Lasius niger 2016 (Antquetra)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Lasius niger 2016 (Antquetra)

Bericht door Antquetra »

Beste forumleden,

Hierbij open ik een blog om mijn eerste kolonie vast te leggen ter lering en vermaak!

Vragen & Opmerkingen kunnen jullie kwijt in: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9426

Ik schrijf dit eerste stuk even in de tijdsgeest van de afgelopen weken. Dit om bij te komen in de tijd van nu.
Momenteel werk ik aan de volgende stap (het bouwen van een formicarium), maar hier later meer over!

Mijn zoontje bracht mij voor het eerst in aanraking met de mierenhobby. Hij liet mij een filmpje zien op youtube van AntsCanada en het begon op zich niet direct te kriebelen. Maar na een aantal filmpjes en bezoekjes aan wikipedia, antwiki, diverse webshops en uiteraard dit forum, was ik toch om :D Ik wilde het wel proberen om samen met mijn zoontje (8 jaar) een kolonie te bemachtigen.

Na nog 3 weken goed overdenken en na wat gesprekken met een collega die ook interesse bleek te hebben voor het houden van mieren, ben ik ook mijn vrouw gaan overtuigen (een niet geheel onbelangrijk aspect natuurlijk :lol: ). Tot mijn verbazing was ze snel om en wilde meer over het onderwerp weten. Haar enige zorg was natuurlijk "maar ze kunnen toch niet ontsnappen toch?"
Dit heb ik weg kunnen nemen door te laten lezen dat er diverse middeltjes beschikbaar zijn om dit te voorkomen. Daarnaast het voornemen om een dichte huisvesting te verzorgen en de kogel was door de kerk! 8-)

Via een oproepje op het forum heb ik via Other een gyne + werksters en broed weten te bemachtigen! Te gek natuurlijk als het pakketje dan eindelijk binnen is en het feest echt kan beginnen.
Helaas was het reageerbuisje tijdens de postverzending kapot gegaan en de zorgen begonnen direct!
Zicht kapot buisje.jpg
Omdat het buisje stuk is, heb ik de kolonie wel een nieuw buisje aangeboden, maar tot op heden hebben ze hier blijkbaar geen behoefte aan. Natuurlijk kan dit nog een tijd duren, als het überhaupt al gaat gebeuren.

Na ongeveer 2 weken maakt de kolonie het nog steeds prima, zie onderstaande foto :geek:
Er is zelfs een pop zichtbaar, dus dat belooft in ieder geval vooruitgang.
Gyne en 6 werksters + broed.jpg
Voor nu de boel lekker met rust laten en de kolonie laten groeien.
Momenteel veel aan het nadenken over de volgende stap!
Er loopt een bestelling bij antkit, maar ik heb ook een aquarium die ik zou willen gebruiken...
Maar dat is voor de volgende update :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius Niger 2016 (Antquetra)

Bericht door Antquetra »

Hierbij mijn eerste update.

De kolonie doet het prima, ondanks de huidige staat van het reageerbuisje.
Zowel de gyne als de werksters blijven redelijk dicht bij het watje met vocht, maar er zit zeker leven in :)
Suikerwater en Honingdauwsurrogaat gaan er momenteel prima in. Een aantal maal nu fruitvliegjes aangeboden, maar deze worden maar beperkt meegenomen. Zolang het wel meegenomen word, zal ik het in ieder geval aanbieden.
Helaas moet ik bekennen dat mijn zoontje min of meer afgehaakt is voor deze hobby. Hij is nog wel geïnteresseerd, maar omdat de kolonie nog in totale rust moet ontwikkelen, heeft hij er geen lol aan. Niet helemaal onlogisch natuurlijk voor een jongen van 8.

Omdat ik nu de "trotse" eigenaar ben van een mierenkolonie en ik vele filmpjes heb gezien van formicaria. Heb ik besloten om bij Antkit een Acryl-nest size 02 te bestellen, deze is echter uitverkocht en derhalve de size 04 besteld, inclusief een stuk slang en een buitenwereld. Uiteraard ben ik hierbij veel te hard van stapel gelopen, want deze is absoluut nog niet nodig :lol:

Ondertussen bleef het knagende gevoel dat het kapotte buisje niet de ideale situatie voor de mieren kan zijn om een diapauze te starten. Hoe dit op te lossen?!?!?
Na een paar dagen dubben was ik eruit. Ik ga de kolonie een zandnest aanbieden in een oud aquarium, waarbij ik voor lief neem dat ik ze een tijdje ^uit het oog^ zou kunnen verliezen. Het welzijn van de mieren staat natuurlijk voorop hierin.
Het kan zijn dat ik hiermee de plank volledig mis sla, maar als beginner moet je nu eenmaal fouten durven maken en dit ook accepteren als het niet is wat je vooraf verwacht had :roll:, maar uiteraard ga ik hier niet vanuit :D

Voor het bestelde formicarium en toebehoren heb ik inmiddels een nieuwe kolonie weten te regelen: Lasius flavus, dus dat komt met de tijd ook wel weer goed :lol: weg voornemen om klein te beginnen!

Project ombouwen aquarium naar forumicarium kan van start

Op mijn zolder had ik nog een oud aquarium staan waarvan de afmeting volgens de beschrijving 35 x 22,5 x 32,7 cm (L x B x H) zou zijn. Dit is echter de buitenmaat van het aquarium en door de lichtkap verkijk je je op de hoogte van het geheel.
De werkelijke binnenmaat waarmee gewerkt kan worden: 33,5 x 21 x 24 cm (L x B x H).
Oud aquarium.jpg
Het idee hierbij is om 1 zijde van zowel de lengte als de breedte gebruiken om in te richten als zandnest (met een hoogte van 14 cm). De diepte van het zand zal ongeveer 1 cm worden. De overige ruimte van het aquarium zal bestaan uit 2 gestapelde delen ytong, waarbij het bovenste deel van reliëf voorzien gaat worden (oplopend naar de achterzijde van het aquarium).

