Messor barbarus (UneXisted)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Messor barbarus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ik op het moment 7 werksters en 2 media met een koningin. Momenteel zitten ze in een buizennest. Ik denk dat ik ze ga laten verhuizen als dit buizennest vol is. De mieren hebben op dit moment genoeg parkietenzaad en zaadjes van paardenbloemen. Ook heb ik een Terra exo heat wave gekocht in de maat S van ranzijn. Er komt echter nauwelijks warmte vanaf. Een miskoop.. afijn.

Op dit moment zijn er naast de 9 mieren ook 2 naaktpoppen, een aantal larven en een aantal eitjes. Ik heb ze ook twee muggen gegeven en die hebben ze ook opgegeten. Echter, levende insecten vinden ze nog niks.

Afbeelding
Het nest.

Afbeelding
De buizen

Afbeelding

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Op het moment is er niet echt een vooruitgang geboekt. Er zijn wat meer eitjes bijgekomen en een van de poppen is aan het verkleuren. Ik zie dat ze wel de zaden verwerken, maar helaas nemen ze geen fruitvliegjes of kleine krekels aan. Misschien zijn de fruitvliegjes te klein, die zijn 2 a 3mm in de lengte. Binnenkort zal ik kijken of ik wat nieuwe foto's kan maken.

Op het moment:
9 mieren (2 media en 7 minors)
10 eitjes
5 larven
3 poppen

Vragen en opmerkingen?
Laatst gewijzigd door Unexisted op 19 okt 2009, 10:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Hmm.. Gisteren zag ik een mier op zijn rug liggen en bewegen alsof hij niet meer kon omdraaien en vandaag is die overleden. Ik vraag me af wat er precies is gebeurd met de mier. Ik hoop dat het gewoon ouderdom was en dat het niet nog eens voorkomt. Gisteren heb ik nog gezocht naar een mix van haver, tarwe en andere zaden, maar ik kon alleen grote zakken vinden. Heb nu ook al een zak parkietenzaad van een halve kilogram.

Vragen en opmerkingen?
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Vandaag heb ik ze een fruitvliegje gegeven. Ik heb inmiddels een thermometer kunnen vinden en de temperatuur is ongeveer 27 graden. Als ik mijn nieuwe digitale thermometer met probe ontvangen heb van DX kan ik ook in het buisje zelf meten. Om deze mieren optimaal te laten groeien probeer ik ze elke dag een fruitvliegje te geven. Daarnaast houd ik ze dag en nacht warm en geef ik ze zaden als het nodig is. Ik weet niet of ik ze ook nog op andere manieren kan boosten. Misschien door beter voedsel te leveren. Momenteel geef ik ze parkietenzaad en paardenbloemzaden. Ik ben op zoek naar een mix van meerdere soorten zaden, zoals haver, tarwe, graszaadjes etc. Ook ben ik van plan om ze deze winter geen winterslaap te geven. Ik probeer deze kolonie zoveel mogelijk te laten groeien en vanaf volgend jaar zal ik ze dan ook een winterslaap geven.

Binnenkort zal ik weer wat nieuwe foto's maken.

Op het moment:
9 mieren (2 media en 7 minors)
3 eitjes
10 larven
5 poppen

Vragen en opmerkingen?
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Vandaag is er weer een werkster dood gegaan. Deze werkster had dezelfde symptomen als de werkster die eerder was dood gegaan. Hij heeft een tijdje doelloos rondgelopen in de buitenwereld. Na een tijdje kon hij nauwelijks lopen en het leek alsof hij zich niet meer kon orienteren. Hij is een tijdje zowat kruipend door de buitenwereld gegaan. Gisterenavond kon hij zich niet meer verplaatsen en vandaag was hij definitief de pijp uit gegaan. Ik heb echt geen idee wat de oorzaak is van deze dood. Het lijkt me sterk dat het komt door ouderdom, maar ik weet niet hoelang een werkster leeft en hoelang de werksters al leven. Ik heb geen mijten gespot, dus ik denk niet dat het daar aan kan liggen (die kan je toch met blote oog zien?). Ik hoop dat dit zich niet nog een keer herhaalt.

Er is nu ook een nieuwe werkster die met een zaad tussen de kaken probeert het nest te vinden. Hij kan hem echter niet vinden. Hoe kan dit. Kan het komen dat het verlengstuk van de buizen en de grond van de buitenwereld van plastic is? Moet ik misschien van materiaal veranderen, bijvoorbeeld een ijsstokje?

Ik probeer deze kolonie optimaal te laten groeien.
  • - Verwarming
    - Stuk of 6 fruitvliegjes per dag
    - Beschikking over water door het grind
    - Verschillende zaden
Ik probeer de kolonie zoveel mogelijk te laten aangroeien. Eind November laat ik ze in winterslaap gaan. Als mensen nog tips en suggesties hebben, vertel ze dan! :D

Op het moment:
11 mieren (2 media en 9 minors)
7 poppen
8 larven
5 eitjes

Vragen en opmerkingen?
Laatst gewijzigd door Unexisted op 25 okt 2009, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Gisteren heb ik mijn weerstation binnen gekregen. Het apparaat werkt perfect. Het apparaat laat de binnentemperatuur, de lokale temperatuur van de probe en de luchtvochtigheid zien. De binnen- en buitentemperatuur heeft een marge van 1 graden Celsius. En dat voor 9 dollar. Enige nadeel is dat de informatie langzaam wordt ververst. De kwaliteit van de behuizing is ook niet geweldig, maar de functies werken perfect.

Hieronder een foto het weerstation en de daarbij behorende rode probe.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb gelijk de temperatuur gemeten in de reageerbuizen en dat blijkt ongeveer 28-30 graden te zijn. De luchtvochtigheid in mijn kamer is 50 - 60%. Ik geef ze elke dag wat fruitvliegjes. Sinds ik dat doe merk ik dat de ontwikkelingen veel sneller gaan. De larven worden dikker, meer eitjes, snellere ontwikkeling. Ik heb nu twee ontzettend dikke larven. Ik ben ontzettend benieuwd wat dat precies gaat worden. Waarschijnlijk weer een media werkster.

Op het moment:
13 mieren (2 media en 11 minors)
7 poppen
5 larven
8 eitjes

Vragen en opmerkingen?
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Vandaag is er weer een mier dood gegaan. Dezelfde symptomen als de andere mieren. Ik denk dat ze te weinig vocht binnenkrijgen. Dus ik heb ze laten verhuizen naar een nieuw reageerbuisje. Het reageerbuisje waar ze nu in zitten heeft natte watten als scheiding tussen de droge kant en het waterreservoir. Ze kunnen nu dus gewoon drinken uit de natte watten. Ik hoop dat ik het probleem van vocht tekort teniet heb gedaan en dat er dus geen mieren meer dood gaan.

Op het moment:
16 mieren (2 media en 11 minors)
10 poppen (1 a 2 media)
2 larven
10 eitjes

Vragen en opmerkingen?
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

De mieren zitten nu in een andere opstelling. Ik kan ze nu veel duidelijker zien. Voor de buitenwereld heb ik gips gegoten in het bakje. Hierdoor kunnen de mieren makkelijker de zaden vinden en hebben de pilstrips een vaste plaats.
Afbeelding

Ik heb het idee dat sinds ik ze dagelijks fruitvliegjes voer, dat de koningin meer eieren is gaan leggen. Echter, die namen ze toen waarschijnlijk alleen aan, omdat ze veel larven hadden om te voeren. Nu ze maar 1 larve hebben nemen ze geen insecten aan. Ik ben er ook achter gekomen dat de mieren veel houden van 1 soort zaad. Een ronde zaad met een zwart puntje ergens. Weet iemand de benaming? Ik ben eigenlijk ook op zoek naar zaden die ze in de natuur eten. Het gaat nog erg langzaag en ik hoop dat ik aan het einde van november een stuk of 40 mieren heb. Daarna krijgen ze rust.


Op het moment:
20 mieren (2 media en 11 minors)
6 poppen (2 media)
1 larve
20 eitjes

Vragen en opmerkingen?
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Volgens mij heb ik mijn eerste major als pop gezien. Hij is zeker 0,7cm groot en hij was lange tijd als enige een larve. Ik denk dat dit de reden is dat hij zo groot is geworden. Het is een grote media of een kleine major. Volgens mij maakt het niet uit, want polyformisme houdt volgens mij in dat je werksters van verschillende omvangen kunt krijgen. Ik ben in ieder geval blij. Dit is een mooi begin voor na de winterslaap. Ik laat ze eind november slapen.

Op het moment:
23 mieren (2 media en 11 minors)
4 poppen (2 media en 1 kleine major)
5 larve
Een klont eitjes

Vragen en opmerkingen?
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ik heb een dimmer toegevoegd aan mijn setup. Die staat momenteel op ~28 graden. De massa eitjes die een tijdje geleden zijn gelegd komen nu massaal uit. Ik vind het erg jammer dat ik ze eind november in winterslaap laat gaan. Ik ben bang dat het broed dit niet overleefd. Ik laat ze overwinteren op ongeveer 12 graden, namelijk in een koelvak in mijn koelkast. Weet iemand of het broed van Messor barbarus het overleefd op een temperatuur van 12 graden?

Ook ben ik van plan om zelf een thermostaat te maken. Ik zou een centraal systeem kunnen maken waar ik meerdere warmtematten op kan aansluiten met ieder zijn eigen thermostaat. De dag/nacht cyclus moet instelbaar zijn en de temperatuur zou te zien moeten zijn in een grafiek. Dit laat ik dan zien met een touchscreen grafisch display ofzo. Of misschien toch draadloos aansluiten op de computer en alles bekijken vanaf de computer. Ik ben er over aan het brainstormen en misschien ga ik er later wel een project van maken.

Op het moment:
25 mieren (4 media en 11 minors)
2 poppen (1 kleine major)
Veel verschillende groottes larven
Een klont eitjes

Vragen en opmerkingen?
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Momenteel zitten ze in de garage op ~15-17 graden. Als de temperatuur in de avonden daalt tot een graad of 12, dan zal ik ze in de koelkast gaan zetten. Midden februari haal ik ze er weer uit. Eind februari zijn ze weer op temperatuur.

Edit: Nu zitten ze dus in de koelkast op 10 graden. Als ik kijk zijn ze nog best bewegelijk. Ik hoop niet dat ze dood gaan. Ik lees van andere mensen dat ze de activiteit in de kolonie zien en dat ze daarom de kolonie uit hun winterslaap halen. Dat kan ik niet zien aangezien ze in een reageerbuis zitten.

Update: 22/12/09
Het nieuwe nest is klaar. Het is een klein ytongnestje geworden:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ze zijn nu al 2 weken uit winterslaap en het gaat geweldig. Het ytong nest ga ik toch niet gebruiken. Mijn bedoeling was dat het ytong deels het vocht op nam. Maar helaas werd het hele ytong nat.

Er zijn nu meer dan 30+ eitjes gelegd en daarnaast zijn er nog de larven en poppen van voor de winterslaap.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Alle larven en poppen van dit moment zijn nog van voor de winter.
12 poppen
3 larven
50+ eitjes

Ik hoop dat er uiteindelijk ook een echte major uit mijn eerste eitjes komt. Ik zit nu op ongeveer 30 werkers. Zoals het er naar uit ziet zal al het broed van vorig jaar zich ontwikkelen tot minor of media.

Vragen en opmerkingen?
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Explosie van broed. Het is grappig om te zien dat er naast hele grote werksters (majors) ook juist hele kleine werksters opgroeien. Naast een naaktpop van een major zie ik ook een naaktpop met een grootte van een nanitic.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ik heb de kolonie laten verhuizen naar een nieuw ytong nest. Voor uitleg en foto's verwijs ik je naar dit topic.

Afbeelding
Onder het warmtematje is het ytong nest te zien van Messor arenarius en Messor barbarus.

Het gaat redelijk goed met deze kolonie. Ontzettend veel broed is uitgekomen en ik schat de kolonie nu op 50-60 werksters. Er zijn namelijk ook flink wat werksters gestorven, mede door een verkeerd afgestelde warmtemat. Ook mijn grote major is helaas gestorven. Echter, op het moment telde ik 30-40 eitjes dus ik maak me er geen zorgen om. Ik heb wat foto's gemaakt van hun leefomstandigheden. Als ze zo door blijven groeien kan ik de kolonie over 1 a 2 maanden toegang geven tot de middenkamers. Het nest is eigenlijk over het algemeen vrij droog. De bevochtiging werkt niet goed, maar tot nu toe heb ik daar nog geen problemen mee gehad.

Afbeelding
Raar genoeg leggen de werksters de zaadjes bij het natte deel van het nest.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

De setup is iets aangepast. Onder de warmtemat heb ik rode folie geplaatst. Dit voorkomt dat de kolonie in rep en roer is als het licht aan gaat. Ik kan hierbij ook bevestigen dat ze rood licht niet kunnen waarnemen, want ze reageren er domweg niet op.

Ik schat het aantal werksters nu op 80. Nu meer dan de helft van de poppen is uitgekomen zie ik steeds meer eitjes. Ik schat het aantal eitjes op 40+. Over een maand als deze eitjes in werksters zijn veranderd zal ik ze toegang geven tot een nieuw nestdeel.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Op dit moment schat ik het aantal werksters op 200-250. Ze hebben veel broed en ze hebben ook een enorme voorraad aan zaadjes. Binnenkort komen de paardenbloemen tevoorschijn. Ik heb een video gemaakt.

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

De eerste majors zijn er! Vandaag ook voor het eerst paardenbloemen gegeven.

Al sinds het begin dat ik begonnen ben met deze soort lees ik veel tegenstrijdige verhalen over de omstandigheden die Messor barbarus nodig zou hebben. Een van deze verhalen ging over de vochtigheid van het nest. In de caresheet vind ik het volgende:
Voor de larven en eitjes is voldoende vochtigheid nodig, poppen kunnen droger en warmer gehouden worden, soms zelfs warmer dan de werksters die toezicht houden zelf verdragen. Ze zullen vaak ruiten en kamers 'versieren' met witte strepen van uitwerpselen.
Van de Messor barbarus caresheet.

Op het moment houd ik mijn Messor barbarus in een stuk y-tong dat ik al een maand lang niet bevochtig. Er ligt ontzettend veel broed. Er zijn ook veel eitjes en larven. Hoogstwaarschijnlijk heeft het droge nest geen negatieve invloed gehad op de ontwikkeling van de kolonie. De luchtvochtigheid van mijn kamer, 40 tot 60%, is genoeg voor de eitjes en de larven om zich te ontwikkelen.

De enige vorm van bevochtiging die deze kolonie krijgt is in de vorm van een waterreservoir. Ik heb twee kleine proefbuisjes gevuld met water in de buitenwereld gelegd. Ze drinken hier geregeld uit. Naar mijn weten is het dus niet nodig om rekening te houden met het bevochtigen van een nest voor de soort Messor barbarus.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Niet veel bijzonders te zien. Was bezig voor het filmen van C. cruentatus. Dus ik heb het nest daarnaast, Messor barbarus dus, gelijk ook gefilmd.

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Messor barbarus kan ook agressief zijn. Dit is de eerste keer dat ik ze zo agressief zie. Normaal verzamelen ze zaden en eten ze die rustig op in het nest.

Ik schat de grootte van de kolonie op minimaal 200 werksters.

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Mijn Messor barbarus kolonie bestaat momenteel uit 400-500 werksters. Ze leven nog steeds in een volledig droog stuk y-tong. Ze leven nu al 3 maanden op zaadjes en water dat ze verkrijgen uit het waterreservoir van een reageerbuis. Er is wel merkbaar minder broed aanwezig, maar dat vind ik geen probleem. De kolonie groeit nog steeds erg rap.

Ik kan Messor barbarus aan iedereen aanraden die een onderhoudsarme mierensoort zoekt.
Plaats reactie