Manica rubida

Alle Manica kolonies van de leden
Plaats reactie
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Manica rubida

Bericht door Manimaner »

Sinds midden juni ben ik in het bezit van een aantal manica rubida gynes. Ik heb er nog een aantal verkocht en heb er nu nog 1 over. Ik heb ook gemerkt dat ik niet de enigste ben met een manica rubida gyne al dan niet met werksters, maar toch wilde ik mijn ervaringen en mijn kolonie in dit blog ter woord brengen.


Ze kwam midden juni binnen met wat broed waaronder een pop, een aantal larven en een berg eitjes en de groei leek er nog niet erg in te zitten. Na zo'n 2 weken was ook nog het water op in het oude buisje en moest ik haar laten verhuizen, maar ze was uit zichzelf binnen 5 minuten verhuist en ze zat veilig en wel in haar nieuwe verse reageerbuisje. Ik heb haar altijd voedsel direct in het buisje gegeven en ze had geen buitenwereld. Dat betekende dat ik haar wel vaker moest storen, maar het nam ook zeker wel wat problemen weg met bijvoorbeeld vochtigheid. Het storen vonden ze uiteraard niet zo fijn, maar ik merkte dat het uiteindelijk de kolonie groei niet leek te remmen want er kwamen meer en meer larven, eitjes en poppen.
Na ongeveer 3 weken kwam het eerste werkstertje ter wereld,maar zeker in het begin was deze nog van weinig waarde. De gyne deed nog alles zelf en de werkster leek eigenlijk niets toe te voegen aan het hele verhaal. Toch was ik uiteraard al zeer blij met deze mijlpaal :D
1,5 week later was er al werkstertje 2 en het broed nam eigenlijk alleen nog maar toe met nog steeds veel larven, eitjes en nieuwe poppen te gaan. de werksters begonnen nu ook langzaam een rol te spelen in de kolonie en ze gingen de fruitvliegjes verder naar binnen halen en bewerken.
Zo kwamen er steeds meer werkstertjes bij en werden ook de eerste grotere werkstertjes gespot.

Heden:
Inmiddels zijn er 6 werksters die goed meehelpen in de kolonie. Ze ondersteunen de gyne met het verzorgen van het vele broed. Halen het voedsel verder naar binnen en poetsen haar zo nu en dan.
Er ligt nog veel broed met zeker nog 6 poppen waarvan er 2 op uitkomen staan. Er zijn nog steeds een heel aantal grotere larven, maar sinds kort ook een bergje met kleine larfjes die net zijn uitgekomen terwijl de berg eitjes niet gekrompen lijkt. Ze nemen per dag 2-3 fruitvliegjes aan en ze drinken ook graag flink wat suikerwater op. ( hier is dus zeker wel behoefte aan )

Ik hoop dat de groei er zo goed in blijft en ik heb al een paar foto's kunnen schieten. Het buisje is helaas wel redelijk vuil dus dat beïnvloed helaas wel de zichtbaarheid.

eerst wat foto's van 2 weken geleden.
Afbeelding

flinke stapel broed!
Afbeelding



en nog wat foto's van vandaag de dag.

Afbeelding

Afbeelding

Er liggen rechts ook nog een 2-tal rode poppen. Deze komen een dezer dagen uit.
Afbeelding

terwijl de gyne en de werksters drinken van het suikerwater voeden de larven zichzelf.
Afbeelding


Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8342
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Manica Rubida

Bericht door Manimaner »

Kleine update:

De kolonie telt momenteel 9 werksters. Verder zijn er nu zeker 25 larven in alle stadia (vooral kleine, maar ook zeker een 8-tal grotere) en er liggen nog een 15-tal eitjes.
Ondanks het toegenomen aantal werksters aantal is het aantal poppen niet afgenomen, er liggen nog steeds ~6 poppen. Ik verwacht dat er aan het einde van de week 11 tot 12 werksters in de kolonie rondlopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vragen en Opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8342
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Manica Rubida

Bericht door Manimaner »

Ze hebben nu 2 dagen een buitenwereld en alles lijkt goed te functioneren. Suikerwater word goed gedronken en fruitvliegjes worden naar binnen gehaald door de werksters.
De gyne heb ik vandaag ook even in de buitenwereld gespot, maar na een snelle verkenning ging ze snel weer terug het nest in :)

Momenteel 12 werksters zoals verwacht, met nog ongeveer 5 poppen. zeker 35 larven waaronder een aantal grote en ~20 eitjes. Het gaat dus redelijk goed met deze kolonie.
Ik was wel genoodzaakt ze gisteren en vannacht weer in de kelder te houden omdat het in de kamer waar ze normaal staan al tegen de 25 graden aan ging. Het nadeel is dat er in de kelder een hele hoge luchtvochtigheid is MBT het weer en dus zat het er rond de 80% (zonder deksel)
Gelukkig staan ze nu weer in de kamer met 23 graden en een vochtigheid van ~70%. Nog steeds te hoog, maar ik heb momenteel de deksel eraf dus meer kan ik niet doen. Het lijkt ze alleszins niet te deren.

Ik weet niet voor hoelang ze nog doorgaan voor ze klaar zijn voor de winterslaap, maar de larven groeien nog super snel momenteel en er gaan nu minimaal 6 fruitvliegjes erdoorheen op een dag. Ook komen er continu nieuwe poppen en werksters bij en volgens mij zelfs eitjes.
Ik verwacht eind volgende week 16 werksters te hebben als alles goed blijft gaan met deze nieuwe buitenwereld en de kolonie. Het is even afwachten, maar het gaat de goede kant op.

Geen foto's deze keer, de volgende keer weer.

Vragen en Opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8342
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Manica Rubida

Bericht door Manimaner »

Het gaat deze kolonie nog steeds goed. Inmiddels ongeveer 17 werksters 4 poppen een heleboel larven en sinds kort ook weer wat nieuwe eitjes.
Er word prima gefoerageerd in de buitenwereld en zowel fruitvliegjes als suikerwater word door de werkster goed geaccepteerd.

Na een hele tijd de deksel erop te hebben gehad, heb ik deze sinds een paar dagen weer eraf door de hoge luchtvochtigheid in de kamer waarin ze verblijven. Het is sowieso erg benauwd dit weekend.
Het buisje word er ook niet schoner op, maar er word ook zeker wel afval naar de buitenwereld gebracht.

Al met al lijkt deze kolonie dus goed te functioneren.

Nogmaals het is een redelijk vies buisje dus foto's nemen word er niet makkelijker op.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en Opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8342
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Manica Rubida

Bericht door Manimaner »

Tot nu toe blijft het goed gaan met deze kolonie. Er zijn al een paar weken geen nieuwe werkster bijgekomen, maar de larven zijn intussen wel flink gegroeid. Inmiddels minimaal 20 werksters. Ook voedsel word nog steeds goed aangenomen, zowel fruitvliegen als suikerwater. Natuurlijk komt er helaas ook de winterslaap aan, maar dat valt aan de activiteit nog niet te zien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en Opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8342
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Manica Rubida

Bericht door Manimaner »

De kolonie is inmiddels zo'n 3 weken uit de winterslaap en het gaat niet goed.

De kolonie heeft de winterslaap in eerste instantie doorgebracht in een afgesloten buisje op een koude kamer en hier merkte ik al dat er 2 larfjes stierven, maar aangezien het er maar 2 kleintjes waren ondernam ik geen actie. Ik maakte me echter wel al enigszins zorgen. Na 1,5 weken tijd heb ik ze vervolgens, samen met de meeste andere kolonies, in de koelkast geplaatst (6 graden celsius)
De kolonies in de koelkast bekeek ik eens per 2 weken om, mocht er echt iets zijn, in te kunnen grijpen. Dat heb ik echter bij Manica rubida niet gedaan. Nog steeds stierven er af en toe larfjes, maar dat waren er zeer weinig en de werksters en gyne leken in orde.

Begin maart heb ik een aantal kolonies uit de koelkast gehaald en een aantal sloegen er goed aan, maar een aantal kolonies hadden ook een stroevere start met nog een aantal doden (terwijl ik ze gelijkmatig heb opgewarmd) De kolonies die minder goed aansloegen zijn eigenlijk allemaal al weer goed op weg behalve, je raad het al, Manica rubida. Bij deze kolonie stierven er ineens zeer veel vooral kleine larven. Ik heb ze toen een keer gedwongen om te verhuizen naar een vers buisje en heb toen ook alle verkleurende/ slecht uitziende larven eruit gehaald om ziekteverspreiding te voorkomen.

Dat ging 2 dagen goed, echter begonnen er toen ook zelfs werksters te overleiden. De werksters verloren de orientatie, vielen de hele tijd om en lagen een paar uur later dood in de buitenwereld nadat ze zo ver weg mogelijk waren gestrompeld om eventuele ziekteverspreiding te vooorkomen. Van een ziekte lijkt me hier echter wel sprake. (Ik weet niet of iemand dit herkent?)

