lasius fuliginosus/Glanzende houtmier (Antfarmer)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antfarmer
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 april 2016
Gender:
Leeftijd: 26

lasius fuliginosus/Glanzende houtmier (Antfarmer)

Bericht door Antfarmer »

Hallo iedereen en welkom bij mijn blog,

Zoals sommige van jullie weten ben ik sinds donderdagavond 9 juni 2016 in mijn bezit van een lasius fuliginosus kolonie. De kolonie telt ongeveer 100 werksters, een erg fysogastrische gyne en veel broed.

Jullie zullen je waarschijnlijk afvragen hoe ik aan deze kolonie kom.
Ik fiets elke dag dezelfde route naar en van de bushalte. Langs deze route staat een verrotte boom met nog redelijk wat takken. Ik heb wel vaker mieren zien lopen op en in deze boom. Toen kwam ik woensdagavond van school en zag ik dat er een tak van de boom was gevallen. Deze tak lag in het meertje (de boom ligt tegen het meertje aan). Ik zag best een boel mieren lopen op deze tak, maar besloot toch om naar huis te gaan. Thuis aangekomen voelde het toch niet lekker, wat nou als die kolonie het niet red? Dus ik de volgende dag weer heengegaan, de stok uit het water gevist om vervolgens de zwaar in paniek zijnde kolonie te bestuderen. De werksters renden alle kanten op met poppen, larven en eitjes tussen de kaken.
Dit was voor mij het teken om een poging te doen deze kolonie te redden. Ik heb altijd plastic, afsluitbare reageerbuisjes bij me aangezien ik op het lab werk en er binnenkort bruidsvluchten aankomen. Ik ben vervolgens bijna 2 uur bezig geweest om elk zwaardoorweekte stukje hout te onderzoeken. Toen ik het bijna wilde opgeven aangezien er niet veel van de stok meer over was, dacht ik een gestreepte cocon te zien ter grootte van een gyne cocon. Dus ik beter kijken... En ja hoor. Het was de gyne! Ze zat met haar kop in een gaatje die nog redelijk deoog was. Zelf was ze echter zo doorweekt dat ik haar eerst op een watje heb laten lopen. Vervolgens heb ik haar dus in een reageerbuisje gedaan. Natuurlijk ook wat werksters en broed meegenomen. Ik had helaas maar 2 buisjes bij me (7,5cm buisjes), dus veel werksters en beoed heb ik niet kunnen pakken. Vervolgens als een wilde naar huis gefietst om daar een beste bak te pakken. De randen van de bak ingesmeerd met olijfolie en weer op pad gegaan. Toen ik weer bij het nest kwam waren de meeste werksters al de grond/humus in getrokken. Gelukkig was er nog een stuk tak over. In deze tak zat nig een broedkamer met een stuk of 150 werksters. Deze dus in de bak gedaan. Toen was het wel tijd om naar huis te gaan en een nest voor de kolonie te maken ( ik was namelijk niet voorbereid om een koningin te vangen ). Dit ging echter zonder problemen.
Ik heb een ijsbakje gepakt, 3 reageerbuisjes klaar gemaakt en deze reageerbuisjes aan het ijsbakje verbonden. Vervolgens heb ik de grote plastic bak met de 150 werksters en broed aan dit ijsbakje aangesloten via een klein stukje transparante luchtslang. Toen heb ik de kolonie losgelaten in het ijsbakje. Ik zag de koningin toen pas echt goed, en wat was zij dik :shock: ! Ze was wat onrustig en heeft 2 uur lang onder een stukje schors gezeten met 5 werksters. Ook het broed deed ze niks. Totdat de versterking van 150 werksters het kleine buisje hadden ontdekt. Toen gingen ze met zn 50'en on de gyne zitten. De rest heeft er voor gezorgd dat het broed in een reageerbuisje terecht kwam. Ik heb ze ook wat honing aangeboden, waar ze direct van begonnen te smullen.
Toen ik na het avondeten weer even een kijkje nam, zag ik dat de hele kolonie ( ook de gyne ) in een reageerbuisje waren getrokken. Ik heb toen snel een foto weten te maken om ze vervolgens met rust te laten.

De volgende dag (vandaag, vrijdag 10 juni 2016) zag ik aardig wat lijkjes liggen in de buitenwereld. Ze hebben natuurlijk erg veel stress ondervonden, eerst al bijna verdronken om vervolgens nog mee te worden genomen door een of andere mierenliefhebber :lol: . Verder heb ik ze vandaag 5 fruitvliegjes en een beste vlieg aangeboden. Deze bleven echter liggen. Het buisje met suikerwater wordt wel geaccepteerd. Ook zijn het erg nette beestjes. Ze slepen alle stukjes hout, mos en takjes naar de andere knt van het bakje en leggen het op een bult. Het viel me ook op dat er altijd minimaal 5 werksters op wacht staan bij de ingang van het buisje. Zodra ik een beweging maak richting het bakje worden ze gek. Direct met de voorpoten in de lucht zwaaien en de kaken open. Dit is best wel een mooi gezicht!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Ik hoop jullie te interesseren met deze blog en ik hoop er ook veel van te leren. Aangezien het normaal gesproken een lastige soort is om te houden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
Gebruikersavatar
Antfarmer
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 april 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Re: lasius fuliginosus/Glanzende houtmier (Antfarmer)

Bericht door Antfarmer »

Opmerkingen en reacties mogen hier!
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8983
1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
Gebruikersavatar
LasioesFlavoes
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 juli 2017
Locatie: Nederland, Flevoland, Almere
Gender:
Leeftijd: 20

Re: lasius fuliginosus/Glanzende houtmier (Antfarmer)

Bericht door LasioesFlavoes »

Ik heb mogelijk een lasius fuliginosus gyne gevangen, alleen lijkt ze niet op de gyne die jij hebt. Ik zal proberen een foto te plaatsen maar enige tips van de verzorging en voeding van de soort? Er is weinig te vinden.
1 Myrmica rubra
1 Messor barbarus
1 Lasius niger
1 lasius flavus
1 Tetramorium impurum
1 Camponotus cruentatus
Plaats reactie