De lichtkap van het aquarium was volledig naar zijn moer en heb ik moeten verwijderen. Vervolgens heb ik hier een fitting op geplaatst om een nieuwe lichtbron te creëren. Het idee hierbij is dat je het lampje aan kunt zetten om de mieren goed te observeren, maar ook om "sfeer" te creëren wanneer het geheel als stuk in de woonkamer zou komen te staan (ssst, dit weet mijn vrouw natuurlijk nog niet :P ).
Omdat de fitting niet perfect passend was, bleek de lamp enige speling te hebben bij het openen / sluiten van de lichtkap. Om dit op te lossen (tijdelijk) heb ik er een stukje tape op geplaatst om hem op zijn plaats te houden.
De lamp die er momenteel in zit is niet geschikt om te blijven hangen, simpelweg omdat deze te veel warmte zal produceren.
Wanneer de kolonie zijn intrek zal nemen, dient deze vervangen te zijn door een LED-lamp.
Lamp vervangen.jpg
En dan aan de slag met Ytong (cellenbeton). Nog nooit mee gewerkt, dus dat beloofd wat!
Bij de Gamma 2 blokken van 60 x 20 x 7 gehaald en natuurlijk een mondkapje! want dat was iets wat ik via het forum wel geleerd had. Ook een beschermbril op tegen eventuele springende stukken en zagen maar.
Jawel, gewoon met het handje :D
De maat die ik moest verkrijgen: 32,5 x 20. Dus alleen de lengtemaat moest worden gezaagd.
Passen en nog een keer passen, waarbij je toch net even een ^randje^ extra moest schuren om het ideaal te laten passen.
Er zit een randje met kit in de hoeken van het aquarium, dus ook daar moest eea worden gevijld zodat het beton zou aansluiten tegen het glas. Het plakband wat je op de foto ziet, is alleen om het blok te laten zakken / optillen, want je eenmaal het blok tussen de wanden en hij is niet meer op te pakken.
Even passen.jpg
Nest ruimte.jpg
Ook het 2de blok passen en weer wat bijwerken ;) inclusief een reliëf erin voor het zicht uiteindelijk.
Blok 2 erbij.jpg
Nadat ik tevreden was over de blokken en de tussenruimte van 0,8 tot 1,1 cm (wat ik heb kunnen meten tenminste) die het nest zou worden, ben ik begonnen aan het kleuren van de blokken.
Hiervoor heb ik wat informatie ingewonnen via het forum en ik wilde dit dan ook direct gaan beproeven.
Ytong kleuren met Earl Grey
ik heb een emmer gepakt en deze gevuld met lauw water met theezakjes (deze ook tijdens het proces in het water laten zitten). Het blok paste niet in zijn geheel in de emmer, dus na 1,5 uur heb ik het blok gedraaid om de andere zijde te kleuren.
In de earl grey.jpg
Het resultaat tussen wel of niet gekleurd.
Kleurverschil.jpg
Maar uiteindelijk was ik nog niet tevreden over de kleur, want dit wilde ik nog iets donkerder hebben en die streep midden op het blok beviel mij ook niet.....
Dus: het bad vol laten lopen om 07:30 uur en wederom zakjes thee in het water (tot grote verbazing van mijn kinderen), dit om ervoor te zorgen dat het blok volledig onder water zou komen..... Helaas, niet nagedacht: cellenbeton bevat veel lucht en blijft drijven....duh :roll: Gelukkig was mijn vrouw bereid om de blokken tussen de middag te draaien. Om 16:00 uur heb ik ze uit het bad gehaald, waarna ik de thee aanslag uit het bad mocht schrobben!!
Nu liggen de blokken lekker op de vensterbank te drogen en daar laat ik ze minimaal een week liggen.
Drogen 1.jpg
Wat rest is verder nadenken over de zandsamenstelling, inrichting, bevochtiging en warmtebronnen....
Maar ideeën heb ik daar al over :D

Vragen & Opmerkingen kunnen jullie kwijt in: viewtopic.php?f=31&t=9426
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Antquetra op 30 okt 2016, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra)

Bericht door Antquetra »

Jeetje, wat is het toch lastig om niet te kijken naar de groei van je kolonie!! :shock:
Met tussenposes van 3 dagen controleer ik nu de kolonie en geef ze vers suikerwater / honingdauwsurrogaat en wat proteïne in de vorm van fruitvliegjes of eigeel (hoewel ze dit eigenlijk niet zichtbaar aanraken).
Mijn idee hierbij is dat ze het goed maken. De werksters en gyne zijn druk bezig met het bewaken en verzorgen van de eitjes, larve en de pop (hoewel ik verwacht had dat deze inmiddels uitgekomen was).
Ik heb nog niet het gevoel dat de kolonie aan de winterpauze is begonnen, dus ik laat ze nog even in de huidige staat staan.
Hierbij blijf ik afwachten of ze in een verse reageerbuis willen kruipen.

Verder met de bouw van het formicarium
Ik stap af van de naam aquarium, aangezien het er niets meer mee te maken heeft :ugeek:

Nadat de blokken 6 dagen in de vensterbank (waarbij de zon regelmatig heeft geholpen met drogen), heb ik deze in het formicarium geplaatst.
Omdat ik al in mijn hoofd had dat ik het geheel uiteindelijk maar uit 2 hoeken wilde bekijken (de zijde waar de mieren zich zouden kunnen nestelen), besloot ik dat er een landschap uitzicht moest komen om het op te leuken!
Op het internet een leuke foto gevonden van een bos-scenario en deze uit kunnen printen.
Deze vervolgens op maat gemaakt en aan de buitenzijde van het formicarium geplakt (gewoon simpel met tape, zodat deze makkelijk vervangen zou kunnen worden als het uitzicht zou vervelen).
Zie hieronder het resultaat.
Kaal blok.jpg
Om de buitenwereld (de bovenzijde van het blok) aantrekkelijker te maken om te zien, wilde ik aan de slag met hechtpleister (die ik nog had staan). Navraag op het forum leert mij dat dit op zich geen probleem op zal leveren en gaf GvG de tip om de kiertjes ook dicht te zetten om te voorkomen dat de miertjes later op onwenselijke plaatsen zouden gaan zitten.
Deze tip heb ik eerst aangepakt en ik ben aan de slag gegaan, maar wat een monnikenwerk was dat om die voegjes te dichten tussen de 2 blokken in een minimale ruimte!
ruimtes afsluiten.jpg
Vervolgens heb ik een laagje van een halve cm aangebracht op het ytong blok en hier heb ik klein gekleurd grind op geplaatst.
Dit heb ik vervolgens aangedrukt om zoveel mogelijk grind vast te hechten op het pleisterwerk. Een deeltje blijft bestaan uit los grind die niet aanhecht op de ondergrond, maar dit misstaat niet en m.i. zullen de mieren hier ook geen last van hebben!
ondergrond.jpg
In een vlaag van verstandsverbijstering dacht ik dat er ook wat "groen" in de bak staan. Dus ik een plastic plantje bij de action gekocht ter opvulling, maar deze was natuurlijk veel te groot....
Het idee was op zich leuk, dus de oplossing: Vul het bakje met gips en doe hier wat kiezeltjes bij...Laat dit geheel 48 uur drogen en zaag vervolgens de onderzijde van het potje af om een rand van 1cm over te houden, die je in het formicarium zet.
gevuld met gips en steentjes.jpg
FOUT!!! :geek:
Het geheel verkruimeld totaal als je begint te zagen aan het potje....Helaas, maar wel wat geleerd.
Dus heb ik alle plantdeeltjes uit het potje gehaald en een klompje hechtpleister gemaakt, waarin ik vervolgens de plant deeltjes heb gestoken. Deze heb ik bedolven onder een laagje van kiezels, zodat er geen pleisterwerk onbedekt zou blijven.
Het zij uiteindelijk 2 stukjes decoratie geworden die ik in het formicarium heb geplaatst.
Als laatste nog wat losse kiezels over het reeds aanwezige grind gegooid om het geheel af te maken.
Het uiteindelijke resultaat van de buitenwereld:
toevoegen decoratie.jpg
De rest van de ondergrond (met name rechtsonder) ga ik gebruiken om voedsel en vocht aan te kunnen bieden. Dit is naar mijn onervaren mening een relatief goede indeling van de buitenwereld, maar de tijd zal het leren!!
Het is tenslotte de eerste keer dat ik überhaupt probeer iets dergelijks in elkaar te knutselen :D

Ondertussen loopt er ook nog een deelproject om het zand samen te stellen en klaar te maken voor gebruik, maar dit is voor de volgende update!

Vragen & Opmerkingen kunnen jullie kwijt in: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9426
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra)

Bericht door Antquetra »

Hierbij vrij snel een vervolg update.
Dit omdat ik een bezig ben met het samenstellen van het zand, maar ik wil hier graag feedback op ontvangen of ik hier wel op het juiste spoor zit. Dus graag even reageren via: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9426

Voor wat betreft de mieren, die zitten nog vrolijk in het kapotte buisje en het lijkt er steeds meer op dat ze gewoon de diapauze in zijn gegaan, zonder dat ik ze gekoeld heb. Ze staan momenteel in een donkere trapkast, waar het ongeveer 15 graden in is.
Het liefst wil ik ze volledig een diapauze kunnen geven, maar dat gaat niet in een open reageerbuisje!
Voor nu denk ik dat ik ze het beste in het donker kan laten staan en accepteren dat ze niet volledig in de koeling kunnen.

Ik zou het tegenovergestelde nog kunnen proberen door de mieren in het licht te plaatsen en zo een verhuizing eventueel forceren. Maar gezien huis "sluimerstand" denk ik dat dit niet de juiste weg is.
Mochten jullie betere opties weten, ik hoor ze graag :!:

Samenstellen van het zand

In het begin had ik totaal geen idee hoe ik het beste het zand kon samenstellen. Kopen is natuurlijk een optie, maar gezien meerdere forumleden zelf zand samenstellen, wilde ik dit ook gewoon proberen. Los hiervan is het kopen van samengesteld zand relatief duur!! Op een van de verkoopsites heb ik bijvoorbeeld een zand/leem combinatie van € 0,79 per 100 gram voorbij zien komen. Nu heb ik niet exact uitgerekend hoeveel ik nodig heb (verwacht minimaal 1 kg), maar het zou minimaal € 8,-- zijn nog los van de verzendkosten om zand aan te schaffen! Nou, dat dacht ik toch niet :P

Maar goed, hoe dan verder?
Op dit forum kwam ik een opmerking tegen in het topic T - Farm, die mij erg aansprak (zie hieronder).
Dit zou mijn methode worden, want de beschrijving was gewoon helder.
mierenoooooo schreef:Ik heb zelf een zand nest met lasius niger welke het prima doet. De kolonie is inmiddels 1 jaar oud en doet het prima.
Het beste kun je een mengsel maken van de helft klei en de helft zand.
Klei kun je gewoon kopen als ongeparfumeerde kattenbak korrels bij de AH.
Dit zijn kleine harde korreltjes, maar als je deze in een bakje mengt met water zul je zien dat het oplost tot klei.
1. mix de korrels met water to het natte klei word.
2. voeg het zand toe
3. meng het goed
4. verwijder het water
5. laat het tenminste een paar dagen staan zodat het droog kan worden.

Het is belangerijk dat je het mengsel niet direct in het nest stopt. Het leem gaat namelijk inkrimpen wanneer het droger wordt.
Het beste laat je het mengsel een week of twee staan.
Zelf had ik het mengsel na een paar dagen toegevoegd. Het gevolg was dat er veel scheuren ontstonden na twee weken door het inkrimpen van zand.
Dit is jammer omdat de mieren zich dan gaan vestigen in de scheuren en daardoor niet zelf gangen hoeven te graven.
wat wel mooi is is dat deze scheuren (horizontaal) in 1 jaar tijd nooit zijn ingestort.
Ik heb zelfs het nest meegenomen in de trein om het naar mijn ouderlijk huis te brengen voor de winterslaap. Je kunt daardoor dus wel concluderen dat met een dergelijk mengsel je je geen zorgen hoeft te maken over instorting.

Je moet goed rekening houden met het uitzetten en inkrimpen van het zand. Wanneer je het toevoegd moet het dus ook niet te droog zijn.
Wanneer je dat wel doet zal het uitzetten als je het gaat bevochtigen en bestaat de kans dat je formicarium breekt.
Dus, op zoek naar schoon zand en kattenbak korrels.....

Missie zand:
Diverse bouwmarkten en groothandels langs geweest, maar overal een minimale afname van 25 kg of zand waarvan ik niet wist of dit wel zou werken (speelzand). Das nou net niet wat ik zocht natuurlijk. Na een paar dagen flink de pee erin te hebben kwam ik toevallig voorbij een straat die door de gemeente opnieuw gelegd zou worden. Het was half 7 in de avond en er was natuurlijk niemand aanwezig :D Ik zeg bedankt voor 3 kg stopzand! Netjes in een plastic zakje meegenomen. hier kan ik voorlopig mee uit de voeten.

Missie kattenbakkorels
Ikzelf ben geen kattenbezitter, maar gelukkig meerdere familieleden die wel katten houden.
Stoute schoenen aan en vragen of je wat kattengrind mag hebben voor je nieuwe hobby!! Na wat verbaasde blikken en een stuk uitleg later, kom je tot de conclusie dat je met alle liefde mag pakken wat je wilt....Jawel; Tot 3x aan toe gebruiken ze houtsnippers :o Daar kun je dus helemaal niets mee! Blijkbaar is het qua gebruik voor kattenbezitters prettiger dan de originele kattenbakkorrels...balen!!
Nou dan zelf langs de supermarkt voor een zak grind. Kosten lopen uiteen van € 2,25 voor 5 kg tot € 7,45 voor 10 kg....
Tja daar sta je dan even te kijken naar iets wat je zelf verder niet kan gebruiken.....Komt er een buurvrouw voorbij van een paar deuren verder en die pakt een 10 kg zak uit het schap...Ze kijkt mij aan en vraagt wat ik met kattengrind moet, ik heb tenslotte geen kat...En jawel, niets zelf kopen! Gewoon even een potje volscheppen bij de buurvrouw 8-) Beter een goede buur, dan een verre vriend!

Het echte werk kan beginnen!

Even alles klaarzetten:
Een bakje om te mengen, 500 gram zand en 500 gram korrels
zand maken.jpg
Lekker met je handen in de drek (wel eerst je handen wassen natuurlijk).
Eerst de korrels vochtig maken, nog wat water erbij en nog meer :D Ik verkeek mij er op hoeveel vocht die korrels opnemen.
Erg smerig om met je handen door die troep te roeren, maar het werkt wel het beste denk ik.
Als het eenmaal klei geworden is, heb ik het zand toegevoegd en ook dit goed gemengd.
Vervolgens is het een kwestie van drogen en dus wachten.

Na een uurtje gewoon met andere dingen bezig te zijn geweest schoot het mij te binnen dat je dit proces toch zou moeten kunnen versnellen!!
Het mengsel in een ovenschaal geschept (op een bakpapier) en op 250 graden in de oven geschoven.
Wederom een wat wazige blik van mijn echtgenote.....want wat ga je nu weer doen :lol:
Mijn gedachten hierbij was dat het bijkomend voordeel zou zijn dat eventuele bacterie het niet zouden overleven.
Mijn idee was om 1 uur aan te houden, maar je gaat het toch een beetje ruiken en na 30 minuten geloofde ik het wel!
Na dit proces, heb ik het geheel 1 week verder laten rusten, waarbij ik iedere dag het geheel omschep om het vocht te laten verdampen.
zand in de oven.jpg
Omdat er toch nog korrels overgebleven zijn na het drogen, heb ik besloten om het geheel te zeven.
Dus; Men neemt een oude zeef en gaat handje voor handje het geheel er doorheen laten lopen.
Het resultaat is na het gehele proces 165 gram korrels (was 500 gram) en 980 gram zand (was ook 500 gram).
Conclusie, er zit nog een minimale hoeveelheid vocht in het geheel (145 gram met name in de korrels), maar dat is te verwaarlozen.
resultaat.jpg
Nu de vraag: Kan ik het zand (in de grote bak) nu direct gebruiken als nestvulling? of mist er iets in dit mengsel?
Graag jullie mening hierin!
Vragen & Opmerkingen kunnen jullie kwijt in: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9426

Met uitzondering van het daadwerkelijk toevoegen van de vochtregulering en het zand in het formicarium, begint dit geheel wel op zijn einde te lopen qua bouw. Ergens wel jammer, maar ik kan niet wachten tot ik de kolonie hierin kan plaatsen en ze hier verder in op te laten groeien 8-)
Dan kan ik ook het blog meer gebruiken om de groei van de kolonie zelf vast te leggen. Tot nu toe erg leuk allemaal!!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra)

Bericht door Antquetra »

update kolonie

De kolonie is over het algemeen heel rustig en neem inmiddels geen fruitvliegjes meer aan. Oftewel flink voorbereiden op de diapauze!!
Maar er zat nog 1 pop in het buisje en ik wilde nog even afwachten met daadwerkelijk koelen totdat deze ook uit was gekomen.
En jawel, ik ben een miertje rijker :D

Wat het allermooiste was: Ik mocht getuigen zijn van de eerste geboorte van mijn kolonie!!
Je zou er bijna emotioneel van worden :lol:
Het was rond 23:30 uur en ik wilde naar bed gaan, maar besloot nog even een blik te werpen op de kolonie.
Op dat moment was het behoorlijk bedrijvig in het buisje en ik pakte mijn loep erbij...Er waren 3 werksters met de pop aan het rommelen en ik besloot nog heel even te blijven kijken. Fascinerend om te zien hoe de werksters zich om de pop bekommerde.
Na een minuut of 10 begon ook de gyne zich ermee te bemoeien en zag ik toen nog doorzichtige miertje uit de cocon komen :o Wauw, toch mooi om te zien dat de werksters en gyne vervolgens het nieuwe familielid schoonmaakte en verzorgde.
Of er werkelijk liefde in zit weet ik niet, maar het zag er wel heel aandoenlijk uit :ugeek:

Ik lag uiteindelijk rond 00:20 uur op bed (iets later dan gepland) en besefte toen pas dat ik hier eigenlijk foto's van had moeten maken, maar ik heb gewoon zo gefascineerd staan kijken dat het er totaal bij ingeschoten is......wel jammer, maar het zal vast nog wel vaker gebeuren!!!

Afronden formicarium

Het geheel begint nu echt al echt vorm te krijgen en alleen het "nest" en bevochtiging moeten er nog in.
De bevochtiging wilde ik door middel van een slang naar de onderzijde van het nest laten lopen, waardoor ik vocht zou kunnen toedienen en het ytong het vocht zou kunnen absorberen.
Het principe hierbij is dat het vocht vervolgens door de ytong zou worden afgegeven aan het zand.
Daarnaast heb ik het idee dat het vocht wat ik toedien vanaf de onderzijde door verdamping ook naar de oppervlakte gedreven zal worden (wellicht door eventueel een warmtebron toe te voegen).
Of dit geheel ook echt gaat werken, weet ik natuurlijk niet, maar dit ga ik met plezier ondervinden!

Ik heb stad en land afgezocht naar de juiste slang, maar tot op heden niet gevonden bij diverse bouwmarkten of dierenwinkels (tenzij ik er een hele filterpomp van een aquarium bij zou kopen :roll: ). Wat het moeilijk maakt is dat ik niet elke kleur in mijn formicarium wil gebruiken. Want een stuk tuinslang (oranje) zou totaal misstaan in het geheel, dus nee!!
Momenteel loopt er nog een bestelling vanuit antkit.uk, waar ook een stuk transparante slang bij zal worden geleverd, maar deze zal zeker niet de juiste maat zijn...
Uiteindelijk is de keuze niet rechtsom, dan maar linksom!! Want ik ben in het bouwen nogal ongeduldig en wil verder.
Nu heb ik ervoor gekozen om ipv een slang, gebruik te maken van een rietje!! Hier kan ook gewoon water doorheen lopen!.

Het rietje heb ik aan de onderzijde gevuld met een stuk watje, zodat de mieren er niet van onderaf in zouden kunnen.
De bovenzijde heb ik afgesloten door een plug te maken van een stukje satéprikker, die ik met wat tape wat dikker heb gemaakt om het geheel niet in het rietje te laten vallen!
rietje klaarmaken.jpg
Dan is het nu zover, het vullen gaat beginnen!
Met een lepel de eerste laag aangebracht van ongeveer 1 cm. Deze laag bestaat uit het restdeel wat is gezeefd uit het zand (zie vorig blog, laatste foto, paars bakje. Dit zijn de kleikorrels die vocht opnemen en ook langer vasthouden.
Daar bovenop heb ik een laag van grovere kiezels gelegd (die ik ook decoratief gebruikt heb op de buitenwereld). Ook dit ongeveer 1 cm.
En als derde variant heb ik een klein laagje van het groen/gele grind toegevoegd om het af te maken.

Bij iedere laag moest ik ervoor zorgen dat het rietje in de juiste houding zou blijven staan, wat niet echt lukte :twisted:
Dit was aan beide uiteinde van het nest het geval (ik heb bewust aan beide uiteinde een bevochtigingsmogelijkheid ingebouwd om er zeker van te zijn dat ik de optimale locatie zou kunnen kiezen als de mieren hun intrek nemen. Ze kunnen tenslotte zelf bepalen waar ze beginnen met graven).
De oplossing die ik nu gekozen heb was vrij simpel plaats een mes naast het rietje, giet het deel waar het rietje in staat vol met grind en nadat het zand in de rest van het formicarim gestort is, verwijder je het mes weer.
Hierdoor staan het rietje dus in grind alleen, maar mijn verwachting is niet dat de mieren hier in gaan graven. Mochten ze het wel doen, zal dit niet direct voor problemen zorgen denk ik....foto is kwart slag gedraaid, maar dit kan ik niet oplossen
Bevochtiging geplaatst.jpg
Het totaal aangezicht ben ikzelf erg tevreden over :D
Nu nog afwachten wat de mieren ervan gaan vinden als ze er eenmaal in geplaatst zijn....
Je ziet op de foto wat druppels liggen op het ytong. Dit komt omdat het bevochtigen nog wel wat oefening vergt :lol:
Bak compleet.jpg
Nog even een rode insteekhoes (bij het ontbreken van rode folie) op maat geknipt en deze over het nestdeel geplakt.
Ik hoop hiermee te bereiken dat als de kolonie eenmaal aan het graven gaat, ze ook de glaskant gaan kiezen.
Zelf vind ik het niet echt mooi, maar ik ben er nog niet uit hoe ik het wel wil hebben.
Het kan ook nog een stuk hout worden met een bosgrond layout erop ter afdekking of wat dan ook.
Rode folie.jpg
Ik verwacht dat dit ook voorlopig de laatste update zal zijn. Simpelweg omdat het geheel nu in ruste gaat tot eind februari / begin maart. Maar mocht ik nog een update hebben of iets moois meemaken, zal ik het zeker posten!!

Vragen & Opmerkingen kunnen jullie kwijt in: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9426
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra)

Bericht door Antquetra »

Nog even een laatste blik :D

Aangezien het buisje stuk is, maar ik toch wil dat de kolonie goed in rust kan, heb ik besloten om het reageerbuisje terug te schuiven in zijn verzendpijpje en deze af te sluiten met een rietjes opening. De uitvoering hiervan is al in meerdere topics getoond, dus daar hoef ik geen foto van te maken 8-)

Nog even een laatste foto.
Waren ze niet zo blij mee en de kolonie werd ineens toch actief in het verplaatsen van de larven en eieren.
Maar de beslissing is genomen, jullie moeten gaan rusten!!
Laatste blik.jpg
Momenteel heb ik geen geschikte plaats in mijn koelkast en de huidige plaats is wel koud, maar volgens mij kan dit nog beter.
Na diverse metingen door het huis, ben ik tot de conclusie gekomen dat de onderzijde van mijn meterkast tussen de 12 en 15 graden in zit en mijn verwachting is dat als de vorst daadwerkelijk in ons land komt, de temperatuur nog iets zal zakken!!
Dit zou ideaal zijn ter vervanging van een koelkastopstelling lijkt mij....

De meterkast heeft natuurlijk niet bijzonder veel ruimte, maar er is voldoende plaats om een aantal bierglazen tussen de buizen te zetten. Hierdoor zullen de set-ups niet direct op de koude vloer staan, wat volgens alleen maar beter is.
Nog even een vers watje met (bruine basterd) suikerwater en een fruitvliegje in beide bakjes geplaatst en dit zal ik over een aantal dagen herhalen om te zien of de activiteit naar een dieptepunt zakt.
Links = Lasius niger (de lego zorgt ervoor dat het buisje niet kan rollen, Rechts = Lasius flavus
Koude opstelling.jpg
Dit was het dan voor voorlopig :D tot over een paar maanden!!

