Lasius niger (Nynke)

Alle Lasius kolonies van de leden
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

Kegge schreef:De naam schubmieren is niet gelinkt aan het uitzetten van de gaster (achterlijf). Schubmieren is de naam van een onderfamilie van mieren, net zoals knoopmier. De "schub" is een enkele schub tussen het borststuk en de gaster en is kenmerkend voor deze onderfamilie. Bij de knoopmieren zit er een extra knoop tussen het borststuk en de gaster.

Bekende schubmieren zijn bijvoorbeeld: Camponatus en Formica ... bekende knoopmieren zijn bijvoorbeeld: Myrmica en Pheidole.

Als je naar foto's kijkt van de twee verschillende onderfamilies kan je heel goed zien dat de namen heel toepasselijk zijn.
Goh! Bedankt voor de uitleg; inderdaad leuk om te zien! :D
(Ik had biologie als keuzevak op het atheneum omdat het één van mijn favoriete vakken was, maar ik liet het vallen omdat het op vrijdagochtend was! :oops: Blijft toch erg leuk!)
xerxeron schreef:
Bedankt! Oh, ik ben erg benieuwd naar jouw acrylformicarium! Ik houd jouw blog zeker bij! Heb jij misschien, als mierenhouder met ervaring mét een OmniNest, nog tips over welke afmetingen L. niger (of andere small tot medium mieren) prefereert? Diepte kamer, afmeting kamer, diameter gangen, diameter ingang, diameter buizenstelsel?
ik veronderstel toch minstens 9 mm diepte in de kamers/gangen.
De beste opstelling zou zijn 12mm kamers en 9 mm gangen.
Het hangt er wat van af , als je het zelf maakt of je het overal gelijke vloer wilt hebben ja of neen.
Kleine mieren zoals Lasius Niger hebben lieve kleine kamertjes , in het omninest zijn er 80% kleine kamers , maar ook 2 grote , die eigenlijk overbodig zijn. ze kruipen toch allemaal bovenop elkaar tegen het bevochtigingswatje in het formicarium.
voor het buizenstelsel, maakt het denk ik niet veel uit, maak het wel niet te groot in diameter want ja ze zitten nu eenmaal graag klein, compact. maar als je een groot buizenstelsel neemt zullen ze ook dan weer minder snel daar naartoe verhuizen.
je moet wat de voor en nadelen opwegen , ik hou liever van smalle buisjes zodat ik ze een soort fille zie vormen van heen en weer lopende mieren. Mijn raad is vooral vanalles uit te proberen en zo jouw eigen geperfectioneerde setup te maken waar jij blij van word ;)
Heel erg bedankt voor de uitleg! Hier kan ik wat mee! Maar, hoe denk jij over een vernauwde ingang bij de binnenkomst van het nest? Het principe van het rietje in de reageerbuis. Zouden de mieren het eerder herkennen als begin van het nest of zit het, het verkeer alleen maar in de weg? Ik las over diameter van de buis en kwam tot de conclusie dat 12/16 mm zowat de standaard is, maar dat lijkt me gigantisch nu ik daadwerkelijk de mieren heb om het wat mee te vergelijken. Stel het wordt een gigantische kolonie naar mate van tijd, is het misschien wel nodig en dan kan ik niet de gaten groter boren! :lol:
Manimaner schreef:
NyAgPo schreef:Heb jij misschien, als mierenhouder met ervaring mét een OmniNest, nog tips over welke afmetingen L. niger (of andere small tot medium mieren) prefereert? Diepte kamer, afmeting kamer, diameter gangen, diameter ingang, diameter buizenstelsel?
Ik zou niet uitgaan van een omninest. Aan dit nest valt ook nog een hoop te verbeteren. De kamers zijn vaak te diep, de bevochtigingskamers zijn niet heel stevig afgesloten en de buitenwereld kan nog wel eens uiteenvallen.

Een diepte van 5mm is voldoende voor Lasius niger. Zowel de gyne als de werksters kunnen zich dan prima bewegen. De kamertjes kunnen eventueel iets dieper, maar dat gaat ten koste van de zichtbaarheid.
Bedankt voor deze informatie! Nu is er tegenstrijdige informatie; iets wat ik vaker tegen kwam in andere topics over dit onderwerp! Ik vind het wat lastig om hierin nu zelf te beslissen wat beter is; 5 mm of meer dan het dubbele dan jij aanraadt.

Goed om te horen dat het OmniNest fouten heeft; ik vind daar niet veel over, hoe goed ik ook zocht! Blij dat je deze fouten aanstipt!

Wat vind jij van de diameter van de gangen en buizen? En hoe denk jij over het vernauwen van de entree?

Zijn er meer mensen met een mening hierin?
Lasius niger
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Manimaner »

Deze opstelling voldoet inderdaad. Ik heb wel nog een 2 opmerkingen/vragen.

Wat ga je doen als het water in hun nestbuisje op dreigt te raken? Hoe ga je een nieuw buisje koppelen?

Heb je de waterfontein nu vast gelijmd? hoe ga je het suikerwater vervangen?

Voor de rest is het inderdaad klein, maar fijn. Een prima bakje voor een kleine kolonie.
NyAgPo schreef:Of ze nou opgegeten worden of worden verzorgd als hun eigen; beide vind ik een beter lot dan wat ze nu te wachten staat. Ik besloot koningin B het broed te geven; koning A had een gigantische stapel eigen broed, maar weinig werkers in verhouding.
In 90% van de gevallen zal bij Lasius niger het broed gewoon worden aangenomen en worden behandeld als hun eigen broed.
NyAgPo schreef:Al met al erg leuke tijd gehad! Nu laat ik ze met rust voor zo lang mogelijk; ik denk dat maximaal 1 keer per dag checken een goed aantal is, wat denken jullie? Hoe langer hoe beter natuurlijk :oops: ;)
Hoe meer rust hoe beter inderdaad. 1 Keer per dag kan wel, maar ik zou toch proberen het te verminderen.
NyAgPo schreef: Bedankt voor deze informatie! Nu is er tegenstrijdige informatie; iets wat ik vaker tegen kwam in andere topics over dit onderwerp! Ik vind het wat lastig om hierin nu zelf te beslissen wat beter is; 5 mm of meer dan het dubbele dan jij aanraadt.

