's om de groei te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vragen en opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 150#p54150
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Lasius niger (Twist)

Bericht door iasimov »

Ziet er erg goed uit, Twist! Ik zou paraffine olie als uitbraakpreventie gebruiken en geen olijfolie..
Omdat olijfolie (en alle organische olie) gaat oxideren, verharden en uiteindelijk geen barrière meer
vormt tegen uitbraken. Nog even afgezien van de plakkerige troep die het geeft om het te verwijderen.. :x
Niettemin: Een ambitieus en geëngageerd begin van een hobby.. :!:
Edit: Ik had niet door dat je al een reageer-adres had opgestart.. :oops:
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
Twist
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 maart 2015
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius Niger (Twist)

Bericht door Twist »

Helaas is deze kolonie geruime tijd geleden gestorven door mijt, dit was voor mij nogal een domper en hierna verhuizing dus vandaar de late melding. Nu klaar voor een nieuwe poging.
Plaats reactie