Vragen & Opmerkingen kunnen jullie kwijt in: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 181#p68181
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra)

Bericht door Antquetra »

Beste forumgenoten,

Mijn Lasius niger kolonie, bestaande uit 1 gyne en 7 werksters, zijn op 9 november 2016 in de meterkast gezet.
Ik was voornemens om 1x per week vluchtig te kijken naar de voortgang van de kolonie...
Dit heb ik slechts 2 weken volgehouden.....

Je zult nu denken `ojee, daar gaan we weer`, maar niets is minder waar ;)
Omdat ik merkte dat de kolonie helemaal geen fruitvliegjes aannam en de door mij aangeboden suikerwater in een watje vochtig bleef door de vochtigheid in de meterkast, ben ik het `kijken` gaan afbouwen naar ongeveer om de 3 weken.
Uiteraard heb ik wel om de week het watje met suikerwater vervangen ivm schimmelvorming, maar ik ben er van overtuigd dat de werksters niet 1x uit de testbuis zijn geweest!! Zeker weet je dit natuurlijk nooit.

ik heb ook diverse temperatuurmetingen gedaan in de meterkast en deze blijken gezakt te zijn in de loop der tijd.
November: de metingen waren gemiddeld tussen 12 en 15 graden.
December: de metingen waren gemiddeld tussen 10 en 12,5 graden
Januari: de metingen waren gemiddeld tussen 9 en 12 graden
Al met al ben ik hier absoluut niet ontevreden over :D Het is niet de koelkast, maar een prima vervanging.

Nu zijn we ongeveer 2,5 maand in de diapauze en ik wilde dit dan ook weer even in het blog delen (en voor mijzelf vastleggen natuurlijk). Mijn gevoel zegt dat de kolonie het uitermate goed doet.
Wel moet ik constateren dat de omvang van de "gaster" van de gyne afgenomen lijkt te zijn.
Dit is waarschijnlijk heel normaal, maar maakt mij toch wat nerveus!! puur vanwege mijn onervarenheid :roll:
Ik heb een foto toegevoegd, geen beste, maar mogelijk kunnen jullie zien of het er gezond uitziet.
Lasius niger 190117.jpg
Nu wil ik de kolonie in principe tot half februari in de meterkast houden en vervolgens 2 weken in de trapkast om langzaam op te warmen. Maar is dit slim gezien de verminderde omvang van de gyne :?:

Dit is het waarschijnlijk weer voor even, dus tot de volgende update 8-)

Vragen & Opmerkingen kunnen jullie kwijt in: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9426
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra)

Bericht door Antquetra »

Hierbij weer een update van mijn L. niger kolonie 2016.

Yippie!!! het is zover, ik heb de mieren uit de winterslaap gehaald :D
Voor een beginnend mierenhouder was het bij vlagen lastig om ze met rust te laten tijdens de diapauze.
Zo dacht ik er weken niet echt aan, om vervolgens toch met enige regelmaat de temperatuur te contoleren van de meterkast.

De kolonie heeft bij gebrek aan een koelkast vertoefd in de meterkast.
De temperatuur heb ik hier redelijk bij kunnen houden

Via mobiel:
November: de metingen waren gemiddeld tussen 12 en 15 graden.
December: de metingen waren gemiddeld tussen 10 en 12,5 graden
Januari (eerste helft): de metingen waren gemiddeld tussen 9 en 12 graden
Via thermometer / hygrometer
Januari (tweede helft): Minimaal 8.1 / 82%, Maximaal 11.8 / 93%
Februari (eerste helft): Minimaal 8.4 / 83%, Maximaal 12.3 / 91%
Februari (tweede helft)" Minimaal 11.3 / 73%, Maximaal 16.4 / 88% verplaatsing naar 1,5m boven de grond

De kolonie heeft (tot mijn verbazing) geen enkele werkster verloren en ook geen zichtbare larve verloren.
Ikzelf heb niet de allerbeste ogen, maar kan op dit moment nog geen eitjes ontdekken, maar deze kunnen natuurlijk wel verstopt zijn tegen het watje aan ;)
Het buisje is wel behoorlijk vies, maar het watje is niet bijzonder beschimmeld. Dit komt waarschijnlijk door de relatief hoge luchtvochtigheid in mijn meterkast.
Lasius Niger na de winter vergroot.jpg
Nu (per 01-03-2017) heb ik de mieren verplaatst naar de woonkamer waar ik ze in principe standaard neer wil zetten.
De afgelopen dagen heb ik hier ook de temperatuur gemeten en die ligt tussen de 16.2 en de 20.3 in (ligt aan de verwarming natuurlijk).
De gehele rustperiode heb ik nagenoeg geen voeding gegeven, met uitzondering van het aanbieden van suikerwater.
Nu heb ik (bij gebrek aan fruitvliegjes) een heel klein klompje proteïne gelei neergelegd op een stukje bakfolie en heb ik een klein buisje met suikerwater (erg zoet) in de buitenwereld geplaatst. Mochten ze actiever worden en de stap naar buiten durven zetten, hebben ze in ieder geval voldoende voedingstoffen te vinden :D

Vorig jaar heb ik een vliegende start gemaakt met deze hobby en in al mijn enthousiasme een aquarium omgebouwd tot formicarium. Dit was bijzonder leuk om te doen en het was eigenlijk best een domper om de setup zoals hij uiteindelijk was, weg te zetten op zolder ivm de diapauze.
Maar, nu mocht hij van stal om over een tijdje gebruikt te gaan worden.
Verdorie!!!! :evil: Mijn lieve kinderen (de dader ligt natuurlijk op het kerkhof), hadden de bak gevonden en hebben even aan het zand gevoeld :evil: De boel lag iets overhoop, maar dit kon relatief makkelijk en met wat extra zand die ik nog had bewaard, weer worden rechtgetrokken.

Na wat restauratie heb ik de bak dus ook in woonkamer kunnen zetten en het geheel ziet er als volgt uit:
opstelling na de winter.jpg
De komende maand ga ik gebruiken om de bak te bevochtigen en hierbij metingen te doen van temperatuur en de luchtvochtigheid. Ik ben erg benieuwd of datgene wat ik vorig jaar bedacht heb, ook daadwerkelijk in gebruik kan worden genomen :)

Tot een volgende update!!!

