Lasius Niger (Blue)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Lasius Niger (Blue)

Bericht door Blue »

Hallo hierbij begin ik een blog over mijn Lasius Nigers die ik 18 juli heb gevangen. Dit zijn mijn eerste gynes die ik ooit gevangen heb. Het is leuk om te zien dat als er een bruidvlucht plaats vind de gynes echt overal te zien zijn! Inmiddels hebben ze al een klomp eitjes, ik had niet verwacht dat het er zoveel zouden zijn. Maar mij is ook al verteld dat niet alle eitjes, werksters worden.
20160718_194410.jpg
Dit zijn de gynes net na ik ze gevangen had (18 juli 2016)
20160726_134456.jpg
En een aantal dagen later hadden ze een mooie klomp eitjes (26 juli 2016)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Blue op 02 mar 2017, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Lasius Niger (Blue)

Bericht door Blue »

Ff een korte update, ik heb een aantal larven gezien bij de nigers! Ze zijn erg klein en moeilijk te zien maar ze zijn er, misschien waren ze er al wat langer maar heb ik ze gewoon niet gezien, ik zag ze ook pas toen ik goed met een vergrootglas ging kijken.
IMG_20160808_164901.jpg
Als je goed zoekt vind je een paar larven (8 augustus 2016)

Omdat ik had gehoord dat lasius niger zich helemaal niet druk maakt over licht heb ik een van de drie buisjes onbedekt neergelegd om te kijken wanneer de larven zijn ontwikkeld tot imago's. Dan weet ik ook wanneer ik een buitenwereld moet aansluiten.
20160808_165737.jpg
De set-up dus, wanneer je de gyne de hele tijd kan bekijken zie je dat ze voor het grootste gedeelte van de tijd gewoon stil zit (8 augustus 2016)

Vragen en opmerkingen mogen hier
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Lasius Niger (Blue)

Bericht door Blue »

Inmiddels zijn we al weer een heel stuk verder. 2 van de 3 gynes hebben nu werksters! T heeft wel een tijd geduurd voordat de witte werksters zwart werden zo ongeveer een week. Maar ze zijn er. De ene gyne heeft 3 werksters en de ander 1. Er moeten nog een aantal poppen uitkomen dus ik ben benieuwd hoeveel werksters er zijn voor de rustpauze.
20160904_153135.jpg
20160904_150252.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Lasius Niger (Blue)

Bericht door Blue »

Tijd geleden dat ik actief ben geweest op het forum. Tijdens de rustpauze van de mieren is het soms even goed om zelf ook even afstand te doen maar ik ben weer terug. Twee dagen na de winterslaap lijken alle mieren het te hebben overleefd wat echt een opluchting is. Ze zijn trouwens met ongeveer 15-20 werkster de winterslaap in gegaan wat ik een mooi aantal vind.

De set-up waarop ze de winterslaap ingingen (heb ik later nog bedekt met watten)
20161022_122248 (1).jpg
Nu na de rustpauze was het water van een buisje op dus ik heb ze gelijk in de verhuisopstelling gezet. Ik ben ook vergeten om ze langzaam op te warmen dus het is misschien we heel veel in een keer.

Het aantal groeide voor de rustpauze geleidelijk door en ze namen goed fruitvliegjes aan. Ik heb er soms wel 3/4 bij de ingang neergelegd en dat werd gelijk aangenomen. Het suikerwater geven ging nog niet echt goed want ik had weinig reageerbuisjes tot mijn beschikking.

Hier zie je de miertjes op het watje zitten suikerwater te drinken (*voor de winterslaap)
20160911_143703.jpg
En als je goed kijkt zie je hier een mier een fruitvliegje optillen (*voor de winterslaap)
20160922_071153.jpg
Wat ik ook mooi vond om te zien was toen ik een stukje appel in de buitenwereld legde om te kijken hoe ze erop zouden reageren. Een miertje liep er foeragerend op en inspecteerde het stukje. Toen liep hij terug en gelijk toen hij het nest binnen kwam werden twee andere mieren helemaal actief en liepen recht op het appel af. Na verdere inspectie liepen ze weer terug en werd het totaal met rust gelaten! Is dat niet gek?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie