Messor barbarus (BerendBassleer)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
BerendBassleer
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 17 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Messor barbarus (BerendBassleer)

Bericht door BerendBassleer »

Zondag 25 oktober 2009

Hey,

Alweer een Messor barbarus blog zal iedereen denken.

Ik had dus enkele weken geleden bij Ants-Kalytta een kleine Messor barbarus kolonie besteld (5-15 werksters). Toen ik deze ontvangen had bleek het proefbuisje gebroken te zijn en was de gyne dood (alle werksters waren nog levend, alleen de gyne was dood :roll: ). Dus had ik er weer eentje besteld, deze kolonie is nu goed en wel aangekomen.
De doos zag er op het eerste gezicht al 10 keer beter uit als de vorige die ik ontvangen had.

De kolonie telt ongeveer 20-25 werksters met reeds 2 media werksters. Deze zijn nu verhuisd naar een klein ytong nestje. Ze doen het goed. Bij aankomst waren geen eieren te zien. Maar nu heeft ze een mooi klompje gelgd. Er is ook 1 media pop (al gekleurd) en er zijn ook 2 minor poppen. De kolonie schrikt ontzettend hard als ik het afdekfolie van hun nest er af haal dus veel foto's zal ik in het begin niet maken. Maar hier zijn dan toch een paar -mislukte- foto's.

Hier ze je de dode gyne die ik op fenoftaline heb gezet
Afbeelding

En hier is een overzicht van het nest, links boven zie je de zaad opslag
Afbeelding

En nog een overzichtje
Afbeelding
BerendBassleer
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 17 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (BerendBassleer)

Bericht door BerendBassleer »

BerendBassleer
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 17 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (BerendBassleer)

Bericht door BerendBassleer »

mmm..
Het gaat momenteel net zo goed. Er zijn momenteel al een 13 doden gevallen aan onverklaarbare reden.
Daarom heb ik ze verhuisd naar een nieuw ytong nest maar dit is vééél te groot, omdat ik dacht dat het ytong het bakje helemaal vulde.
Als er iemand raad of tips heeft post ze bij 'vragen en opmerkingen'

Berend :(
Plaats reactie