Manica rubida (iasimov)

Alle Manica kolonies van de leden
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Manica rubida (iasimov)

Bericht door iasimov »

Van Antshop binnengekregen: 1 gyne, 1 werkster en 1-2 larven.
Na aanpassing en ontstressing: de gyne voert als een superwerkster de regie en is nogal
grillig en soms stormt ze geagiteerd de buitenwereld (een ijsdoosje) in vanuit de reageerbuis
met open kaken.. :)
Ze probeert allerlei gedode insecten uit om ze weer uit haar buis te gooien en weer binnen
te halen zonder duidelijke reden. ;)
De werkster heeft een marginale rol en zie ik nauwelijks..
Momenteel is de gyne intens tevreden met een gedood zilvervisje.. 8-)
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door timdgd »

mooie soort :)
ik zie alleen qua uiterlijk geen verschillen met myrmica rubra (waarschijnlijk omdat ik pas een beginner ben).
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door Mika »

Niet teveel storen en heel veel voedsel geven. Voornamelijk insectjes, suikerwater wordt minder geapprecieerd. Ze zijn redelijk aggressief. Mijn Manica zijn erin geslaagd een vlieg te vangen die in de buitenwereld geland was: ik ken weinig mieren die dat zouden kunnen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door miel »

er is verschil tussen de koniingin en werkster grootte
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door Manimaner »

Suikerwater word zeker wel geapprecieerd!
de gyne is een stuk groter.
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door iasimov »

Is inderdaad de grootste knoopmier van Europa.. De steek schijnt pijnlijk te zijn, vergelijkbaar met die van een wesp..
Ik heb ooit eens een schorpioen gehouden, dus ik weet mijn grenzen. :lol:
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door iasimov »

Nu weer 2,5 weken onder mijn hoede. In de tussentijd een beetje uitzoeken wat de dame lust..
Twee keer een Lasius niger gyne gegeven; die lustte ze graag. Vlees en huisvliegen kan ik niet kwijt.
Eén keer een zilvervisje kunnen slijten.. Op dit moment vindt zij drosophila's toch weer lekker,
maar voor hoe lang.. :roll:
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door timdgd »

Deze soort klinkt interessant. (voor als ik wat meer ervaring heb).
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door iasimov »

Er begint schot in te komen: een 2e wat grotere werkster erbij gekregen en wat grotere larven gespot.
De smaak is wat exquise: zij lusten vooral Lasius niger gynes. Nu heb ik daarvan nog zo'n 10 in een reageerbuisje,
maar ik moest toch maar iets anders verzinnen.. ;)
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door iasimov »

Vandaag de 3e werkster gespot, bij mij willen de fruitvliegjes niet zo gretig naar binnen.. :x
En de Lasius niger gynes zijn ongeveer op..
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door GvG »

Broed van andere mieren wordt bij mij heel goed aangenomen. Ik geef kolonies of (semi-claustrale) gynes die niet willen eten vaak larven die ik uit wilde kolonies haal, al dan niet kapotgesneden. Dat wordt altijd goed aangenomen en is zeer voedzaam. Bovendien geeft het vrijwel geen afval.
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door iasimov »

Werkt inderdaad goed! :D Ik heb ze wat poppen van mijn Formica cinerea -kolonie gegeven en die werden
zonder mankeren binnen gehaald.
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door iasimov »

Huidige stand: 6 werksters en nog wat broed. Voedsel wordt nauwelijks aangenomen en ik twijfel of
ik mag verwachten dat het broed nog tot ontwikkeling komt voor de winter. :?:
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door iasimov »

Twee weken geleden uit de winterberging gehaald: één werkster ging zwerven, verloor controle over haar motoriek en stierf tenslotte. Ik heb een dood zilvervisje naar binnen gesmokkeld, daar werd wat van gegeten en de resten weer uit het buisje gesjouwd. Weinig tot geen exploratie van de buitenwereld. Ik laat ze nog maar even met rust ..
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door iasimov »

Deze kolonie gaat het geleidelijk aan beter doen; ik had weinig ambitie maar gaf ze regelmatig wat fruitvliegjes.
Ik dacht dat ze die maar matig apprecieerden maar toch heb ik nu zo'n 25 werksters, waarvan één veel groter is dan haar zusters. En een best stapeltje poppen en larven zijn in de maak. :)
Ik heb overigens eindelijk voedsel gevonden dat ze écht kunnen waarderen: waterjuffers die in mijn tuintje op de rozenstruik zitten en zich verrassend gemakkelijk laten vangen met een jampotje. Ze kunnen ze zelf - nog - niet aan, dus ik dood ze eventjes in de diepvries en deponeer ze in hun reageerbuisje..
Ik lees nogal alarmerende verhalen omtrent luchtvochtigheid, maar merk hier zelf niets van. Zij bivakkeren met hun reageerbuis in een ijsbakje met een glazen plaat erop. In deze ruimte heb ik een plastic dopje van een pillenpotje met een laagje water erin. Dit dient als luchtbevochtiger en als drinkreservoir.
Misschien is het hoger of lager dan 70-80% maar in de natuur zal het ook niet zó scherp bepaald zijn. Te droog moet je ze zeker niet houden, maar te nat.. :?:
Ik heb ze momenteel in een vers ijsbakje gezet met een aangekoppeld vers reageerbuisje en wacht op een spontane verhuizing uit het inmiddels smerige reageerbuisje waarin ik de gyne ontving. Als dat gebeurd is maak ik foto's.. :|
Edit: Zij eten nu weer meer duizendpoten van het lintvormige type..
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door iasimov »

Dan bij deze de beloofde foto's!
Ik had me niet gerealiseerd hoe optisch slecht de plastic buisjes van Antshop zijn, dus excuses ..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door Other »

Ondanks het plastic buisje, erg gave foto`s! Vet om de verschillende stages van het broed te zien :D
Flinke stapel ook! :o

Waar heb je de foto`s mee genomen als ik dat zo brutaal mag vragen?
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door Manimaner »

Wow! Echt een mooie kolonie!

De foto's geven inderdaad alsog een mooi beeld van de kolonie en schroom niet door de buisjes om er in de toekomst nog meer te delen.
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door iasimov »

@Other: Foto's zijn genomen met een Sigma 70mm F2.8 Makro-objectief op een Canon EOS 550D camera, geflitst met een YongNuo Speedlite YN468-II.
Uitgesneden en verkleind met Paint Shop Pro V7.0 .. :ugeek:
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door Other »

iasimov schreef:@Other: Foto's zijn genomen met een Sigma 70mm F2.8 Makro-objectief op een Canon EOS 550D camera, geflitst met een YongNuo Speedlite YN468-II.
Uitgesneden en verkleind met Paint Shop Pro V7.0 .. :ugeek:
ff sparen :lol:
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door iasimov »

Terwijl mijn Formica's het een beetje voor gezien houden profiteren de Manica's van de warme nazomer en halen ze nog volop Drosophila's binnen .. :)
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door iasimov »

Met ingang van de zomertijd heb ik het buisje Manica rubida weer uit de winterberging gehaald.
Het broed en de mieren hebben de winter zonder verliezen doorstaan. :D
Ik schat de kolonie nu op zo'n 80 mieren en ik begon te voeden met bevroren drosophila's en honingdauwsurrogaat.
Tot mijn vreugde kunnen ze nu óók groene vleesvliegen (uit maden gekocht bij de hengelsportzaak) verwerken.
In de loop van de volgende maanden zal ik een ontwerp moeten maken van een Ytong-nest, want het volume van mieren en broed zal spoedig teveel worden voor de reageerbuis.. ;)
Ik houd mij aanbevolen voor bouwsuggesties..
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door timdgd »

Lijkt me echt een super mooie kolonie. In Oostenrijk had ik een mega kolonie van dit soort gevonden en wauw wat zijn dat een mooie beesten. Ik zou dan ook graag eens een foto willen zijn van het hele buisje als dit kan :D .
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door iasimov »

Gaat er aan komen !
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door iasimov »

Om mijn eerdere enthousiasme een beetje te temperen: de laatste tijd leggen ze veelbelovende dikke larven in de buitenwereld en zelfs op de afvalhoop. Een enkele keer ook zelfs naaktpoppen.. :cry:
Ik vermoed een ziekte die het broed aandoet, maar snap er verder niets van want in de reageerbuis lijken de omstandigheden stabiel en ongewijzigd..
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door iasimov »

Kolonie is vorig jaar ondergebracht in een Ytong nest en heeft de winter goed doorstaan in een tempex-box.
Zal een dezer dagen een beeld sturen..
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door iasimov »

Bizarre wending: werksters plegen moedermoord.. :cry:
Het ging best wel aardig, alleen werden nog geregeld larven en zelfs poppen naar de buitenwereld en op de afvalhoop gedumpt. Niettemin zitten er hele grote werksters aan te komen en er zijn al een aantal verpopt. Het merkwaardige is dat het de kleine werksters van de eerste lichting zijn geweest die de executie hebben voltrokken; daar was ik machteloze toeschouwer van.
Ik tast in het duister wat de oorzaak/reden van het drama is.. :?:
Mijn verwachting is dat de werksters nu onbevruchte eieren gaan leggen die uiteindelijk mannetjes zullen worden. Mogelijk dat deze weer werksters zullen bevruchten.. :?:
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door iasimov »

Een paar dagen na de laatste post zijn er meer rare dingen gebeurd in de kolonie:
* De verschijning van een stuk of 5 gevleugelde gynes; ik dacht al: 'wat een oversized poppen..'
* Onverklaarbare agressie van enkele werksters naar andere werksters en naar een van de alaten..
* Na overlijden van de koningin zijn weer eieren gelegd, wellicht werkstereieren..

Overzicht van het ingekapselde Ytong nest; ten gevolge van condens is het moeizaam scherp stellen en fotograferen:

Afbeelding

Een shot in het midden met ondermeer een alate gyne..

Afbeelding

Afbeelding

Broed van alle stadia met een alate gyne:

Afbeelding

Vers gelegde eitjes en een alate gyne

Afbeelding
antlover333
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 maart 2018

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door antlover333 »

Erg vreemd
Myrmica rubra 5q 600 w
Lasius Niger 500 w
Lasius Niger 20 w
Myrmica rubra 1 q 50
Messor barbarus 40w
Formica fusca 3q 70w
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Manica rubida (iasimov)

Bericht door iasimov »

Bizar gedrag, ja. Geregeld nog steeds onderlinge agressie. Soms naar andere werksters, soms naar de gevleugelde gynes, die 'out of the blue' ontstonden zonder mannelijke vluchtpartners..
De gevleugelde gynes doen overigens pogingen uit te zwermen, maar dat lijkt me zinloos aangezien ze in Nederland geen soortgelijke mannetjes zullen treffen. Daarnaast hoop ik dat te zijner tijd bevruchting mogelijk zal zijn door mannetjes uit de zelfde kolonie..
Plaats reactie