Messor barbarus (Everio)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Heej hallo,

Na twee weken veel gelezen te hebben hier op het forum, super veel blogs gelezen, FAQ's doorgelezen en zo alle mogelijk interessante topics die ik tegen kwam heb ik maar een bestelling geplaatst bij antstore.de.

Ik heb dus gekozen voor de Messor barbarus omdat dit een zaden etende mier is en ik geen behoefte heb om een voederdierkweek op te zetten!

Maar goed, een lijstje samengesteld van dingen die ik wel wou hebben van de site, Messor barbarus met 1-3 werksters was maar 2.90 dus dan voor de zekerheid maar twee gekocht. Maandag besteld en vandaag de hele dag vrij genomen om te wachten op de meneer van GLS, en jawel hoor, om 15.20 (toen ik alweer uit was :roll: en dus voor niks was thuis gebleven v :cry: ) kwam de aardige meneer met mijn pakketje. Eerst een vreugdedansje gedaan en toen maar begonnen met uitpakken.

Van te voren had ik ook al de buitenwereld gemaakt en alles klaar gezet, fotocamera is momenteel spoorloos verdwenen (zal mn broer of zus wel hebben ;)) dus nu maar even foto's moeten maken met mn telefoon. Maar zodra het fototoestel terug is zal ik duidelijkere foto's maken!!

Testbuisje heb ik in de buitenwereld gelegd en aan de buitenwereld zit een ander testbuisje met net vers water, geduisterd (rood folie en plastic uitgezaagde van de buitenwereld), testbuisje waarin ze gekomen zijn is gewoon open en bloot, ik hoop dat ze uit zichzelf gaan verhuizen naar het testbuisje dat op de warmtemat ligt!

Linker bakje: 1 koningin en 3 werksters en geen broed
Rechter bakje: 1 koningin en 4 werksters en wat broed van verschillende stadia! (bij aankomst lagen er al 2 lijkjes in het testbuisje :( dat maakte het aantal dus op 6)

Hieronder dus de minder kwaliteit zijnde foto's

Klik hier voor reacties!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Ik had wat problemen dat ik condensvorming had in het testbuisje, matje ligt er nu overheen. Is dit voldoende? Of moet het matje er echt tegenaan liggen?

Condens moet op deze manier wel weg trekken neem ik aan? (En wegblijven ;))

Foto van de opstelling nu:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Vanmorgen werd ik wakker en toen waren ze nog niet vrijwillig verhuisd! Toen heb ik de testbuisjes tegen de slang gelegd van het buisje waar ze heen moeten verhuizen en een lamp aangezet. Eene testbuisje was verduisterd, heeft even geduurd maar op een gegeven moment gingen ze dan toch over. :) (Linkse bakje eerst.)

Rechter bakje is 1 werkster gesneuveld, waarom weet ik ook niet maar toen ik vanmiddag keek leek et net of ze vast zat aan de grond met haar achterste met een plakkende smurrie? Helemaal opgerolt en in de lucht aan het zwaaien met pootjes waarna ze op een gegeven moment toch dood was...

Maakt het aantal beide bakjes op drie werksters!

Vandaag ook beide bakjes wat onkruidzaad gegeven (Van de dierenwinkel.) Ik heb besloten om geen insecten te geven, ze moeten het maar doen met het zaad, water, suikerwater en heel af en toe een gevangen vliegje!

Familie kijkt me nu al raar aan haha, mieren? Hoe kom je daarbij? ;) Ach we zullen zien hoe het loopt! :)
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Kleine update maar wou em toch ff plaatsen :P

Ik ga paar dagen weg dus voor de zekerheid maar een testbuisje met extra water in de buitenwereld gelegd, een dekseltje van medicijnen gepakt om zaad in te leggen. (Anders moet ik bij het verwijderen van oud zaad alles één voor één eruit halen...)

