Lasius niger (Parrafic)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Parrafic
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 september 2016
Locatie: Gullegem
Gender:
Leeftijd: 34

Lasius niger (Parrafic)

Bericht door Parrafic »

Bij deze start ik ook mijn blogje over mijn eerste nest, overgenomen van tempant waarvoor dank!! Het tweede nest verwacht ik binnen enkele dagen van Other, waarvoor evenveel bedankt!

Het eerste nest (genaamd Alpha) heeft nu een 10 tal werkers en wat broed. Ze zitten nog op hun gemak in de testbuis maar je merkt dat hier en daar zijn er toch wat trekken aan het watje vooraan, dus een dezer dagen zullen ze een open wereldje krijgen om te ontdekken.

Nu vol spanning uitkijken naar het tweede nest (zogenaamd Bravo).

Tot de volgende.
Lasius niger Delta 1 (9/07/2017 20h); Gyne
Lasius niger Delta 2 (9/07/2017 20h); Gyne
Parrafic
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 september 2016
Locatie: Gullegem
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Lasius niger Parrafic

Bericht door Parrafic »

Vragen of opmerkingen kunnen hier terecht:http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9352
Lasius niger Delta 1 (9/07/2017 20h); Gyne
Lasius niger Delta 2 (9/07/2017 20h); Gyne
Parrafic
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 september 2016
Locatie: Gullegem
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Lasius niger Parrafic

Bericht door Parrafic »

Vandaag nest Bravo ontvangen in de post dankzij Other. Ze hebben een drupje honing en een halve vlieg gekregen en doen zicht te goed aan het feestmaal.

Nest Alpha is rustig, ze hebben hun open wereldje gekregen met wat honing en een vliegje maar veel interesse is er niet, ze zitten liever dicht bij de koningin of aan het watje te trekken.

Beide liggen in de kast die altijd op kamertemperatuur is maar er is een duidelijk verschil tussen Alpha, die heel rustig bij elkaar zitten, en Bravo, die als hysterische maniakken door het nest crossen.
Lasius niger Delta 1 (9/07/2017 20h); Gyne
Lasius niger Delta 2 (9/07/2017 20h); Gyne
Parrafic
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 september 2016
Locatie: Gullegem
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Lasius niger Parrafic

Bericht door Parrafic »

Daar gaan we dan: zowel nest Alpha als Bravo gaan de koelte in om aan hun winterslaap te beginnen. Ze hebben 4 dagen buiten gestaan om te wennen aan de koelte en ik heb ze gisteren in een hangaar geplaatst om te overwinteren. Geen regen, geen wind en geen verwarming: een goeie plek dacht ik.
Nog een geluk dat ik ze gisteren heb verplaatst want deze nacht heeft het voor de eerste keer naar de 0°C gedoken en heeft het geregend.

Ik zou zeggen: tot over een paar maanden.

Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9352
Lasius niger Delta 1 (9/07/2017 20h); Gyne
Lasius niger Delta 2 (9/07/2017 20h); Gyne
Parrafic
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 september 2016
Locatie: Gullegem
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Lasius niger (Parrafic)

Bericht door Parrafic »

Een kleine update: vandaag eens beide nesten gecheckt en alles ziet er goed uit. Iedereen leeft nog al is het in slow motion. Ik heb een klein druppeltje honing achter gelaten in de buisjes voor het geval ze trek hebben.
Heel erg koud is het nog niet geweest (2 nacht wel 0°C) maar ze doen het voortreffelijk. Als het echt gaat vriezen zal ik ze wel op regelmatige basis controleren om te zien dat het niet vriest in de hangaar.

Tot the next time!
Lasius niger Delta 1 (9/07/2017 20h); Gyne
Lasius niger Delta 2 (9/07/2017 20h); Gyne
Parrafic
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 september 2016
Locatie: Gullegem
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Lasius niger (Parrafic)

Bericht door Parrafic »

Een nieuwe en erg spijtige update... Ik ging vandaag mijn nestjes gaan bekijken omdat het al 2 dagen goed koud is, blijken mijn nesten niet te staan waar ze stonden. Collega's hebben de hangaar opgekuist en vonden blijkbaar mijn doosje op een vreemde en verdoken plaats (dat was de bedoeling), hebben ze toch maar beslist om alles in de container ze gooien die deze ochtend werd opgehaald.
Weg miertjes, weg nestjes, weg vreugde.
Ik kan me enigszins troosten met het feit dat de nestjes waarschijnlijk zullen overleven in de vrije natuur, maar leuk is het niet.
Volgend jaar ga ik op jacht om nieuwe koninginnen en kolonies te vinden.

Een droevige Parrafic...
Lasius niger Delta 1 (9/07/2017 20h); Gyne
Lasius niger Delta 2 (9/07/2017 20h); Gyne
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Lasius niger (Parrafic)

Bericht door Other »

Parrafic schreef:Een nieuwe en erg spijtige update... Ik ging vandaag mijn nestjes gaan bekijken omdat het al 2 dagen goed koud is, blijken mijn nesten niet te staan waar ze stonden. Collega's hebben de hangaar opgekuist en vonden blijkbaar mijn doosje op een vreemde en verdoken plaats (dat was de bedoeling), hebben ze toch maar beslist om alles in de container ze gooien die deze ochtend werd opgehaald.
Weg miertjes, weg nestjes, weg vreugde.
Ik kan me enigszins troosten met het feit dat de nestjes waarschijnlijk zullen overleven in de vrije natuur, maar leuk is het niet.
Volgend jaar ga ik op jacht om nieuwe koninginnen en kolonies te vinden.

Een droevige Parrafic...
Sonde man! Niet echt handig.. Heb misschien nog wel een Kolonie over als ze de winterslaap halen.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius niger (Parrafic)

Bericht door Calvinier »

:O wat zonde!
Hopelijk zullen ze het overleven in de natuur, maar dat zullen we nooit weten.
Sterkte met het verlies van Alpha en Bravo.
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Lasius niger (Parrafic)

Bericht door Hessel »

Jezus wat stom zeg. Hopelijk krijg je snel een nieuwe! :/
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Parrafic
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 september 2016
Locatie: Gullegem
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Lasius niger (Parrafic)

Bericht door Parrafic »

Na een jaar wachten is het zo ver! Met de neus in de grond en de shotglaasjes in de aanslag gingen we op pad. Mijn vriendin verklaarde mij mentaal krankzinnig, en de mensen die mij tegenkwamen hoogst waarschijnlijk ook. Maar ik ging op pad. Eerder die avond had zich al een koningin aangeboden met vleugels en een mannetje achteraan tijdens het eten. Die vloog recht op mijn vriendin in: paniek alom! 'Slaat dat dood, SLA DAT DOOD!!' Geen paniek, glas gepakt en gevangen. Verbaasde blikken aan tafel. Na het eten dan geprobeerd die koningin over te plaatsen in iets kleiners: een shotglaasje. Korte samenvatting: veel te lomp + veel te ongeduldig = ontsnapte koningin.
Dat vervelend gevoel in de maag, de adrenaline door het lijf: het jachtinstinct was boven gekomen. Daar ging ik dan, neus in de grond. Na 2 minuten te 'zoeken', kwam de eerste zich vrijwillig aanbieden. Zomaar. Nuja, dacht ik, als zij zo graag bij mij wilt leven, waarom niet? Maar echt jagen heb ik niet kunnen doen, dus mijn honger was nog niet gestild. Nog een 10 tal minuutjes staan loeren en ja hoor, daar schoot er eentje door het gras! De jacht was geopend.
Glaasje zetten, mis. Glaasje zetten, mis. Takje verleggen, steentje opheffen, glaasje zetten, mis. Verdorie dat gaat snel! Nog een laatste schijnmanoeuvre, en weg. Geen koningin meer te bespeuren. Gesakker en gevloek gaan richting de grond. De mensen die mij al vreemd vonden, draaien zich nu wat ongemakkelijk weg. Ik bleef daar zitten op mijn knieen, starend naar de grond. In mijn rechter ooghoek zie ik iets vluchten. Als een kat op een muis spring ik met mijn shotglaasje die richting uit. Tijdens die sprong zie ik het zelfde bruine beestje zich weer vliegensvlug verplaatsen. Ik pas mijn sprong mid-flight aan en plant het shotglaasje op de voorspelde locatie van dat beestje.
Tot mijn afschuw zie ik naast het glaasje een bruine kever weglopen. Mijn hart zakt in mijn schoenen. Ik haal mijn hand van het glaasje om mijn vermoeden te bevestigen: het is niet leeg. Het is niet leeg! Daar in het shotglaasje, gravend naar een uitweg, zat een koningin. Daar hoort een vreugdedansje bij! Na de vloeiende en de fantastische moves te hebben beeindigd was het weer back to business. Ik had er al eentje laten lopen, en het zou er maar eentje blijven. Met de precisie van een chirurg ga ik deze delicate operatie te lijf. Met een bland van een boom onder het glaasje schuiven, zorgen dat de koningin niet geklemd komt te zitten, heel voorzichtig omdraaien, ander glaasje er op. BINGO!
Met een brede glimlach, en 2 koninginen keer ik huiswaarts. Deze worden Delta 1 en Delta 2 gedoopt. Hopelijk kan ik hier nog heel wat neerpennen over de evolutie en de groei van deze 2 kolonies.


