Lasius niger (nathan)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Lasius niger (nathan)

Bericht door nathan »

Hey allemaal, ik ga hier een blog bijhouden over mijn Lasius niger kolonies.

Op dit moment heb ik 7 gynes elk in hun eigen buisje, allemaal gevangen op 17 juli. Eén gyne heb ik die dag al meteen een buisje kunnen geven, de andere zes hebben 2 daagjes samen in een bakje in de koelkast moeten wachten tot mijn bestelling van extra buisjes was aangekomen. Alle gynes hebben toen binnen enkele dagen eitjes gelegd en ondertussen zijn de eerste werksters er bij een paar kolonies.

Kolonie 1 is het snelst van start gegaan, hier zijn al 11 werksters geboren in 3 dagen tijd en die heb ik gister dus voor het eerst gevoerd met een fruitvliegje en suikerwater. Het fruitvliegje werd meteen verder de reageerbuis ingesleept, maar voor het suikerwater was iets minder enthousiasme tot dat de gyne er zelf heen liep en zoveel dronk dat ze meteen fysogastrisch werd, die zal wel dorst gehad hebben :D

dit is nu de set up op dit moment, als de kolonies wat gegroeid zijn zal ik ze allemaal buitenwerelden geven maar dat lijkt me nu nog niet nodig.
Afbeelding

Vragen en opmerkingen
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (nathan)

Bericht door nathan »

Vandaag heb ik de kolonies allemaal een buitenwereld gegeven omdat er toch bij meerdere kolonies al fanatiek aan het watje werd getrokken dat het buisje afsloot. Ze wilden blijkbaar graag naar buiten.

Ik heb dus bij de Action een stel plastic opbergdoosjes gehaald en had zo voor minder dan 5€ buitenwerelden voor alle zeven kolonies. De opstelling nu:
Afbeelding
Helaas paste niet alle bakjes op mijn plankje dus 2 kolonies moeten het doen met een plekje in de boekenkast


Omdat ik druk was met mijn studie heb ik ook niet veel aandacht aan ze kunnen geven en hadden ze waarschijnlijk flink honger. Ik heb dus voor elk buisje een fruitvliegje neergelegd en dit werd bij 6 van de 7 kolonies binnen 5 minuten enthousiast naar binnen gesleept. Alleen kolonie 3 had blijkbaar nog geen honger, of meer waarschijnlijk durfden ze nog niet naar buiten want deze kolonie heeft nog slechts 3 werksters.

De stand nu:
Kolonie aantal werksters
Kolonie 1 : 13
Kolonie 2 : 7
Kolonie 3 : 3
Kolonie 4 : 12
Kolonie 5 : 5
Kolonie 6 : 8
Kolonie 7 : 9



Vragen en opmerkingen
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (nathan)

Bericht door nathan »

Ondertussen gaat het goed met alle kolonies. Kolonie 1 tot en met 6 heb ik gewoon normaal gevoerd met een fruitvliegje elke paar dagen en suikerwater.

Er zijn me wel twee dingen opgevallen bij deze kolonies. Ten eerste hebben de kolonies geleerd om het aan te voelen komen dat ik eten geef, waarschijnlijk door de trillingen, dus op het moment dat ik net suikerwater bij de eerste kolonie heb gezet lopen ze bij nummer 5 ook al naar buiten om hun voedsel te zoeken. Ten tweede zie ik bij meerdere kolonies de gyne helemaal naar het einde van het buisje komen als ik suikerwater geef, zie de foto hieronder. Ze worden dan vaak door een werkster tegengehouden of keren uit zichzelf om, ik vraag me af waarom ze dit doen en of het normaal is.

Afbeelding

Voor kolonie 7 had ik echter een ander plan. Een tijdje terug had ik namelijk onder een oude voetbal die bij mijn ouders thuis in de tuin lag een aantal nestkamers van een wilde L. niger kolonie gevonden. Ik heb toen nadat ik ze tijd gaf om de kamers te ontruimen op die plek een tactische stoeptegel gelegd zodat ik er hopelijk later poppen kon vinden. Dit werkte perfect want toen ik vorig weekend keek lagen er flink wat cocons. Daar heb ik een deel van verzameld om aan kolonie 7 te geven.

Toen ik thuis de poppen telde d.m.v. het nemen van een foto bleek dat het er iets meer waren dan ik had gedacht; ik kwam op een aantal van 206 uit! Iets meer dan ik van plan was maar goed, heb ze toch maar aangeboden. Hieronder wat foto's van dat proces.
Afbeelding
De poppen zoals ik ze heb aangeboden

Een filmpje van de werksters die druk met poppen sjouwen

Afbeelding
Alles naar binnen gehaald, binnen een uur waren de eerste werksters aan het uitkomen!