Wat vind jij van de diameter van de gangen en buizen? En hoe denk jij over het vernauwen van de entree
Het is ook lastig als er tegenstrijdige verhalen zijn. 5mm is echter al voldoende voor Lasius niger. Hoger kan natuurlijk, maar dan zie je dus ook minder. De diameter weet ik ook niet precies. Ik gebruik ook acrylnesten en die hebben een diameter van 7,5 mm in de gangen. Zolang de gyne en prooien goed naar binnen kunnen dan is het goed. Denk ook aan iets grotere prooien zoals krekels als de kolonie eenmaal groter is. Voor de ingang moet je zorgen dat je een slangetje hebt dat er goed in past en dat de binnendiamter van het slangetje ook groot genoeg is voor de gyne en de grotere prooien.

Had je dit topic al gelezen? http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=8094
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

Manimaner schreef:Deze opstelling voldoet inderdaad. Ik heb wel nog een 2 opmerkingen/vragen.

Wat ga je doen als het water in hun nestbuisje op dreigt te raken? Hoe ga je een nieuw buisje koppelen?

Heb je de waterfontein nu vast gelijmd? hoe ga je het suikerwater vervangen?

Voor de rest is het inderdaad klein, maar fijn. Een prima bakje voor een kleine kolonie.
NyAgPo schreef:Of ze nou opgegeten worden of worden verzorgd als hun eigen; beide vind ik een beter lot dan wat ze nu te wachten staat. Ik besloot koningin B het broed te geven; koning A had een gigantische stapel eigen broed, maar weinig werkers in verhouding.
In 90% van de gevallen zal bij Lasius niger het broed gewoon worden aangenomen en worden behandeld als hun eigen broed.
NyAgPo schreef:Al met al erg leuke tijd gehad! Nu laat ik ze met rust voor zo lang mogelijk; ik denk dat maximaal 1 keer per dag checken een goed aantal is, wat denken jullie? Hoe langer hoe beter natuurlijk :oops: ;)
Hoe meer rust hoe beter inderdaad. 1 Keer per dag kan wel, maar ik zou toch proberen het te verminderen.
NyAgPo schreef: Bedankt voor deze informatie! Nu is er tegenstrijdige informatie; iets wat ik vaker tegen kwam in andere topics over dit onderwerp! Ik vind het wat lastig om hierin nu zelf te beslissen wat beter is; 5 mm of meer dan het dubbele dan jij aanraadt.

Wat vind jij van de diameter van de gangen en buizen? En hoe denk jij over het vernauwen van de entree
Het is ook lastig als er tegenstrijdige verhalen zijn. 5mm is echter al voldoende voor Lasius niger. Hoger kan natuurlijk, maar dan zie je dus ook minder. De diameter weet ik ook niet precies. Ik gebruik ook acrylnesten en die hebben een diameter van 7,5 mm in de gangen. Zolang de gyne en prooien goed naar binnen kunnen dan is het goed. Denk ook aan iets grotere prooien zoals krekels als de kolonie eenmaal groter is. Voor de ingang moet je zorgen dat je een slangetje hebt dat er goed in past en dat de binnendiamter van het slangetje ook groot genoeg is voor de gyne en de grotere prooien.

Had je dit topic al gelezen? http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=8094
Ik verwacht eigenlijk dat ik ze niet maanden ga houden in deze opstelling. Voorlopig zitten ze hierin, maar over een week of wat ga ik ze verhuizen naar het zelf gebouwde formicarium. Geen zorgen; de kamer die ze krijgen is kleiner dan de reageerbuis waarin ze nu leven! :D

Dit is een eerste versie:
Afbeelding
Kleine break-down
De halve cirkelvormige buizen aan de rechterzijde zijn af te sluiten via de gaten, zodat ik kan bepalen hoeveel ruimte ze krijgen. In het begin hebben ze maar toegang tot 3 ruimtes, welke exact de afmetingen heeft van de reageerbuis waar ze nu in zitten, maar mocht het alsnog te groot zijn; het nest heeft in de bovenverdieping twee ingangen, ik kan via een van deze een kamer dichtmaken met watten.

Het nest komt qua oppervlakte eigenlijk neer op 8 reageerbuizen die met elkaar verbonden zijn met 1 gezamenlijke waterreservoir. Volgens mij zijn ze hier laaaaaang zoet mee.

Het vastlijmen van de waterfonteinen is achteraf niet slim geweest, ik was vooral bezig met bang zijn dat ik het per ongeluk verschuif of als iemand er tegen aanstoot dat in het ergste geval; de hele bak omkiepert of in het minst erge geval een mier doodt door verplettering of de talk van de zijden afschraapt waardoor er mieren kunnen ontsnappen.

Als de tijd daar is, probeer ik het er voorzichtig af te trekken, is dat niet mogelijk kan ik via een spuitfles het proberen bij te vullen via de opening of met een kleine boor er een klein gaatje in te maken het plafond van de fles.

Links is overigens de bevochtigingskamer; net zoals bij het topic die jij hebt gelinkt, sluit ik dat af met fijnmazig gaas! (Erg goed topic, ik had al eerder in dit topic er naar verwezen :D )

Maar goed; eerst maar even formicarium realiseren, vanaf dan bekijk ik het formicarium om te bepalen wat de beste keus is (en vooral hoeveel werksters de koningen hebben).

Ik weet nog niet zo goed wat ik moet met de "extra" koningin, aangezien ik maar voor 1 koningin een formicarium bouw. Waarschijnlijk houd ik haar als reserve.
Lasius niger
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Westdijk »

NyAgPo schreef:Het vastlijmen van de waterfonteinen is achteraf niet slim geweest, ik was vooral bezig met bang zijn dat ik het per ongeluk verschuif of als iemand er tegen aanstoot dat in het ergste geval; de hele bak omkiepert of in het minst erge geval een mier doodt door verplettering of de talk van de zijden afschraapt waardoor er mieren kunnen ontsnappen.

Als de tijd daar is, probeer ik het er voorzichtig af te trekken, is dat niet mogelijk kan ik via een spuitfles het proberen bij te vullen via de opening of met een kleine boor er een klein gaatje in te maken het plafond van de fles.
Geen gat boren in de bovenkant van het drinkautomaat als er nog water inzit! Het zal dan leeg stromen.

Hier een link naar een gepost stukje voor het geval je een werkster in de bovenkant van het drinkautomaat spot, terwijl het nog gevuld is. http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... it=zwemmen
NyAgPo schreef:Ik weet nog niet zo goed wat ik moet met de "extra" koningin, aangezien ik maar voor 1 koningin een formicarium bouw. Waarschijnlijk houd ik haar als reserve.
Gewoon houden. Persoonlijk zou ik in dat geval dan wel nu al een tweede, afsluitbare aansluitmogelijkheid in het bakje maken voor een extra reageerbuis. Kan later weleens goed van pas komen.
Het folie om het waterreservoir van de reageerbuis kan je beter verwijderen. Je kan het dan beter in de gaten houden. Stel je voor dat de mieren door het watje graven en je het veel te laat ontdekt.

Is de tekening voor het toekomstig nest schaal 1 op 1?
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

Westdijk schreef:Geen gat boren in de bovenkant van het drinkautomaat als er nog water inzit! Het zal dan leeg stromen.

Hier een link naar een gepost stukje voor het geval je een werkster in de bovenkant van het drinkautomaat spot, terwijl het nog gevuld is. http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... it=zwemmen
Je hebt gelijk, waar zit ik met mijn hoofd?
Gewoon houden. Persoonlijk zou ik in dat geval dan wel nu al een tweede, afsluitbare aansluitmogelijkheid in het bakje maken voor een extra reageerbuis. Kan later weleens goed van pas komen.
Het folie om het waterreservoir van de reageerbuis kan je beter verwijderen. Je kan het dan beter in de gaten houden. Stel je voor dat de mieren door het watje graven en je het veel te laat ontdekt.
Beide staat op de planning! Ik laat de mieren voorlopig met rust, maar mocht er een meer ruimte nodig hebben en er is geen formicarium beschikbaar, monteer ik gemakkelijk een tweede reageerbuis aan.

Ik vroeg me af of je weet hoe lang het ongeveer duurt voor dat ik het water in de reageerbuis moet vervangen? Zit er een aantal dagen tot het water verkeerd krijgt of tot op, en zo ja, hoe lang duurt tot op ongeveer?
Is de tekening voor het toekomstig nest schaal 1 op 1?
Nee; dit is een schets. Zodra ik heb besloten hoe diep de kamers worden en welke diameter de gangen krijgen, maak ik een tekening in AutoCAD (technisch tekenprogramma).

Het is voor een formicarium van 18 bij 24, dus aan de hand daarvan kun je ongeveer het grote plaatje op grootte inschatten! In deze tekening zijn, geloof ik, de gangen al 9 mm.

Extra vraag
Ik krijg nou steeds een melding dat ik een positive rating ontvang en mijn reputatie balkje wordt aangevuld; wat houdt dit precies in? Tevens; bedankt! :D :P
Lasius niger
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Kegge »

Het water in een buisje gaat meestal maanden mee. Het ligt er natuurlijk aan wat de omgevingstemperatuur is.

Leden op het forum kunnen elkaar reputatiepunten geven. Die krijg je als je een leuke, goede, interessante of boeiende bijdrage aan het forum levert. Het is een soort "dankjewel" voor je bijdrage.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door GvG »

Het water in het reageerbuisje waar ze in leven hoef je niet te vervangen. Dat kun je laten zitten tot het op is.

Watten zijn niet goed geschikt om kamers mee af te sluiten, dat gaat meestal niet zoals je hoopt. Als je per se kamers kamers wilt afsluiten (wat ik afraad) kun je beter een ander systeem bedenken.
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

Kegge schreef:Het water in een buisje gaat meestal maanden mee. Het ligt er natuurlijk aan wat de omgevingstemperatuur is.

Leden op het forum kunnen elkaar reputatiepunten geven. Die krijg je als je een leuke, goede, interessante of boeiende bijdrage aan het forum levert. Het is een soort "dankjewel" voor je bijdrage.
GvG schreef:Het water in het reageerbuisje waar ze in leven hoef je niet te vervangen. Dat kun je laten zitten tot het op is.

Watten zijn niet goed geschikt om kamers mee af te sluiten, dat gaat meestal niet zoals je hoopt. Als je per se kamers kamers wilt afsluiten (wat ik afraad) kun je beter een ander systeem bedenken.
Ah, dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken!

Bedankt over de uitleg over reputaties, leuk!

Wat voor systeem stel je voor? In de nagemaakte OmniNest op dit forum wordt gewerkt met schuifjes, maar dat is in mijn geval geen goed systeem, aangezien ik het formicarium verticaal wil gebruiken, in plaats van horizontaal. Ik wilde een watje compact verpakken in een netje (denk waszak voor lingerie) zodat het makkelijk eruit te nemen is zonder dat het in stukken uit een valt en een barrière vormt waar mieren minder makkelijk door heen kunnen dan een losse wat. Heb je suggesties? Ik hoor ze graag! :D
Lasius niger
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door GvG »

Tja, ik ben geen fan van afsluiten, deurtjes en watjes. Als het nest vol is, is het tijd om te verhuizen. Maar goed, dat ben ik.

Ik vond het systeem van Tristan er wel goed uitzien. Dan kan volgens mij ook best werken in een verticaal nest. Watjes en netjes kunnen worden stukgeknaagd, zich volzuigen met rommel, scheuren bij het uittrekken... Ik zou het niet doen, ook niet met een netje. De mieren vinden altijd een manier om je op een zwakke plek in je plan te wijzen, ook als je denkt dat je óveral aan gedacht hebt.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Westdijk »

NyAgPo schreef:Heb je suggesties? Ik hoor ze graag! :D
Is het een optie om van de gebogen gangen een minder sierlijk vorm gegeven rechte gang te maken die verder doorloopt dan noodzakelijk is en dan een klein magneetje in de gang te schuiven, met een andere magneet aan de buitenkant moet het in theorie mogelijk zijn steeds verder op te schuiven waardoor meer vertrekken beschikbaar komen en als alles in gebruik is dan komt het doodlopende stukje gang voor stalling van het magneetje goed van pas. Hoe praktisch het idee is kan ik helaas niet zeggen.
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

GvG schreef:Tja, ik ben geen fan van afsluiten, deurtjes en watjes. Als het nest vol is, is het tijd om te verhuizen. Maar goed, dat ben ik.

Ik vond het systeem van Tristan er wel goed uitzien. Dan kan volgens mij ook best werken in een verticaal nest. Watjes en netjes kunnen worden stukgeknaagd, zich volzuigen met rommel, scheuren bij het uittrekken... Ik zou het niet doen, ook niet met een netje. De mieren vinden altijd een manier om je op een zwakke plek in je plan te wijzen, ook als je denkt dat je óveral aan gedacht hebt.
Bedankt voor de feedback!

Goed, dan denk ik nog even verder na. Tristan had het afgesloten met een plexiglas schuif --> onverwoestbaar door de mieren en gemakkelijk te reinigen. In dat licht dus verder zoeken; alle suggesties en feedback welkom!

Tristan had de luxe van een professionele snijder; nu ik gekozen heb voor het zelf te bewerken, kan ik waarschijnlijk niet precies genoeg een schuifje naadloos uitsnijden en inpassen.
Westdijk schreef:
NyAgPo schreef:Heb je suggesties? Ik hoor ze graag! :D
Is het een optie om van de gebogen gangen een minder sierlijk vorm gegeven rechte gang te maken die verder doorloopt dan noodzakelijk is en dan een klein magneetje in de gang te schuiven, met een andere magneet aan de buitenkant moet het in theorie mogelijk zijn steeds verder op te schuiven waardoor meer vertrekken beschikbaar komen en als alles in gebruik is dan komt het doodlopende stukje gang voor stalling van het magneetje goed van pas. Hoe praktisch het idee is kan ik helaas niet zeggen.
FANTASTISCH IDEE! :D

Dit is echt heel goed; dit werk ik zeker verder uit in onderzoek!

Ps. ik zag net je presentatie op de blog; leuk!
Laatst gewijzigd door NyAgPo op 25 mei 2016, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Lasius niger
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door GvG »

Een probleem dat direct in mij opkomt is dat er kleverige rommel in hoekjes kan ophopen, die ervoor kan zorgen dat het magneetje vast komt te zitten.

*zeurmodus*
xerxeron
Lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 september 2015
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door xerxeron »

Hallo Nynke,
Heel erg bedankt voor de uitleg! Hier kan ik wat mee! Maar, hoe denk jij over een vernauwde ingang bij de binnenkomst van het nest? Het principe van het rietje in de reageerbuis. Zouden de mieren het eerder herkennen als begin van het nest of zit het, het verkeer alleen maar in de weg? Ik las over diameter van de buis en kwam tot de conclusie dat 12/16 mm zowat de standaard is, maar dat lijkt me gigantisch nu ik daadwerkelijk de mieren heb om het wat mee te vergelijken. Stel het wordt een gigantische kolonie naar mate van tijd, is het misschien wel nodig en dan kan ik niet de gaten groter boren!
Voor je een gigantisch nest hebt , zullen we al enkele jaren verder zijn ;)
Het is makkelijker de buisjes met het nest , naarmate de tijd , mee te laten groeien.
Van een klein buisje kan je dmv koppelstukken sneller een grotere diameter bereiken.
als je nu meteen grote buisjes neemt , zal je enkel meer problemen ondervinden , ivm
1) afval in buisjes
2) luchtvochtigheid
Tja, ik ben geen fan van afsluiten, deurtjes en watjes. Als het nest vol is, is het tijd om te verhuizen. Maar goed, dat ben ik.

Ik vond het systeem van Tristan er wel goed uitzien. Dan kan volgens mij ook best werken in een verticaal nest. Watjes en netjes kunnen worden stukgeknaagd, zich volzuigen met rommel, scheuren bij het uittrekken... Ik zou het niet doen, ook niet met een netje. De mieren vinden altijd een manier om je op een zwakke plek in je plan te wijzen, ook als je denkt dat je óveral aan gedacht hebt.
Aangezien ik in het omninest elke kamer afzonderlijk kan opendoen , heb ik gedeeltes van mijn nest afgesloten met klei.
Eigenlijk de gewone wit-beige klei die je in elke kinderwinkel vind.
Zo heb je uiteindelijk elk kiertje , wat je bij watjes in de hoekjes hebt , geen gaatjes/kiertjes.
Het is hard na een uurtje en wil ik het later er weer uithalen , dan druppel ik er wat water op met een naaldje, en trek ik het er uit met een pincet , daarna gewoon het dekseltje er weer op van de kamer en klaar. ;)
-Lasius Niger 70+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=8793
-Formica Fusca 150+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=71&t=8790
-Messor Barbarus 5+
-Camponotus Ligniperdus 5+
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door GvG »

Oei, zo kom ik nooit uit de *zeurmodus*! :) Hoe lang gebruik je al klei op die manier?
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

GvG schreef:Een probleem dat direct in mij opkomt is dat er kleverige rommel in hoekjes kan ophopen, die ervoor kan zorgen dat het magneetje vast komt te zitten.

*zeurmodus*
Ik denk dat in principe mee zal vallen; de mieren bezetten de noordzijde van de magneet, terwijl de magneet in principe alleen zuidwaarts verschuift; rommel zou alleen beweging naar de noordzijde moeten kunnen blokkeren. Of mierenafval met betrekking tot kleefkracht echt sterker dan magnetische werking, durf ik niet te zeggen. In theorie klinkt het erg leuk, maar je kan gelijk erin hebben dat het in de praktijk niet goed werkt! Maar erg vernuftig!
Voor je een gigantisch nest hebt , zullen we al enkele jaren verder zijn ;)
Het is makkelijker de buisjes met het nest , naarmate de tijd , mee te laten groeien.
Van een klein buisje kan je dmv koppelstukken sneller een grotere diameter bereiken.
als je nu meteen grote buisjes neemt , zal je enkel meer problemen ondervinden , ivm
1) afval in buisjes
2) luchtvochtigheid
Jazeker! Ik heb de mieren in een kleine diameter buis ontvangen en zelf hierin laten zij hun afval (lege cocons, fruitvliegvleugels) aan de andere zijde van de buis liggen! De bedoeling is de mieren inderdaad tot meer dan 100 werkers laten opgroeien in een buis, totdat ze tot een diameter buis overeenkomen gelijk aan de eerste rij van het ontwerp; het ontwerp is in feite 8 reageerbuizen verbonden met een interne buis. Misschien is het ook wel interessant om de mieren ook daadwerkelijk op te voeden in meerdere reageerbuizen (reageerbuisnest) tot ze met gemak het complete formicarium vullen, maar achteraf moeilijker te verhuizen en 8 "losse" buizen zijn moeilijker te herbergen dan als deze reageerbuizen aan elkaar gelinkt zijn op dusdanige manier.
Aangezien ik in het omninest elke kamer afzonderlijk kan opendoen , heb ik gedeeltes van mijn nest afgesloten met klei.
Eigenlijk de gewone wit-beige klei die je in elke kinderwinkel vind.
Zo heb je uiteindelijk elk kiertje , wat je bij watjes in de hoekjes hebt , geen gaatjes/kiertjes.
Het is hard na een uurtje en wil ik het later er weer uithalen , dan druppel ik er wat water op met een naaldje, en trek ik het er uit met een pincet , daarna gewoon het dekseltje er weer op van de kamer en klaar. ;)
Ook goed idee! Hoe vatbaar voor schimmel en rot is dit, denk je?