Vragen & Opmerkingen kunnen jullie kwijt in: viewtopic.http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9426
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra)

Bericht door Antquetra »

Na een aantal weken is het weer tijd voor een update :geek:

De kolonie doet het eigenlijk prima. Tot nu toe geen verliezen gehad en dat is natuurlijk top.
Momenteel geef ik ze 1x in de week (bij gebrek aan fruitvliegjes) een minuscuul stukje kip die zeer gretig word aangenomen.
Het gaat om standaard ongekruide kipfilet uit de supermarkt, waar van ik een klein reepje heb afgesneden.
Dit reepje in de vriezer om hier steeds een heel klein stukje van te gebruiken.
Voor gebruik eerst even in het kokend water steken en laten afkoelen. Vanzelfsprekend na 2 tot 3 dagen wel weer het geheel verwijderen om schimmel te voorkomen (of in ieder geval te beperken).
Daarnaast heb ik standaard een buisje met suikerwater in de buitenwereld liggen.

Dus na een redelijk geslaagde diapauze is de kolonie dan ook goed op weg om te groeien, althans dat denk ik dan ;)
Er zijn nu 7 werksters, een klomp eieren in het watje verstopt, meerdere stadia aan larven en als ik mij niet vergis (zie foto) in ieder geval 4 poppen die binnen een week of 2/3 wel zullen uitkomen :D
4_4_17.jpg
De foto zelf is best lastig om scherp te krijgen, dit komt vooral omdat de dames het reageerbuisje inmiddels behoorlijk vies hebben gemaakt met restanten van het watje.
Om deze reden (en omdat het water redelijk op begint te raken) overweeg ik om ze te laten verhuizen.
Hierbij hink ik op 2 gedachten:
1. Ik leg een nieuw reageerbuisje neer en wacht tot ze een kolonie vormen van ongeveer 100 werksters
2. Ik plaats het geheel in het gebouwde zandformicarium, zodat ze zelf hun nest kunnen gaan maken.
optie 2 is natuurlijker, maar hiermee heb ik het risico dat ik ze uit het oog verlies in de "zandbak".....
Nog geen directe noodzaak, dus ik wacht nog even met beslissen.

Dan nog voor wat betreft de huidige opstelling.
De temperatuur en luchtvochtigheid zijn inmiddels onder controle :)
De gemiddelde temperatuur en luchtvochtigheid buiten het formicarium (de zandbak) ligt op 20 graden en 55 %
in de zandbak is de temperatuur gemiddeld 20 graden en de luchtvochtigheid stabiel tussen 68% en 79% (iets hoog, maar stabiel)
Momenteel zit er nog de verkeerde lamp in, waardoor de temperatuur omhoog schiet naar 27 graden :roll: deze moet even vervangen worden door een LED-lamp.

Verder ben ik wel begonnen om overdag de huidige setup iets te verwarmen met een warmtekabel.
De bakjes staan nu op een duplo-plaat, waarin een warmtekabel is gelegd.
Deze kabel begint om 08:30 te verwarmen tot 17:30. Hiermee breng ik de temperatuur omhoog van 20 naar 23 graden.
Het lijkt niet veel, maar als ik de verschillende blogs mag geloven, helpt het bij de ontwikkeling van het broed.
De bakjes staan niet direct op de kabel, want het moet natuurlijk ook niet te warm worden...de echt warme maanden komen nog wel, dit ligt ook aan het weer buiten natuurlijk.
Nog even een foto van de huidige opzet:
4_4_17_opstelling.jpg
Dat was het weer voor nu :D

Vragen & Opmerkingen kunnen jullie kwijt in: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9426
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra)

Bericht door Antquetra »

Hoi forumgenoten,

Onverwachts een extra update, schokkend??
Welnee :D de kolonie doet het meer dan prima!!!

Afgelopen weekend waren mijn kinderen en vrouw gezellig in het bos gaan wandelen, terwijl ik druk met mijn studie bezig was.
In het bos hadden mijn kinderen een aantal mieren gevonden en natuurlijk dachten ze: Het is vast leuk om ze voor papa mee te nemen. Super lief natuurlijk!!
Het bakje dat ze mee hadden genomen hadden ze gevuld met wel 6 mieren :lol: en als ik mij niet vergis waren het alle 6 werksters van een Myrmica rubra kolonie. Tja, werksters....maar geen gyne natuurlijk.
Om hun plezier niet te verpesten heb ik de kinderen vervolgens uitgelegd dat ze de volgende keer beter alleen konden kijken en als papa mee is, zouden we wel "echt op jacht gaan".
Wat te doen met 6 werksters die nu verder geen doel meer hebben....in de vriezer zetten mocht niet van mijn kinderen, want ze zijn zo mooi. Dus heb ik ze in een plastic bak gestopt, een klein buisje met suikerwater erbij en een reageerbuisje met water als huisvesting aangeboden. Hier zitten ze nu met zijn 6e te wachten....gebeurd niet zo veel natuurlijk.

