Eerste mieren ooit !

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Miertje008
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2017
Gender:

Eerste mieren ooit !

Bericht door Miertje008 »

Ik heb deze week me mieren binnengekregen met 14 werksters. Ik heb het reageerbuisje aangesloten op een mini buitenwereld/voedingsbakje. Ik probeerde er een dood fruitvliegje in te doen maar de mieren kwamen wel kijken en namen hem mee, maar niet naar het nest. Ze sleepten het naar een andere plek in het bakje, ik weet niet zo goed waarom. Vandaag heb ik honingdauwsurrogaat gegeven maar heb nog niet goed gekeken wat ze er mee gaan doen, nog even aankijken hoe dat gaat. Er loopt soms een mier buiten maar die doet niet veel. Ik laat deze kolonie even een weekje met rust (al dat gedoe met bezorgen is ook niet leuk voor ze).
Laatst gewijzigd door GvG op 07 mei 2017, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
ik hou van mieren en ik schrijf daar over in me blog. wil je zien hoe het is om voor het eerst mieren te hebben en tegen wat voor problemen je aan loopt lees dan mijn eigen blog :shock: ( Mijn eerste mieren ooit)!
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Eerste mieren ooit !

Bericht door timdgd »

Welke soort mieren heb je? En heb je een deksel op het buitenverblijf zitten?
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Miertje008
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2017
Gender:

Re: Eerste mieren ooit !

Bericht door Miertje008 »

Ik heb Lasius niger mieren. En ja, er zit een deksel op mijn buitenverblijf.
Laatst gewijzigd door GvG op 07 mei 2017, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Schrijfwijze soortnamen, spelling
ik hou van mieren en ik schrijf daar over in me blog. wil je zien hoe het is om voor het eerst mieren te hebben en tegen wat voor problemen je aan loopt lees dan mijn eigen blog :shock: ( Mijn eerste mieren ooit)!
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Eerste mieren ooit !

Bericht door Blue »

Miertje008 schreef:Ik heb lasius niger mieren. En ja er zit een deksel op me buitenverblijf
Dat kan ik je sterk afraden. Met het afsluiten van de buitenwereld kom je met een paar nadelen:
- Je moet ze storen elke keer als je ze eten wil geven
- De luchtcirculatie is niet goed wat kan betekenen dat afval of voedsel makkelijker gaat rotten.
- Een afgesloten bakje kan werken als een broeikas (als de deksel of zijkanten doorzich zijn) wanneer de zon er dan inschijnt kan het reageerbuisje overlopen van het water of je kookt je mieren.

Je kan ook een nieuw bakje maken met daarin een andere barrière. Talk/alcohol laag of een olijfolie laag zijn het simpelst en het goedkoopst. Je smeert er gewoon een randje van op de muren van het bakje en dan nog even testen met echte mieren van buiten. Dan kan je je kolonie er zo inleggen.

Veel succes!
Laatst gewijzigd door GvG op 07 mei 2017, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
Miertje008
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2017
Gender:

Re: Eerste mieren ooit !

Bericht door Miertje008 »

Ik heb vandaag een soort nesje gemaakt met klei. Het over 2 dagen is het droog
ik hou van mieren en ik schrijf daar over in me blog. wil je zien hoe het is om voor het eerst mieren te hebben en tegen wat voor problemen je aan loopt lees dan mijn eigen blog :shock: ( Mijn eerste mieren ooit)!
Miertje008
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2017
Gender:

Re: Eerste mieren ooit !

Bericht door Miertje008 »

ik denk dat over 2 dagen mijn zelfgemaakte klei nestje klaar is en dan kan ik me mieren er in doen als ze met een stuk of 70 a 130 zijn. ik weet nog niet zo goed wat de mieren eten, ik heb zelf fruitvliegjes maar die namen ze niet aan de eerste keer ik heb er ene ander vliegje van buiten in gedaan ( die ik wel heb gekookt zodat al het slechte er af is). en ze vinden het vloeibare honing wel lekker volgens mij. ik heb tot nu toe 3 dagen de mieren met rust gelaten ik ga vrijdag of zaterdag effe kijken of ze nog leven en eventueel voedsel bijvullen. de buiten wereld is nog niet open die is nog dicht want anders kunnen ze ontsnappen, ik heb niet echt iets voor uitbraak duss.. nog tips ik ontvang ze graag.
ik hou van mieren en ik schrijf daar over in me blog. wil je zien hoe het is om voor het eerst mieren te hebben en tegen wat voor problemen je aan loopt lees dan mijn eigen blog :shock: ( Mijn eerste mieren ooit)!
Miertje008
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2017
Gender:

Re: Eerste mieren ooit !

Bericht door Miertje008 »

Ik had laatst een yting blok gekregen van een vriend. en daar ben ik flink mee aan de slag gegaan. Eerst met een zaag het groote blok in stukjes snijden. Daarna een met een boor machine iets leuks van gemaakt. Goedkoop en leuk. Maar moet nog wel iets vinden voor er op bv een stuk glas, plastic.Vedder is het iets te donker in het etens bakje wat ik gebruik als buiten wereld. Of in het reageerbuisje is de ruimte te klein. (2,5 cm) want buiten ligen groote larven volgesmij. En ze ik heb ze een ander vliegje (die ik zelf heb gevangen) gegeven en die zie ik niet meer dus goed nieuws dat zijn ze nu aan het opeeten denk.
ik hou van mieren en ik schrijf daar over in me blog. wil je zien hoe het is om voor het eerst mieren te hebben en tegen wat voor problemen je aan loopt lees dan mijn eigen blog :shock: ( Mijn eerste mieren ooit)!
Miertje008
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2017
Gender:

Re: Eerste mieren ooit !