Maar goed, alleen een vraag: Hoe geconcentreerd maken jullie het suikerwater? Ik heb ze er nog niet openlijk van zien drinken, ook geen fysogastrische achterlijfjes! Ik heb het zojuist ververst, in een normaal drinkglas, een cm water en daar een suikerklontje in, op laten lossen en dan in 2 pilstrips met watjes.. Moet voldoende zijn he?

Ik weet zelf hoe fijn ik het vond (en vind) als er veel foto's bij blogs staan, dus dan maar een foto van de aangepaste setup. Ik heb trouwens fijnmazig gaas (0,2mm) gelijmd op het gat in de deksel, en onderkant van de deksel ook ingesmeerd met talk voor de zekerheid. :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Een kleine update dan maar :)

Ik heb zojuist het warmtematje weer onder de testbuisjes gelegd. Over de testbuisjes rode folie en daarover een doek. Probleem als ik de warmtemat erover leg is dat die te groot is en dus in de vorm van een golf erop ligt (Of in de vorm van de letter 'M' met dan previes in het midden een gewicht). Als ik dan naar de kolonie wil kijken is dat heel veel werk en erg stresserend voor de mieren!

Zodoende ligt het matje er weer onder, alluminium folie over het waterreservoir en vandaag goed in de gaten houden of er geen condens komt in het buisje!

Tevens zag ik dat kolonie 1 (Rechter bakje) een nieuwe werkster heeft :D En twee poppen die al rood bruinig gekleurd waren, die moeten één dezer dagen uitkomen! Daarnaast lag er een mooi hoopje overig broed!

In het linker bakje (Kolonie 2) zie ik vooralsnog geen gekleurde poppen. (Niet goed kunnen kijken want ze waren erg gestresst!) Het verbaast me echt dat het rechter bakje beter gaat omdat ik vaker activiteit zie in het linker bakje (en het rechter bakje nog nooit toen ik keek), wel ligt er meer zaad in het buisje van de rechter kolonie! Wat wel opmerkelijk is dat beide kolonies geen paardebloem zaad aannemen (Zowel losse zaadjes als een hele bloem worden genegeerd!) En in het rechterbakje heb ik op sommige plaatsen schimmelvorming? (In de buitenwereld) terwijl ik nog geen levend voer heb gegeven. (Ja, een dood vliegje maja toen die niet aangenomen werd direct weer verwijderd!)

Het is wel mooi om te zien dat het linker bakje in de buitenwereld een hoopje heeft met rotzooi, stukjes schil van zaden etc!

Wel zag ik in het rechter bakje dat ze een zaadje tegen het watje hebben gedrukt en die is ontkiemd! Hoe kan ik dit verwijderen? (Kom er niet in met een pincet!) Ben bang dat als ik het laat zitten de wortels door het watje groeien en het water het buisje in loopt. Of voor nu maar zo laten? Of een nieuw buisje aanbieden?

Tot slot heb ik eindelijk na twee weken zoeken een dierenwinkel gevonden in de buurt die voedseldieren heeft! :D Woensdag komen die nieuw binnen en dan haal ik me een bak fruitvliegjes, dan eens kijken of ik de voedselbodem verwijder ofzo! (Omdat ik geen kweek wil, ik koop wel een nieuwe bak als ik dat graag wil voor die paar euro per maand ofzo... Verder wil ik ze voornamelijk op zaad laten leven!) Tot nu toe ook enkel zaad gegeven en suikerwater en één keer dextrosuiker water. Heb ze één keer zien drinken van suikerwater, maja ik weet niet wat er gebeurt als ik het niet zie natuurlijk dus ik blijf trouw verversen om de twee dagen!

Trouwens, ik had bij antstore twee Messor barbarus kolonies besteld, bang dat één Gyne het niet zou overleven, nu ze dit toch gedaan hebben wil ik één Gyne verkopen als de kolonie wat groter is, de andere kolonie wil ik zelf houden!

Tot slot twee foto's, ik krijg de macro functie gewoon niet goed... Heb een Canon PowerShot S70 die zeker voldoende moet zijn voor die taak maja dat lukt niet! (Even op internet zoeken naar wat tips ofzo, of jullie?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Zoals ik eerder al gezegd had had ik na twee weken zoeken eindelijk een winkel gevonden in de buurt die voedseldieren verkoopt. Maandag gebeld, de fruitvliegjes waren op maar kregen ze woensdag (vandaag) nieuw binnen. Zojuist dus daarheen geweest, erg mooie winkel! (Was er nog nooit geweest, super groot, heel veel dieren benodigdheden, van goudvissen tot paarden tot slangen etc...)

Dus ik bij die man gevraagd voor fruitvliegen, die waren net nieuw binnen gekomen. Ik gevraagd of ze konden vliegen en dit konden ze wel volgens hem. Dat vond ik al merkwaardig, hoe moeten de dieren die dan kunnen vangen? Ik hem gezegd dat die vaak genetisch gemanipuleerd zijn en dus vleugellam zijn waarop hij zei dat ze wel konden vliegen maar niet echt ver. Naja omdat ik toch enthausiast was dat ik ze eindelijk in de buurt had gevonden en voor 2.40 euro het wel wou proberen ze toch gekocht met in mijn achterhoofd dat de verkoper waarschijnlijk niet wist waarover hij praatte en ze niet konden vliegen.

Ik naar huis, bakje eens goed geklopt zodat ze op de bodem lagen, één kant een beetje geopend en toen wat overgeklopt in een ander bakje. Vliegen kunnen ze dus niet!! :D

Heb er een paar (stuk of 10-20) over gezet in een bakje op mijn kamer, de rest met broed staat in de garage.

Net dus beide Messor barbarus kolonies ieder 2 vliegjes gegeven en even gekeken, één zag ik direct al moeizaam over de talk lopen maar gelukkig heb ik ook een losse deksel erop leggen voor de zekerheid. Wel springen ze af en toe een cm ofzo. En één fruitvlieg zag ik net van de suikerwater drinken.

Nu maar afwachten of ze aangenomen worden. (Eerste levende voedsel, voorheen enkel onkruid zaden mix en suikerwater.)
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Toch nog even een update :)

Ik had ieder 2 fruitvliegjes gegeven maar daar kijken ze niet naar om. Ik had nog twee fruitvliegjes suikerwater laten drinken en paar minuten in de vriezer en toen in de slang gelegd naar het buisje, bij het linker bakje hebben ze die naar binnen gehaald. :)

Toch kon ik het niet laten even te kijken en ik zie bij de rechter nu al 6 werksters :D de twee poppen die al bruinig gekleurd waren zijn dus uitgekomen!! :) (Dit was de kolonie die bij aankomst al enkele doden had) Die doet het dus wel beter!

Verder heb ik nu een bak fruitvliegjes waar ze niet veel mee doen haha..
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Het is niet echt update waardig maar tevens een vraag voor de mensen die mee lezen. :)

Ben een weekend weg geweest en ik kwam net terug en in de kolonie die het slechtst gaat heb ik een sterfgeval. Daar zijn nu nog maar twee werksters, termperatuur was op iets minder dan 25 graden, ik heb toen een dun boekje onderuit gehaald. (Zodat de kolonies iets dichter bij de warmte zitten.) Warmte zit nu gemiddeld op 28 graden in het buisje. Dit is niet teveel neem ik aan?

Verder zie ik wel bij beide een hoopje redelijk ontwikkeld broed liggen! :D De kolonie die goed gaat neemt alle fruitvliegjes aan die ik ze aanbied, de mindere kolonie niet zo... Ook heeft de kleine kolonie veel minder zaad verzameld dan de andere kolonie, kan hier een oorzaak voor zijn? Of komt dit simpelweg doordat ze (nu dus) met 3x zo weinig werksters zijn? (Kolonie 1 = 2 werksters, kolonie 2 = 6 werksters)

Ik kan echt niet wachten tot de kolonie groter wordt!! Dat ik eens wat meer activiteit zie! Ik heb een nieuwe webcam besteld (Zelfde als Unexisted.) dan kan ik op bewegingsdetectie opnemen en goed zien wat ze doen als ik er niet ben!

