Lasius niger (Nynke)

Alle Lasius kolonies van de leden
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Meander »

Nynke, ik kan het gemist hebben, maar hoe wil je de vochthuishouding in een acryl nest gaan doen?

Ik heb zelf een acryl nest van mierenboerderij en daar werkt het met 2 sponsjes die je regelmatig moet bevochtigen.
In dat nest zit een kolonie Messor barbarus, MET verwarming. Een beetje teveel vocht zorgt al erg snel voor condens.

Verder: phieuw, je maakt er flink werk van!!! Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat met je knutselwerkzaamheden!
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

Meander schreef:Nynke, ik kan het gemist hebben, maar hoe wil je de vochthuishouding in een acryl nest gaan doen?

Ik heb zelf een acryl nest van mierenboerderij en daar werkt het met 2 sponsjes die je regelmatig moet bevochtigen.
In dat nest zit een kolonie Messor barbarus, MET verwarming. Een beetje teveel vocht zorgt al erg snel voor condens.

Verder: phieuw, je maakt er flink werk van!!! Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat met je knutselwerkzaamheden!
Ik heb een spons erin van 18.8 cm lang (de langwerpige vorm aan de linkerzijde van het plan); door capillaire werking wil ik zo graag het nest bevochtigen. Zou je dit aanraden als ervaringhebbende?

L. niger heeft niet perse verwarming nodig, dus ik denk dat ik het achterwege laat. Ik ben namelijk niet zeker over wat voor impact een hittekabel op het plexiglas heeft en in welke mate warme zich erin kan verspreiden. (In het artikel dat ik hiervoor schreef stond de tip om de hittekabel bovenin het nest te plaatsen om condensvorming tegen te gaan.) Als jij daar je ervaringen over wilt neerpennen; graag!

Het inlezen en verzamelen van informatie vind ik even leuk als het hobbyen zelf! ;) :D

Ik hou jullie op de hoogte!
Lasius niger
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Meander »

Ah oke, maar het lijkt alsof dat vak open in verbinding staat met de rest van het nest. Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is?

Ik ben overigens geen expert hoor, en heb ook niet zo enorm veel ervaring. Maar wat ik weet is vooral door het grondig inlezen en de verschillende opties naast elkaar leggen :-)

Over slangen: ik heb HIER tot prima tevredenheid wat slangen gekocht in het verleden.
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

Meander schreef:Ah oke, maar het lijkt alsof dat vak open in verbinding staat met de rest van het nest. Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is?

Ik ben overigens geen expert hoor, en heb ook niet zo enorm veel ervaring. Maar wat ik weet is vooral door het grondig inlezen en de verschillende opties naast elkaar leggen :-)

Over slangen: ik heb HIER tot prima tevredenheid wat slangen gekocht in het verleden.
Ik zet een fijnmazig gaas tussen de waterkamer en de kamers; zelfde principe als het watje in de start-up reageerbuis :lol:

Bedankt voor je link! :D
Lasius niger
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Westdijk »

Waar wil je eigenlijk de mieren van de winter de diapauze door laten brengen? Bij mij staan de kolonies in de koelkast. Misschien speelt dit nog een rol bij de uiteindelijke afmetingen van je nest.
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

Westdijk schreef:Waar wil je eigenlijk de mieren van de winter de diapauze door laten brengen? Bij mij staan de kolonies in de koelkast. Misschien speelt dit nog een rol bij de uiteindelijke afmetingen van je nest.
Mijn nest is 18 bij 24 :D

Pfoe; ik weet het eigenlijk nog niet zeker. Mijn koelkast is een tafelmodel en met zijn tweeën is dat al krap voor boodschappen alleen, dus dat is geen optie. Ik verken die opties nog, maar afmeting vormt geen probleem in dit formaat ;)
Lasius niger
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door XToF »

Ik ben wat bezorgd dat de spons op termijn zal worden afgebroken door de micro-organismen in het water. Je zou iets moeten gebruiken dat dat heel slecht biologisch afgbreekbaar is en het vocht goed vasthoudt en doorgeeft. Ik heb steekschuim wel eens voorbij zien komen, maar zelf nog niet gebruikt.
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

XToF schreef:Ik ben wat bezorgd dat de spons op termijn zal worden afgebroken door de micro-organismen in het water. Je zou iets moeten gebruiken dat dat heel slecht biologisch afgbreekbaar is en het vocht goed vasthoudt en doorgeeft. Ik heb steekschuim wel eens voorbij zien komen, maar zelf nog niet gebruikt.
Bedankt voor deze input!

Ik las hierover; je kan het best gedestilleerd water nemen (wat mijn venusvliegenvangers ook krijgen), maar goed; de mieren komen alsnog in contact met het water, dus ik ben bang dat ik dit advies niet hoef na te leven.

Ik kan nu of;
  • Op zoek gaan naar een methode die niet vergaat/niet vuil wordt
    Een manier vinden om de spons te vervangen
Over het bovenste heb ik lang nagedacht; ik kan geen betere optie vinden/ Misschien kan iets doen met het idee van Tarheelants, van de watertoren in het nest, maar ik twijfel daar zelf over. Bij steekschuim heb ik geen goede indruk. Toen ik daar als kind mee werkte verkruimelde het verschrikkelijke en ik ben bang dat kleine deeltjes zich een weg weten te vinden door het acrylglas heen. Het zelfde geldt voor zand.
Lasius niger
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Sneeuwuil »

Steekschuim / oasis is wat volgens mij de commerciele varianten gebruiken.

Ze belangrijk is het allemaal volgens mij niet. Je hebt iets nodig wat water een tijdje kan vasthouden, dat is alles. Ik heb in diverse acrylnesten het steekschuim vervangen door zigzagwatten, werkt ook wel al moet je vaker water bijvullen..
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door GvG »

Ik denk ook dat het handig is als je het materiaal kunt vervangen.

Ik gebruik gaas van staal met een maasbreedte van 0,25 mm. Daar komt geen mier doorheen. Dit is niet geschikt om een buitenwereld mee af te sluiten, maar wel als barrière tussen het nest en het waterreservoir.
Arjangunjink
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 september 2016
Gender:

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Arjangunjink »

Ik heb in mijn tuin vandaag een koningin gevonden van de wegmier en vroeg me af of hij de winter overleefd zonder werksters en in een blok hout met gangen en kamers
Arjangunjink
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 september 2016
Gender:

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Arjangunjink »

Ik heb in mijn tuin vandaag een koningin gevonden van de wegmier en vroeg me af of hij de winter overleefd zonder werksters en in een blok hout met gangen en kamers
Plaats reactie