Messor barbarus (Harm)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Messor barbarus (Harm)

Bericht door Harm »

Hallo mensen,

Hier zal ik mijn jonge kolonie Messor barbarus bespreken. Deze kolonie heb ik gekregen van Mika en heeft nu ongeveer 10 werksters een stuk of 8 poppen, een berg eitjes een enkele larven. Kolonie doet het uitstekend en heeft voorlopig nog geen problemen. Foto`s komen later vanwege het kwijt zijn van mijn verloopstuk voor de macrolens.

Groeten,

Harm
Laatst gewijzigd door Harm op 15 okt 2007, 07:46, 2 keer totaal gewijzigd.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Harm - Messor barbarus

Bericht door Harm »

Hier dan mijn eerste niet zo mooie foto van de messor kolonie.
Kolonie is zeer goed aangegroeid na verkrijgen van Mika.
Datum van de bruidsvlucht weet ik niet precies, mika? Maar ergens van de zomer van 2006.
Er zijn nu 2 in mijn ogen grote majors, maar die zijn waarschijnlijk nog niet de helft van de uiteindelijke majors...
Kolonie eet aardig veel maar niet zoveel als ik verwacht had.
Alhier de foto:

Afbeelding
Duidelijke een mindere foto, maar fotograferen door een buis blijft een aparte bezigheid..
Laatst gewijzigd door McK op 28 okt 2008, 14:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Harm - Messor barbarus

Bericht door Harm »

Hoi mensen,

Even een fotoloze update.

Weinig nieuws onder de zon, kolonie groeit goed aan. Eerste groto major komt eraan! Een flinke pop die al bijna 2 keer zo groot is als de grootste werkster:P Voorderest weinig bijzonders. zit er aan te denken om deze kolonie geen winterslaap te geven. Tom van mierenforum.nl doet dit ook niet en zijn kolonie groeit zeer goed aan. Iemand hier nog andere ideen over?

Groeten,
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Harm - Messor barbarus

Bericht door Harm »

Hoi mensen,

Ook mijn Messor barbarus kolonie gaat super goed! Ze groeien best hard! Een hoop eitjes op het moment! Slechts een larf, die echter wel reusachtig is:P Larf is ongeveer half keer zo groot als mijn grootste major:D Ben benieuw wat een imago hier wel niet uit moet komen:) Verder weinig nieuws eigenlijk. Ze hebben wel een grote intresse voor dood voer, meer eigenlijk nog dan in zaden. :o Dat had ik helemaal niet verwacht en eigenlijk ook niet zo begrepen. Binnenkort ook maar eens een tweede reageerbuis aansluiten, want deze begint al aardig vol te raken met ongeveer 50 individuen! Foto`s later deze week.
Laatst gewijzigd door Harm op 15 okt 2007, 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Harm - Messor barbarus

Bericht door Harm »

Op verzoek van Mika dan weer wat meer foto`s van mijn Messor barbarus kolonie. De grote larf heeft zich gisteren of eergisteren verpopt. Nu dan eindelijk de kans om een goed te kijken hoe lang pop-imago duurt. Verpopt op 20-10-07.
Verder vele eitjes, ik schat het op zo`n 20-30. 1 Kleine larf, maar verder geen larven. Nog zo`n 8-10 poppen van normale grote. De laatste tijd valt het me op dat de kolonie een boven gemiddelde intresse heeft voor dierlijk voedsel. Dat heeft me toch wel verrast. Hier dan de foto`s!

Afbeelding
2 majors naast elkaar.

Afbeelding
Werkster met zaadje op gesorteerde zadenhoop.

Afbeelding
Klein deel van de kolonie.

Zoals al gezegd krijgen ze geen winterslaap. Iemand daar nog tips/opmerkingen over. Tom van mierenforum.nl had zijn Messor barbarus ook niet in winterslaap en heeft nog geen problemen gehad met zijn kolonie. De kolonie zal deze winter wel zonder verwarming komen te zitten. Dus een klein soort winterslaap hebben ze toch.

Dat was het dan weer!
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Harm - Messor barbarus

Bericht door Harm »

22-10-07

Vanmiddag eens even wat beter gekeken met vergroot glas en toen werd ik wel redelijk happy.
Blijkt dat de hoop die ik enkel voor eitjes had gehouden ook enkele larven bevat. Moet dus de huidige stand aanpassen.
4 poppen waarvan 3 van gelijke grootte en 1 van grote omvang + 1 middelmatige larve, 2 kleine en zo`n 5-10 nog kleinere + ca. 20 eitjes.
Laatst gewijzigd door Harm op 28 okt 2007, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Harm - Messor barbarus

Bericht door Harm »

Nieuwe foto`s mensen! Weinig veranderingen verder! De larven groeien wel echt heel snel de laatste tijd! Ook is de gyne heel erg druk met het leggen van eitjes... Ik gok erop dat het aantal eieren sinds vorige week meer dan verdubbeld is... Zo ook met het aantal larven... Verder wordt het maken van foto`s niet echt makkelijk gemaakt door het feit dat de buisjes zo vol zitten... Een clear-shot krijgen op een enkele werkster is haast onmogelijk...

Afbeelding
Werksters...

Afbeelding
Voorlopig mijn beste foto tot nu toe!

Afbeelding
Werksters met broed... Midden larven en een pop. Links een van de eierpakketten.

Afbeelding
De 2 grootste majors gezusterlijk naast elkaar.

Afbeelding
Lucky shot, ik wou namelijk mijn vingerafdruk op het buisje fotograferen. Het is een nog niet volledig uitgeharde werkster die bezig is met het verzorgen van een larve!


Poppen: 2, 1 media, staat vlak voor ontpoppen, major, nog helemaal wit, met gekleurde oogjes
Larven: 6-10 tussen de 5-8 mm, en vele kleinere.
Eieren: Vele tientallen, niet nauwkeurig te tellen.
Laatst gewijzigd door Harm op 28 okt 2007, 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Harm - Messor barbarus

Bericht door Harm »

Hallo mensen,

Ook hier een nieuwe stand van zaken. De major pop is uitgekomen:D Eerste major met rode kop:) Dat ziet er best grappig uit. Ze komt nooit buiten, wat wel jammer is omdat foto`s maken in het steeds voller wordende buisje erg lastig is. Heb nou ook een tweede buisje met water reservoir aangesloten, maar daar heb ik ze nog niet in gezien. Verder zijn er nu echt veel poppen. Schatting is echter lastig doordat ze allemaal op een hoop liggen. Zelfde geld eigenlijk ook voor de eieren en de larven. Ik kan denk ik wel met zekerheid zeggen dat de hoeveelheid broed de kolonie zeker moet kunnen verdubbelen. Kolonie staat naast de Crematogaster kolonie en dus ook ongeveer op 30-32 graden. Ze krijgen al een tijdje geen nieuwe zaden meer omdat ze er al een hele berg in het buisje hebben liggen en ze er niks meer bij willen leggen:P Water iedere dag weer, maar dat zie ik ze niet vaak nemen.
Foto`s volgen nog!

Groeten,
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Harm - Messor barbarus

Bericht door Harm »

Hallo mensen,

Daar ben ik weer. Tijdje geleden sinds het laatste stukje. Met name omdat ik geen tijd had om wat te typen.
Weinig gebeurt eigenlijk. Het zijn er vooral MEER geworden, veel meer...
Verder is er een tweede major larve. Zal nog even duren voordat die uitkomt. Het waterreservoir in het buisje is nu leeg, en ik heb reeds een nieuw buisje aangesloten. Hopelijk zullen ze binnen afzienbare tijd verhuizen. Aangezien het buisje al echt helemaal droog staat heb ik het huidige verblijf niet meer verduisterd en het nieuwe wel. Verder is er nog steeds veel broed dus dat loopt allemaal zeer voorspoedig. Grootste probleem is nog steeds dat het foto`s maken in een overvol buisje alles behalve makkelijk is, dat zal wel blijken uit de volgende foto serie!

Afbeelding
Overzicht van de kolonie, waarbij ook duidelijk te zien dat de kolonie flink aangegroeid is!

Afbeelding
Major met grote rode kop. Ook is duidelijk te zien dat de major echt veel groter is dan de rest.

Afbeelding
Nogmaals major, maar nu ook het broed goed te zien.

En dat waren de foto`s alweer. Hopelijk vonden jullie ze het bekijken waard.
Tot de volgende keer maar weer!
Laatst gewijzigd door Harm op 13 dec 2007, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Harm - Messor barbarus

Bericht door Harm »

Gisteren een nieuw ytong nest voor ze gemaakt... Waar ze vanochtend alweer uit waren. Binnen enkele uren waren ze door het ytong heen en liepen ze op mijn bureau. Nu probeer ik ze weer terug de buizen in te krijgen en bouw ik een nieuw, uitbraakveiliger nest voor ze. Dit is in ieder geval een fiasco geworden.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Harm - Messor barbarus

Bericht door Harm »

Hallo,

Nou ik heb geluk gehad! Ik heb mijn Messor nest terug weten te verhuizen het buizennest in. Ze zitten nu in een verbeterde buizennest opstelling, met 2 buitenwerelden waarop ik, als ik zou willen, 9! buizen op aan kan sluiten. Dit ligt niet in de lijn der verwachtingen aangezien ik bezig met met plannen om een nieuwe buitenwereld en ytong nest ineen te bouwen. Vergelijkbaar met de substitutus kolonie op dit forum. Ik zal morgen eens foto`s schieten en het aan jullie laten zien!

Groetn
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Harm - Messor barbarus

Bericht door Harm »

05-03-08

Weinig nieuws onder de zon, het zijn er vooral veel meer geworden. Echt onmogelijk te tellen nu! Er wordt veel gegeten, zowel de zaden als de prooidieren zijn zeer in trek. Ben nog bezig met ontwerp van nieuw ytong nest, maar hier hebben ze voorlopig meer dan genoeg ruimte!
Foto`s:

Afbeelding
Het nest, 2 buizen vol in gebruik.

Afbeelding
Overblik van de opstelling, met 2 buitenwerelden. Boven een kleine witte bak, onder een grotere doorzichtige. Nest gedeelte ertussen in met een warmtelamp erboven. Zelf gefabriceerd overigens. Rechts op de foto trouwens het Camponotus ligniperda nest. Omwikkeld met keukenpapier.

Afbeelding
Het nest nogmaals. Met van onder naar boven, 1 droge buis, 4 natte waarvan 3 in gebruik en tot slot de verbindingsslang tussen beide buitenwerelden.

Groeten.
Laatst gewijzigd door Harm op 07 mar 2008, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Harm - Messor barbarus

Bericht door Harm »

15-03-08

Hallo mensen

Met deze kolonie gaat alles maar zo zo. Laatste tijd zoals te lezen was bij het problementopic deel waren er een aantal doden, dit is nu echter bijna helemaal gestopt. De buisjes zijn echter nog steeds droog en overvol! Er wordt echter nog geen aanstalten gemaakt naar het verhuizen naar een nieuw buisje. Voedsel nemen ze gewoon nog steeds, verder is er nog gewoon volop broed aanwezig.

Groet,

Stand van zaken:
1 gyne, 200-300 werksters, larven eieren en poppen niet te tellen door volle buisjes.
Laatst gewijzigd door Harm op 15 mar 2008, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Harm - Messor barbarus

Bericht door Harm »

Gaat zeer voorspoedig! Kolonie groeit erg snel aan. Ik heb toch definitief voor een opzet met een buizennest gekozen. Aangezien ik geen fanatiek fotograaf ben, en ook niet dagelijks uren naar mijn beestjes zit te kijken is de zichtbaarheid van minder belang voor mij. Dit is nu de meest uitbraakveilige mogelijkheid. Laatst een sterk staaltje gezien. De kleintjes hadden ruimtegebrek in een van de nu 4 in gebruik zijnde buizen. Ze hebben dus maar et complete watje naar het waterreservoir verwijderd... Vele handen maken licht werk hè...
Groet,
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Harm - Messor barbarus

Bericht door Harm »

Hier kan je al je op en aanmerkingen kwijt als je dat wilt!
When in doubt, C4
Plaats reactie