Manica rubida

Alle Manica kolonies van de leden
Plaats reactie
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Manica rubida

Bericht door Art747 »

Eind mei heb ik van Popolvar 3 gynes overgenomen van de bruidsvlucht die in mei plaats vond in Tsjechië. Gynes ontvangen in kleine buisjes en overgebracht in standaard buisjes met water en watje. Verduisterd met aluminiumfolie, afsluitwatje met rietje, in een bakje van de Chinees. Fluon als anti uitbraak.

Fruitvliegjes en kleine krekels, honingdauwsugoraat in pillenstripje. Gyne komt naar buiten om voedsel op te halen. Zelfs een meelworm ging het buisje in. Levende krekels worden minder goed gevangen dan ik had gedacht.

Vandaag, ongeveer 2 maanden later, zag ik in 2 bakjes werksters lopen die fruitvliegjes in het buisje sleepten.

Controle van de buisjes, 1 buisje schimmel, gyne in leven, geen broed en geen werksters. 2 andere buisjes minder goed schoon, beginnende schimmel, beiden 2 werksters, geen broed. Alles overgezet in schone buisjes, in nieuwe bakjes van de Chinees. Oude bakjes zaten onder de rommel, hele kleine zwarte stukjes afval.

De 3 bakjes staan nu in een oud aquarium met vochtregeling. fruitvliegjes en krekels worden nog steeds geaccepteerd. RV 80 %, 25 gr C.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Manica rubida

Bericht door GvG »

Werkt de fluon bij deze hoge luchtvochtigheid? Bij mij is fluon totaal nutteloos boven de 70% RV.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Manica rubida

Bericht door Art747 »

Nou dat weet ik nog niet..... de 2 werksters doen niet echt een poging om de bakjes uit te klimmen, het aquarium heeft vervolgens ook een Fluon laag gekregen. Eventueel kan ik de bakjes op iets zetten met een laagje water in het aquarium als extra beveiliging, tenzij ze kunnen zwemmen.....
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Manica rubida

Bericht door Sneeuwuil »

Om eerlijk te zijn weet ik niets van deze soort. Toch heb ik even gegoogled en dan vind ik op antstore:
- Temperature: Outside World: 18-28 ° C Nest: 21-24 ° C
- Humidity: Outside World: 50-60% Nest: 60-70%

Of deze link:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 758,d.ZWU
Make sure temp is not above 25 Degrees Celsius (room temp)

Kortom, is het niet gewoon té warm en té vochtig? (aangenomen dat RV de luchtvochtigheidsgraad is)
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Manica rubida

Bericht door Art747 »

Het is warm omdat het nu eenmaal (te)warm is in de kamer waar ze verblijven. De RV schommelt zo rond de 75 %. Het zijn bergmieren. Helaas is dat wat lastig na te bootsen in een kamer. Persoonlijk denk ik dat te vochtig beter is dan te droog. Ik las ook "Temperature/humidity: High humidity required. Should always have access to water. Not dry. Can be kept at room temperature" . In Tirol is het momenteel ook 25 graden, dus tja
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Manica rubida

Bericht door Art747 »

Om de ontsnapping nog moeilijker te maken heb ik nu een plaat plexiglas op het aquarium gelegd, met een gat er in voor ventilatie. De plaats vervolgens met Fluon ingesmeerd. Dus de bakjes hebben fluon, de wanden van het aquarium en de afdekplaat. Krulvliegen worden het buisje ingenomen. Levende krekels worden niet aangevallen en in mailwormen is ook geen interesse. De gyne komt zelf naar buiten om voedsel te halen, 2 bakjes hebben tenminste 2 werksters. Verder weinig nieuws. Het is eigenlijk iets te warm, maar ik kan er helaas niets aan doen, ik heb geen airco. op de foto de opstelling en de gyne die een vlieg naar binnen sleept.
Opstelling Manica-s.jpg
Opstelling Manica-s.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Manica rubida

Bericht door Art747 »

Update 5.8.2014 : 1 bakje heeft nu 3 werksters. Bij inspectie van het buisje (folie er af) bleek het water vies zwart. Dus helaas de mini kolonie moet verhuizen naar een schoon buisje. Geen broed te zien. meteen maar een schoon bakje van de Chinees. Ze zijn nu wel in de stress. Er wordt geen voedsel aangenomen en de 3 werksters lopen zeer actief in de buitenwereld.

Bakje 2: de gyne en 2 werksters liepen in de buitenwereld. water liep uit het buisje. Ook dit water vies en ook doorgebroken... Nieuw buisje. Dikker watje.

Bakje 3: Gyne zonder werksters. Zo te zien ook geen broed. Gyne komt zelf voedsel halen.

Rust geven denk ik.
Plaats reactie