Ik heb nu over het waterreservoir alu folie en over het buisje rode folie, daarover alu folie gevouwen, als ik de alu wegvouw zie ik wel opeens veel activiteit, merken ze rood ligt dan toch op? Of zien ze mijn vinger er wel doorheen?

Tips, commentaar? Alle is welkom! Klik maar!
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Een kleine update dan maar! :)

Ik heb het weekend de nieuwe webcam ontvangen; Microsoft LifeCam Cinema en daar een beetje mee gespeeld. (Hele weekend weg geweest dus bijna niks meer mee kunnen doen.)

Toch nog een filmpje die ik ermee gemaakt heb via bewegingsdetectie. (Camera filmt dus pas wanneer er beweging geconstateerd wordt.)

De kolonie is nog maar klein dus bewegingsdetectie is dan wel handig, er zijn niet constant mieren in de buitenwereld.



Verder tussenstand vandaag:
Kolonie 1: 3 werksters en broed. (Deze gaat beduidend slechter dan kolonie 2! De reden is mij echt totaal onbekend!)
Kolonie 2: 10 werksters en broed.

Bedenk jezelf dat beide kolonies met 3 werksters aan kwamen. (Kolonie 2 had 2 dode werksters in het buisje en 1 die na een dag dood ging. Voor de sterfte was de kolonie dus 6 werksters groot, kan dit een reden zijn? Dat de kolonie dan al sneller groeit bijvoorbeeld?

Ik had een dimmer gekocht bij de gamma en die werkte goed, constant rond de 26 graden toen ik de buisjes in alu folie had gewikkeld, maar ik kwam er snel achter dat er stroom stond op de folie?? Dat dus verwijderd en ipv de alu folie een papieren zakdoekje erover voor duisternis. Echter ik krijg hem totaal niet gedimt meer, temperatuur loopt soms dan ook op tot 31 graden!

Maar daarom heb ik deze thermostaat besteld, vandaag bericht dat die verstuurd was dus die krijg ik morgen. Ik had gevonden op internet dat deze thermostaten degelijker zijn dan de LuckyReptile thermostaten en heb dan ook voor deze gekozen. (Op de site staat voor verlichting maar deze site zegt dat het ook voor warmte regulatie is.)

Ik hoop dan ook dat ik vanaf morgen de temperatuur beter kan regelen!! Vooral nu de zomer dan toch in aantocht is!

Als voeding geef ik ze fruitvliegjes en zaden, paardebloemzaden worden nu wel aangenomen door kolonie 2, kolonie 1 heb ik al zeker een week niet meer uit het buisje gezien dus daar duw ik vanalles het buisje in, ik hoop dat die kolonie er nog bovenop komt!

Vragen of opmerkingen?
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Zoals in de vorige post staat zou ik eigenlijk gister de thermostaat krijgen, die kreeg ik niet dus ik was om te verreken haha.. Maar vandaag dan toch eindelijk binnen! :)

Omdat ik hier op het forum niet veel kan vinden over deze Habistat thermostaat heb ik wat foto's voor jullie gemaakt als naslagwerk. :)

Mijn excuses voor de kwaliteit, heb dit met mijn telefoon moeten doen, mijn vader heeft de camera mee op vakantie. :roll: Maar de kwaliteit is voldoende voor dit doeleinde. :)

Het gaat dus om de 300 Watt versie, ik kan hier dus tot 300 Watt op aansluiten, wat meer dan voldoende is! Er zitten drie kabels aan, één voor netspanning, één voor de stekker van de warmtemat en de andere is de sensor, deze is tevens waterdicht, op het oog een erg degelijke sensor! Temperatuur is te regelen van 16 graden tot ongeveer 35 graden celcius. (Temperatuur staat aangegeven tot 32 graden maar dat is niet het uiterste, daar kan dus een paar graden bij.) Wat ook noemenswaardig is dat ik bij normaal gebruik 5 jaar garantie heb! (Zodra je er zelf mee gaat rommelen verloopt die uiteraard.)

