Lasius niger (RJ)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Lasius niger (RJ)

Bericht door RJ »

Ik heb er lang over nagedacht of ik wel of niet een blog wilde gaan bijhouden, maar naar een aantal dagen merk ik dat deze hobby me nu al zoveel weken zo erg boeit dat ik jullie ook mijn ervaringen wil vertellen.

Op 6 April 2016 heb ik deze kolonie mogen ontvangen van GVG, de verpakkingen was perfect en stevig, hij had het nestbuistje in een pvc buis gedaan tegen beschadigingen en deze buis had hij weer me genoeg tape vast geplakt aan een karton! Goed verpakt dus!

Toen de kolonie aankwam zag de Gyne er gewoon heel rustig en relax uit ze toen bij aankomst ongeveer 15/18 werksters en een klein beetje broed.

Ik heb die dag gelijk mijn buitenwereld (bakje van de action) ingesmeerd met talk en het buistje in de buitenwereld gelegd. Verder heb ik ze een fruitvliegje gegeven en een beetje suikerwater in een watje. Hier werd de eerste 2 dagen niets meegedaan wellicht dat ze toch moesten bijkomen van de reis die ze gehad hebben (ook wel logisch).

Naar een week lang om de dag een fruitvlieg aangeboden te hebben en elke dag 2 druppels suikerwater op een watje, bleek vooral dat het suikerwater niet aangenomen werd (de fruitvliegjes verdwenen binnen enkele seconden het nest in), toen heb ik er maar voor gekozen om een reageerbuisje te vullen met suikerwater en een watje en dat werkte fantastisch vrijwel gelijk zaten er een aantal werksters op en dat bleef constant zo. Geslaagde zet dus:)!

Om het buisje van GVG zat strak een aluminiumfolie omheen, die heb ik tot zeker 01.05.2016 laten zitten zonder het te verwijderen om in het nest te kijken. Maar naar bijna een maand vond ik het toch zeker wel tijd om even een blik in het nest te werpen gewoon om te kijken hoe het ervoor stond, de kolonie zat op dat moment met zeker 18/20 werksters in het nest en redelijk wat broed.

Hierna heb ik de kolonie eens per week bekeken en verder het buisje gewoon met rust gelaten ik betrap me er wel op dat ik tig tal keren per dag boven de buitenwereld hang met mijn hoofd als de mieren in de weer zijn het blijft indrukwekkend en heel erg interessant hoe ze samenwerken.

Sinds 12.05.2016 heb ik ze overgeplaatst in een heel klein gipsnestje. (Gyne was nu met 25 werksters en heel veel broed in verschillende stadia), ik weet dat het niet gebruikelijk is maar ik kon niet anders ze waren gaan graven in het watje richting het water en ze waren zover gekomen dat het nog 3/4mm was voordat ze om zouden komen bij een verdrinkingsdood en dat wilde ik niet zien gebeuren natuurlijk :)! Ikzelf had geen andere reageerbuisjes meer en er was wel een beetje haast bij geboden. Zelf wilde de mieren volgens mij ook verhuizen want ze waren binnen no time over.

Ik was eerlijk gezegd bang dat ze een kamer zouden gebruiken als vuilnisbelt maar dat is helemaal niet het geval! :) elke ochtend weer ligt de nieuwe kleine buitenwereld bomvol met overblijfselen van de fruitvliegjes een dag ervoor :)!

Nu zal ik proberen wekelijks of 2 wekelijks deze blog bij te houden met nieuwe verhalen/gebeurtenissen dus tot volgende week:)!

Hieronder nog wat enkele foto's van toen tot nu:)!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Vragen of reacties >> http://www.antforum.nl/viewftopic.php?f=31&t=8812
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Lasius Niger (RJ)

Bericht door RJ »

Update 22.05.2016

We zijn vandaag dan een week verder met de kolonie, het gaat nogsteeds erg goed, ze zijn de laatste tijd heel veel buiten geweest in de buitenwereld continue zaten er 3/4 op het watje van het suikerwater te drinken. Dat gebeurd nu wel sinds 1.5dag een stuk minder en nu zie je vrijwel geen mier meer in de buitenwereld maar dat zal als goed is alleen maar goed moeten zijn :)!

