Manica rubida (mn)

Alle Manica kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Manica rubida (mn)

Bericht door mn »

Manica rubida, ookwel bergsteekmier genoemd.

Xtof heeft me deze gyne met larven bezorgd waarvoor nogmaals dank. Ik had in het verleden nog geen ervaring met deze soort, naar horen vertellen zijn het moeilijke eters en erg kieskeurig. Voorlopig doet ze het goed met fruitvliegjes. Krekels en een langpootmug moest ze niet veel van weten. Suikerwater werd wel goed gedronken, maar na het drinken al meteen vol zand gegooid. Het valt ook op dat ze erg veel aan het graven is, ze graaft veel tunnels en kamers maar blijft in het buisje wonen.

Voorlopig staat ze nog onverwarmd maar dit lijkt de zes goed groeiende larfjes niet veel uit te maken. Ze kunnen gewoon op kamertemperatuur gehouden worden. Ook een winterslaap is aan te raden.

De gyne is ong 12mm tot 13mm groot en moet tijdens de stichtingsfase van de kolonie zelf gaan jagen, dit omdat ze geen voedselreserves heeft meegekregen. Werksters zullen 5mm tot 9mm groot worden. Het zijn actieve jagers en zullen met alles wat ze in huis hebben hun kolonie en terretorium verdedigen zo houden ze zelfs grotere mieren zoals bosmieren op afstand. Het zijn de grootse stekende mieren van Europa.

De intresse in de langpootmug was er maar verder heeft ze niet veel moeite gedaan.
Afbeelding

Afbeelding

Zes van de zeven larfjes in beeld.
Afbeelding

Gyne met haar larven in haar buisje, de langpootmug had ik zelf verlegd.
Afbeelding

Het tweede bakje van links, waar de gele kneedgom naast lig is het hare.
Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Manica rubida (mn)

Bericht door mn »

Momenteel heeft ze nog drie larven en één pop. Toen ik de eerste pop spotte lag er ook nog een stukje achterlijf van een andere pop op de buik van de larve, hiervan ook een foto. De larve zal dit wel hebben weggewerkt. De gyne blijft lekker actief en vangt met plezier alle gegeven fruitvliegjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto van de graafwerken.
Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Manica rubida (mn)

Bericht door mn »

De gyne is enkele weken terug overleden. Ze laat enkele werksters, larven en poppen achter.

Vragen en opmerkingen?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie