Messor Barbarus (de nieuwe mier)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
DeNieuweMier
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 augustus 2017
Gender:

Messor Barbarus (de nieuwe mier)

Bericht door DeNieuweMier »

Hallo iedereen ik ben sinds een tweetal weken trotse eigenaar van 2 Messor barbarus gyne's. (daarnaast heb ik ook 2 Lasius Niger kolonies) ik bestelde m'n 2 nieuwe kolonies via ants kalytta.

Ik heb de ene kolonie in het proefbuisje mooi op m'n bureau gelegd, de andere heb ik via een buisje verbonden aan een klein doosje met enkele zaadjes in.

Maar nog steeds heeft geen van beide broed. Is dit normaal? Komt dit door de winterslaap? Sluit ik beter een warmte mat aan?

Alvast bedankt om dit te lezen
Met vriendelijke groet. Jens.
TomBreet
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 mei 2017
Gender:

Re: Messor Barbarus (de nieuwe mier)

Bericht door TomBreet »

Hey Jens,
Messor barbarus is een stress gevoelige soort. Ik zou ze dan ook niet op je bureau houden. Laat ze veel in het donker en op een plek met weinig trillingen (niet op je bureau dus). Een warmte matje moet je ook echt niet doen als ze nog in een reageer buisje zitten!! Zelf zijn er zo 2 Pheidole pallidula kolonies gestorven. Met een warmte mat moet je maar een deel van het nest verwarmen zodat de kolonie zelf kan kiezen waar ze willen zitten. Ook krijg je in een buisje condens waar je mieren in kunnen verdrinken. In een nest zullen ze de zaadjes ook niet bij het warmte matje leggen want dan gaan ze ontkiemen en dat wil je ook niet. En hebben de gynes al werksters? Zo nee moet je nog geen zaadjes geven, dat hoeft pas als er werksters zijn. Als ik jouw was zou ik aan het begin de kolonies echt maar 1x in de 2 weken bekijken. En als het echt niet lukt (wat ik wel snap) maximaal 1x in de week. Voor de rest goed in het donker houden. Als je dit allemaal doet en een beetje geduld hebt zal er vanzelf broed komen. Het kan zijn dat het nog ff duurt omdat ze zijn gestresst van de reis.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Tom


Ps: Messor barbarus kan je dus niet net zo als Lasius niger behandelen
8x Lasius niger (1x 40 werksters, 7x 10 werksters)
2x Messor barbarus (gyne, 2 werksters)
1x themnotorax (geen idee hvl werksters)
DeNieuweMier
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 augustus 2017
Gender:

Re: Messor Barbarus (de nieuwe mier)

Bericht door DeNieuweMier »

ok bedankt , nee er zijn voorlopig nog geen werkers.
ga ze hun rust gunnen en effe ''vergeten" om het zo te zeggen
Plaats reactie