Messor Barbarus (Locoleeuw)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Locoleeuw
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 juli 2017
Locatie: Leeuwarden
Gender:
Leeftijd: 33

Messor Barbarus (Locoleeuw)

Bericht door Locoleeuw »

Nooit verwacht dat ik een mierenkolonie zou gaan kopen, en ook nooit verwacht dat ik een blog zou gaan maken. Heel toevallig zag ik een paar weken geleden een filmpje op YouTube over het houden van mieren en het begon meteen te kriebelen. (Spreekwoordelijk natuurlijk! :lol:)
Ik kocht twee redelijk grote aquariums en zag het al helemaal voor mij met allerlei tunneltjes. Toen ik mij er meer in ging verdiepen besloot ik een formicarium te kopen en de bakken te gebruiken als outworld. Via Aliexpress heb ik een mooie grote formicarium gekocht.
20170804_164052.jpg
En toen ik nog meer filmpjes en blogs gelezen had uiteindelijk op 6 augustus gekozen voor Messor Barbarus. Het leek mij zo cool om ze met al die zaadjes bezig te zijn. Eenmaal toen ik de Messor binnenkreeg begon ik al gelijk te twijfelen aan zo'n grote outworld en besloot een nieuwe te bestellen. Het koppelen van het reageerbuisje aan de outworld was geen probleem en al snel gingen er een aantal op ontdekkingsreis.
IMG-20170808-WA0012.jpg
IMG-20170809-WA0016.jpeg
De eerste dagen toch wel stiekem een paar keer gekeken bij de koningin omdat ik bang was dat ik het had verprutst. Ik had een verwarmingsmatje van een kweekkastje onder het nest gedaan wat natuurlijk veels te warm is. Gelukkig kwam ik er snel achter en heb nu sindsdien een handdoek erom heen voor toch een beetje warmte. Ook schrok de koningin toen ik de laatste keer ging kijken en ze rende de tunnel in. Vanaf dat moment met mijzelf afgesproken dat ik voor een lange tijd niet meer onnodig ga kijken.
20170810_201600.jpg
Ik begon met een druppel suikerwater, een druppel honingdauw, een levende fruitvlieg en zaadjes in de outworld. Druppel suikerwater was na een tijdje weg, de zaadjes waren verplaatst naar het buisje en de nest en de fruitvlieg en honingdauw doen ze nog niets mee. Ze hebben veel afval verplaatst naar het uiteinde van het buisje bij het begin van de outworld.
20170812_201813.jpg
Ondertussen ook een dode fruitvlieg en nog meer zaad in de outworld geplaatst. Druppel suikerwater is nu een buisje met wat geworden en de honingdauw bewaar ik in de koelkast. Eén mier heeft het niet overleefd en is in de hoek gedumpt.
15025749979041314790131.jpg
Geduld is niet mijn sterkste kant maar tot nu toe gaat het goed. Ik ben erg enthousiast over deze hobby. (Tot soms een ergernis van mijn vriendin. :p) Ik zal jullie af en toe op de hoogte houden van tekst en veel foto's.

Vragen opmerkingen en adviezen graag hier:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10444
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor Barbarus 20+
Locoleeuw
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 juli 2017
Locatie: Leeuwarden
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Messor Barbarus (Locoleeuw)

Bericht door Locoleeuw »

Een aantal dagen nu niet in de nest gekeken, en ben toch wel heel erg nieuwsgierig of alles wel goed gaat. Één mier heeft het niet overleefd en is gedumpt in een hoek. Sommige dagen zie ik geen één mier en soms zitten er 5 in de arena. Ik wacht nog wel met kijken. Zodra het water bijna op is ga mijn formicarium aansluiten zodat ze daar heen kunnen verhuizen als ze willen.
1502991132366704916017.jpg
15029915439561375231685.jpg
Ze maken er wel een zooitje van. Ook slepen de mieren stukje van het watje uit het buisje met suikerwater naar het slangetje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor Barbarus 20+
Plaats reactie