Waarom dit verhaal: Slechts ter illustratie waarom ik ervoor gekozen heb om de ruimte die de L. niger in beslag namen, nu is opgeofferd aan de M. rubra.
De ruimte op de kast is groot genoeg voor meer bakjes, maar de stap om de L. niger over te zetten in het formicarium was nu snel genomen :D
Wel kies ik er nu voor om de kolonie in zijn huidige setting over te plaatsen, dus het reageerbuisje simpelweg in de buitenwereld plaatsen, waarna ze zelf kunnen beslissen om wel/niet in het zand te gaan graven.
Mijn verwachting is dat dit nog wel een aantal maanden zal gaan duren, gezien de kleine omvang van de kolonie.
18417 setup.jpg
Zoals jullie zien heb ik het reageerbuisje in de donkere pfc-pijp zo neergelegd dat ik wel af en toe stiekem kan kijken, zonder er aan te moeten zitten. Ook hier weer een klein buisje met suikerwater neergelegd, waar regelmatig een mier te vinden is.
Het witte bakje wat te zien is, is een pillenstripje, waar de rand van afgeknipt is. Hier kan ik wat vast voedsel aanbieden.
Hier heb ik dan ook een stukje kip in geplaatst, die binnen een uur opgemerkt is en gelijk druk bezocht werd.
18417 kip.jpg
Een aantal uur later was het stukje kip versleept in het reageerbuisje (jammer genoeg niet de verhuizing gezien).
Het stukje kip is omgeven door de werksters en ze waren er op het moment van de foto nog mee aan het stoeien.
18417 kip verslepen.jpg
Naar verwachting zal ik binnen een paar weken weer wat meer werksters mogen verwelkomen. ik kan ze niet goed tellen natuurlijk, want ik ga het buisje niet meer aanraken of het pfc-pijpje verwijderen. Maar toch een redelijke foto kunnen nemen van een aantal poppen.
18417 kijkje in de buis.jpg
Op de eerste foto in deze post van de huidige setup, zien jullie een plankje tegen het glas staan.
Hiermee ga ik proberen om van buitenaf het glas iets te verwarmen. Of het effect heeft, geen idee......dat merk ik wel :)
Het plankje heb ik op maat gezaagd, zodat deze geleidelijk met het zand afloopt.
Aan de achterzijde heb ik een paar spijkertjes erin geslagen om houvast te geven aan de warmtekabel.
Nadat ik de kabel door het "gootje" heb gelegd, heb ik er kleine elastiekjes overheen geplaatst om het vast te houden (met dank aan mijn dochter dat ze een grote voorraad loom-bandjes heeft :lol: )
Uiteindelijk als ik wat metingen gedaan heb over het effect van de kabel, ga ik de buitenkant afplakken met een mooiere print.
Het oog wil ook wat natuurlijk.
18417 plank met kabel.jpg
Dat was het weer even, dus tot een volgende update!!!

Vragen & Opmerkingen kunnen jullie kwijt in: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9426
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra)

Bericht door Antquetra »

Het is weer eens tijd voor een update.

Sinds de laatste update is het aantal werksters uitgegroeid tot +/- 35 stuks. En er zijn zeker nog 10 poppen (en ruime voorraad larve en eitjes) zichtbaar, dus de groei van de kolonie gaat wat mij betreft super :)

Dit komt mogelijk door het voedsel aanbod waarmee ik de afgelopen weken heb geëxperimenteerd.
Om de 2 dagen heb ik (in willekeurige volgorde) iets van onderstaande aangeboden:
- Kip: (diepvries en in kokend water), werd de eerste weken gretig aangenomen, maar aanname liep terug.
snap ik wel, want ook ik wil niet elke dag hetzelfde eten :lol: maar zo zullen de mieren niet denken :?:
- Gehakt: (diepvries en in kokend water), werd niet aangenomen, dus niet meer aangeboden.
- Proteïne gelei: werd niet aangenomen, dus niet meer aangeboden.
- Mug: diepvries, deels verorberd (zijn ze nu mee bezig).
- Mier (uit de tuin): diepvries, onthoofd terug gevonden in de buitenwereld niets verorberd, dus niet meer aangeboden.
- krekel: diepvries, betreft de kleinste huiskrekel uit de dierenwinkel, gretig aangenomen en niets van teruggevonden.

Woensdag a.s. krijg ik een levering fruitvliegjes uit de dierenwinkel en verwacht dat dit gewoon goed aangenomen gaat worden.
Ik ga hiermee proberen om een beetje te kweken, maar met (nu nog voor de bruidsvluchten) 2 kolonies hoef ik geen grote voorraad te hebben.

Voor wat betreft de temperatuur, ik heb de warmtekabel verwijderd.
De reden hiervoor was vrij simpel, de temperatuur was buiten aan het stijgen en daardoor lag de temperatuur tussen de 23 en 26 graden in. Dan hoef je geen extra warmte meer toe te voegen 8-)
De luchtvochtigheid heb ik nu constant tussen de 45 en 55 zitten. Dat is dus ook helemaal top!!

Inmiddels is het oude buisje zo goed als uitgedroogd en heb ik er 3,5 week geleden een extra buisje bijgeplaatst. Dit buisje is direct geïnspecteerd, maar vervolgens volledig genegeerd. TOT VANDAAG :D
Omdat ik vandaag een update wilde doen, ging in in het oude buisje gluren, maar het was er verdacht stil. Slechts de gyne, wat broed en enkele mieren kon ik zien zitten....dus even het andere buisje (die omwikkeld is met folie) even uit de buitenwereld getild en gespiekt. Hier zaten ongeveer 30 mieren (erg geschrokken) zich te bekommeren om een voor mij onbekende hoeveelheid poppen :shock: super!!! Hopen dat de gyne ook snel zal verhuizen en ik het oude kapotte buisje kan weggooien.
Ik vraag mij wel af: kan de gyne wel door een opening van een rietje??? denk zelf van wel, maar de onervarenheid gaat knagen :geek: laat maar :lol: ze is al verhuisd.

hieronder nog even een aantal foto's en op naar de volgende update ;)
inkijk oud buisje met gyne en wat werksters
inkijk setup 070617.jpg
het nieuwe buisje met werksters en broed
inkijk nieuw buisje 070617.jpg
een krekeltje is gevonden, zegt het voort :D
krekel geven 070617.jpg
Vragen & Opmerkingen kunnen jullie kwijt in: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9426
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger 2016 (Antquetra)

Bericht door Antquetra »

Beste forumleden,

Hier weer een korte update.
De kolonie groeit als kool, erg leuk om te zien.

De fruitvliegjes die ik besteld had, was in eerste instantie een miskoop. althans dat dacht ik :)
Na 2 weken was er in het bakje nog niets te bekennen. Mijn voornemen was dan ook om het bakje weg te gooien en hier niets meer mee te doen. Maar ben vergeten het bakje daadwerkelijk weg te doen :D 2 dagen terug kwam ik het bakje tegen en er zitten zeker 50 vliegjes in!!! mooi zo, ik zeg voer :lol:

Verder hebben de dames de afgelopen weken weer een aantal krekels verorberd, maar hebben ze ook af en toe `hun bord niet leeg gegeten`. Daaruit trek ik de conclusie dat ik iets minder voer kan geven. vol = vol.

Verder valt er niet bijzonder veel te melden, dus nog een paar foto's.
20170715 buisje.jpg
Het begint al wat drukker te worden in het buisje en het watje is aan 1 kant wel snel zwart geworden.
20170715 closiup.jpg
Even met een loop dichtbij, van alle stadia is wel iets te vinden :D

Vragen & Opmerkingen kunnen jullie kwijt in: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9426
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie