Lasius Niger eerste kolonie(s)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
immanuel
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 augustus 2015
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 38

Lasius Niger eerste kolonie(s)

Bericht door immanuel »

Bij deze start ik een blog bij mijn beginnende kolonie.

Inmiddels zijn de spulletjes bij elkaar gezocht en heb ik voldoende om de eerste maanden door te komen.

Ik ben zelf ontzettend druk bezig geweest om gynes te vinden in de wijk, maar helaas begreep ik al van andere forumleden dat ik te laat gestart ben met de hobby, en dat er waarschijnlijk geen bruidsvluchten meer zullen plaats vinden.

Via het forum heb ik gelukkig wel Lasius Niger gynes met broed gevonden, deze hoop ik begin van de week te ontvangen.

Ik ben een beginner, en zal dus eea over het hoofd gaan zien. Opmerkingen en verbeteringen zijn daarom hartelijk welkom!
V&O: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8424

Afbeelding
1 x Lasius Niger Blog en opmerkingen
Gebruikersavatar
immanuel
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 augustus 2015
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Lasius Niger eerste kolonie(s)

Bericht door immanuel »

Na het starten van de blog kreeg ik al snel reacties. Hieruit bleek vooral dat het dus nog niet helemaal te laat was voor de bruidsvluchten.

Ik ben vanavond dus een kleine 2 uur aan het struinen geweest en heb hierbij 13 gynes gevonden. Dit is tevens ook voor een kennis die met de hobby aan het starten is.

Het is nu een kwestie van laten rusten en over een klein weekje eens kijken hoe het met ze staat, dan ook de beslissing nemen welke gynes er door mogen om een kolonie te stichten.

1 van de gynes lijkt gebeten te zijn door een mier. Deze mier is dood maar zit wel hardnekkig aan de gyne vast. kan dit problemen opleveren of lost de gyne dit zelf op?

Afbeelding
1 x Lasius Niger Blog en opmerkingen
Gebruikersavatar
immanuel
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 augustus 2015
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Lasius Niger eerste kolonie(s)

Bericht door immanuel »

Vandaag is mijn USB microscoop geleverd, een simpel 2e hands apparaatje van marktplaats, maar hij doet wat hij moet doen.

Gelijk even de nesten gecontroleerd en een paar foto's genomen.

Gyne 4 en 6 zijn helaas overleden, dit gaf me wel de kans om van hen goede foto's te maken.

Gyne 1,3,5,9,10,11,12 en 13 hebben nog geen eitjes weten te leggen.

Gyne 2 en 7 hebben inmiddels 1 eitje weten te produceren.

en de opvallendste, Gyne 8 heeft er zin in, inmiddels 9 eitjes gespot.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
1 x Lasius Niger Blog en opmerkingen
Gebruikersavatar
immanuel
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 augustus 2015
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Lasius Niger eerste kolonie(s)

Bericht door immanuel »

Vandaag na een tijdje van rust de miertjes eens bekeken, inmiddels zijn er van de 13 Gynes nog maar 9 in leven, en hebben er 3 hiervan nog geen eitjes gelegd.

De andere 6 gynes waren op het moment van kijken druk bezig met het verzorgen van hun broed. een goed teken dus.

Op verzoek van een aantal forumleden hier nog een aantal foto's, dit om eens na te zien of ik het hier toch echt over de Lasius Niger heb (volgens mij wel :? )

Alle gynes zien er hetzelfde uit, volgens onderstaand dus:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
1 x Lasius Niger Blog en opmerkingen
Gebruikersavatar
immanuel
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 augustus 2015
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Lasius Niger eerste kolonie(s)

Bericht door immanuel »

Ik heb de mieren een lange tijd niet bekeken om ze met rust te laten.

vanavond even een check gedaan. Er zijn nog 7 gynes over, maar aan de eitjes is absoluut geen verandering te zien. Deze zijn nog in hetzelfde stadium als de week waarin ze zijn gestart. Dat was ongeveer op 01-09-2015. Ik zou haast zeggen dat het broed inmiddels al in ver gevorderd stadium moet zijn, maar niks is minder waar. Bij geen enkele van de 7 buisjes is een vooruitgang waargenomen.

Heeft iemand misschien een idee hoe dit kan komen? Bij 1 of 2 had ik er vrede mee, maar nu alle 7??? iets lijkt er structureel mis te zijn :?
1 x Lasius Niger Blog en opmerkingen
Plaats reactie