Na dat dit nog een week doorging waren er nog 5 werksters, een heel klein aantal eitjes en vooral nog een aantal grotere werksters over. Ik heb toen nogmaals een radicale "last-ditch attempt" gedaan en heb daarbij alle resterende werksters verwijderd, al het dode en slecht uitziende broed nogmaals verwijderd en alle resterende kleinere larfjes ook verwijderd. De gyne bleef helaas alleen, met nog steeds wel redelijk wat larven, over en heb ik nogmaals naar een vers buisje verhuisd.

We zijn inmiddels ongeveer 5 dagen verder en tot nu toe blijft de situatie redelijk stabiel en is er weer 1% hoop op een goede afloop met deze gyne en haar broed. Ze neemt regelmatig wat suikerwater en ook 1 fruitvliegje per dag aan. Er is tot nu toe nog geen broed overleden, maar dat geeft zeker geen zekerheid dat het niet gaat gebeuren. Bij het vorige verse buisje ging het namelijk ook enkele dagen goed. Er zijn wel gelukkig nog een aantal larven levend en die heb ik ook zien eten. Meer goed nieuws is dat ik vandaag bij het eten geven tot mijn verbazing zag dat er een larf verpopt was. De gyne zorgt duidelijk nog erg goed voor haar broed en distribueert zorgvuldig het voedsel over de resterende larven. Ook helpt ze klaarblijkelijk de larven met vervellen en verpoppen. Daarbij hoop ik binnenkort nog meer poppen te mogen begroeten want er liggen nog 3 larven klaar om te verpoppen.

Al met al is het een zeer grote terugslag en het zou mij verbazen als ze er nog bovenop komen. De gyne heeft echter haar moederinstinct volledig teruggevonden na het verliezen van haar werksters en er lijkt weer enigszins vooruitgang. Echter wil ik natuurlijk niet op de feiten vooruitlopen en ik verwacht dus inderdaad niet meteen een "happy ending". Ik houd zelf wel nog iets van hoop, zeker nadat ik het nieuwe popje ontdekte.


Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8342
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Manica Rubida

Bericht door Manimaner »

Even een kleine update:
Inmiddels ongeveer 2 weken verder en tot nu toe blijft het de goede kant op gaan. Er is een paar dagen na dit alles wel nog 1 larfje overleden, maar dit is imiddels ook alweer 1,5 week geleden.

De gyne blijft suikerwater en af en toe een fruitvliegje aannemen en het broed blijft zich ook ontwikkelen. Inmiddels zijn er al 4 poppen en en nog een stuk of 5 larven die bijna klaar zijn om te verpoppen. De gyne heeft daarbij ook nog een stuk of 8 larven die flink aan het groeien zijn en de afgelopen weken is er zelfs een eierenpakketje met een stuk of 10-15 eitjes bij gekomen.
Er lijkt dus momenteel geen broed meer te sterven en de gyne blijft het goed doen. Natuurlijk is het nog altijd de vraag of het zo blijft gaan, maar dit is toch al een stap in de goede richting.

Hier nog 2 foto's van een week geleden.

Afbeelding

Afbeelding


Vragen en Opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8342
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Manica Rubida

Bericht door Manimaner »

De gyne staat er nu al een maand alleen voor en het blijft redelijk gaan.

Er zijn een 10-tal poppen waarvan er 1 al behoorlijk verkleurd is. Daarbij zijn er nog een paar larven die bijna gaan verpoppen en een aantal die nog wat verder moeten groeien . Ook zijn er nog steeds een stuk of 20 eitjes.
De gyne drinkt meestal wel wat van het suikerwater, maar fruitvliegjes worden nagenoeg altijd gedumpt.

Intussen heb ik de gyne 1,5 week geleden nogmaals laten verhuizen naar een ander buisje. Vooral omdat ik de hygiene op een hoog niveau wil houden. Het verhuis verliep zeer soepel en snel. Iets wat ik al eerder heb gemerkt bij gynes van deze soort.
Het oude buisje dmv een stukje slang aangesloten op een een nieuw buisje. Het nieuwe buisje verduisterd en het oude in het licht laten staan. Binnen 2 minuten is de gyne het nieuwe buisje al aan het verkennen en enkele minuten later begint ze al met verslepen van het broed. Het broed word haastig naar het nieuwe buisje versleept en vervolgens maakt ze nog 2 keer een grondige inspectie in het oude buisje om eventueel vergeten broed toch nog mee te nemen. Al met al was ze binnen 10 minuten helemaal gesetteld en kon ik het oude buisje afkoppelen.