*sommige events kunnen wat overdreven en aangedikt geschreven zijn voor amusement redenen ;)
Lasius niger Delta 1 (9/07/2017 20h); Gyne
Lasius niger Delta 2 (9/07/2017 20h); Gyne
Parrafic
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 september 2016
Locatie: Gullegem
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Lasius niger (Parrafic)

Bericht door Parrafic »

Tijdreizen naar maandag 17 juli. Van het werk thuisgekomen plof ik in de zetel. En dan komt die alom gevreesde vraag: 'Wat eten we vanavond?'. Ik, met mijn domme kop, stel iets voor en dat wordt natuurlijk geaccepteerd. FUUUU! En natuurlijk moest ik naar de winkel. Alles gekocht, en terug naar huis. Ik stap uit de auto met mijn handen vol boodschappen, zie ik in mijn ooghoek iets bewegen. Een koningin. De klaagzang en zelfmedelijden in mijn lijf maakt plaats voor adrenaline.
Mijn hoofd slaat op hol: 1, mijn handen zijn vol; 2, ik heb niks bij me om die koningin te vangen; 3, ik wil die echt wel hebben! Mijn interne MacGuyver neemt het van mij over. Ik leg de boodschappen strategisch rond de koningin zodat die niet al te ver kan weglopen: de salami er boven, de sla links, de hesp rechts, en mijn voet vanonder. Maar dat maakt natuurlijk geen waterdichte afsluiting, en ik had nog niks om ze te vangen.
MacGuyver bleef dus nog eventjes verdergaan: waterfles. Ik had nog een leeg waterflesje in mijn auto zitten! Met mijn voet als grens dienende kon ik natuurlijk niet veel doen, dus ik draaide en rekte mijn lichaam tot zijn fysieke limieten om in mijn auto dat weterflesje te pakken. Hebbes! En gelukkig was die koningin nogal in de war van de salami en bleef die ter plaatse wat verwarde rondjes draaien. Het flesje open gedraaid en strategisch in haar draaicirkel geplaatst. Blijkbaar was het effect van de salami toch wat verdwenen want van zodra ze het flesje op haar pad tegen kwam sloeg ze aan het vluchten. Richting de salade... Onder de salade... En weg...
Met de voorzichtigheid van een neurologische chirurg verwijder ik de salade van de grond. Daar zat ze dan te blinken! Ze zette het terug op een lopen, maar MacGuyver is slimmer dan dat! Het flesje lag al op haar te wachten en ze liep recht in de val, nuja, in het flesje. Hopla! Echo 1 maakt nu deel uit van de collectie.
Dan maar alle boodschappen weer van de grond gehaald, het waterflesje in de hand, richting huis. Ik steek de sleutel in het slot en kijk om één of andere reden naar beneden. Daar, naast de deurmat, liep er nog eentje! De boodschappen vlogen bijna uit mijn handen van euforie. Maar daar stond ik weer: handen vol, niks om ze mee te vangen, en ik wilde ze echt hebben. En ja, daar ging MacGuyver weer.
Ik wist dat ik nog 2 testbuisjes had in mijn rugzak binnen, maar dat zou te veel tijd kosten en ik zou de koningin kwijt geraken. Ik moest die koningin vast zetten, maar hoe? De boodschappen zouden het deze keer niet klaar krijgen. In mijn hoofd kwan MG met de oplossing: het dopje! Het dopje van de waterfles kon ik gebruiken, maar dan kon Echo 1 ontsnappen. Dan maar mijn hand als afsluiter gebruiken. Dopje afgedraaid, over de koningin geplaatst, mijn hand op het flesje en snel naar binnen. De helft van de boodschappen buiten op het trottoir, de helft binnen, maar het kon me niet schelen. Snel mijn testbuisjes genomen en terug naar buiten, met mijn hand nog steeds op dat flesje. Buiten ga ik in positie zitten om de koningin onder het dopje te vangen. Komt daar vanonder de dorpel wel geen koningin piepen zeker! Jah, die moest ik natuurlijk ook hebben. De koningin onder het dopje moest dus nog even geduld hebben.
Testbuisje in de aanslag en een ietwat onhandig hand (ik had nog dat flesje vast), ik was er klaar voor. Blijkbaar speelde die graag verstoppertje en de dorpel was haar favourite plaats. Telkens ik mijn hand wilde zetten om ze te blokkeren, floep! Terug onder de steen. Tot ze net ièts te nonchalant werd en de mens toch sneller was dan de mier. Geen plaats meer om te verstoppen, dus bedacht ze maar een ander spelletje: tikkertje. De koningin in het flesje kon alles vanop de eerste rij meemaken en ik had het gevoel dat ze meer voor haar soortgenoot aan het supporteren was dan voor mij. Gelukkig ben ik een stuk beter in tikkertje dan verstoppertje.
Dankzij mijn jarenlange ervaring met het spel duurde het dan ook niet lang voor ik ze kon overtuigen op het testbuisje in te gaan. Zo zag Echo 1 hoe ik Echo 2 toevoegde aan de familie. En door al die spelletjes was ik haast de dopjeskoningin vergeten! Gelukkig herinnerden de nog steeds buitenliggende boodschappen mij aan dat feit. Testbuis 2 was klaar, en ik ook. In tegenstelling tot de andere Echos, was MacGuyver helemaal niet nodig. Bovendien liep ze helemaal vrijwillig het buisje in. Zo kwam Echo 3 er bij. En dat was het dan zou je denken, 3 koninginnen op 1 avond. Een mooie vangst! Maar dat was buiten het avondeten gerekend!
Lasius niger Delta 1 (9/07/2017 20h); Gyne
Lasius niger Delta 2 (9/07/2017 20h); Gyne
Plaats reactie