Installatie:
Ik heb de twee buitenwerelden naast elkaar staan en dan in het midden de twee nestbuisjes (zie eerdere foto's) De sensor heb ik nu samen met een temperatuur sensor in een leeg buisje geplaatst en die heb ik tussen de twee nestbuisjes geplaatst op ongeveer gelijke hoogte. Zo zou ik op een correcte manier het nest verwarmen.

Ik heb de temperatuur op 26 graden gezet. (Iemand die een andere temperatuur aanraad voor Messor Barbarus?) Het lampje rechtsboven brand zodra de warmtemat aan staat. (Dit is een systeem van on-off. Wat wil zeggen dat de thermostaat de warmtemat van stroom voorziet totdat de temperatuur boven de ingestelde temperatuur loopt, de thermostaat sluit dan de stroom af zodat de temperatuur daalt, als deze weer onder de ingestelde temperatuur komt krijgt de warmtemat weer stroom waardoor de temperatuur stijgt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Geen grote update maar wou hem toch even delen!

Ik keek net weer eens naar de kolonies met verrassend resultaat! :)

Kolonie 1: Heeft nu 5 á 6 werksters. Deze kolonie ging heel erg slecht en ben blij dat ik nu eindelijk nieuwe werksters heb! Had de hoop al bijna opgegeven!
Kolonie 2: Heeft nu +/- 16 werksters en veel broed. (In de chaos geteld.)

Daarbij vind ik kolonie 2 dan ook erg goed gaan! Al 13 nieuwe werksters op een maand tijd! (Waar kolonie 1 dus achter blijft met nu pas een paar nieuwe werksters.)

Ik hoop dat kolonie 1 nu ook weer eens buiten het buisje komt, heb tot nu toe vliegjes naar binnen moeten duwen maar dan heb ik geen overzicht ervan, ik zie ook dat er nog altijd wat vliegjes liggen in het buisje, al is dat nu wel op een hoopje gelegd.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Een iets meer interessantere update, mijn vader heeft de camera mee op vakantie maar ik kwam op het briljante idee om de Microsoft Lifecam Cinema te gebruiken en eens 2 filmpjes te maken van de beide kolonies met onderstaand resultaat:

Om te beginnen kolonie 1: Deze gaat het minst goed, heeft nu rond de 6 werksters (Kan het niet goed tellen) en een hoopje broed. Dit filmpje is een beetje mislukt door de weerspiegeling van de zon, toch een indruk van het nest:


En dan kolonie 2: Deze gaat erg goed, hebben een grote voorraad zaden aangelegd en het hoopje broed is echt extreem. Alle stadia's komen ervoor. Dit filmpje heb ik gemaakt toen de kolonie wat rustiger werd nadat ik de rode folie verwijderde, toen was het paniek natuurlijk, enkele werksters zijn dan ook niet op het filmpje te zien, die waren buiten beeld in het buisje of in de buitenwereld:


Wel een minpunt is dat beide kolonies voor alsnog geen ingevroren fruitvliegjes aanneemt, terwijl ik er zeker 100-200 heb ingevroren. :X
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Kolonies gaan toch best hard!

Ik heb nu in 1 kolonie al 9 á 10 werksters, in de andere kolonie al 22! (Als ik goed geteld heb in de chaos! (A))

Wanneer kan ik beginnen met levende fruitvliegjes aan te bieden in de buitenwereld?

In dit topic zien jullie mijn plannen voor bevochting van het ytong via Blumat. Ik hoop echt dat dit gaat werken! Heb je totaal geen omkijken meer naar de bewatering!