Afbeelding
Omdat er al veel nieuwe mieren zijn uitgekomen heeft deze kolonie ook meer dorst en krijgen ze meer fruitvliegjes. Opvallend is dat alleen de nanitics naar buiten gaan om voedsel te zoeken, de gebooste werksters komen niet naar buiten

Afbeelding
De gyne heeft ook begrepen dat ze meer hulp heeft en een flinke lading eitjes gelegd, zichtbaar iets links van het watje en ik schat ongeveer 1,5 keer zo groot als een werkster


Tussenstand bij de laatste telling 2 dagen terug:
Kolonie aantal werksters
Kolonie 1 : 15
Kolonie 2 : 13
Kolonie 3 : 9
Kolonie 4 : 15
Kolonie 5 : 9
Kolonie 6 : 13
Kolonie 7 : 55 (niet echt meer te tellen, meer een schatting :) )

Vragen en opmerkingen
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (nathan)

Bericht door nathan »

En toen was het weer lente, althans, voor mijn mieren wel, wij zullen vrees ik nog even moeten wachten. Ik vond het na bijna 4 maanden wel genoeg met de winterslaap, misschien niet helemaal optimaal, maar ach, Lasius niger komt ook wel op warmere plekken dan Nederland voor dacht ik zo. Alle kolonies hebben de winterslaap geheel overleefd, dus dat is alvast mooi.

Ondertussen zijn 4 kolonies verhuisd (2 nog voor de winter en 2 afgelopen week) naar een nieuwe eigenaar en zijn alleen kolonies 1, 3 en 7 nog bij mij.

Voor de rest zijn ze nu net 1 weekje wakker en hebben ze allemaal fruitvliegjes aangenomen en veel suikerwater gedronken. Kolonie 7 is groter en heb ik gepoogd een krekeltje te voeren maar die werd vol genegeerd (iemand enig idee waarom?), dus maar wat extra fruitvliegjes gegeven. Een deel van de vliegjes heb ik levend in de buitenwereld gegooid en die werden zeer enthousiast gevangen door de mieren dus het is niet dat ze geen honger hadden.

Het is me opgevallen dat alle kolonies stukjes watten afbijten en daarmee de ingang proberen te verkleinen, kolonie 7 heeft hiermee al de helft van de buisdiameter gevuld, dus ik ga proberen iets te knutselen om ze hiermee te helpen.

Vragen en opmerkingen

Hier wat foto's van de huidige stand van zaken.

Kolonie 1:
Afbeelding
Kolonie 3:
Afbeelding
Kolonie 7:
Afbeelding
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (nathan)

Bericht door nathan »

Alles gaat goed met de kolonies, voor de grootste ben ik bezig een nieuw nest te maken omdat het bij hen redelijk vol zit al met 2 buisjes. De kolonies nemen ook allemaal goed eten aan en de grote kolonie heeft al 2 krekeltjes verorbert deze week.

Dit is echter niet de reden dat ik vandaag post, dat is namelijk mijn USB microscoop die ik vandaag binnen kreeg. Het maken van foto's lukt me nog niet zo goed, maar de filmpjes gaan prima en daarvan wilde er 2 delen.

Het eerste filmpje is wat minder mooi qua belichting omdat er mieren aan de bovenkant van het buisje voor de camera langs liepen, maar je kan wel heel mooi zien hoe larven met trophallaxis worden gevoerd.

Het tweede filmpje heeft mij geleerd dat larven ook kunnen bewegen, wat ik nooit eerder heb kunnen zien, en heeft mooie beelden van een aantal werksters die de larven verzorgen.
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (nathan)

Bericht door nathan »

Weer eens een update dan maar. De grootste kolonie is na enig aandringen van mij eindelijk uit hun overvolle buisje verhuisd naar het ytong nest dat ik voor ze heb gemaakt. Er is redelijk veel activiteit in de buitenwereld en het nieuwe nest lijkt ze goed te bevallen

Afbeelding

De gyne heeft een enorme lading eitjes gelegd, wat een flinke uitbreiding belooft over een tijdje.
Afbeelding

Op de voorgrond in deze foto de plek waar werksters larven laten verpoppen, ze bedekken de larven hiervoor in stukjes watten die ze uit het waterbuisje in de buitenwereld bijten, op de achtergrond de eierstapel en de gyne:
Afbeelding

De meeste larven die ik had zijn verpopt, ik denk dat de populatie bijna zal verdubbelen als deze allemaal uitgekomen zijn.
Afbeelding

De overgebleven larven, allemaal ook bijna klaar om te verpoppen te zien aan de grootte.
Afbeelding

Vragen en opmerkingen
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (nathan)

Bericht door nathan »

Vandaag wat foto's. Alle 3 de kolonies groeien goed en nemen redelijk wat eten aan, vooral de grote kolonie natuurlijk.


Afbeelding
Dit was de grootste kolonie 1 maand geleden

Afbeelding
Dit is de kolonie nu (raad trouwens maar welke kant van het nest warmer is ;) )

Voedsel wordt erg enthousiast aangenomen:
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (nathan)

Bericht door nathan »

Even een korte update:

de grootste kolonie wordt maar groter, hoewel ik wat minder eten heb kunnen geven dan ze wellicht hadden gewild (iemand die zich wil wagen aan een schatting van het aantal werksters nu?):
Afbeelding

Bij een van de kleinere kolonies is van de uitgeputte watervoorraad van de nood een deugd gemaakt:
Afbeelding

Dat was het weer, voor de rest is er niet veel bijzonders gebeurd, behalve het feit dat 1 van de 2 kleinere kolonies al meer dan een maand totaal geen water meer heeft in hun buisje maar toch weigert te verhuizen naar het buisje dat wel water heeft en ook nog eens verduisterd is. We zullen zien wat er van komt :P
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
Plaats reactie