Mijn Messor barbarus kolonies (mrMojo)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Mijn Messor barbarus kolonies (mrMojo)

Bericht door mrMojo »

Op 6 februari 2018 ontving ik vanuit Spanje mijn Messor barbarus kolonie en constateerde dat 11 werksters + de gyne los in de doos rondliepen en slechts 5 werksters nog in het reageerbuisje zaten (het watje was uit het reageerbuisje gekomen).
Na alle mieren terug verzameld te hebben, telde ik 1 gyne en 16 werksters. Geen broed of eitjes te vinden.
Vandaag op 24 februari 2018 telde ik bij controle van het nest nog steeds 16 werksters en nog steeds geen broed of eitjes te zien. Nochtans zijn deze mieren harde werksters; alle zaden en aangeboden vliegen worden onmiddellijk in het nest vervoerd en altijd is er wel beweging in de buitenwereld te zien. Het verbaast mij dan ook dat er geen groei van de kolonie te zien is.
Hopelijk komt dit nog goed ...
Even terug naar 6 februari 2018; mijn bestelling uit Spanje was onvolledig dus stuurde ik onmiddellijk een mail. Nog diezelfde avond kreeg ik bericht dat een tweede pakket werd opgestuurd en ook hierbij zat een Messor barbarus kolonie (incase de eerste gyne het niet zou overleven). Aankomstdatum: 13 februari 2018.
Deze kolonie laat zich echter nooit zien en heeft ook nog nooit een zaadje meegevoerd in het nest.
Vandaag 24 februari 2018 dus voor de eerste keer naar het nest gaan kijken en tot mijn grote verbazing zag dit er vrij goed uit; 20+ werksters, een gezonde gyne en een heleboel eieren. Nu dus wachten op beweging in de buitenwereld.
Wordt vervolgd.
Klik hier voor vragen en opmerkingen over deze blog.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Mijn Messor barbarus kolonies (mrMojo)

Bericht door mrMojo »

Beide kolonies doen het goed maar zijn wel zeer verschillend.
Gemakkelijker wijs noem ik ze hier Mb1 (kolonie 6-2-'18) en Mb2 (kolonie 13-2-'18).

Mb1 is toch nog in orde gekomen. Er is zeer veel activiteit in de buitenwereld en alle aangeboden voedsel verdwijnt onmiddellijk, het zijn zeer goede werksters. In het nest zijn er nu ook eitjes en larfjes te zien.
Na een trage start nu dus goed op dreef.

Mb2 heeft zich pas op 28 maart voor de eerste keer buiten het nest vertoond. Tot die tijd hadden ze de ingang van het nest volledig gebarricadeerd met zandkorrels.
Nu is reeds een eerste vlieg mee naar binnen genomen. Ik hoop deze kolonie vanaf nu dus meer en meer te zien.
Het nest is ook verder gegroeid met meer eitjes en larven.
Klik hier voor vragen en opmerkingen over deze blog.
Gebruikersavatar
MarijnMeijers
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 23
Contacteer:

Re: Mijn Messor barbarus kolonies (mrMojo)

Bericht door MarijnMeijers »

Mooie setup man! Jaloers ;)
--------------------
Ik heb 20+ soorten

Youtube: https://www.youtube.com/estheticants
Website: https://www.estheticants.nl
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Mijn Messor barbarus kolonies (mrMojo)

Bericht door mrMojo »

Bij beide kolonies stel ik een explosieve groei vast.

Mb1: 30+ Werksters, veel eitjes en larven en ook verschillende naaktpoppen. Deze kolonie heeft ondertussen al een volledig reageerbuisje gevuld met zaadjes en elk aangeboden insekt verdwijnt in het nest. Er is altijd wel beweging te zien in de buitenwereld.

Mb2: 30+ Werksters, veel eitjes en larven en ook verschillende naaktpoppen. Na een trage start is deze kolonie nu goed op dreef. De werksters zijn dikwijls in de buitenwereld te zien en alle aangeboden voedsel wordt onmiddellijk aanvaard.

Alle vragen en opmerkingen over deze blog graag via mijn >> Vragen & Opmerkingen topic <<.
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Mijn Messor barbarus kolonies (mrMojo)

Bericht door mrMojo »

Wat een verrassing vandaag, beide kolonies hebben zich maar liefst verdrievoudigd!
Beide reageerbuisjes puilen uit en de telling van vandaag luidt:

Mb1: 80+ werksters + vele eitjes, larven (groot en klein) + naaktpoppen.

Mb2: 100+ werksters + vele eitjes, larven (groot en klein) + naaktpoppen. Begin deze week voor de eerste keer ook een major opgemerkt in de buitenwereld, vandaag heb ik er zelfs twee geteld. Deze zijn heel duidelijk herkenbaar aan hun grootte en extreem grote bruine kop.

Alle vragen en opmerkingen over deze blog graag via mijn >> Vragen & Opmerkingen topic <<.
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Mijn Messor barbarus kolonies (mrMojo)

Bericht door mrMojo »

Naar mijn schatting zijn beide kolonies op één maand tijd weer verdubbeld in aantal, hoewel het praktisch onmogelijk wordt om het juiste aantal werksters te tellen.
Hier de stand van zaken:
Mb1: 130+ werksters en heel veel naaktpoppen, larven en eitjes. Plus hier nu ook verschillende majors te zien.

Mb2: 200+ werksters en heel veel naaktpoppen, larven en eitjes. Plus ook verschillende majors aanwezig.

Alle vragen en opmerkingen over deze blog graag via mijn >> Vragen & Opmerkingen topic <<.
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Mijn Messor barbarus kolonies (mrMojo)

Bericht door mrMojo »

Weer een maand verder en de groei van beide kolonies heeft zich verder gezet.
Deze afgelopen weken merkte ik op dat alle aangeboden prooidieren onmiddellijk weggevoerd werden in het nest. Daarenboven was er altijd een grote bezigheid in de buitenwereld te zien. Ik vermoedde dus wel dat beide kolonies het goed deden.
Vandaag schat ik de aantallen als volgt:
Mb1: 250+ werksters.
Mb2: 350+ werksters.
Bij beide kolonies is er natuurlijk ook veel broed aanwezig in alle stadia. Het is dus duidelijk dat Messor barbarus bij deze warme temperaturen goed gedijen.

Alle vragen en opmerkingen over deze blog graag via mijn >> Vragen & Opmerkingen topic <<.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie