Messor barbarus kolonie met nieuwe koningin/ werksters

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Grotebeer
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 september 2017
Gender:

Messor barbarus kolonie met nieuwe koningin/ werksters

Bericht door Grotebeer »

Hallo,

Een paar maanden geleden ben ik begonnen met het houden van een Kolonie Messor barbarus mieren. dit ging allemaal goed, tot de koningin dood ging. Omdat ik erg nieuwsgierig ben aangelegd, keek ik waarschijnlijk te vaak, waardoor de stress te veel werd. (Dit is mijn theorie).

Ik ben nu begonnen met de introductie van een nieuwe koningin met 3 werksters. Op het eerste gezicht lijkt de oude kolonie van ongeveer 25 mieren, de nieuwe mieren te accepteren.

Om het stress probleem op te lossen, heb ik folie over het nest geplaatst om zo de mieren zich in het donker te laten wanen, maar ze toch te kunnen bekijken.

Als iemand tips heeft voor mij, zijn deze altijd welkom. Ik zal jullie op de hoogte houden van verdere vooruitgangen.
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus kolonie met nieuwe koningin/ werksters

Bericht door Nanitic »

Zorg dat de trillingen en vibraties in de buurt van de mieren miniem blijven. Dus niet met zware schoenen aan komen banjeren, of een lade onder mieren (als ze op een kast staan ofzo) lomp opdoen, dat soort dingen.

Mijn kolonie staat gewoon in het licht, daar zijn ze aan gewend. Wanneer ik wil loop ik gewoon voorzichtig naar de kolonie toe, en neem ik een kijkje, zonder iets aan te raken. Ze merken er niks van ;).
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Gebruikersavatar
Grotebeer
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 september 2017
Gender:

Re: Messor barbarus kolonie met nieuwe koningin/ werksters

Bericht door Grotebeer »

bedankt voor de reactie nanitic,

ik probeer zo veel mogelijk een natuurlijke situatie na te bootsen. Daarom heb ik gekozen voor het folie en heb ik onder andere verschillende zijgangen gemaakt.

wat betreft de trillingen probeer ik deze nu inderdaad zo veel mogelijk te beperken. Zo heb ik alle kartonnen overzet stukken (voor het donker) weggehaald.

Ik heb nu als voedsel geen suikerwater meer in de arena liggen, maar wel honingwater. mijn redenatie was dat het om de glucose gaat en deze ook aanwezig is in de honing, waardoor het voedselaanbod voldoende is in combinatie met zaden en fruitvliegjes. klopt mijn gedachten gang hierin?
Plaats reactie