Bericht door Miertje008 »

Hierbij de bijlage
;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ik hou van mieren en ik schrijf daar over in me blog. wil je zien hoe het is om voor het eerst mieren te hebben en tegen wat voor problemen je aan loopt lees dan mijn eigen blog :shock: ( Mijn eerste mieren ooit)!
Miertje008
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2017
Gender:

Re: Eerste mieren ooit !

Bericht door Miertje008 »

Bijlage 2.0 van eerste ytong nest
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ik hou van mieren en ik schrijf daar over in me blog. wil je zien hoe het is om voor het eerst mieren te hebben en tegen wat voor problemen je aan loopt lees dan mijn eigen blog :shock: ( Mijn eerste mieren ooit)!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Eerste mieren ooit !

Bericht door GvG »

Had je al nagedacht over de bevochtiging van het nest? Een reageerbuisje is groot genoeg hoor. Je kunt ze het beste in het reageerbuisje houden tot ze met 100 werksters zijn. Dan ontwikkelt de kolonie zich het beste.
Miertje008
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2017
Gender:

Re: Eerste mieren ooit !

Bericht door Miertje008 »

Als ik een stuk of 30 mieren heb wil in ze gaan overplaatsen naar een nieuw ytong nest die ik heb gemaakt. Zodat ik een betere buiten omgeving via slangen kan maken. En dat ik ze mider hoef te storen maar wel beter kan zien. Want mijn voedingsbakje in nu hun buiten wereld en daar zit een deksel op en een te kleine weg naar het nest met een buis. Dan stoor ik ze eleke keer als ik ze eten geef.
ik hou van mieren en ik schrijf daar over in me blog. wil je zien hoe het is om voor het eerst mieren te hebben en tegen wat voor problemen je aan loopt lees dan mijn eigen blog :shock: ( Mijn eerste mieren ooit)!
Miertje008
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2017
Gender:

Re: Eerste mieren ooit !

Bericht door Miertje008 »

Hierbij het ytong mini 2.0 nest
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ik hou van mieren en ik schrijf daar over in me blog. wil je zien hoe het is om voor het eerst mieren te hebben en tegen wat voor problemen je aan loopt lees dan mijn eigen blog :shock: ( Mijn eerste mieren ooit)!
Gebruikersavatar
MBS
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 25
Contacteer:

Re: Eerste mieren ooit !

Bericht door MBS »

je kan beter luisteren naar GvG zijn advies . Ik begrijp dat je ze graag is een ytong nest wil doen maar je moet gewoon veel geduld hebben bij deze hobby.
Een reageerbuis nest kan ook echt leuk zijn hoor en geloof me de tijd vliegt.
ik hoop dat je dit advies aan neemt.
Lasius Niger 250+-
Pheidole palidula 1500+-
Formica fusca 50+-
Camponotus foreli 2+-
Tetramorium 25+-
harpegnathos vanator 12+-
Pheidole noda 100+-
Carebara Affinis 2000+

AntsMBS Youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCQtaOo ... Tp07e_4XEw
Miertje008
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2017
Gender:

Re: Eerste mieren ooit !

Bericht door Miertje008 »

Ik heb een koningin gevangen ongeveer 2 a 3 weken geleden en 1 van hen heeft nog steeds vleugels. Maar er liggen wel 2 stapels met ziek veel eitjes. Van alle koninginen die ik heb gevangen heeft die bij far de meerste eitjes. De vraag is hoe kan dat.
Dat de vleugels er nog aan zitten. Heb ik mischien een super uber geevolueerde koninging gevangen die de doorbraak zal zijn naar meer vliegende mieren. Zo hebben de wespen dat ook gedaan.
ik hou van mieren en ik schrijf daar over in me blog. wil je zien hoe het is om voor het eerst mieren te hebben en tegen wat voor problemen je aan loopt lees dan mijn eigen blog :shock: ( Mijn eerste mieren ooit)!
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Eerste mieren ooit !

Bericht door Sneeuwuil »

Onbevruchte eitjes? Een gevleugelde gyne kan wel gepaard hebben, maar meesal is er weinig van te verwachten. OF misshcine heb je straks wel een wespenplaag in huis :-)
Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 juni 2017
Locatie: Arnhem
Gender:

Re: Eerste mieren ooit !

Bericht door Adriaan »

en er zo veel informatie te vinden op dit forum om dit soort problemen te voorkomen......... :cry:
het enige wat ik kan toevoegen aan de topic schrijver.... lees, lees lees en lees nog eens

het zou toch echt jammer zijn als je hobby sneuvelt op fouten die je met gemak had kunnen voorkomen :(
Gebruikersavatar
LasioesFlavoes
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 juli 2017
Locatie: Nederland, Flevoland, Almere
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Eerste mieren ooit !

Bericht door LasioesFlavoes »

Miertje008 schreef:Ik heb een koningin gevangen ongeveer 2 a 3 weken geleden en 1 van hen heeft nog steeds vleugels. Maar er liggen wel 2 stapels met ziek veel eitjes. Van alle koninginen die ik heb gevangen heeft die bij far de meerste eitjes. De vraag is hoe kan dat.
Dat de vleugels er nog aan zitten. Heb ik mischien een super uber geevolueerde koninging gevangen die de doorbraak zal zijn naar meer vliegende mieren. Zo hebben de wespen dat ook gedaan.
Het is mogelijk dat een konining heeft gepaard maar haar vleugels nog niet afwerpt. Soms gebeurd dit, de eieren zijn bevrucht. Als de eerste werksters er zijn zullen die de vleugels verwijderen van de konining.
1 Myrmica rubra
1 Messor barbarus
1 Lasius niger
1 lasius flavus
1 Tetramorium impurum
1 Camponotus cruentatus
Plaats reactie