Messor Barbarus (Thad)

Alle Messor kolonies van de leden
Thad
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 juni 2017
Locatie: Willebroek Belgie
Gender:

Messor Barbarus (Thad)

Bericht door Thad »

Hallo allemaal,
Ik heb besloten een blog bij te houden van mijn eerste kolonie.
De rede hiervoor is in tweevoud graag had ik gevraagd aan de lezers om me zo een beetje te helpen door mijn acties onder de loep te nemen en extra tips voor een beginner te geven.
Anderzijds lijkt het mij plezant hier af en toe te praten over mijn mieren en achteraf na te kunnen lezen wat ik allemaal heb gedaan als ik wat meer ervaring heb.

De mieren en een paar extras waar ik straks over praat heb ik gekocht bij anthouse.es
Na deze bestelling te plaatsen ben ik bij een vriend van mij langsgegaan die ook mieren houd en mij eigenlijk heeft op gestoken. Daar heb ik een aantal dingen geleend voor het opstarten van mijn eerste kolonie. Ook heb ik daar een deal gesloten voor geregeld een insectje te gaan halen om te voederen. Aangezien hij deze in overvloed heeft voor zijn mieren en reptielen.
Het gaat hier over een arena/buitenwereld in glas een watercontainer en een verbindingsstuk voor een darmpje tussen buiten wereld en proefbuisje
20170702_131611.jpg
Ook heb ik wat darmpjes (van 2 maten) en een isoleerbuis gekocht bij de doehetzelf , pincette-set, watjes en wattestaafjes in de supermarkt.
Bij anthouse.es heb ik bovenop de mieren een warmtematje met regelaar gekocht voor als het wat kouder is, 10 proefbuisjes en vloeibare teflon.
Alles opgeteld zit ik nog ver onder mijn vooropgestelde budget van 50 euro.
20170708_145139.jpg
Woensdag kwam het paketje van anthouse.es dan eindelijk toe. Ik was niet degene die het in ontvangst nam en hoorde al snel: Waarom zitten er mieren in deze doos?
Na een woordje uitleg nam ik voorzichtig het paketje opzij en haalde de mieren eruit en verschoot even toen ik merkte dat anthouse.es mij een extra kolonie had opgestuurd.
Het eerste gedacht dat in mij opschoot hierna was ik heb maar 1 buitenwereld. ik moet nog maar eens gaan horen of "iemand" een extra buitenwereld heeft.
Hierdoor heb ik de mieren niet echt lang bekeken voor ik ze in het donker heb gezet. Ik zag wel 2 koniginnen (1 in elk proefbuisje) met elks een tiental mieren, een beetje broed en een kleine vooraad zaadjes.
Dit was een snelle schatting, ik was eerst van plan later een betere telling te doen maar ik wil ze ook niet te vaak verstoren en daarom heb ik dit nog niet gedaan.

Na een extra buitenwereld te lenen, ben ik dan begonnen met de mieren hun proefbuisje in een isoleerbuis te doen en dit dan te plaatsen in de buitenwereld. Water werd ook voorzien met het drinkfonteintje bij mierenkolonie Rechts (deze orignele naam komt omdat deze rechts staat.) en een gewoon proefbuisje met water bij kolonie Links (deze naam kan je ook wel raden).
Toen sloeg paniek toe, ik was de vloeibare teflon vergeten toe te brengen op de buitenwereld. Ik had gelezen dat je dit best kon toevoegen ondersteboven voor druppels tegen te gaan,
Maar de mieren zaten er al in en ik wou ze dan toch niet storen. Ik heb dan een wattenstaafje gebruikt en rondom een 2 cm brede laag toegebracht en zoals verwacht liepen hier al snel druppels naar beneden.
Spijtig maar de volgende keer letten we hier beter op.
20170705_220922.jpg
Na even te zoeken viel mij op dat de suiker op was, het enige waar ik van uit ging dat het wel in huis zou zijn...
Gelukkig had ik honing, hiervan heb ik dan een bodempje in een eierdopje gedaan goed gemengd met water en dit dan aangeboden bij beide kolonies d.m.v. een wattenstaafje op een een stukje keukenrol.
Al snel zag ik dat de mieren in Links hier gretig van begonnen te drinken. in mijn fascinatie ben ik wel vergeten hier een foto van te nemen.
bij Rechts zat geen beweging, ik had wel al opgemerkt dat de mieren van Rechts vrij gestresseerd waren en dat de gyne probeerde zich te verstoppen in het watje aan het water.
Dit is dan ook de grootste rede dat ik ze zo snel mogelijk op haar plaats wou zetten en ze met rust laten.

Na een half uurtje kwam ik terug kijken of er wat beweging in kolonie Rechts zat maar dat was spijtig genoeg niet het geval. bij Links waren verschillende mieren aan het rondlopen en verkennen.
Een had het water gevonden en vulde zijn buikje. een ander probeerde op het glas omhoog te lopen maar viel al snel naar benden door een van de druipers van het teflon. Na een paar minuten zag ik de mieren met zijn allen een vuil stuk watje naar buiten dragen.
Dit was het eerste moment met de mieren waarvan ik dacht wauw ze zijn echt veel slimmer dan de algemene persoon denkt.
20170705_220859.jpg
Donderdag avond was ik tijdens het koken een paprika aan het snijden en zag de zaadjes liggen. Een herinnering van een andere blog (loesje?) sprong direct naar voren "ik geef mijn messors zaadjes van de paprika".
ik nam er direct een tiental en gaf elke kolonie 5 zaadjes. na het eten ging ik eens kijken hoe het zat met deze zaadjes en ik merkte direct op dat Links ze druk naar binnen aan het brengen was, bij Rechts geen beweging.
Later op de avond zag ik dat Rechts er toch enkele had opgeraapt maar de meeste had laten liggen, Links had ze allemaal meegenomen.

Vrijdag morgen vond ik dan de eerste dode werkster bij Rechts, hierdoor vroeg ik me voor het eerst af:" ben ik iets verkeerds aan het doen bij deze kolonie?"
In de loop van de dag heb ik dan besloten dat dit waarschijnlijk niet het geval is aangezien 1 mier voor een kolonie niet zo erg is, zelfs niet voor deze kleine kolonie.
Maar ik ben nog steeds niet gerust dat het goed zal komen met Rechts.
20170707_082528.jpg
Toen ik na het werk thuiskwam zag ik dat de mieren van Links het wattenstaafje voor hun nestopening hadden gelegd zodat het wat beter was afgesloten.
Ik was onmiddellijk kwaad dat ik dit spektakel had gemist. Tegelijk volgde het 2de moment van verbazing over de mieren. ondertussen weet ik niet goed of ik dit wattenstaafje moet laten liggen of niet.
Mijn buik gevoel zegt laten liggen zolang ik geen schimmels ofzoiets zie.
20170707_211841.jpg
Vanmiddag heb ik voor het eerst een meelworm aangeboden. Na enkele minuten kwamen er 2 mieren uit Links kijken wat ik er in had gelegd. Nadat ze de worm hadden ontdekt begon een van de mieren de worm richting nest te trekken om daar veilig op te eten. Bij rechts kwam er weer niemand opdagen... Ik zal de worm laten liggen tot vanavond en dan gooi ik hem weg.
Maar weer baart de gezondheid van Rechts me zorgen, alhoewel ik duidelijk kan zien aan het waterniveau dat er wordt gedronken.
20170708_143435.jpg
Mijn excuses voor de foto's van niet zo schitterende kwaliteit, ik heb enkel een smartphone.
V&O
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie