Messor arenarius (UneXisted)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Messor arenarius (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ik heb vandaag mijn Messor arenarius kolonie ontvangen. De soort komt oorspronkelijk uit Israel. De kolonie is ongeveer 50 werksters groot. Mijn reden om deze soort te nemen is vanwege de polymorfisme van deze soort. De grootste werksters zouden tot wel 18mm groot kunnen worden. De koningin zelf is 18-20mm groot. Mijn grootste major is op het moment slechts een centimeter. Ik heb nog geen duidelijke foto's kunnen maken.

Ik ga ze houden in een reageerbuis op 25-28 graden. Als de kolonie wat groter is zal ik een gips of ytong nest gaan maken voor ze.

Vragen en opmerkingen graag hier.

Hieronder zijn wat foto's van een ander.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor arenarius (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Afbeelding

Foto's van de setup:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor arenarius (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ik heb de mieren zonet wat zaden gegeven en als reactie daarop kwamen veel werksters op de zaden af. Hieronder zie je alleen minor en media werksters.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Messor arenarius media werkster die een zaadje verzamelt en terugbrengt naar het nest.

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor arenarius (UneXisted)

Bericht door Unexisted »




Weer twee filmpjes. Er zijn weinig filmpjes beschikbaar op youtube van Messor arenarius. Vandaar dat ik zoveel filmpjes upload van deze soort. Dan is er in ieder geval wat footage te vinden op youtube.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor arenarius (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Eerste eitjes gespot.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor arenarius (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ik heb de kolonie laten verhuizen naar een nieuw ytong nest. Voor uitleg en foto's verwijs ik je naar dit topic.

Afbeelding
Onder het warmtematje is het ytong nest te zien van Messor arenarius en Messor barbarus.

Het gaat niet zo heel goed met deze kolonie. Op dit moment zijn er een stuk of 10 werksters gestorven. Er zijn een stuk of 10 eieren gelegd. Dit komt mede door een verkeerd afgestelde warmtemat. Daardoor werd het te warm in het nest. Ik heb verder ook geen idee of deze mieren houden van vochtigheid of droogte. Ze komen uit Israel, een woestijngebied. Ik ga dus uit van droogte. Echter, door de warmte is het ook veel te vochtig geworden in het nest. Je ziet op de foto hieronder dat de zaadjes aan het ontkiemen zijn. Sorry voor de slechte kwaliteit foto's.

Afbeelding
Grote larf...

Afbeelding
De ruimte die ze hebben. Links is de natte kamer, rechts de droge.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor arenarius (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Tijdje geleden heb ik een e-mail ontvangen van de verkoper.

Als de koningin nog geen eitjes heeft gelegd of als het broed niet groeit, dan zijn ze in winterslaap.

Dit verbaasde me, want deze mieren komen oorspronkelijk uit de woestijn in Israel. Waarschijnlijk zijn de omstandigheden in de woestijn niet het hele jaar door gelijk. We wachten af en hopen dat de koningin eitjes gaat leggen. Overigens, de grootste larf die je kan zien op de foto van mijn vorige bericht is opgegeten. Waarschijnlijk is de larf dood gegaan aan de hoge temperatuur.
Plaats reactie