Ik denk erover na om in plaats van 1 top plaat te doen, 8 losse topplaten over elke 'reageerbuis' en dan een afdekkende topplaat, zodat ik bij de reageerbuizen kan komen indien nodig; schoonmaak of dus het verwijderen van een obstakel voor meer leefruimte! :D
Lasius niger
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

GvG schreef:Oei, zo kom ik nooit uit de *zeurmodus*! :) Hoe lang gebruik je al klei op die manier?
Je bent gewoon meer ervaren dan ik! Ik roep overal goed idee tegen; kom jij met goede feedback! :P :D :lol:
Lasius niger
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door GvG »

Tja, af en toe moet er gewoon even goed gezeurd worden.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door GvG »

Wat betreft de magneetjes:

Omdat de mieren flink wat suiker eten, is hun afval flink kleverig. Als er op de noordzijde van de magneet rond de gehele omtrek een klein beetje kleverige rommel zit, kan hij goed vastzitten, vrees ik.
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

Het is ook lastig als er tegenstrijdige verhalen zijn. 5mm is echter al voldoende voor Lasius niger. Hoger kan natuurlijk, maar dan zie je dus ook minder. De diameter weet ik ook niet precies. Ik gebruik ook acrylnesten en die hebben een diameter van 7,5 mm in de gangen. Zolang de gyne en prooien goed naar binnen kunnen dan is het goed. Denk ook aan iets grotere prooien zoals krekels als de kolonie eenmaal groter is. Voor de ingang moet je zorgen dat je een slangetje hebt dat er goed in past en dat de binnendiamter van het slangetje ook groot genoeg is voor de gyne en de grotere prooien.
In je (commerciele?) acrylnest zijn de gangen dus 7,5 mm en daar passen gemak de gyne en prooien door? Kunnen de werksters er met gemak meerderen door heen? Hoe diep zijn de kamers in vergelijking? Wat zou je exact aanraden?
  • Ik zou graag beginnen aan een eerste definitief ontwerp, maar ik loop stuk op mijn gebrek aan ervaring en gebrek aan informatie rondom de diepte van nestkamers, gangen en buizen! Alle input is hartstikke welkom!
Lasius niger
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Manimaner »

Het is inderdaad een commercieel acrylnest. Daarin heb ik de soort Messor barbarus (een stuk groter dan Lasius niger) en deze past hier prima doorheen. Ik moet ook zeggen dat ze het er echt super in doen! Er zijn overigens geen grote gangen daarin. De kamers gaan via een vernauwing (van 7,5 mm) meteen door naar een nieuwe kamer. Zie foto's. De kleine ingang naar de buitenwereld is ook genoeg voor de gyne, de werksters en grotere prooien zoals krekels. Hele grote krekels en spinnen passen waarschijnlijk niet meteen naar binnen, maar die worden door grotere kolonies dan in de buitenwereld in stukken gebeten.
De kamers van dit nest zijn 10 mm hoog.

(De buitenwereld is wel klein, maar ik heb een 2e buitenwereld erop aangesloten. hier komen ze echter erg weinig)

Afbeelding

Afbeelding

Foto's van http://www.anthouse.es/es/
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Westdijk »

NyAgPo schreef:Heb je suggesties? Ik hoor ze graag! :D
Na het lezen van de feedback van GvG kom ik momenteel helaas maar weinig verder dan een draaiknop. Een doorzichtige cilinder met een opening met aan weerskanten van het nest een knop op deze cilinder, die je met een draaiende beweging vanaf de buitenkant kan open of dicht zetten als een soort kraan, maar in plaats van water stromen er nu mieren door als het open staat.

Je kan dan zelfs overwegen om een grotere cilinder bij de toegang aan te brengen waarin twee gaten van verschillende diameters zijn geboord. De eerste tijd gebruik je de kleine opening en zodra je de mieren grotere prooien aan bied draai je de knop een kwartslag verder en de kolonie heeft een grotere toegang gekregen.

Succes. Mocht ik meer bedenken dan zal je het wel te lezen krijgen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door GvG »

Of een moer in de zijkant verwerken (vastlijmen) en een bout er indraaien als "deur"?
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

Verder werken aan het ontwerp
Afbeelding
Dit programma heet AutoCAD 2014; een technisch tekenprogramma wat ik gebruik voor mijn studie.

Hierin zijn de maten absoluut. Feedback hoor ik graag!
Gangen; 7mm Ø
Kamer: 35mm x 20mm x 10mm

Aansluiting; geschikt voor buizen, reageerbuizen, plug; ID 8mm OD 10 mm (Inner diameter, outer diameter)
Aansluiting; diepte nest+frame = 18,5mm
De buis, reageerbuis of plug kun je dus geruim 18,5mm het nest inschuiven voor een goede, stevige aansluiting.

Schroef; 2mm; besteld; M2 x 25 mm (ruimte in frame 30mm)

>> Ik ben nog op zoek naar het goedkoopste adres om de buizen aan te schaffen. Deze buis van Mierenboerderij.nl is gek genoeg de goedkoopste buis die ik heb kunnen vinden. De goedkoopste buis daarna vond ik op eBay. Bizar, want eBay producten zijn vaak goedkoper dan een kleinschalige Nederlandse ondernemer. Iemand een adres? Ik zoek een buis met een buitendiameter van 10mm en een binnendiameter 8mm.

>> Ik heb tot heden nog niet een oplossing gevonden voor een goede afsluiting; de feedback die ik tot nu toe heb mogen verzamelen hier, bestudeer ik nog!

>> Het bevochtingingscompartiment levert ook wat vragen op;
  • Welk materiaal is het best? (Spons, zand, etc.)
    Hoe kan ik dit het best bijvullen in een verticaal nest? (Het handigst zou een opening in de bovenzijde van het frame zijn, maar dat is in strijd met dit ontwerp; graag een andere methode. Ik dacht eraan om een uitsnijding met een diameter van een halve centimeter te maken, waarin ik met een spuitfles het kan benatten.)
>> Ik dicht net zoals in het blog van Tristan het bevochtingscompartiment af met een gaas. Ik vraag me af welke maaswijdte het best is; een maaswijdte waardoor L. niger niet kan ontsnappen, maar waar voldoende water en zuurstof kan passeren. Ik vroeg me af welke maaswijdte jullie gebruiken.

Dit gaas kan ik bestellen in de volgende maaswijdtes en draaddiktes;
  • Mesh #635 -- holes per linear inch: 635 -- wire diameter : 0.020 mm (20 micron) -- aperture: 0.020 mm (20 micron)
    Mesh #200 superfine -- holes per linear inch: 200 -- wire diameter : 0.028 mm (28 micron) -- aperture: 0.099 mm (99 micron)
    Mesh #500 -- holes per linear inch: 500 -- wire diameter : 0.025 mm (25 micron) -- aperture: 0.025 mm (25 micron)
    Mesh #400 -- holes per linear inch: 400 -- wire diameter : 0.03 mm (30 micron) -- aperture: 0.034 mm (34 micron)
    Mesh #325 -- holes per linear inch: 325 -- wire diameter: 0.035 mm (35 micron) -- aperture: 0.042 mm (42 micron)
    Mesh #300 -- holes per linear inch: 300 -- wire diameter: 0.035 mm (35 micron) -- aperture: 0.050 mm (50 micron)
    Mesh #250 -- holes per linear inch: 250 -- wire diameter : 0.04 mm (40 micron) -- aperture: 0.062 mm (62 micron)
    Mesh #200 -- holes per linear inch: 200 -- wire diameter : 0.053 mm (53 micron) -- aperture: 0.074 mm (74 micron)
    Mesh #180 -- holes per linear inch: 180 -- wire diameter: 0.055 mm (55 micron) -- aperture: 0.091 mm (91 micron)
    Mesh #150 -- holes per linear inch: 150 -- wire diameter: 0.063 mm (63 micron) -- aperture: 0.106 mm (106 micron)
    Mesh #120 -- holes per linear inch: 120 -- wire diameter: 0.08 mm (80 micron) -- aperture: 0.125 mm (125 micron)
    Mesh #100 -- holes per linear inch: 100 -- wire diameter: 0.11 mm (110 micron) -- aperture: 0.140 mm (140 micron)
    Mesh #80 -- holes per linear inch: 80 -- wire diameter: 0.12 mm (120 micron) -- aperture: 0.20 mm (200 micron)
    Mesh #60 -- holes per linear inch: 60 -- wire diameter: 0.17 mm (170 micron) -- aperture: 0.25 mm (250 micron)
(Ben jij hier ook in geïnteresseerd, kijk dan vooral hier)

Mierenupdate
Koningin A en koning B doen het allebei prachtig! Beide leven nog; de eigenlijke koningin A kwam verdronken aan en koningin B bezweek een dag later, dus dit is erg fijn! :D

De werksters slepen fruitvlieg na fruitvlieg naar binnen! Helaas brengen ze het afval in beide kolonies in plaats van buiten, naar de ingang van het nest. Ze kruipen over lege cocons en fruitvliegvleugels om naar buiten te kunnen gaan; hopelijk ruimen ze het vanzelf op als ze ruimtegebrek krijgen!

Ik heb een mier 'geboren' zien worden! Uit een cocon kruipen, in die zin! :o :D

Maar, dat was het voor deze check-up!
Lasius niger
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door RJ »

NyAgPo schreef:Verder werken aan het ontwerp
Afbeelding
Dit programma heet AutoCAD 2014; een technisch tekenprogramma wat ik gebruik voor mijn studie.

Hierin zijn de maten absoluut. Feedback hoor ik graag!
Gangen; 7mm Ø
Kamer: 35mm x 20mm x 10mm

Aansluiting; geschikt voor buizen, reageerbuizen, plug; ID 8mm OD 10 mm (Inner diameter, outer diameter)
Aansluiting; diepte nest+frame = 18,5mm
De buis, reageerbuis of plug kun je dus geruim 18,5mm het nest inschuiven voor een goede, stevige aansluiting.

Schroef; 2mm; besteld; M2 x 25 mm (ruimte in frame 30mm)

>> Ik ben nog op zoek naar het goedkoopste adres om de buizen aan te schaffen. Deze buis van Mierenboerderij.nl is gek genoeg de goedkoopste buis die ik heb kunnen vinden. De goedkoopste buis daarna vond ik op eBay. Bizar, want eBay producten zijn vaak goedkoper dan een kleinschalige Nederlandse ondernemer. Iemand een adres? Ik zoek een buis met een buitendiameter van 10mm en een binnendiameter 8mm.

>> Ik heb tot heden nog niet een oplossing gevonden voor een goede afsluiting; de feedback die ik tot nu toe heb mogen verzamelen hier, bestudeer ik nog!

>> Het bevochtingingscompartiment levert ook wat vragen op;
  • Welk materiaal is het best? (Spons, zand, etc.)
    Hoe kan ik dit het best bijvullen in een verticaal nest? (Het handigst zou een opening in de bovenzijde van het frame zijn, maar dat is in strijd met dit ontwerp; graag een andere methode. Ik dacht eraan om een uitsnijding met een diameter van een halve centimeter te maken, waarin ik met een spuitfles het kan benatten.)
>> Ik dicht net zoals in het blog van Tristan het bevochtingscompartiment af met een gaas. Ik vraag me af welke maaswijdte het best is; een maaswijdte waardoor L. niger niet kan ontsnappen, maar waar voldoende water en zuurstof kan passeren. Ik vroeg me af welke maaswijdte jullie gebruiken.

Dit gaas kan ik bestellen in de volgende maaswijdtes en draaddiktes;
  • Mesh #635 -- holes per linear inch: 635 -- wire diameter : 0.020 mm (20 micron) -- aperture: 0.020 mm (20 micron)
    Mesh #200 superfine -- holes per linear inch: 200 -- wire diameter : 0.028 mm (28 micron) -- aperture: 0.099 mm (99 micron)
    Mesh #500 -- holes per linear inch: 500 -- wire diameter : 0.025 mm (25 micron) -- aperture: 0.025 mm (25 micron)
    Mesh #400 -- holes per linear inch: 400 -- wire diameter : 0.03 mm (30 micron) -- aperture: 0.034 mm (34 micron)
    Mesh #325 -- holes per linear inch: 325 -- wire diameter: 0.035 mm (35 micron) -- aperture: 0.042 mm (42 micron)
    Mesh #300 -- holes per linear inch: 300 -- wire diameter: 0.035 mm (35 micron) -- aperture: 0.050 mm (50 micron)
    Mesh #250 -- holes per linear inch: 250 -- wire diameter : 0.04 mm (40 micron) -- aperture: 0.062 mm (62 micron)
    Mesh #200 -- holes per linear inch: 200 -- wire diameter : 0.053 mm (53 micron) -- aperture: 0.074 mm (74 micron)
    Mesh #180 -- holes per linear inch: 180 -- wire diameter: 0.055 mm (55 micron) -- aperture: 0.091 mm (91 micron)
    Mesh #150 -- holes per linear inch: 150 -- wire diameter: 0.063 mm (63 micron) -- aperture: 0.106 mm (106 micron)
    Mesh #120 -- holes per linear inch: 120 -- wire diameter: 0.08 mm (80 micron) -- aperture: 0.125 mm (125 micron)
    Mesh #100 -- holes per linear inch: 100 -- wire diameter: 0.11 mm (110 micron) -- aperture: 0.140 mm (140 micron)
    Mesh #80 -- holes per linear inch: 80 -- wire diameter: 0.12 mm (120 micron) -- aperture: 0.20 mm (200 micron)
    Mesh #60 -- holes per linear inch: 60 -- wire diameter: 0.17 mm (170 micron) -- aperture: 0.25 mm (250 micron)
(Ben jij hier ook in geïnteresseerd, kijk dan vooral hier)

Mierenupdate
Koningin A en koning B doen het allebei prachtig! Beide leven nog; de eigenlijke koningin A kwam verdronken aan en koningin B bezweek een dag later, dus dit is erg fijn! :D

De werksters slepen fruitvlieg na fruitvlieg naar binnen! Helaas brengen ze het afval in beide kolonies in plaats van buiten, naar de ingang van het nest. Ze kruipen over lege cocons en fruitvliegvleugels om naar buiten te kunnen gaan; hopelijk ruimen ze het vanzelf op als ze ruimtegebrek krijgen!

Ik heb een mier 'geboren' zien worden! Uit een cocon kruipen, in die zin! :o :D

Maar, dat was het voor deze check-up!
Ziet er prachtig uit! Ik zou zo graag dit willen maar dan zo klein met 2 kleine kamers voor beginnende startende kolonies, zodat je t reageerbuis setup kan overslaan zeg maar.
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door XToF »

>> Ik ben nog op zoek naar het goedkoopste adres om de buizen aan te schaffen. Deze buis van Mierenboerderij.nl is gek genoeg de goedkoopste buis die ik heb kunnen vinden. De goedkoopste buis daarna vond ik op eBay. Bizar, want eBay producten zijn vaak goedkoper dan een kleinschalige Nederlandse ondernemer. Iemand een adres? Ik zoek een buis met een buitendiameter van 10mm en een binnendiameter 8mm.
Flexibele tubes vind je bij jouw lokale doe-het-zelf-zaak.
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

Ziet er prachtig uit! Ik zou zo graag dit willen maar dan zo klein met 2 kleine kamers voor beginnende startende kolonies, zodat je t reageerbuis setup kan overslaan zeg maar.
Bedankt! Ik streef naar hetzelfde! De bovenste rij is even groot als een reageerbuis, dus zodra je reageerbuis echt vol is, moet je in principe geen problemen ondervinden de bovenste rij te bezetten. Als je geen reageerbuis wilt gebruiken, moet er een manier zijn om de 3 kamers in de bovenste rij individueel te kunnen afsluiten; dat maakt het zelfs een kleinere ruimte dan een reageerbuis. Ik denk dat het ideaal zou kunnen zijn, aangezien de mieren niet te hoeven worden gestoord om te steeds hun spullen te pakken.

Ik ben nog steeds op zoek naar een goede manier om kamers en gangen te kunnen afsluiten.
Flexibele tubes vind je bij jouw lokale doe-het-zelf-zaak.
Las ik inderdaad, maar op de websites van bouwmarkten zie ik ze niet. Ik pleeg een deze dagen even een bezoek; misschien gebruikte ik de verkeerde zoektermen. Welke maat gebruik jij voor small tot medium mieren?

>> Ik ben nog steeds op zoek naar feedback voor de micron van het gaas! Iemand die hier ervaringen of een zegje over heeft? Antstore.de verkoopt deze prachtige caps. Deze mesh heeft gaten van 0.2 tot 0.3mm en de store omschrijft het als
"These grid cap with a very fine mesh (0.2-0.3 mm) can be plugged into a socket 16mm (L) and ensures good ventilation in a antfarm without the ants can erupt.
"
Afbeelding
Dat is dus exact wat ik zoek! De prijs vind ik minder fantastisch, vooral met die absurde verzendprijzen. Misschien kan ik ze zelf maken van een los vel mesh. Waarschijnlijk beter als ik deze koop; ik heb een schoonzus uit Duitsland, misschien kan ik zo wat ritselen.

>> Iemand een adres waar je deze kan kopen, wat ik botweg niet vinden kan? Of iemand die meer ervaring heeft met gaas, ventilatie, uitbraak en vochtdoorlatendheid?
Lasius niger
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

Lasius niger heeft geen verwarming nodig, maar kan er wel voordelen van hebben. Ik vond deze goede uitspraak over de basis van verwarmen;
Heat-loving ants will fare very poorly if restricted to adverse temperatures. For example, the brood may grow very slowly, or they may not be able to assimilate nutrients from the food they eat. It is best to provide a range of temperatures, and to monitor which the ants prefer, so as to give the ants a number of environments from which to choose.

A glass of ice water becomes covered in condensation because the temperature inside the glass is colder than the temperature outside the glass, causing water vapor in the air to lose energy and change from a gas to a liquid when in contact with the glass. The reverse is true when you place a heat source underneath a formicarium. You have created a greenhouse, where the warm water vapor from inside condenses upon contact with the layer of plastic above, that is exposed to the cool air in the room.

Condensation is especially problematic in plastic formicaries, as the water droplets are not absorbed into the plastic, and can drown ants, in the worst of conditions.

​Always heat a formicarium from the top or front to reduce or eliminate condensation. Better yet, ensure that the temperature in the room in which the ants are kept can be adjusted independently, and is kept on the warm side. The temperature difference between inside and outside the formicarium is the key factor in determining how much condensation will form.

A properly adjusted heat source can be left on as long as the temperature in the room remains fairly constant. Because heat sources many times do not have thermostats, they may heat the formicarium to undesirable levels in the warmer months.

An improperly adjusted heat source, such as one covering the entire formicarium, will essentially produce a singular environment from which the ants may be unable to escape, or one that can cause harm. Again, placing the heat pad partially on top of the formicarium will provide a range of temperatures within the nest, so the ants may choose the most desirable area.

Remember that as ectotherms, ants' body temperature is entirely dependent on that of their environment. In nature, ants excavate wood and soil to precisely regulate the temperature and environmental conditions of the nest—a benefit they rarely experience in casual captivity—and one that is often overlooked as a common reason for colony collapse by novice hobbyists.
Afbeelding

>> Ik zoek iemand met ervaring met het verwarmen van Lasius niger en/of met ervaring met het verwarmen van plexiglas formicariums (met name de mogelijkheid tot verwarmen van een OmniNest van Antscanada).
Lasius niger
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

Ik zie her en der mierenhouders die hun mieren konden bestuderen door middel van een felrood doorzichtig plastic. Ik was hier geïntrigeerd door; een manier om de mieren te bekijken zonder de mieren te stressen. Ik vond dit verrassende antwoord;
The short answer is keeping ants in dark red light is still a good way to observe them under low light intensities. But there is evidence that ants may be able to see red, especially scarlet red, under certain conditions.

History
The famous bee biologist, Karl von Frisch, reported early in the 20th century that honey bees could see color. In fact, he was able to establish that the bees could see blue, yellow and green, as well as ultraviolet and polarized light (which we can't see). Honey bees did not appear to be able to see red.

Because ants and bees are closely related, everyone assumed their vision was similar.

However, the eyes of different species of ants vary in size and complexity. For example, the compound eyes of the worker ants of your species, Camponotus herculeanus, are moderate in size. Notice the three small, shiny ocelli at the top of the head. Those are used for vision as well.

Afbeelding
In contrast, the workers of Gigantiops destructor have huge eyes.

Afbeelding
Recently scientists have begun to check ants' ability to see colors, as well as learn more about how their eyes work.

In 2004, Deprickere, Fresneau and Deneubourg found that worker Lasius niger ants tending brood behaved differently in response to red light, as compared to foraging workers. Foraging workers were less likely to aggregate (clump together) when exposed to red light in contrast to darkness, whereas workers tending brood showed no differences in aggregation. These results suggested some sort of ability to detect red light.

By doing choice tests (operant conditioning) with workers of Myrmica sabuleti in 2007, Marie-Claire Cammaerts was able to find that ants were slightly sensitive to red at high light intensity (10,000 lux), but not at low light intensity (600 lux). There seemed to be differences between scarlet red (which has a shorter wavelength) and dark red. Dark red was not detected at either intensity.

The conclusion I make is that the darker the red and the lower the intensity of light, the less the chance that ants can detect it.
Ik vraag mij dus af of de felrode kleur van het afdekfolie niet een fout is, en dat mieren meer gebaat zijn bij een donkerrode afdekfolie.
Lasius niger
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Kegge »

Ik denk dat mieren het meest gebaat zijn bij volledige duisternis, en dat als je wilt observeren dat je best zo nu en dan de verduistering weg kan halen. Vooral Lasius niger reageert vrij rustig als de verduistering wordt verwijderd. Fel licht op het nest schijnen zorgt natuurlijk weer wel voor een reactie. Ook mijn Myrmica rubra en Lasius flavus raken niet erg in de stress als ik een kijkje waag. Verder houd ik ze onder aluminiumfolie en is het volstrekt donker.
Laatst gewijzigd door Kegge op 27 mei 2016, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

L. niger heeft dit niet nodig, maar ik documenteer dit stukje prachtige techniek for the sake of information;

De thermo- en hydrometers van Antstore.net

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mogelijkheden

Afbeelding
Afbeelding
Mini thermo- hygrometer analogue - Set
Size: 25mm

Colour: metal silver

Description:
Kit constisting of analogue thermometer and hygrometer (metal - 25mm diameter), very much suited to insert in our "Center" formicaria. They are being inserted into 27mm bores, the neccessary plugs are included.

Note:
The measuring instruments on their backside must be, otherwise there can be measuring errors

€12,90
Afbeelding
Afbeelding
Formicarium plug for 27mm bore
Size: 31 x 10mm

Material: PE plastics

Color: transparent, milky

Description: For sealing round openings in formicaria with 27mm diameter.
For an additional charge we offer on request also to cut holes in the plug.

The following excerpts are as for the following products recommended:
  • 10mm as Basin rubber connector hose or pipe 10mm
    13mm as Mini-Thermometer Analog - 15mm
    16mm as Mini-Thermometer Analog - 18mm
    18mm as Mini-Thermometer Analog - 20mm
    20mm as Mini-thermo hygrometer or metal - 25mm
    23mm as Mini-Thermometer Analog - 25mm
  • No hole €0,90
    10mm ( + 1,00 € )
    13mm ( + 1,00 € )
    16mm ( + 1,00 € )
    18mm ( + 1,00 € )
    20mm ( + 1,00 € )
    23mm ( + 1,00 € )
Afbeelding
Mini hygrometer analogue metal - 25mm
Size: 25mm

Colour: metal silver

Measuring: 0 to 100%

Accuracy: +/- 1%

Description:
Analog hygrometer, which is just suitable for very small formicaria.
The fixture in a 27mm hole is drilled through the Formicaria plug 27mm with a 20mm hole.
Otherwise, the hygrometer can stick with a double-sided adhesive tape (not supplied) on the formicaria backside.

Note:
Close never the hole on the backside of the hygrometer, because you can get a measurement errors

€4,90
Afbeelding
Mini thermometer analogue metal - 25mmmini thermometer analogue metal - 25mm
Size: 25mm

Colour: metal silver

Measuring: -20 to +50°C / -10 to +130°F

Accuracy: +/- 1°C , +/- 2°F

Description:
Analog hygrometer, which is just suitable for very small formicaria.
The fixture in a 27mm hole is drilled through the Formicaria plug 27mm with a 20mm hole.
Otherwise, the hygrometer can stick with a double-sided adhesive tape (not supplied) on the formicaria backside.

Note:
Close never the hole on the backside of the hygrometer, because you can get a measurement errors
€4,90
Overige keuzes
Afbeelding
Keuzes in hydro

Afbeelding
Afbeelding
Keuzes in thermo

Je hebt natuurlijk ook digitale versies, maar daar ben ik veel minder van gecharmeerd dan de analoge. :geek:
(Let op; dit is geen reclame, dit is gewoon documentatie waar ik allemaal met mijn hoofd ronddroom)
Lasius niger
Plaats reactie