Lasius niger (Nynke)

Alle Lasius kolonies van de leden
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

Goedemorgen lezer,
Ik ben nieuw in deze hobby en daarmee ook op deze site! :D

Mijn naam is Nynke, momenteel 20 jaar oud. Ik ben een architectuurstudente en ik woon samen met mijn vriend in Noord-Fryslân. Naast de mieren leeft hier Tjilpert de Pyrrhura.

Deze blog is meer een veredeld notitie-dagboek in mijn zoektocht naar informatie. Ik wil graag een eigen formicarium bewerkstelligen voor mijn kolonie Lasius niger en hier vind je mijn voortgang en aantekeningen.

Als je meeleest; veel plezier! Als je meeleest en je denkt mee met tips, opmerkingen of vragen; contacteer me zonder aarzelen.
Lasius niger
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

Algemeen
  • Wetens. naam:
    • Lasius niger
    Nederl. naam:
    • Wegmier; zwarte wegmier; zwartbruine wegmier
    Taxonomie:
    • Onderfamilie: Formicanae, geslacht; lasius
    Beschrijving:
    • Zeer taaie mieren.= die uitgroeien tot een grote kolonie bij goede ondersteuning. Binnen 3 jaar kunnen ze een populaire van 10.000 werkers hebben bereikt. In de natuur cultiveren ze bladluizen en andere sapzuigende insecten.
    Moeilijkheid:
    • (1 van 3) erg gemakkelijk in gevangenschap; perfecte beginnersoort
    Verspreiding:
    • Geheel noord-Europa, Noord-Afrika, het gematigde klimaat-gedeelte van Azië en Noord-Amerika.
    Habitat:
    • Geeft de voorkeur aan zonnig open land, vaak op het platteland en gebieden waar mensen leven.
    Bruidsvlucht:
    • Op warme dagen midden mei tot eind juni bij 22 tot 28°C
    Stichting:
    • Claustral (zonder voeding). Het proces van ei tot volwassen werker duurt ongeveer 6 tot 8 weken (Ei --> larf = ca. 10-12 dagen; larf --> pop = 10-14 dagen; pop --> werker 10-24 dagen. Ontwikkelingssnelheid afhankelijk van temperatuur. De activiteitsniveau is het hoogst tussen april en oktober. De koningin kan 15 jaar oud worden (al is dit nog steeds niet compleet duidelijk).
Kolonie eigenschappen
  • Kolonievorm:
    • 1 Eierleggende koningin in elke kolonie
    Koningin:
    • Grootte: 9mm, kleur: Zwart met lichtbruine glans
    Werker:
    • Grootte: 3 - 5mm, kleur: Zwart met lichtbruine glans
    Soldaat:
    • Niet aanwezig
    Mannen:
    • Grootte: 3,5 - 4,5mm, kleur: zwart, tenger
    Voeding:
    • Honingwater en insecten, bijvoorbeeld fruitvliegen
Formicarium
  • Luchtvocht.:
    • Buitenwereld: 30 - 50%, Nestgedeelte: 50 - 60%
    Temperatuur:
    • Buitenwereld: 18 - 28°C, Nestgedeelte: 21 - 24°C
    Winterslaap:
    • Ja, van eind oktober tot eind maart bij 5 - 8°C
    Nestvorm:
    • Nest word gebouwd in de grond, onder stenen
    Formicarium:
    • Grondnest, grondnest+container, container, glascontainer, eiland, Ytong/gips
    Grootte form.:
    • grootte: S - M
    Grootte kolonie:
    • tot 40.000 werkers
    Substraat:
    • Buitenwereld: zandleem, Nestgedeelte: zandleem
    Beplanting:
    • Vergelijkbare planten van bos- en zandgebieden; mos, gras en andere planten
    Decoratie:
    • Takken, wortels, naalden en stenen
Vertaalde lijst van Antstore.
Lasius niger
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

Voeding

Mieren hebben 3 voedingsstoffen nodig zover bekend:
  • Water
    Suiker
    Proteine
De werksters eten bijna exclusief suiker; het broed wordt bijna exclusief proteïne gevoerd.

Water
Water spreekt voor zich, maar er zijn verschillende manieren van het aanbieden van drinkwater. Aangezien mieren zo klein zijn en de kans op ongelukken hoog ligt bij open water, suggereer ik water alleen aan te bieden via een medium; wat, spons, gaas, enzovoorts.

Uitvoermogelijkheden;
  • Reageerbuis met wat
    Drinkfontein met wat
    Petrischaal met wat
    Petrischaal met gaas
Reageerbuis met water is zover de populairste methode die ik voorbij zie komen. Waarschijnlijk vanwege het makkelijk verschonen van een reageerbuis en vanwege de reageerbuis als standaard incubatiekamer.

Ik bied zelf een drinkfontein met wat aan. Nadeel hiervan is dit dat een hoog object is en daarmee een mogelijk ontsnappingsmedium in een open outworld. Voordeel hiervan is de stabiliteit; een reageerbuis heeft mogelijk tot rollen en daarmee verpletteren van mieren. De drinkfontein heeft een voet.

Een petrischaal met wat en/of gaas zag ik voor het eerst voorbij komen bij TarheelAnts, en later ook bij een formicarum van een lid op dit forum. Verondersteld dat dit net als een reageerbuis makkelijk te verschonen is, maar net zoals de drinkfontein geen verpletteringsrisico met zich meeneemt, is een petrischaal het beste van beide werelden.

Ik heb informatie over hoeveel ml een kolonie van welke grootte drinkt noch heb ik informatie over hoe vaak je het beste het water kan verschonen. De mieren minimaal storen komt hen ten goede, dus ik suggereer niet te vaak de waterbron af te nemen. Ik vond dit antwoord op een vraag over hoe lang ongekoeld water nog gedronken kan worden;
If the water bottle has been opened for 2 days or less, does not look cloudy and does not taste too weird, it is safe to drink.
Ik concludeer na aanleiding van deze quote om maximaal om de dag het water te verversen.

Suiker
Suiker kun je aanbieden in de vorm van;
  • Suikerwater (vloeibaar in aard)
    Honingwater (vloeibaar in aard)
    Vruchtensap (vloeibaar in aard)

    Suikerkorrels (vast in aard)
    Honingdruppels (vast in aard)
    Siroop (vast in aard)
    Fruit (vast in aard)

    Honingdauw (bijzonder in aard)
    Honingdauwsurrogaat (bijzonder in aard)
Suikerwater
Verreweg de meest gebruikelijke manier van het aanbieden van suiker.

Suikerwater maak je door 7 delen water met 1 deel suiker op te lossen. Varianten op deze ratio bestaan, maar eigenlijk maakt het vrij weinig uit wat de exacte ratio is zolang je maar rond dit getal zit. Je kan de suiker oplossen in onverwarmd water. Sommigen kiezen ervoor om het te verwarmen in heet water. Wederom maakt dit niet zoveel uit. Heet water heeft een groter vermogen dan koud water om suiker op te nemen. Honingwater is gelijk in bereiding aan suikerwater.

Suikerwater kun je aanbieden op dezelfde manier als je, je mieren hun water aanbiedt. Ook dit water zou ik maximaal om de dag verversen.

Honingwater
Honing schijnt minder snel te schimmelen dan suiker, stelt AntsCanada;
Sugar water works, too, but in sooth, honey simply has a lot more nutritional stuff in it for the ants, and doesn't make things as moldy as easily (honey contains naturally occurring peroxides which possess anti-bacterial properties). Try feeding your ants pure honey, no water added. It's what I do, and no ant of mine has refused it.
Vruchtensap
In vruchtensap zit ontzettend veel suiker, waardoor het geschikt is om aan te bieden aan je mieren. Aan deze methode kleeft een groot nadeel; ongekoelde vruchtensap is ontzettend bederfelijk. Je kan dit niet uren aan één aanbieden aan je mieren zoals je dat zou kunnen met suikerwater. Als je dit wilt geven, geef ze dan een kleine drup als traktatie.

Suikerkorrels
Er is wat verwarring over of mieren wel of geen vaste suikerkorrels eten, van wat ik vond is het onderstaande;