Vandaag echter een ontdekking gedaan die ik toch minder prettig vond, er lag namelijk weer een dood larfje in het buisje. Deze heb ik meteen verwijderd. Hopelijk blijft het daarbij. De rest van het broed ziet er wel OK uit en ontwikkelt zich ook nog steeds. Toch baart dit me wel zorgen ook al is het vorige dode larfje is toch alweer een heel aantal weken geleden. Er is dus nog altijd iets niet helemaal in orde.

Waarschijnlijk word de gyne binnenkort dus weer vergezeld door een aantal dochters en hopelijk is dat niet van korte duur. Het feit dat er weer een larfje dood gegaan is is zorgelijk, maar niet catastrofaal. Als het daarbij blijft is het gelukkig te behappen.

Afbeelding

Afbeelding


Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8342
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Manica Rubida

Bericht door Manimaner »

Update:
Nadat de gyne van deze kolonie er meer dan 5 weken alleen voor heeft gestaan word ze eindelijk weer vergezeld door haar nieuwe dochters! Er zijn tot nu toe 2 werksters uitgekomen, maar er liggen nog een 10-tal poppen waarvan er een aantal al flink verkleurd zijn. Over de komende weken zullen deze poppen uitkomen en is de kolonie weer aangesterkt tot een 13-tal werkstertjes. Er zijn nog enkele larfjes en een 25 eitjes over. Dit word hopelijk dus de 2e generatie van dit jaar, tenminste, als alles goed blijft gaan. Er is tot nu toe geen broed meer overleden en de eerste nieuwe werkster loopt ook al een week gezond rond. De gyne heeft nog altijd de zorg over het broed en de werksters, maar spoedig zullen de nieuwe werksters het van haar overnemen. Hopelijk met meer succes dan hun voorgangers. Er word af en toe een fruitvliegje en wat suikerwater aangenomen.

De foto's zijn weer niet van super kwaliteit, maar ik wilde ze toch niet onthouden.

Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8342
Afbeelding

Afbeelding


De gyne drinkt wat suikerwater aan het uiteinde van het buisje.
Afbeelding
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Manica Rubida

Bericht door Manimaner »

Update:

Deze kolonie blijft het prima doen!
Alle poppen zijn inmiddels uitgekomen en dat brengt het werksteraantal op 12. De nieuwe generatie is ook al volop in ontwikkeling. De gyne heeft namelijk niet alleen de kolonie nieuw leven ingeblazen door voor het bestaande broed te zorgen, maar ook door een hele hoop nieuwe eitjes te leggen. Uit deze eitjes zijn inmiddels al weer een 10-tal larven gekomen. Ze hebben nu dus een 10-tal kleine larven, een stuk of 30 eitjes en nog een grote larf die zich binnenkort gaat ontwikkelen tot pop. De nieuwe larfjes ontwikkelen zich momenteel redelijk snel en dat komt mede doordat deze kolonie al het eten dat ik aanbied goed aanneemt.
Hun dieet bestaat momenteel uit enkele druppels suikerwater en 2 fruitvliegjes per dag De vorige generatie werksters vond fruitvliegjes naar verloop van tijd niet meer zo interessant, maar deze kolonie neemt ze tot nu toe nog enthousiast aan. Hopelijk blijft dat ook zo.

Aangezien ik deze kolonie nog steeds in het nest zelf te eten aanbied word het redelijk snel smerig. Dat komt deels doordat er hele kleine restjes suikerwater overblijven, maar voor een groter gedeelte door de uitwerpselen deze kolonie. Met het oog op hygiëne heb ik deze kolonie daarom het afgelopen weekend nogmaals laten verhuizen naar een nieuw buisje. Door simpelweg de nieuwe buis te verduisteren en deze met een stukje slang aan te sluiten op het oude buisje verhuisden ze redelijk snel. De gyne was wederom a ls eerste overtuigd, maar de meeste werksters volgden snel. Een kwartier later was ook het broed al verplaatst naar het nieuwe nest en liepen er nog enkele werksters in het oude buisje rond. Deze heb ik enige tijd later zonder veel moeite handmatig overgezet.

De onderstaande foto's zijn gisteren gemaakt. Ze zaten toen dus al in hun nieuwe buisje, maar dat valt ook wel te zien aan de properheid ervan.

Vragen en opmerkingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
JStam
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 juli 2017
Locatie: Provincie Utrecht
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Manica rubida

Bericht door JStam »

Hoe staat het inmiddels met deze kolonie?
Plaats reactie