Lasius niger (Arjen)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Arjen
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 juli 2016
Locatie: De Veluwe
Gender:
Leeftijd: 25

Lasius niger (Arjen)

Bericht door Arjen »

Hallo allemaal,

Bij deze wil ik jullie op de hoogte houden over mijn Lasius niger gyne's die ik gevangen heb afgelopen maandag (18-07-2016).

Ik heb met mijn eigenwijze gedrag toch stiekem even in de buisjes gekeken omdat het mijn eerste keer is en je dan de nieuwsgierigheid erg lastig de baas bent. :lol:

En heb vandaag gezien dat er in het glazen testbuisje er witte puntjes liggen wat mij dus eitjes lijken!

De andere buisjes heb ik een klein probleem mee, ze zijn van vaag plastic dus ik kan er niet goed doorheen kijken, ik hoop dat dit in de toekomst geen probleem gaat vormen, maar het is wel vervelend dat ik er niet in kan kijken.

Afbeelding
De buisjes hoe ze er nu bij liggen, foto is verlicht maar normaal liggen ze in het donker.

Voor tips en tops kun je hier terecht.
Arjen
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 juli 2016
Locatie: De Veluwe
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Lasius niger (Arjen)

Bericht door Arjen »

Goedemiddag allemaal,

Even een update over hoe het met de dames gaat. Ik kon het niet laten om elk buisje even te checken op eitjes, en jahoor in elk buisje liggen eitjes! Zegt natuurlijk nog niets, over of de koningen ook gepaard hebben, maar in combinatie met geen vleugels meer ziet het er toch goed uit.

Ook blij dat ik elk buisje even heb bekeken inclusief de plastic buisjes, wat bleek 1 buisje was het water op, denk dat het watje nog niet vol genoeg zat en dat water dus heeft opgezogen. Best wel veel stress voor de gyne want moest het onderste stukje afschuiven en vullen met water maar dat zal vast goedkomen, ze ligt nu weer mooi in het donker bij de rest van de buisjes.

Fijne dag nog allemaal!

Voor tips en tops kun je hier terecht.
Arjen
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 juli 2016
Locatie: De Veluwe
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Lasius niger (Arjen)

Bericht door Arjen »

Hallo allemaal,

Tijdje geleden dat ik wat heb gepost maar er is nu weer iets update waardigs gebeurd. :lol:
Ik keek donderdag avond in de buisjes en plots zag ik kleine miertjes lopen, het heeft even geduurd maar het is zover.

Wel zijn er helaas 4 andere koningen gesneuveld en heb ik dus nog maar 1 kolonie over, maar dit vind ik achteraf niet zo erg, denk dat het namelijk ook fijner is om met 1 te beginnen. De reden weet ik niet zo goed, misschien een middeltje dat nog in de buisjes heeft gezeten ondanks het schoonmaken, er hebben immers bloemen met een middeltje ingestaan naar alle waarschijnlijkheid? Maarja dat maakt verder ook niet uit, heb de buisjes weg gegooid.

Zou ik de koninginnen mieren trouwens ook nog kunnen voeren, hier zouden veel voedingsstoffen in zitten toch? Of is dit niet slim ivm dat ze dood zijn gegaan..

1 buisje is dus nog in goede staat en daarvoor heb ik nu dus ook een setup in een bakje gemaakt. Even geklierd met hoe dat talk nou precies aangebracht moest worden maar na even testen is dit goed gelukt en zitten ze er in. :D

Nog 1 vraagje hoe zouden jullie het met voeren doen? Ik weet namelijk niet zo goed hoeveel ik ze nu moet geven, heb ze gisteren 1 fruitvliegje gegeven en wat honing op een steentje gesmeerd maar die heb ik er vandaag weer uitgehaald.

Hier nog een foto, er is wat doorgekrast via de pc omdat daar wat persoonlijke gegevens stonden. :P


Afbeelding


Voor tips en tops kun je hier terecht.
Arjen
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 juli 2016
Locatie: De Veluwe
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Lasius niger (Arjen)

Bericht door Arjen »

Even een snelle update!

Het gaat goed met de miertjes voor zover ik kan zien. Ze komen af en toe naar buiten om even te kijken of er iets is (of de benen te strekken :lol: ) en gaan daarna weer naar binnen in het buisje.

Nu zat ik alleen met een probleempje, fruitvliegjes heb ik toch iets minder dan ik dacht. Maar ik heb vanavond een flink aantal muggen weten te doden, zouden deze ook als voer kunnen dienen als je ze netjes ingevroren hebt?

Fijn weekend! :)

Voor tips en tops kun je hier terecht.
Plaats reactie