Vraag van een user op reddit;
Yesterday, I was sitting on the side of a hill, enjoying a beer with a friend as we looked out across the rooftops of the city, chatting and enjoying the sun. After a while I looked down through the long grass to inspect the curiously well shaped mound that was currently serving as my arm rest. On this inspection I discovered that it was actually an ants nest and there were a lot of irate golden ants swarming around trying desperately to remove my elbow from atop their home. I obliged.
In my youth, years ago, I spent some time in the Caribbean. The family I was staying with showed me a trick whereby a sugar cube placed on the sink in the toilet would, within a couple of hours, summon a long line of very stoic, very industrious ants who would, granule by granule, disassemble and carry the sugar cube back to their nest.
Combining these two events in my life together, I have decided that I would like to apologise to the ants whose nest I misused by virtue of delivering a gift. My thought was that a sugar cube might be appropriate restitution.
But my questions are:
Does raw sugar suit all species of ant or is it a species specific interest (these yellow brown ants were in South West UK, if that helps at all). How common is simple sugar ingestion in ants? I am aware that some ants prefer to farm fungus for instance.
Do ants have an analogue to the storing of energy in the long term and the short term that we see in humans; glucose vs lipids/carbohydrate?
Also, much like ducks eating white bread, which, while filling them up, I believe actually provides them with very limited nutritional value, is sugar to ants something similar, in that the ants enjoy it, but it actually serves no useful purpose and will only end up, say, "rotting their mandibles"?
(Edit: by raw, I really mean pure, or easily accessible, as opposed to sugar found in, say, cake)
Een quote die ik vond in de comment section van de bovenstaande vraag:
Minor correction: You are talking about repletes(ants that store food) they aren't really using a special caste, in most cases they are simply young ants that eventually transition to foraging.
There are two different types of replete behavior/physiology: some species store the food as sugar (ie "honey pot ants" Myrmecocystus spp. and a few others) and some store food as fat ("false honey pot ants" Prenolepis imparis is the one I know about but there may be others).
My understanding is that the "honey pot ants" basically just store the liquid sugar(s) in their abdomen while the adiporepletes in species like Prenolepis consume sugar (or whatever) and convert and store the energy as fat in their abdomen. I can't find any references and my ant books are not available right now, but I am pretty sure that is how it all works.
Also for insects when we talk about the adult stage, usually sugar is the only thing they need to keep operating. Egg producing female adults and larvae need a more well rounded diet, but workers can roll with just sugar. That being said not all ant species consume sugar/honeydew, some are strictly predators, fungus eaters or seed eaters.
EDIT: Ants probably do not care about "raw" sugar vs refined; would be an interesting study though but chemically I am not sure there is a major difference between the two?? Also FYI the best ant bait for collecting ants is cookie crumbs. They have sugar, fat, complex carbs. I know collectors that swear by crushed pecan sandies.
Honingdruppels
Geef nooit teveel, aangezien de mieren vast kunnen komen te zitten en sterven in de honing. Gebruik een tandenstoker om een kleine druppel honing te geven waarin ze niet vast kunnen komen te zitten.

Een gebruiker op het antforum.yuku zei het volgende over vaste honing;
Yep I've been giving my ants pure honey since they take no interest in the diluted solutions at all. The honey gets all dry and hard after a while but they still seem to like it. Because they seem to eat solid honey I was wondering if they would also take solid sugar. I've never heard of anyone feeding their ants solid sugar though.
Een andere gebruiker op het antforum.yuku zei het volgende over vaste honing;
You may be thinking “why do I need to know how to feed my ants? Lol” but there can be problems if you’re just dropping drops of honey and what not into the test tube. Sometimes ants can get stuck and drown in those drops, or they’ll walk through them and make a huge mess which can mold. I find it’s significantly easier to dip the cotton plug slightly into your liquid foods and pop it back in. Or cut a Q-tip in half, dip one side of the cotton end into the liquid, and put it in. Lock it in place using the cotton plug dry side against the wall. With these two methods it’s very easy to clean their mess and prevents drowning. I have a picture for this here. My other method is to take the cotton plugging the entrance, twist a small bit of it into a point, and dip that into the liquid food. It creates a small feeding nipple preventing messes and drowning. Simply tear off the nipple later when she's eaten her fill.
Siroop
In plaats van honing kun je ook siroop (esdoorn enzovoorts) geven.

Een gebruiker op het antforum.yuku zei het volgende over zijn/haar methode;
Usually a dab of honey, maple syrup, or sugar-water will suffice. I like to mix whey protein shake powder in with my maple syrup/water mix and all of my queens and colonies simply love the stuff. It’s a great source for protein, but do note that you likely won’t see any increase in numbers or size of nanitic workers when feeding a queen.
Fruit
Zover ik weet eten mieren alleen zachte of sappige delen van hun prooi, aangezien ik gelezen heb dat je insecten die je aanbied met een hard exoskelet doormidden moet snijden voor de mieren. Ik gok dat je om dezelfde reden alleen zacht of sappig fruit moet aanbieden. Pas wel op voor schimmel; verwijder het fruit geruim op tijd om verrotting te voorkomen.

Honingdauw
Honingdauw is een heldere nectar-achtige vloeistof die wordt afgegeven door veel soorten blad- en schildluizen, witte vliegen en de schimmel moederkoorn. Deze zuigen plantensappen op maar verbruiken niet alle suikers waarna deze in vloeibare vorm worden afgegeven. Sommige soorten mieren leven in symbiose met luizen. De mieren beschermen de luis tegen vijanden als lieveheersbeestjes en zuigen het voedselrijke goedje op als tegenprestatie. Sommige soorten brengen de luizen zelfs ondergronds om ze daar in kamertjes te houden als echte 'veehouders'.

Afbeelding

Lasius niger is één van die soorten mieren. Ik vind het idee van een module aansluiten op een outworld waarin de mieren zelf hun bladluizen kunnen beheren intrigerend. De uitvoering zou alleen moeilijkheden opleveren; de planten waarvan de luizen het sap opzuigen, hebben wortels in modder. Als er geen manier is om die modder af te schermen van de mieren, maar toch de plant vrij laten groeien, is dit een nog onopgeloste innovatie. Als je de modder onafgedekt zou houden, zouden de mieren zich naar de modder verhuizen.

Aangezien ik een formicarium van plexiglas prefereer vanwege zichtbaarheid, is dat in mijn geval ongewenst. Stel je voor dat je een moddernest hebt, dan kun je gerust gebruik maken van planten. De mieren zullen uiteindelijk niet zichtbaar zijn in hun eigen nest, maar je kan dan wel de intrigerende symbiose bekijken. De mieren en luizen zouden uiteindelijk wel de planten ernstig beschadigen, maar dan herplant je gewoon. ;)

Afbeelding

Honingdauwsurrogaat
AntFinity heeft een fantastische uitleg over honingdauw surrogaat. Deze formule levert in 1 methode beide suiker en proteïne.
Afbeelding
In the Netherlands, many ant keepers feed their ants something called “honeydew surrogate”. It’s a homemade golden liquid of which the composition is designed to imitate the honeydew secreted by aphids. In nature, honeydew is the main source of nutrients for many ant species. Homemade honeydew surrogate contains sugars, amino acids and vitamins, in concentrations that are almost identical to that of natural honeydew. However, its amino acid content is ten times higher than that of natural honeydew. This is done on purpose, because in nature, ants have to travel much longer distances to gather honeydew than in captivity, using up a significant part of the sugars and therefore concentrating the amino acids in honeydew before reaching their nests.
Ze hebben het volgende recept bijgevoegd;
Afbeelding
Ingredients:
  • 25 ml of liquid amino acids (also known as BCAA) *
    50 ml of maple syrup, honey is fine too
    130 grams of glucose (also known as dextrose or grape sugar), table sugar is fine too
    480 ml of water
Verkrijgbaarheid van amino acid:
You might wonder where to get liquid amino acids. Liquid amino acids are sold in (online) sport supplement stores. The supplement serves as a quick and easy source of amino acids for bodybuilders. Try to look for liquid amino acids in ampoules, because you will only need one ampoule. They often come in packs of 10, 20 or 30, so although one ampoule isn’t expensive at all, the whole pack will be expensive while you won’t need all ampoules. Try to share the ampoules with other ant keepers and split the costs, or try to get your hands on one ampoule from a bodybuilder or a nearby gym.
Algemene informatie
Ik vond deze quote over een gevarieerd dieet voor mieren op antfarm.yuku:
Ants like a varied diet. If you are only giving them crickets day in and day out you may find that don’t accept them as easily or at all after a while. I would assume this is because, as with all foods, each individual type of arthropod has its own nutritional content and a varied diet gives them more of the nutrients they need. I have long suspected that the lack of alates in captive colonies is due in large part to the lack of variety in their diet. Alate larvae have been studied and have been found to have a different diet than worker larvae. This could be important beyond the problem with alates in captive colonies. While this may or may not be the case, I still strongly urge you to create a varied, balanced diet for your ant colony. Some good sources of sugar are honey, table sugar, potentially fruits (careful of pesticides), and maple syrup. I use a mix of 50/50 water/maple syrup mixed with chocolate flavored whey protein. All of my ants go for the stuff, including my Ponera pennsylvanica. A ten dollar can of protein mix, and a large bottle of generic brand maple syrup can last for a long time. Add a drop or two of liquid multivitamin, or half of a crushed chewable vitamin to balance out the diet. You might also consider adding a small amount of vinegar to prevent mold. Some of my ants are fine with the vinegar mix, others won't touch it. Be careful, though. I'm not sure if vinegar is toxic to some ants or not, so always test it first with your specific species.
Ik vond deze quote over het bevriezen van eten op antfarm.yuku:
As I have said before you will want to freeze any arthropods before feeding your ants, place food into a separate container for easy cleaning and replacement; and use small dishes to serve the food in but there are a few other things you should probably be informed of.
Ik vond deze quote over het bevriezen van eten op antfarm.yuku:
House flies, according to MrMacophyl, a resident myrmecologist here on these forums, are poor nutrition-wise and he stated some of his colonies didn’t last as long as they could/should have due to this. Other people have had no issues with it, and some people have said their ants enjoy blowflies and such. It’s up in the air in my mind, but I tend to prefer spiders and crickets anyway.
Ik vond deze quote over de kleur en aantrekkelijkheid van eten van eten op antfarm.yuku:
There is some evidence to suggest that ants prefer green and yellow as opposed to red, blue, or orange. If possible, using green jell-o as food might just get a greater response than red jell-o or a drop of maple syrup. I like to use green jell-o with a raw egg and a drop or two of liquid multi-vitamin. This all-around tasty and nutritious dessert is great for ants, especially when finding insects is difficult. Otherwise, all of my ants (including my Ponera pennsylvanica) seem to accept a 50/50 mixture of maple syrup or honey with water, and a few scoops of chocolate flavored whey protein powder. Serve it on a piece of cotton to prevent drowning and messes and it makes a great food for both new queens and old colonies.