Kort naar het schrijven van de vorige update ging ik rond 01.30 in de nacht kijken bij de mieren en tot mijn grote vreugde zag ik een doorzichtige mier oftewel die moest net geboren zijn haha:)! (Helaas geen foto). Er liggen nogsteeds veel cocons en ik hoop dat die snel uitkomen:)!

Verder laat ik ze heel erg met rust ik kijk ik niet in het nest.

Ze hebben wel een nieuwe plek gekregen in het huis, ze staan nu mooi op mijn eigen computer kamer op een nieuwe tafel gekocht door mijn vriendin:)! Overigens komt daar ook mijn nieuwe soort Messor Wasmanni.

Voor de Messor Wasmanni heb ik alvast wat paardebloemen geplukt, die morgen nog even kaalplukken als ze droger zijn:)!
image.jpeg
image.jpeg
Vragen of opmerkingen >> http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8812
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Lasius Niger (RJ)

Bericht door RJ »

Vandaag stiekem even gouw in het nest gekeken.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Reacties en vragen >> http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8812
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Lasius niger (RJ)

Bericht door RJ »

11.06.2016 Update

Vandaag weer eens een update over mijn Lasius niger kolonie!

Bij mijn laatste update had ik nog max 25werksters maar wel heel veel cocconnen ik heb vandaag een kijkje in het nestje genomen en geprobeerd in telling te doen wat natuurlijk erg lastig is omdat ze in de kamer van de koningin heel erg dicht op elkaar zitten. Maar naar schatting zit ik nu zeker tussen de 60/70 werksters! En ligt er 1 kamer bomvol met verse eieren ik denk aan de berg te zien wel een stuk of 50!

Verder liggen er 4kamers redelijk vol met kleine tot grotere larven! Mooi om te zien hoe de mieren dit gescheiden houden van elkaar :)!

Verder geef ik ze de laatste tijd eens in de 4/5 dagen een gevangen ingevroren vlieg! Waarop deze kolonie heel goed reageert en ze werkelijk helemaal oppeuzelen! Daarna brengen ze netjes (gelukkig maar) de overblijfselen weer naar buiten zodat ik ze er weer uit kan tillen en een nieuwe vlieg kan geven haha!

Ik houd jullie op de hoogte! Hieronder wat foto's hopelijk duidelijk genoeg!

(Binnenkort een nieuwe blog over mijn Messor Wasmanni kolonie gekregen van mijn vriendin!)
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Vragen en opmerkingen
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8812
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Lasius niger (RJ)

Bericht door RJ »

Weer eens een kleine update van mijn Lasius niger kolonie,

Ik heb ze erg veel met rust gelaten maximaal 1x per 2weken bekeken(ook omdat ik het zelf enorm druk heb hoor).

De kolonie doet het erg goed en het kleine gipsnestje begint al aardig vol te raken waardoor ik ben begonnen om hetzelfde soort nest te maken maar dan ongeveer 1x zo groot:)! (Fotos volgen onderaan)..

Verder eten ze gemiddeld een grote vlieg en 4fruitvliegjes per 2 dagen.. suikerwater vliegt er wel telkens doorheen!

Sinds ik de kolonie heb is er 1 sterfgeval geweest en dat was afgelopen week dat hoort er helaas ook bij!

Hieronder de foto's:
IMG_0517.JPG
IMG_0518.JPG
IMG_0519.JPG
IMG_0520.JPG
IMG_0521.JPG
IMG_0523.JPG
IMG_0524.JPG
IMG_0522.JPG
Als jullie dit zo zien zouden jullie dan verhuizen of wachten?

Reacties mogen >>>> http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8812 hier.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Plaats reactie