Lasius niger (Hessel)

Alle Lasius kolonies van de leden
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Lasius niger (Hessel)

Bericht door Hessel »

Hallo iedereen.

Aangezien ik een week binnen zit leek het mij een leuk idee om maar eens een uitgebreid blog te schrijven.

Ik heb altijd al intresse gehad voor planten en dieren, maar toen mijn knieschijf van de winter uit de kom schoot en ik daarna een abses in mijn keel kreeg en hierdoor 10 weken thuis zat, werd mijn intresse voor mieren toch wel erg groot. Ik stuitte namelijk na een dag lang documentaires kijken opeens op een video door "Antscanada" over mieren. Ik ben hierna zo'n beetje iedere video over mieren houden die op het internet rondzweeft gaan kijken, en kwam tot de conclusie dat ik ook mieren wilden houden.

Ik ben vanaf toen zoveel research gaan doen en ben op bezoek geweest bij Antsp (op de fiets) dus ik weet er nu heel wat van af. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik maar moest starten met lasius niger, een erg makkelijke beginners soort schijnt het, maar alle mieren tijdens bruidsvluchten waren welkom. Inmiddels wat ik uitgenodigd voor een whatsapp groepje en was het begin van de zomer. Iedereen ving al allemaal mooie dingen en overal vloog L.niger al, maar hier had hij toch echt nog geen zin. Op een avond zag ik opeens 2 rode gynes lopen met grote kaken, en enthousiast deed ik ze in een reageerbuis. Tot mijn grote teleurstelling was dit lasius umbratus... Na mijn grote teleurstelling en wat gevloek, zei ene Aaron in het whatsapp groepje dat ik van hem wel gratis 2 gynes kon krijgen. Ik was daar natuurlijk erg blij mee :)

De 2 gynes had ik in de schuur gelegd en ze begonnen al flink eitjes te leggen. Een week later was het dan zover : een grote lasius bruidsvlucht in de buurt. Ze liepen letterlijk overal dus ik heb er snel nog 2 in een buisje gedaan.

1 van de gynes die ik zelf had gevangen deet het erg goed, en heeft veel eitjes. De 2de kreeg wel eitjes, maar niet veel en ze vertikten het om uit te komen, haar heb ik weggedaan.

Nadat ik gister weer uit het ziekenhuis kwam heb ik niet kunnen kijken, maar vandaag ging ik kijken en 1 gyne heeft een bruin werkstertje :) de werkster is toch al heel actief en is lekker bezig. In een ander reageerbuisje licht op dit moment een werkster te harden, dus die verwacht ik ook snel.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Plaats reactie