The color may be due to the fact ants are used to seeing green and yellow in abundance because of plants in the wild, and they know that those are the most likely places to get food.
Ik vond deze quote over gespecialiseerd voedsel op antfarm.yuku:
Some ants have specialized diets and this is part of the reason identifying your ant is so important. Ponera pennsylvanica only eat soft-bodied arthropods in the wild (spiders and termites for instance), Amblyopone pallipes only eats one type of centipede along with their larvae’s hemolymph, and others are seed harvesters. It’s important to know what they eat, how to acquire it, and whether it’s safe or not (some seeds bought in the store can have pesticides or other chemicals on them which could kill your ants).
Ik vond deze quote over giftig het voedsel op antfarm.yuku:
I have not had a colony accept any wasps or bees as food yet, but a few other members of the forum have. I’m sure the ants know what parts are good to eat and which ones aren’t, so don’t be afraid to try.
Ik vond deze quote over het voeden van jonge kolonies op antfarm.yuku:
I find it’s also a good idea, especially with young colonies, to cut up or tear open any insect prey before feeding. It gives the smaller, weaker nanitic workers an easier way inside to the good stuff. This is especially true for harder bodied insects such as beetles. I find ants will completely ignore a beetle unless I cut it in half for them. Trimming off any wings or spindly legs (like those on crane flies) prior to feeding can help prevent a mess in your outworld.
Ik vond deze quote over het onder- en overvoeden van kolonies op antfarm.yuku:
Be advised that it is possible to over- or under-feed your ants. Over-feeding might give them too much food, which they will store, and it may go moldy in the nest. If the ants remove it, great, but sometimes they don’t. Under-feeding isn’t generally a huge problem, but if you are under-feeding you may notice your newest workers being smaller than usual. This is because underfed larvae, just like the queen’s first brood, don’t get enough of the stuff they need to grow to normal size. Some people have considered under-feeding as a means for population control and quickly found that the population continued to grow while the ants just got smaller.

Underfeeding while not usually a fatal error for your ants, can be so if you neglect to feed them at all for a time; but allow me to quell any fears on that. I recently had my transmission in my car die and had to go to my father’s to replace it (not paying 3,000 dollars to have a mechanic do it) and some problems have arisen. I left all of my colonies back home and fed them a bit before I left, but only intended to be gone for a week at most. However, after three weeks without me, my colonies ran out of food, but when I got back, I only had one worker death out of all of my many colonies (14ish) and most of their gasters were still quite distended. Ants are marvelously efficient creatures, so concerning yourself with underfeeding or neglect will likely only cause unnecessary worry.
Voeden van alleen een koningin
Ik vond deze quote over een voeden van een volledig claustrale koningin op antfarm.yuku:
Ultimately, feeding a fully-claustral queen is a personal choice. They don’t require any food for many months because they typically have fat and food stores, and will metabolize their wing muscles for nourishment. If you do decide to feed them, it’s common that they won’t accept protein in the form of insects, but they usually go for sweets. There are, of course, exceptions to this rule; my Aphaenogaster queens ravaged termites I gave them readily, for instance, but this isn’t always or even typically the case. Usually a dab of honey, maple syrup, or sugar-water will suffice. I like to mix whey protein shake powder in with my maple syrup/water mix and all of my queens and colonies simply love the stuff. It’s a great source for protein, but do note that you likely won’t see any increase in numbers or size of nanitic workers when feeding a queen.
Ik vond deze quote over een voeden van een semi claustral koningin op antfarm.yuku:
You can still use a typical test tube setup for them, but instead of sealing it off with cotton, leave it open and place it into a box. Put food into the box, and the queen will find it and take it back to her tube. These queens usually will accept protein, especially when larvae eclose, and in some species, seeds. Giving her some sugar isn’t a bad idea either.
Ik vond deze quote over een voeden van een koningin met nanitics op antfarm.yuku:
When nanitics arrive, it’s likely time to start thinking about food even if your queen is fully-claustral. You likely won’t need to feed them until the nanitic workers begin trying to open the nest and you can tell they are ready to open it if they are tearing at the cotton plug sealing them in. Until then, though, it’s likely not necessary as the queen will feed them from her own reserves. When it’s time, however, have some sugar available, and maybe a small arthropod. Something soft and/or torn open with some needles/pins/tweezers to allow the smaller, weaker ants’ access to the good stuff. I like to give my young colonies pieces of large spiders, or if I can find any, whole small spiders with a tear in the body. Tearing off the meaty, metathoracic legs of a cricket and tearing open the tibia slightly will give them access to the muscle tissue within which is rich in protein. Fruit flies and termites work well, too, and I have never seen a colony refuse termites.
Ik vond deze quote over het bevriezen van eten op antfarm.yuku:
In any case, I should let you know that arthropods can carry mites, diseases, or parasites that can be harmful to your colony. I strongly suggest freezing any food for a few hours at least before feeding. I store my insects in the freezer until it is feeding time. They will last for a long time in there, but like other foods, freezing and thawing repeatedly can cause them to spoil. I have also noted that after spending long periods in there (months) they look fine, but once removed they turn black and usually aren’t accepted. It may be they just happen to not want any insects at the time, but I think it’s more likely that the food spoiled. Some people keep their insects in the freezer for months, though, and experience no issues.
Lasius niger
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Floris »

Leuk dat je dat artikel over honingdauwsurrogaat gevonden hebt op Antfinity.com! Ik wist niet dat ze er zo'n uitgebreid artikel van gemaakt hadden.
Heb je de bronvermelding gezien? :D
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Nynke

Bericht door Westdijk »

Ik ben benieuwd hoe je al deze verzamelde informatie gaat aanwenden voor je eigen kolonie. Je geeft me het gevoel dat je echt het internet afgestruind om alles van nut tot je te nemen voor je van start gaat. Ik houd wel van een dergelijke voorbereiding. Veel plezier op deze site, Nynke.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Kegge »

Welkom op het forum Nynke. Je bent je goed aan het voorbereiden. Ik voorzie dan ook dat je veel plezier gaat hebben aan deze hobby want mieren blijven mij verrassen; ook na het inwinnen van veel informatie. Blijf vooral je mening en wat je meemaakt met ons delen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door pjpj001 »

Wat betreft het water, ik denk echt niet dat het nodig is om dit vaak te verschonen, of zijn er die er anders over denken?
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

Floris schreef:Leuk dat je dat artikel over honingdauwsurrogaat gevonden hebt op Antfinity.com! Ik wist niet dat ze er zo'n uitgebreid artikel van gemaakt hadden.
Heb je de bronvermelding gezien? :D
Pfoee! Jouw artikel is echt fantastisch om te lezen! :D
Je werkwijze met de mieren ziet er ook goed uit! Ik ga jou even napluizen! :lol:
Westdijk schreef:Ik ben benieuwd hoe je al deze verzamelde informatie gaat aanwenden voor je eigen kolonie. Je geeft me het gevoel dat je echt het internet afgestruind om alles van nut tot je te nemen voor je van start gaat. Ik houd wel van een dergelijke voorbereiding. Veel plezier op deze site, Nynke.
Dankjewel voor de warme ontvangst! Waardeer dat je dit zegt; het klopt ook! Ik blijf je op de hoogte houden; ik had al een dremel graveertool, maar misschien schaf ik toch maar een dremel multitool aan om zélf plexiglas te kunnen bewerken! :lol:
Kegge schreef:Welkom op het forum Nynke. Je bent je goed aan het voorbereiden. Ik voorzie dan ook dat je veel plezier gaat hebben aan deze hobby want mieren blijven mij verrassen; ook na het inwinnen van veel informatie. Blijf vooral je mening en wat je meemaakt met ons delen.
Bedankt! Ik heb een kolonie mogen ontvangen en hoe veel je ook leest, het is machtig om het toch in het echt te zien!
(Helaas was de kolonie overleden ten gevolgen van een kapot gegane reageerbuis tijdens de verzending naar mij toe (en daarmee ook het waterreservoir, wat zich geresulteerd heeft in een verdrinkingsdood).)
pjpj001 schreef:Wat betreft het water, ik denk echt niet dat het nodig is om dit vaak te verschonen, of zijn er die er anders over denken?
Het enge met stilstaand water is dat er zich bacteriën snel in vermenigvuldigen, maar dat je tegelijkertijd weinig verschil ziet in het uiterlijk van het water gedurende dit proces. Waarschijnlijk overleven ze het, misschien hebben ze er geen last van en er zijn vast genoeg mensen waarbij het nooit mis is gegaan. Ik durf het niet goed te zeggen; ik drink zelf geen water wat meer dan een dag op het nachtkastje heeft gestaan. Hoe vaak verschoon jij het?
Lasius niger
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door pjpj001 »

Het water dat in de proefbuisjes zit dat kan je niet verversen zolang er een kolonie in zit. Dus dat kan toch wel tot een jaar oplopen dat dat water er in zit.. Het water dat ik in de buitenwereld aanbied ververs ik zo om de paar weken.

Trouwens echt een heel goed voorbeeld van hoe je op een goede manier aan de hobby begint! Eerst over alles eens goed nagedacht, mooi zo :)
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

pjpj001 schreef:Het water dat in de proefbuisjes zit dat kan je niet verversen zolang er een kolonie in zit. Dus dat kan toch wel tot een jaar oplopen dat dat water er in zit.. Het water dat ik in de buitenwereld aanbied ververs ik zo om de paar weken.
Erg goed om te weten! Mag ik dan ook meteen vragen of de mieren in een reageerbuis voldoende hebben aan de lucht die erin opgesloten zit of ze ook uiteindelijk kunnen stikken? Ik las dat de gyne zich in de natuur volledig ingraaft in de grond en de toegang afsluit. In de grond is waarschijnlijk nog wel wat uitwisseling van zuurstof, maar ik vraag me af hoeveel zuurstof ze echt nodig heeft en of er ook zuurstof door het pluis van een wat kan komen.
pjpj001 schreef:Trouwens echt een heel goed voorbeeld van hoe je op een goede manier aan de hobby begint! Eerst over alles eens goed nagedacht, mooi zo :)
Bedankt! :D
Lasius niger
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

Voorbereidend werk op DIY plexiglas nest

Ik wil graag een plexiglas nest voor mijn mieren, in plaats van een gips, ytong of zand nest in verband met de duurzaam- en zichtbaarheid van het nest. Als je een nest bouwt, heb je twee opties;
  • Koop er een
    Bouw er een
Ik ben altijd degene geweest die kiest voor de tweede opties, vanwege de voordelen hiervan; soms voordeliger, op maat gemaakt, uniek en projectmatig DIY'en voor de hobby.

Veldwerk
Ik ben vooral onder in de indruk geraakt van de acryl nesten van AntsCanada;
Afbeelding
OmniNest Small
$ 75.00
Nest dimensions: 7.08″ x 5.07″ x 0.78″
Outworld dimensions: 5.07″ x 2.55″ x 2.75″

Afbeelding
OmniNest Large
$ 90.00
Nest dimensions: 7.83″ x 7.83″ x 0.78″
Outworld dimensions: 7.83″ x 2.72″ x 2.91″

Afbeelding
OmniNest Xtra Large
$ 200.00
Nest dimensions: 14.95″ x 11.01″ x 0.78″
Outworld dimensions: 10.98″ x 5.31″ x 5.82″

Afbeelding
OmniNest Vertical Small
$ 130.00
Nest dimensions: 9.7″ x 1.12″ x 5.11″
Outworld dimensions: 9.64″ x 4.31″ x 3.59″

Afbeelding
OmniNest Vertical Large
$ 200.00
Nest dimensions: 9.7″ x 1.12″ x 7.16″
Outworld dimensions: 9.64″ x 7.81″ x 4.4″

Bekijk ook vooral dit filmpje; Een OmniNest in gebruik

Ze zijn prachtig, maar die prijzen?! Nee, maar als je ze gekocht hebt vind ik dat fantastisch. Het is een fantastisch nest, maar ik kan het me niet veroorloven. Mocht je een AntsCanada nest willen aanschaffen; ik hoorde op dit forum gerons over dat je deze het best kan aanschaffen tijdens een Black Friday sale, omdat de verzendkosten naar Nederland naar schijnt dan gratis zijn.

Een user in dit forum heeft een erg geslaagde replica gemaakt. Hij bezit een OmniNest en heeft deze nagebouwd. Omdat het OmniNest een commercieel nest is per goede reviews, had ik graag een blauwprint gehad van de dimensies; deze user levert dat! Zijn draad heeft me een ongelofelijk eind op weg geholpen met mijn eigen nest en als je ook van plan bent een nest te bouwen, raad ik je zeker aan zijn draad te bezoeken.

Andere prettige acrylnesten heb ik gevonden op eBay. Ik heb een tijd lang overwogen de verticale variant aan te schaffen, maar omdat de details niet specifiek genoeg zijn weergegeven en de prijs tegen valt als je het vergelijkt met een zelfgebouwd nest heb ik het idee uit mijn hoofd gezet.

Afbeelding
Ant farm AFK-1
€35,00
Overall dimensions: 7.48” x 5.51” x 2.75” (190 x 140 x 70 mm)
Arena dimensions: 4.56” x 2.59” x 2.36” (116 x 66 x 60 mm)
Nest volume (without arena): 4.88 in3 (80 cm3)

Maximum number of colony with the average size of individuals and filling 70% of the nest:
3 mm: ~ 5000 pcs
8 mm: ~ 300 pcs
15 mm: ~ 50 pcs

Afbeelding
Ant farm AFK-5
€35,00
Overall dimensions: 7.48” x 3.38” x 2.52” (190 x 86 x 64 mm)
Arena dimensions: 3.15” x 2.36” x 2.36” (80 x 60 x 60 mm)
Nest volume (without arena): 1.95 in3 (32 cm3)

Maximum number of colony with the average size of individuals and filling 70% of the nest:
3 mm: ~ 2000 pcs
8 mm: ~ 150 pcs
15 mm: ~ 30 pcs

Afbeelding
Ant farm AFK-8
€45,00
Overall dimensions: 4.72” x 3.93” x 3.93” (120 x 100 x 100 mm)
Arena dimensions: 3.93” x 3.93” x 3.93” (100 x 100 x 100 mm)
Nest volume (without arena): 3.47 in3 (57 cm3)

Maximum number of colony with the average size of individuals and filling 70% of the nest:
3 mm: ~ 3500 pcs
8 mm: ~ 250 pcs
15 mm: ~ 50 pcs

Deze zijn al een stuk betaalbaarder en ze zijn prachtig om te zien! Om eerlijk te zijn, nu ik weer de verticale zie, overweeg ik het stiekem weer. Ik vind de manier van water aanbieden in de reageerbuis in deze opstelling ook erg goed; makkelijk te verwijderen, geen rolgevaar, en makkelijk terug te plaatsen.

Mijn lasius niger valt in de maat s - m, dus in de 3 - 8 mm categorie. De aantallen die er in passen zijn ook erg aantrekkelijk, maar geven vooral ook een indicatie over hoeveel mieren er in een formicarium per vierkante cm passen. Is er iemand die kan verifiëren of deze aantallen enigszins betrouwbaar zijn?

Als iemand nog een aantrekkelijk, inspirerend acryl nest kent en die mij wil toesturen, zou ik dat erg waarderen! :D
Als iemand nog een goed topic kent over het bouwen van een acryl nest (en dan vooral over bevochtiging en ventilatie), idem!
Lasius niger
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

Het aanschaffen en bewerken van plexiglas
Nederlands: plexiglas
Engels; acryl

Aanschaffen
Je moet nooit een dief van je eigen portemonnee gaan; ga altijd voor de goedkoopste optie.
Het schijnt dat bouwmarkten polocarbonaat aanprijzen als plexiglas. Ik weet daar vrij weinig over en ik heb ook niet onderzocht of dat überhaupt een slecht iets is. Doorzichtig kunststof is een stof waar ik tot op heden weinig ervaring mee heb, dus ik blijf op de gebaande wegen en kies daarom onherroepelijk eerst voor plexiglas.

Ik ben sowieso meer een internetwinkel-kind-of-girl. Via het internet hebt toegang tot allerlei aanbieders in een enkele muisklik; handig voor kwaliteit- en prijsvergelijkingen. Ook heb je binnen een seconde allerlei eerstehands ervaringen over elk product, terwijl je in een fysieke winkel vooral maar de winkelier moet geloven.

Ik vond verschillende soorten plexiglas;
  • Doorzichtig - getint
    Ontspiegeld - gespiegeld
    Standaard kwaliteit - hoge kwaliteit
Je kan kiezen voor een volledig doorzichtig acrylnest, zoals de OmniNest'en in de bovenstaande reactie, maar je kan natuurlijk ook kiezen voor een nest van bruin-, zwart- of grijsgetinte plexiglas met een doorzichtige top. Dat zou een nest in natuurlijke kleur opleveren, nu ik er bij nadenk; geen slecht idee. Toch doorzichtig, maar wel in een meer natuurlijke weergave. Uiteraard kun je ook kiezen voor een feloranje of paars nest; de regenboog is de limiet.

Afbeelding
In museums is het glas ontspiegeld, waardoor de illusie wordt gewekt dat er überhaupt geen glas is. Dit zie ik ook voorbij komen in plexiglasvorm. Je betaald hier extra voor.
Edit: Ik vond deze quote toen ik mij hier verder in verdiepte, ik zou naar aanleiding hiervan niet kiezen voor anti-glare;
I finally got around to printing some large (13 X 19) photos on my Epson 3880 printer on premium luster Epson paper. I was very happy with how the prints turned out. I ordered a couple frame kits from American Frame which gets good marks in DP Forum, and I had a good experience with them too. However, as an experiment, I ordered one frame with regular acrylic and another with non-glare acrylic. I hadn't tried a non-glare product for something like 30 years, back when I tried non-glare glass. To my eye, the non-glare acrylic has the same old issues. It mutes and blurs things, making colors less vivid and hiding some of the detail. In the end, I think in the future I'll live with the glare so people can really see my photos.
Ik zie sommige webshops verschillende kwaliteiten aanprijzen. Ze blijven wat in het vage wat dat precies inhoudt en aangezien ik weinig eerdere ervaring heb met plexiglas kan ik dat zelf ook niet inschatten. Ik vermoed dat een lagere kwaliteit plexiglas een mindere weerstand heeft tegen krassen of misschien zelfs doffer is dan de hogere kwaliteit variant.

