Lasius Niger [Bewaker]

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Bewaker1
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 november 2015

Lasius Niger [Bewaker]

Bericht door Bewaker1 »

Hey allemaal!

Het leek me ontzettend leuk voor mezelf om een blog bij te houden over mijn eerste kolonie. Altijd leuk voor later maar ook handig om kennis te wisselen met alle behulpzame forum leden!

Sinds december 2015 ben ik begonnen met de hobby. Ik heb destijds een Lasius Niger kolonie aangeschaft. Achteraf was december niet de meest handige tijd om te beginnen met de hobby gezien de winterslaap. Na een lange tijd van stilzitten komt er nu dan eindelijk iets meer beweging in.

Mijn kolonie telt momenteel ongeveer 20 werksters en 1 gyne. Sinds de laatste weken is er enorm veel broed bij gekomen. Zo zie ik veel nieuwe eitjes maar ook broed dat al ver ontwikkeld is. De hoeveelheid voedsel dat ze aannemen ligt vrij hoog, zo slepen ze nu soms 3 vliegjes per dag mee. Leuke nieuwe experimenten met appel en wat siroop sloegen ook als een denderend succes aan en de mieren smikkelde hier gulzig van.

Foto van mijn setup:
Mieren 2.png
In de buitenwereld ligt ook een nieuw buisje. Dit omdat het huidige buisje al een lange tijd geen water meer heeft. Wel lijkt het watje nog tamelijk vochtig en aangezien de mieren nog steeds niet verhuist zijn ga ik er van uit dat ze hun huidige nest nog aan hun verwachtingen voldoet.

Foto van mijn mieren (ik heb helaas geen fantastische camera ter beschikking):
Mieren 1.png
Ik kijk er naar uit om deze blog bij te gaan houden in de toekomst! Vragen, opmerkingen en/of antwoorden op mijn vragen kunnen hier:

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9036

Bedankt voor het lezen en tot de volgende update!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1 x Lasius Niger - 40 werksters
1 x Lastius Niger - 35 werksters
3 x Lasius Flavus 4 tot 8 werksters

Opzoek naar:
Lasius Brunneus
Myrmica rubra
Bewaker1
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 november 2015

Re: Lasius Niger [Bewaker]

Bericht door Bewaker1 »

Ik heb het voor elkaar gekregen om wat scherpere foto's te maken van het nest! Dus bij deze:

Op deze foto is ook het broed duidelijk zichtbaar:
Mieren 3.png
Het valt ook op dat niet alle mieren zichtbaar zijn. Dit komt omdat ze bijna helemaal in het watje hebben gegraven. Hierdoor is het helaas lastig om concreet te schatten wat de populatie van de kolonie is. Ze zitten namelijk diep in het watje (een deel van de eitjes ook.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1 x Lasius Niger - 40 werksters
1 x Lastius Niger - 35 werksters
3 x Lasius Flavus 4 tot 8 werksters

Opzoek naar:
Lasius Brunneus
Myrmica rubra
Bewaker1
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 november 2015

Re: Lasius Niger [Bewaker]

Bericht door Bewaker1 »

Het gaat goed met de kolonie. Ze nemen dagelijks 2 vliegjes aan en er blijft steeds meer broed bij komen. De koningin heeft inmiddels weer een gigantische berg nieuwe eitjes gelegd dus dat is goed nieuws! Een grote hoeveelheid broed zit in het laatste stadium dus ik verwacht een grote groei van de kolonie binnenkort. De appel was weer erg populair en hier eten ze gretig van.

In de vorige buiten wereld had ik last van kleine beestjes. Ik geloof dat dit mijten zijn. Opvallend is dat ze vooral in het zand zitten (in de huidige setup zit enkel het zand dat de mieren hebben verplaatst nog in het buisje) en ze niet op het plastic lopen. Ook de mieren lijken ze met rust te laten dus ik denk niet dat ze gevaarlijk zijn voor de kolonie. Als iemand een idee heeft wat dit kunnen zijn, hoor ik het graag in het vragen/opmerkingen topic!
1 x Lasius Niger - 40 werksters
1 x Lastius Niger - 35 werksters
3 x Lasius Flavus 4 tot 8 werksters

Opzoek naar:
Lasius Brunneus
Myrmica rubra
Bewaker1
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 november 2015

Re: Lasius Niger [Bewaker]

Bericht door Bewaker1 »

Goed nieuws! Ik heb de eerste grijze werksters van de kolonie aangetroffen! Dit is de eerste keer dat ik dit op tijd heb kunnen zien. Erg leuk dus en in ben er blij mee. Verder blijft de kolonie lekker door gaan. Ze nemen veel eten aan en de klomp eieren is inmiddels bijna drie keer zo groot! Ik heb dus een goed gevoel over de ontwikkeling van de kolonie!

Hier is de hoeveelheid broed te zien. De verschillende stadia aan broed zijn ook mooi waar te nemen. Helaas is de foto iets verminderd in kwaliteit bij het overzetten naar de computer waardoor dit op de foto lastig te zien is. :evil:
mieren 5.png
Ook wat honing aan het geven sinds kort. Dit bied ik aan met het wattenstaafje! Het honing lijken ze redelijk goed aan te nemen tot nu toe. Echter is dit pas de tweede keer dus ik kijk het nog even aan!
Mieren 6.png
Opvallend vind ik dat niet alleen bij de koningin maar ook bij bijna alle werksters fysogastrie is te zien. Is dit normaal/wat betekend dit precies?

Voor vragen en opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9036
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1 x Lasius Niger - 40 werksters
1 x Lastius Niger - 35 werksters
3 x Lasius Flavus 4 tot 8 werksters

Opzoek naar:
Lasius Brunneus
Myrmica rubra
Bewaker1
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 november 2015

Re: Lasius Niger [Bewaker]

Bericht door Bewaker1 »

Al het broed in het laatste stadium is inmiddels uitgekomen! Er wandelen nu zeker 10 nieuwe miertjes in het buisje. Het viel me op dat de werksters een nog bijna doorzichtig nieuw miertje door het nest hielpen/trokken. Een erg leuk gezicht! Ik neem aan dat het normaal is dat de werksters dit doen bij nieuwe miertjes! Het blijft dus goed gaan! :-)

De klomp eitjes waarover ik de vorige keer sprak is NOG meer geworden! Ik vind het echt ongelooflijk hoeveel broed deze jonge kolonie produceert in korte tijd en dat had ik zeker niet verwacht!
1 x Lasius Niger - 40 werksters
1 x Lastius Niger - 35 werksters
3 x Lasius Flavus 4 tot 8 werksters

Opzoek naar:
Lasius Brunneus
Myrmica rubra
Bewaker1
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 november 2015

Re: Lasius Niger [Bewaker]

Bericht door Bewaker1 »

Zo ging het super goed, en zo niet meer... helaas is de hele kolonie op 6 mieren na plotseling overleden. Ik denk dat het helaas komt door mijt.
1 x Lasius Niger - 40 werksters
1 x Lastius Niger - 35 werksters
3 x Lasius Flavus 4 tot 8 werksters

Opzoek naar:
Lasius Brunneus
Myrmica rubra
Plaats reactie