Manica rubida (Masioni)

Alle Manica kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Masioni
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 september 2008
Gender:
Leeftijd: 32

Manica rubida (Masioni)

Bericht door Masioni »

Mijn eerste mieren kolonie die ik houd. Stukken interessanter dan vissen of iets dergelijks, maar ook wel vrij lastig...

Vrijdag(dag 0): Groote doos met de mieren en alle toebehoren. 1 mier was dead on arrival, er waren er nog een stuk of 12 over. Gelijk die middag alles opgezet en de het reageerbuisje in het basin gelegd.
Zondag(dag 2): Het buisje was ondertussen leeg en de meeste mieren(inclusief koningin) hielden zich schuil in het vochtige en donkere mos. De siroop en protiene gel nemen eten ze niet erg vaak van en ze lopen een beetje doelloos door de bak heen. Een paar mieren hadden ondertussen al de weg naar het Farm weten te vinden en waren druk aan het graven. Wel totaal 3 dode mieren sinds ze in bak zitten.
Maandag(dag 3): De koningin was naar het koppelstuk van het Farm gegaan en bleef daar zitten, een paar uur later waren mieren begonnen om het uiteinde van de slang met zand te vullen. Het lijkt erop dat ze daar hun eigen nest willen bouwen. Ook voor het eerst wat fruitvliegjes gegeven en die werden gelijk het nest mee ingenomen en waarschijnlijk ook direct verslonden. De mieren lopen door zowel in de basin en het Farm, het graven is echter gestopt en het gegraven stuk laten ze links liggen; de focus ligt nu op het koppelstuk.
Dinsdag(dag 4): Ze zitten nog steeds in het koppelstuk en lijken daar voorlopig ook wel te blijven zitten. Ik ga ze meer insecten voeren; waarschijnlijk ook de reden waarom de andere mieren zijn doodgegaan¿

Hieronder de foto's hoe het nu(dag 4) is: Niet echt goede kwaliteit, en foto's van de mieren zelf zijn veel te onscherp. Zal binnenkort met een andere camera de mieren fotograferen.
IMG_0001.JPG
IMG_0002.JPG
IMG_0004.JPG
IMG_0005.JPG
IMG_0006.JPG

Vragen en opmerkingen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Aphaenogaster senilis
camponotus cruentatus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Masioni
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 september 2008
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Manica rubida

Bericht door Masioni »

Dag 19Tijd voor een update!

De mieren zijn sinds gister de grond ingegaan! Tot mijn blijdschap want de koningin legde geen eieren in het buisje, hopelijk wel in haar holletje.
In de tussentijd zijn er nog weer 2 mieren dood gegaan: 1 was er verdronken in een siroop mengels, en de ander was op eens dood. Hopen dus dat er snel nieuwe mieren bij gaan komen anders word de kolonie wel erg klein.
Over een tijdje zullen ze de winterslaap ingaan(denk over een maand ongeveer) en hoop dan dat er volgend jaar veel kleintjes bij komen.

De fruitvliegjes die ik ze voer vinden ze erg lekker, en ze dronken ook wel siroop. Maar daar moet ik nog even een oplossing voor gaan zoeken zodat ze er niet meer in verdrinken, dus op het moment moeten ze het even doen zonder de siroop.

Vragen en opmerkingen?
Aphaenogaster senilis
camponotus cruentatus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Masioni
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 september 2008
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Manica rubida (Masioni)

Bericht door Masioni »

Dag 163
Tijdje geleden dat er een update is geweest, in de tussentijd is er ook niet veel gebeurd. Maar nu ik zie dat ik de enige ben bij blogs met een Manica soort moet ik dat natuurlijk wel een beetje vullen ;)

Zoals al reeds vermeld is dit mijn eerste kolonie, en ondanks dat ik natuurlijk wel wat research van te voren had gepleegd kom je toch nog een hoop vragen tegen als je ermee bezig bent. Toen ik met de hobby begon wou ik graag wat actie zien en dergelijke, en dat was er toen niet echt(wat mij dus teleurstelde). Mijn kennis was ook niet optimaal en dat alles heeft ervoor gezorgd dat de mieren geen optimale start hebben gehad. Ik heb de laatste tijd veel zitten lezen en me verdiept in de Manica soort, en ben al wat wijzer geworden.
Paar dagen terug heb ik een warmte matje tegen het farm geplaatst, en ze zijn sindsdien al wat actiever geworden. Ik hoop ook dat de eitjes wat sneller gaan groeien, want ondertussen moet de kolonie toch wel gaan groeien voordat de eerste lichting werkers dood gaat.

Wat betreft omvang en eitjes kan ik weinig vertellen, want ik kan niet in het nest kijken.

Nog 3 foto's die ik vandaag genomen heb:
P1010481kopie.jpg
P1010487kopie.jpg
P1010484kopie.jpg
Als ik eitjes kan zien, of andere gebeurtenissen zijn zal ik weer update neer zetten!

Vragen en opmerkingen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Aphaenogaster senilis
camponotus cruentatus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Masioni
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 september 2008
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Manica rubida (Masioni)

Bericht door Masioni »

Laatste update

De kolonie is ten einde, op een dag kwam de koningin boven lopen, en een dag later lag ze dood boven de grond. De meeste werksters waren ook binnen een paar dagen dood.
De doodsoorzaak is mij onbekend, het is ook niet handig geweest om de kolonie zo klein in een te groot zandnest te stoppen. Ik heb nooit kunnen zien of er uberhaupt eitjes en dergelijke werden gelegd.

Binnenkort weer beginnen met een ander, beter te houden, soort.
Aphaenogaster senilis
camponotus cruentatus
Messor barbarus
Plaats reactie