Daarnaast vind je ook plexiglas in verschillende maten. In deze webshop vind je helder plexiglas van 2 mm tot 10 mm dikte. Voor het bouwen van een formicarium is hoe dunner hoe beter in verband met capillariteit (dit schrijf ik in een latere reactie nog eens op) en gelukkig zijn dunnere platen per cm goedkoper dan de dikke. De 2mm €22,80 per vierkante meter, de 10mm €107,33

Schrik niet van die prijzen; mijn acrylnest wordt 18 cm bij 24 cm. Dat houdt in dat ik 10 keer een 2mm plaat van 0,99 koop. Mijn hele nest aan plexiglas kosten zijn maar 9,90!

Vergelijk dat maar met de commerciële formicariums hierboven! ;)

Edit:

Prijzen van online leveranciers op een rijtje;
Dokter-plexiglas.nl
Dikte; 2mm
Prijs ; €0,98
Verzendkosten; €11,90
Totaal prijs voor mij;€21,7

Pyrasied.nl
(Opvallend; van 1,5 mm tot 5 mm is het even duur)
Dikte; 2mm
Prijs ; €2,50
Verzendkosten; €20,-
Totaal prijs voor mij;€45,-

perspex-plexiglas.nl
Dikte; 2mm
Prijs ; €1,10
Verzendkosten; €12,50
Totaal prijs voor mij;€23,5

perlaplast-kunststofshop.nl
Dikte; 2mm
Prijs ; €5,63
Verzendkosten; €10,-
Totaal prijs voor mij;€66,3

plexiglas.nl
Dikte; 2mm
Prijs ; €18,15
Verzendkosten; €9,95
Totaal prijs voor mij;€191,45

kunststofplatenshop.nl
Dikte; 2mm
Prijs ; €1,05
Verzendkosten; €14,95
Totaal prijs voor mij;€25,45

agulon.nl
(Wauw, wat een verborgen kosten!)
Dikte; 2mm
Prijs ; €1,47
Zaagkosten (?) €2,- (20 indien 10 platen)
BTW €0,73
Verzendkosten; €12,50
BTW verzending €2,63
Totaal prijs voor mij; €57,1

Pff, wauw! Wat een verschil in prijs, zeg. De leverancier die ik had gekozen, dokter-plexiglas.nl, is blijkbaar ook de goedkoopste. In totaal zou het dan €21,90 worden, wat ik geen gekke prijs vind. Al had meander verder onderin in deze draad een goede aanrader; hij kocht bij Action goedkope schilderijlijstjes en nam hier het plexiglas uit! Als die lijstjes minder dan €2,19 per stuk kosten, is dat goedkoper dan de goedkoopste leverancier. Vraag is dan wel in welke staat het plexiglas in die lijstjes is, welke dikte het heeft en welke afmeting.

Bewerken
Als je gekozen hebt voor het zelf bouwen van een plexiglas nest heb je weer 2 keuzes;
  • Plexiglas laten bewerken
    Plexiglas zelf bewerken
Aanvankelijk ging ik voor de eerste keuze, omdat het gevaar van het beschadigen van je plexiglas non-existent is. Daarnaast ben je ook verzekerd van een nette bewerking, i.p.v. het onervaren werk wat ik zou aanleveren. Ik vroeg een offerte aan bij een plexiglasleverancier; en hoewel ze het niet met zekerheid konden zeggen, gokten ze dat het niet meer dan 20 of 30 euro zou kosten.

29,90 Of 39,90 is alsnog beduidend veel goedkoper dan een OmniNest, maar de prijs komt al dichter in de buurt van de eBay formicariums. Voor dat geld heb ik alsnog wel een groter formicarium en een zelf ontworpen op maat gemaakt formicarium.

Nu ik wat langer nadenk is het ook wel erg leuk en intrigerend om het zelf te willen snijden. In dat geval bestel ik een extra plaat voor 0,99 en oefen ik daar op met mijn gloednieuwe ( :D ) dremel. Mocht dat werken, ben ik helemaal in mijn nopjes. Mocht het niet zo zijn; besteed ik het alsnog uit.

Het voordeel van het laten bewerken is dat een professioneel bedrijf beschikt over een lasercutter. Dit snijdt in het plexiglas zonder de omliggende randen te beschadigen zoals een zaag dat zou kunnen. Online kan je lasergraveermachines kopen voor €62,-. De kwaliteit is natuurlijk at questionable, maar goed; je kan het dan ook zelf doen voor 6 tientjes. Dat is interessant als je van plan bent om meer dan 2 formicariums te maken of het te gebruiken voor andere hobby's.

Ik heb zelf nu een dremel aangeschaft; ik had het al nodig voor meerdere andere hobby projectjes van me, maar omdat ik maar een studente ben, kon ik het niet verantwoorden. Nu wel! Er zit hier ook een slijpschijf bij, speciaal voor kunststof; het zal me benieuwen wat dit doet met het plexiglas! Hopelijk blijft het krasvrij! :lol:

Je hoort nog van me als ik hier wat verder induik.

Ps. vandaag worden er 2 kolonies Lasius niger bezorgd voor poging 2!
Ik heb voor hen het volgende gekocht;
Afbeelding
7 euro bij de Xenos. (De foto blijft gekanteld, maar waarom?)

In de bovenste zit de kolonie die hun koningin is verloren aan de watersnoodramp, de koningin zelf zit in een van de middelste buizen opgeborgen. Ik bewaar haar voor het inschatten van de minimale diameter van de gangen in het acrylnest. Ik weet niet zo goed wat ik kan doen met deze mieren; ik kan het niet echt over mijn hart verkrijgen ze te vernietigen, dus waarschijnlijk laat ik ze vrij in de buitenwereld. Hopelijk houden ze de 2 jaar die ze nog hebben zich wel bezig met het bouwen van een veilig nest, al weet ik niet zeker of ze dat nog willen zonder koningin.

Iemand die mij kan vertellen, in navolging aan mijn eerdere vraag over de luchttoevoer in de reageerbuizen, of ik in plaats van een watje, ook de kurken dop kan gebruiken? Die kan ik sneller verwijderen en terugplaatsen dan een wat.

EDIT:
Ik zie op een andere lasius blog op dit forum deze foto;
Afbeelding
Ik heb eerder gehoord van een rietje door het watje heen, maar dit is de eerste afbeelding waarop ik het zie. Wordt dit gedaan voor luchttoevoer, een vernauwde nestingang t.b.v. de comfort van de mieren of beide?
Laatst gewijzigd door NyAgPo op 24 mei 2016, 16:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Lasius niger
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Floris »

NyAgPo schreef:Ik heb eerder gehoord van een rietje door het watje heen, maar dit is de eerste afbeelding waarop ik het zie. Wordt dit gedaan voor luchttoevoer, een vernauwde nestingang t.b.v. de comfort van de mieren of beide?
Beide, en de vochtigheid in het nest: het water achter het watje zal minder snel verdampen door het kleine gaatje waardoor het vocht weg kan.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Meander »

NyAgPo schreef:Het aanschaffen en bewerken van plexiglas
Nederlands: plexiglas
Engels; acryl
Gevolgd door heel verhaal ;-)

Wow, je denkt er echt goed over na! Ik ben echt superbenieuwd hoe het met je dremel gaat om het plexiglas te verwerken!

Ik heb bij de Action enkele spotgoedkope fotolijstjes gekocht, zit ook (keurig op maar gesneden) plexiglas in.
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

Floris schreef:
NyAgPo schreef:Ik heb eerder gehoord van een rietje door het watje heen, maar dit is de eerste afbeelding waarop ik het zie. Wordt dit gedaan voor luchttoevoer, een vernauwde nestingang t.b.v. de comfort van de mieren of beide?
Beide, en de vochtigheid in het nest: het water achter het watje zal minder snel verdampen door het kleine gaatje waardoor het vocht weg kan.
Heel erg bedankt voor deze uitleg!
Meander schreef:
NyAgPo schreef:Het aanschaffen en bewerken van plexiglas
Nederlands: plexiglas
Engels; acryl
Gevolgd door heel verhaal ;-)

Wow, je denkt er echt goed over na! Ik ben echt superbenieuwd hoe het met je dremel gaat om het plexiglas te verwerken!

Ik heb bij de Action enkele spotgoedkope fotolijstjes gekocht, zit ook (keurig op maar gesneden) plexiglas in.
Bedankt! :D
Ik hou je op de hoogte!

Dat is een ongelofelijke goede tip! Kun je me vertellen hoe dik het plexiglas is, of het vrij krasvrij is en hoeveel ze gekost hebben?

De mieren zijn trouwens veilig en heel aangekomen! :D Hier volgt een foto verslag van de aankomst van de mieren voor jou!

Uitpakken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Koningin A en haar broed
Afbeelding

Koningin B en haar broed
Afbeelding

Hun voorlopige huis
Afbeelding
Afbeelding

Koningin van nummer A maakte ik me wat zorgen over; bewoog geen ledemaat. Ze zat met de kop tussen haar stapel eieren. Toen heb ik besloten de reageerbuis maar te kantelen zodat de eieren, larven en poppen om haar heen zouden verschuiven. Ze bleek vast te zitten en niet zelf weg te kunnen komen, maar door de verschuiving van haar broer was ze nu weer vrij en beweegt ze zich levendig langs de andere mieren!

Koningin van nummer B maakte ik me wat minder zorgen over; zij bewoog haar linkerantenne. Maar, nadat koningin van A was bevrijd, is zij nu degene die het zorgenkind is. Zij zit op het natte watje en omdat zij het minste broed heeft, heeft ze alle bewegingsvrijheid. Toch verzet ze geen poot, alleen haar linkerantenne beweegt. Misschien een miniem detail, maar; mijn overleden koningin had een doorzichtige streep op haar achterzijde, mijn levendige koning heeft een volledig ondoorzichtige achterkant en deze twijfelkont heeft ook een doorzichtige streep. We zullen het zien.
Lasius niger
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Manimaner »

Gelukkig zijn ze goed aangekomen. De mooie stapel broed voorspelt veel goeds!
NyAgPo schreef:Koningin van nummer A maakte ik me wat zorgen over; bewoog geen ledemaat. Ze zat met de kop tussen haar
stapel eieren. Toen heb ik besloten de reageerbuis maar te kantelen zodat de eieren, larven en poppen om haar heen zouden verschuiven. Ze bleek vast te zitten en niet zelf weg te kunnen komen, maar door de verschuiving van haar broer was ze nu weer vrij en beweegt ze zich levendig langs de andere mieren!
Ze zitten niet zo snel vast. Mieren zijn ook enorm sterk. Het komt wel vaker voor dat mieren helemaal onder het broed liggen, ik zou me er niet meteen zorgen over maken. Waarschijnlijk was ze aan het rusten en loopt ze nou levendig langs de andere mieren omdat ze geschrokken is van het nest dat ineens omkanteld.
NyAgPo schreef:Koningin van nummer B maakte ik me wat minder zorgen over; zij bewoog haar linkerantenne. Maar, nadat koningin van A was bevrijd, is zij nu degene die het zorgenkind is. Zij zit op het natte watje en omdat zij het minste broed heeft, heeft ze alle bewegingsvrijheid. Toch verzet ze geen poot, alleen haar linkerantenne beweegt. Misschien een miniem detail, maar; mijn overleden koningin had een doorzichtige streep op haar achterzijde, mijn levendige koning heeft een volledig ondoorzichtige achterkant en deze twijfelkont heeft ook een doorzichtige streep. We zullen het zien.
Ik zou ze eens even lekker met rust laten en dan zie je over een paar dagen wel hoe het met ze gaat. Mocht ze overlijden dan heb je in ieder geval nog een andere kolonie, maar zo ver is het nog lang niet. Gynes zijn gewoon zijn minder actief dan de werksters en kunnen heel lang stil zitten. Wat bedoel je met een streep?
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

Manimaner schreef:NyAgPo schreef:
Koningin van nummer A maakte ik me wat zorgen over; bewoog geen ledemaat. Ze zat met de kop tussen haar
stapel eieren. Toen heb ik besloten de reageerbuis maar te kantelen zodat de eieren, larven en poppen om haar heen zouden verschuiven. Ze bleek vast te zitten en niet zelf weg te kunnen komen, maar door de verschuiving van haar broer was ze nu weer vrij en beweegt ze zich levendig langs de andere mieren!

Ze zitten niet zo snel vast. Mieren zijn ook enorm sterk. Het komt wel vaker voor dat mieren helemaal onder het broed liggen, ik zou me er niet meteen zorgen over maken. Waarschijnlijk was ze aan het rusten en loopt ze nou levendig langs de andere mieren omdat ze geschrokken is van het nest dat ineens omkanteld.
Daar heb je gelijk in, maar ik ben blij dat ze in elk geval zeker weten los is!
Manimaner schreef:NyAgPo schreef:
Koningin van nummer B maakte ik me wat minder zorgen over; zij bewoog haar linkerantenne. Maar, nadat koningin van A was bevrijd, is zij nu degene die het zorgenkind is. Zij zit op het natte watje en omdat zij het minste broed heeft, heeft ze alle bewegingsvrijheid. Toch verzet ze geen poot, alleen haar linkerantenne beweegt. Misschien een miniem detail, maar; mijn overleden koningin had een doorzichtige streep op haar achterzijde, mijn levendige koning heeft een volledig ondoorzichtige achterkant en deze twijfelkont heeft ook een doorzichtige streep. We zullen het zien.

Ik zou ze eens even lekker met rust laten en dan zie je over een paar dagen wel hoe het met ze gaat. Mocht ze overlijden dan heb je in ieder geval nog een andere kolonie, maar zo ver is het nog lang niet. Gynes zijn gewoon zijn minder actief dan de werksters en kunnen heel lang stil zitten. Wat bedoel je met een streep?
Ik laat ze nu met rust, maar ik kon het niet helpen ze even te bestuderen toen ik ze uitpakte! :D

Ik vermoedde dat al, omdat ze beiden minder bewegen dan hun werksters, maar ook vanwege hun grotere, loggere lichaam. Fijn dat dat klopt!

Afbeelding
Zie je hoe je mijn bureaublad door haar achterzijde kan zien? Eerst was dit 1 enkele rij, nu zijn alle rijen glazig. Met rijen bedoel ik de verschillende schakeringen in haar exoskelet. Koningin A heeft een volledig ondoorzichtig exoskelet. Misschien is dit een effect van ontbinding na overlijden, toen zij stierf had ze maar 1 doorzichtige schakelen, nu heeft ze een volledig doorzichtige achterkant.

Mag ik jou (en andere lezers) een vraag stelling over de verzorgen van koningin A & B? In de natuur zijn ze claustraal, betekende dat de gyne niet jaagt. Als er vervolgens werksters worden geboren, slaan de werksters op de jacht. Tot toen heeft de gyne overleeft door haar vleugels te consumeren. Nadat er werksters zijn geboren en hun jacht is succesvol, wordt het nieuwe broed groter en sterker vanwege de vloeiende voedingsstoffen.

Aangezien er werksters zijn, moet ik ze dan eigenlijk wel bewaren in een afgesloten reageerbuis? Moet ik ze niet neerleggen in een bak waar de werksters dus eten kun schalken?
Lasius niger
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Antsps »

Omdat het nog een kleine kolonie is kan je kiezen;
1) Je bied vliegjes en suikerwater (bv een watje die je drenkt in suikerwater) in het buisje aan;
2) Je legt de buisjes in een plastic bakje waarin je suikerwater en vliegjes aanbied.

Wat jezelf het beste uitkomt :)

Grt.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Manimaner »

Ik neem aan dat iedereen zijn nieuwe kolonie graag even bekijkt na aankomst :D

Ik zie het ja. Gynes en werksters van veel soorten, niet alle, hebben een achterlijf dat kan uitzetten. Als ze veel voedsel of veel eitjes in het achterlijf hebben dan kan het achterlijf uitzetten en dan kan het inderdaad deels doorzichtig worden. Ze zijn dan fysogastrisch. Het kan dus ook goed zijn dat de gyne fysogastrisch is. Dat zou alleen maar een goed teken zijn.
NyAgPo schreef:Mag ik jou (en andere lezers) een vraag stelling over de verzorgen van koningin A & B? In de natuur zijn ze claustraal, betekende dat de gyne niet jaagt. Als er vervolgens werksters worden geboren, slaan de werksters op de jacht. Tot toen heeft de gyne overleeft door haar vleugels te consumeren. Nadat er werksters zijn geboren en hun jacht is succesvol, wordt het nieuwe broed groter en sterker vanwege de vloeiende voedingsstoffen.

Aangezien er werksters zijn, moet ik ze dan eigenlijk wel bewaren in een afgesloten reageerbuis? Moet ik ze niet neerleggen in een bak waar de werksters dus eten kun schalken?
Je kunt ze nu inderdaad beter een buitenwereld geven. Het buisje kun je in een bakje(chinees,ijs, als het maar past) leggen. Je kunt het buisje dan het beste verduisteren en de ingang verkleinen met een rietje. In de buitenwereld kun je vervolgens voedsel aanbieden. Suikerwater en fruitvliegjes is een prima combinatie voor een kleine Lasius niger kolonie. Als ze iets nodig hebben dan komen ze het wel halen, maar kleine kolonies hebben meestal niet heel erg veel nodig. Zorg ook dat je op de randen van de buitenwereld een anti-uitbraaklaag smeert zodat ze niet kunnen ontsnappen.

Topic over mierenuitbraakpreventie: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=97
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door GvG »

Zo! Jij zit niet stil zeg!
Tot toen heeft de gyne overleeft door haar vleugels te consumeren.
Na de bruidsvlucht trekt ze haar vleugels eraf. Na het graven van een nestruimte overleeft ze op vetreserves en de afbraak van organen die ze niet meer nodig heeft. Dat zijn bijvoorbeeld de vliegspieren, maar ook delen van de hersenen die alleen maar nodig waren voor de bruidsvlucht (aansturing van de vleugels, oriëntatie, etc).
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door RJ »

Zo, jij hebt heel erg veel info opgezocht, hier leer ik nog erg veel van zeg! Mooie formacariums gevonden ook!
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
jellysammy
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mei 2016

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door jellysammy »

Woow mooi verslag zo! Ik verbaas me over hoeveel informatie er te vinden is over mieren.... en hoe weinig ik er over gehoord heb :O Kan niet wachten om binnenkort mijn eigen koningin te gaan vangen :) Bedankt voor dit mooie verslag!
zoeytolboom
Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 februari 2016
Locatie: Amersfoort Vathorst
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door zoeytolboom »

Prachtig verslag, ik heb het helemaal gelezen! :D
1x Lasius niger.
xerxeron
Lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 september 2015
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door xerxeron »

Zo , jij hebt je tijd erin gestoken nynke,
Toch bedankt voor de link naar mijn blog voor het buisje met het rietje ;)
Ik blijf je opvolgen , ik leer nog bij :)
Ik ben ook een groot fan van acryl formicariums, zichtbaarheid, proper etc maar helaas prijzig.
Ik heb dan ook het omninest gekocht Small. Duur hoor want je moet ook nog imprteerkosten betalen.
ik betaalde uiteindelijk 145€ voor een Omninest small van 70 dollar.

Ik ben ook van plan om voor mijn Lasius Niger metter tijd een acrylformicarium zelf te maken.
In afwachting tot uw verdere posts ;-)

Groetjes Dylan
-Lasius Niger 70+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=8793
-Formica Fusca 150+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=71&t=8790
-Messor Barbarus 5+
-Camponotus Ligniperdus 5+
Tinky68
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 mei 2016
Locatie: Vlaams-Brabant
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Tinky68 »

Welkom op het forum Nynke!
Amaai, ik moet nogal scrollen hier. ;)
Die lasercutter van € 62 lijkt mij eerder een graveerder.
Misschien eens uitzoeken of er in jouw buurt geen universiteiten zijn die een fablab hebben. Daar kun je gratis (denk ik) een lasecutter gebruiken & eventueel ook plexiglas kopen als je zelf geen hebt/meebrengt.
1 x Lasius Niger (2016)
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

Antsps schreef:Omdat het nog een kleine kolonie is kan je kiezen;
1) Je bied vliegjes en suikerwater (bv een watje die je drenkt in suikerwater) in het buisje aan;
2) Je legt de buisjes in een plastic bakje waarin je suikerwater en vliegjes aanbied.

Wat jezelf het beste uitkomt :)

Grt.
Bedankt voor de opheldering! Ik heb ze een buitenwereld gegeven met een waterfontein met suikerwater en voorin elke dag 1 fruitvlieg.
Manimaner schreef:Ik zie het ja. Gynes en werksters van veel soorten, niet alle, hebben een achterlijf dat kan uitzetten. Als ze veel voedsel of veel eitjes in het achterlijf hebben dan kan het achterlijf uitzetten en dan kan het inderdaad deels doorzichtig worden. Ze zijn dan fysogastrisch. Het kan dus ook goed zijn dat de gyne fysogastrisch is. Dat zou alleen maar een goed teken zijn.
Goede uitleg! Dit slaat denk ik ook op de naam van hun familie, "schubmieren"? Leuk om te bedenken dat ze hun schubben kunnen uitzetten bij 'ruimtegebrek' en dat de tussenliggende ruimtes doorzichtig in aard zijn! Ik ben benieuwd of het doorzichtige gedeelte onderdeel is van hun exoskelet of dat het wat ingewikkelder ligt! :D
Manimaner schreef:Je kunt ze nu inderdaad beter een buitenwereld geven. Het buisje kun je in een bakje(chinees,ijs, als het maar past) leggen. Je kunt het buisje dan het beste verduisteren en de ingang verkleinen met een rietje. In de buitenwereld kun je vervolgens voedsel aanbieden. Suikerwater en fruitvliegjes is een prima combinatie voor een kleine Lasius niger kolonie. Als ze iets nodig hebben dan komen ze het wel halen, maar kleine kolonies hebben meestal niet heel erg veel nodig. Zorg ook dat je op de randen van de buitenwereld een anti-uitbraaklaag smeert zodat ze niet kunnen ontsnappen.
Kijk vooral ook naar het opkomende fotoverslag; hierin zie je de buitenwereld die ik voorzien heb! En die rietjes; geweldige uitvinding. Ik wilde graag een vernauwde ingang in het acrylnest maken, maar ik heb wat moeite met diameters (hier stel ik later een nog hele rij vragen over).
GvG schreef:Zo! Jij zit niet stil zeg!
Tot toen heeft de gyne overleeft door haar vleugels te consumeren.
Na de bruidsvlucht trekt ze haar vleugels eraf. Na het graven van een nestruimte overleeft ze op vetreserves en de afbraak van organen die ze niet meer nodig heeft. Dat zijn bijvoorbeeld de vliegspieren, maar ook delen van de hersenen die alleen maar nodig waren voor de bruidsvlucht (aansturing van de vleugels, oriëntatie, etc).
Bedankt voor deze goede uiteenzetting!
RJ schreef:Zo, jij hebt heel erg veel info opgezocht, hier leer ik nog erg veel van zeg! Mooie formacariums gevonden ook!
Bedankt! Die formicariums vind ik erg mooi, maar ja; de prijs, he?
jellysammy schreef:Woow mooi verslag zo! Ik verbaas me over hoeveel informatie er te vinden is over mieren.... en hoe weinig ik er over gehoord heb :O Kan niet wachten om binnenkort mijn eigen koningin te gaan vangen :) Bedankt voor dit mooie verslag!
Geen probleem, bedankt! Ik verbaas me ook over de hoeveelheid informatie (soms zelfs tegensprekend)!
zoeytolboom schreef:Prachtig verslag, ik heb het helemaal gelezen! :D
Bedankt! Blij dat je het leuk vind!
xerxeron schreef:Zo , jij hebt je tijd erin gestoken nynke,
Toch bedankt voor de link naar mijn blog voor het buisje met het rietje ;)
Ik blijf je opvolgen , ik leer nog bij :)
Ik ben ook een groot fan van acryl formicariums, zichtbaarheid, proper etc maar helaas prijzig.
Ik heb dan ook het omninest gekocht Small. Duur hoor want je moet ook nog imprteerkosten betalen.
ik betaalde uiteindelijk 145€ voor een Omninest small van 70 dollar.

Ik ben ook van plan om voor mijn Lasius Niger metter tijd een acrylformicarium zelf te maken.
In afwachting tot uw verdere posts ;-)

Groetjes Dylan
Bedankt! Oh, ik ben erg benieuwd naar jouw acrylformicarium! Ik houd jouw blog zeker bij! Heb jij misschien, als mierenhouder met ervaring mét een OmniNest, nog tips over welke afmetingen L. niger (of andere small tot medium mieren) prefereert? Diepte kamer, afmeting kamer, diameter gangen, diameter ingang, diameter buizenstelsel?
Tinky68 schreef:Welkom op het forum Nynke!
Amaai, ik moet nogal scrollen hier. ;)
Die lasercutter van € 62 lijkt mij eerder een graveerder.
Misschien eens uitzoeken of er in jouw buurt geen universiteiten zijn die een fablab hebben. Daar kun je gratis (denk ik) een lasecutter gebruiken & eventueel ook plexiglas kopen als je zelf geen hebt/meebrengt.
Goede tip! Ik heb trouwens al een tijd een dremel graveerpen in mijn bezit; misschien had dat ook volgestaan als de dikte van het acryl maar dun genoeg was, maar volgens mij wordt dat een enorme rotzooi! Het echte gereedschap komt vandaag tussen 14.00 en 16.00 aan! :P

Iedereen ontzettend bedankt voor de positieve feedback!
Lasius niger
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Kegge »

De naam schubmieren is niet gelinkt aan het uitzetten van de gaster (achterlijf). Schubmieren is de naam van een onderfamilie van mieren, net zoals knoopmier. De "schub" is een enkele schub tussen het borststuk en de gaster en is kenmerkend voor deze onderfamilie. Bij de knoopmieren zit er een extra knoop tussen het borststuk en de gaster.

Bekende schubmieren zijn bijvoorbeeld: Camponatus en Formica ... bekende knoopmieren zijn bijvoorbeeld: Myrmica en Pheidole.

Als je naar foto's kijkt van de twee verschillende onderfamilies kan je heel goed zien dat de namen heel toepasselijk zijn.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
xerxeron
Lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 september 2015
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door xerxeron »

Bedankt! Oh, ik ben erg benieuwd naar jouw acrylformicarium! Ik houd jouw blog zeker bij! Heb jij misschien, als mierenhouder met ervaring mét een OmniNest, nog tips over welke afmetingen L. niger (of andere small tot medium mieren) prefereert? Diepte kamer, afmeting kamer, diameter gangen, diameter ingang, diameter buizenstelsel?
ik veronderstel toch minstens 9 mm diepte in de kamers/gangen.
De beste opstelling zou zijn 12mm kamers en 9 mm gangen.
Het hangt er wat van af , als je het zelf maakt of je het overal gelijke vloer wilt hebben ja of neen.
Kleine mieren zoals Lasius Niger hebben lieve kleine kamertjes , in het omninest zijn er 80% kleine kamers , maar ook 2 grote , die eigenlijk overbodig zijn. ze kruipen toch allemaal bovenop elkaar tegen het bevochtigingswatje in het formicarium.
voor het buizenstelsel, maakt het denk ik niet veel uit, maak het wel niet te groot in diameter want ja ze zitten nu eenmaal graag klein, compact. maar als je een groot buizenstelsel neemt zullen ze ook dan weer minder snel daar naartoe verhuizen.
je moet wat de voor en nadelen opwegen , ik hou liever van smalle buisjes zodat ik ze een soort fille zie vormen van heen en weer lopende mieren. Mijn raad is vooral vanalles uit te proberen en zo jouw eigen geperfectioneerde setup te maken waar jij blij van word ;)
-Lasius Niger 70+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=8793
-Formica Fusca 150+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=71&t=8790
-Messor Barbarus 5+
-Camponotus Ligniperdus 5+
NyAgPo
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2016
Locatie: Fryslân
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door NyAgPo »

De constructie van een yoghurtkuip outworld

Deze outworld is niet ideaal, ik had graag wat meer chique gehad, maar goed; dit volstaat.

Afbeelding
Men koopt een yoghurtkuip van gewenste afmeting en eigenschappen;
  • Glad materiaal (plastic;glas, i.v.m. werking van uitbraakpreventie)
    Zo weinig mogelijk onregelmatigheden in materiaal (Mona pudding kuipjes zijn ongeschikt vanwege de ribbels)
    Rand ruwweg minstens 5 cm hoog (rand hoog genoeg voor 2 a 3 cm uitbraakpreventatie)
    Diameter naar wens (hoe kleiner hoe beter; mieren verdwalen minder)
    • Diameter waarin de reageerbuis past
      Diameter waarin de reageerbuis niet past (directe verbinding of indirecte verbinding (buis, karton, etc.)
Men eet de yoghurt! :D

Afbeelding
Materialen:
  • Reageerbuis
    De mieren zelf
    Reageerbuis
    Aluminimumfolie
    Watje
    Water

    Outworld
    Lege kuipjes
    Waxinelichtje met aansteker

    Opening reageerbuis
    Watjes
    Rietje

    Uitbraakpreventie
    Talkpoeder (ongeparfumeerd)
    Kwastje

    Voeding
    Waterfontein met suikerwater
    Lijm (non-toxisch)
Afbeelding
Verbinding reagerbuis met outworld:
Buizen zijn veel mooier, maar bij gebrek aan de spullen die ik eigenlijk wil hebben voor deze optie, volstaat dit;
Ik brandde een gat in het plastic met behulp van het waxinelichtje. Let erop; het plastic staat in brand en daarmee kan er meer wegbranden dan je eigenlijk wilt. Houd een lege reageerbuis bij de hand om de maat te controleren.

Afbeelding
Eerste fout maken:
Vallen en weer opstaan. Het grind hierin zou helpen met het stevig neerzetten van de drinkwaterfontein; de bodem van het kuipje is onregelmatig. Een van de testmieren (van de kolonie van de overleden koningin) zette ik per proef erin; deze verborg zich meteen tussen het grind. Kijk, dat is niet iets wat je wilt; de kolonie kan het grind prefereren boven de reageerbuis en zich massaal naar het grind verhuizen. Als zij dat zouden doen zou ik ze niet kunnen controleren, want de zichtbaarheid is niet bestaand, en als er een vibratie, schok of stoot zou zijn, kan het grind op ze in stortten.

Dat was dus een slecht plan. Je kan wel grind gebruiken, maar klaarblijkelijk een van een kleinere fractie dan deze is. Daarnaast mag het substraat dat je kiest niet nat zijn; als het droog is, vinden de mieren het minder interessant om erin te wonen. Ik merkte deze fout niet meteen op; omwille van vallen en opstaan laat ik je mijn proces hierin zien;

Afbeelding
Aansluiting van de kolonie;
De kolonie zit in een reageerbuis met een kleinere diameter dan die je hier ziet. De grotere buis is omwikkeld met aluminiumfolie omwille van de duisternis en de reageerbuis met de daadwerkelijke mieren ziet hier weer in. Dit vergemakkelijkt het om de mieren op een rustige wijze in en uit het duister te halen, mocht dat nodig zijn.

De buis past vrij goed in het gat, al zijn er wat kieren in het smeltwerk waardoor mieren zouden kunnen ontsnappen. Ik heb de kieren verlijmt; de mieren kunnen niet langer ontsnappen. Het lijmwerk zit aan het folie; mijn buis is niet beschadigd.

Afbeelding
Dit is een weergave van hoe de kleinere buis in de grotere buis past.

Afbeelding
De rietopening en de toevoeging van de waterfontein:
Dit had ik een vrij geslaagde opzet gevonden, maar helaas niet mogelijk vanwege het grind. Omdat de bodem onregelmatig is, moet de waterfontein in het midden van de bak staan. Daarnaast; de afstand tussen de bodem van de outworld en de ingang van de reageerbuis is veels te groot. Dit is bewust gebeurd; ik wilde geen gat branden in de schuine afloop van de bodem. Een oplossing voor dit zie je onderin dit verslag.

Afbeelding
Het grind verwijdert, hoogte opgelost en de waterfontein verlijmt
Om het grind zo stressvrij te verwijderen, heb ik de buis weer verwijderd (gelukkig had ik in dat stadium nog niet de buis verlijmt). Nadat de bak grind vrij was en de uitbraakpreventie aangebracht (talk), heb een watje getapte onder de opening van de buis, de waterfontein verlijmt en de reageerbuis weer aangesloten en verlijmt.

Afbeelding
Een werkster van koningin B is benieuwd naar het suikerwater
Ik was net klaar of er kwam een werkster uit het nest gestormd! Ze kwamen hiervoor er nog niet uit, waarschijnlijk verwart door de functie van dat rietje. ;)

Afbeelding
Duplicatie
Koningin A kreeg hetzelfde koninkrijk aangeleverd.

Afbeelding
Fastforward tot de avond
Deze foto is in de late avond genomen; vandaar de korreligheid.
Beide mierenkolonies zijn op onderzoek uit, beide hebben hun fruitvlieg het nest ingesleept en beide heb ik gespot op het watje van het suikerwater. De werksters van koningin B zijn veel actiever, hoogst waarschijnlijk omdat koningin B meer werksters heeft en koning A heeft meer broer dan werksters. Waarschijnlijk is koningin B eerder begonnen met leggen of legt meer.

Ik deed ondertussen wat onderzoek wat ik het beste kon doen met de werksters van de verdronken koningin
Ik vond hier informatie over met de Engelse term brood boosting.
I'm curious if it is wise to brood boost between species. Sadly, my C. Nove. queen died leaving her colony of 7 workers and brood behind. The workers I am going to give the easiest death to and freeze them, as for the brood, I have extracted them and hopefully will give them to my C. Chrom. colony. I was hoping this wouldn't cause any problems as they are of the same genus. Any insight into this?
I imagine they would be used as food.
There was some old experiment I read about where they had colonies of two species of Camponotus ants, and then switched the brood, essentially boosting one species with brood from another. The foreign ants hatched and integrated fully into their adoptive colony, and in fact would get in fights with their own siblings that had been left back at the old nest.
As soon as the eggs hatch, they will serve the queen. They could be any type of ant, either way they will take on the scent of the queen they get introduced to. It would be a good idea to give the queen 20 or so worker pupae, as they should hatch soon. And giving a queen worker pupae can also mean you wait much less time to see the colony get going.

If the ant colony in my compost bin wasn't full of male and female pupae, I'd boost my queen if i catch one soon. Just make sure to get them in the nest before she blocks the tunnel.

I'd be interested to see loads of Lasius Flavus worker eggs become part of a Lasius Niger colony.
Of ze nou opgegeten worden of worden verzorgd als hun eigen; beide vind ik een beter lot dan wat ze nu te wachten staat. Ik besloot koningin B het broed te geven; koning A had een gigantische stapel eigen broed, maar weinig werkers in verhouding.

Afbeelding
Hier zie je een werkster van koning B het broed van de verdronken koningin mee naar het nest nemen
In dit stadium weet ik natuurlijk niet of ze hetzelfde lot ondergaan als de fruitvlieg, maar al het broed is mee naar binnen meegenomen! Best lief om te zien slepen met hun (adoptie)zusjes.

Afbeelding
Het broed in de kolonie
Ik had bij het ontwerpen van de buizen al deze vensters gemaakt, welke worden afgedekt door een aluminiumfolieblad als ik ze niet hoef te checken.

Er liggen een paar poppen in het midden van de buis, maar ik had ze veel meer geschonken (ook larven en eieren) dan deze poppen. Ik vermoed dat deze gelegd zijn tussen het eigen broed. Ik ben benieuwd of ze nu opgegeten worden of worden geadopteerd. Het antwoord ga ik waarschijnlijk niet weten, want ik de buis blijft dicht. ;)

Al met al erg leuke tijd gehad! Nu laat ik ze met rust voor zo lang mogelijk; ik denk dat maximaal 1 keer per dag checken een goed aantal is, wat denken jullie? Hoe langer hoe beter natuurlijk :oops: ;) EDIT: Nee schrap dat, ik ga ze 2 weken met rust laten, op het aanbieden van een fruitvlieg na. Waarschijnlijk beter, al kan ik me moeilijk inhouden! ;)
Laatst gewijzigd door NyAgPo op 25 mei 2016, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Lasius niger
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger (Nynke)

Bericht door Manimaner »

NyAgPo schreef:Heb jij misschien, als mierenhouder met ervaring mét een OmniNest, nog tips over welke afmetingen L. niger (of andere small tot medium mieren) prefereert? Diepte kamer, afmeting kamer, diameter gangen, diameter ingang, diameter buizenstelsel?
Ik zou niet uitgaan van een omninest. Aan dit nest valt ook nog een hoop te verbeteren. De kamers zijn vaak te diep, de bevochtigingskamers zijn niet heel stevig afgesloten en de buitenwereld kan nog wel eens uiteenvallen.

Een diepte van 5mm is voldoende voor Lasius niger. Zowel de gyne als de werksters kunnen zich dan prima bewegen. De kamertjes kunnen eventueel iets dieper, maar dat gaat ten koste van de zichtbaarheid.
Plaats reactie