Tips, commentaar en opmerkingen?
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Zoals de meeste best zullen weten had ik in plaats van ytong gewoon beton gekocht haha en daar als een gek in liggen hakken. (A) Alleen heb ik het toch nog voor elkaar gekregen om die te slopen! :P

Toen toch gister maar een blok gekocht met afmetingen 60x20x10 en net een paar uurtjes liggen knutselen. :) Om te beginnen heb ik hem precies door het midden gezaagd waarna hij nu een afmeting heeft van 30x20x10. Ik heb dit gedaan met een bovenfrees van mijn vader alleen heb ik de aan-uit schakelaar zodanig gesloopt. (Kut kwaliteit! :P) Waardoor die dus afgeschreven is. (Eerste keer dat die uberhaupt gebruikt werd!)

Maja binnenkort maar eens een nieuwe halen als er een leuke aanbieding is, gelukkig was ik wel net klaar ermee dus voor nu is het niet een heel groot probleem.

Ik heb op het blok een uitsparing gemaakt voor de buitenwereld en drie redelijk grote kamers. Ook is zoals te zien op de foto's dat ik wederom gebruik ga maken van bevochtiging via Blumat. Echter meerdere op het forum zeggen dat bij Messor barbarus het niet nodig is het nest te bevochtigen, dit kan ik altijd uitproberen maar ik wou voor nu toch de optie aanbrengen! Ik heb alles al werkend aangesloten om te kijken hoe nat het blok wordt, ik hoop dat als het te nat wordt ik dit kan instellen met de Blumat hoger te plaatsen en de rest op te vullen met watten.

Ik moet nu wel nog een manier verzinnen hoe ik de sensor van de temperatuur en thermostaat zodanig kan plaatsen dat de metingen betrouwbaar zijn en het tegelijkertijd geen ontsnappingsroute is. Iemand tips?

Ik weet dat foto's kijken het leukste is dus daarom twee:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Ik heb zojuist het nest nog iets uitgebreid, op de laatste foto heb ik nog twee verticale kamers gemaakt, die zijn te bereiken door de rechtse kamer waar een gat zit naar beneden toe.

Verder nemen ze geen fruitvliegjes meer aan? In ieder geval niet zoals ze dit in het begin deden! (Het zijn wel fruitvliegjes van dezelfde kweek, dit zijn nieuwe net uitgekomen vliegjes, misschien merken de mieren dat deze niet voedzaam genoeg zijn en het daarom houden bij de zaden?)

Iemand die me daar wat info over kan verstrekken?
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

We zijn weer een paar weken verder en de kolonogroei groeit naar tevredenheid! Ik heb zojuist na een 2tal weken weer eens goed gekeken en de kolonie heeft nu zeker 40-50 werksters waarvan de verschillende kastes erg zichtbaar zijn! (Dat wil zeggen tegenover 11 juni zeker verdubbeld!!) Ik heb nu al zeker één echte media! (Er zijn verschillende grotes in de werksters maar een media is echt veel groter dan de rest.) (Voor de mensen die het niet weten, na een media komt nog een major die bijna even groot is als de gyne (Scheelt een paar mm).

Ik heb ook drie filmpjes gemaakt met mijn webcam (Microsoft LifeCam HD Cinema) omdat die beter kwaliteit geeft als mijn foto en videocamera. Wel trilt het af en toe wat erger omdat ik hem moeilijk kan vast houden.

Het buisje is toch wel erg vuil en door de weerspiegeling is de kwaliteit niet super maar je kan het goed zien. Ook wel leuk te zien is dat de laatste keer toen ik keek er bijna geen broed meer was, er nu weer zeker een 10tal nieuwe zijn bijgekomen en er weer een leuke hoop broed ligt. Kolonie doet het echt heel goed!!

Als je goed kijkt zie je ook sommige mieren die nog niet helemaal uitgehard zijn. (Lichter van kleur.)





Ik vind dit een erg stoer filmpje, de webcam gericht op de binnenkant van het buisje, je ziet echt dat de mieren het donkere opzoeken (En dus onder de rode folie gaan zitten.)


Dan nog over de andere kolonie die het iets slechter deed, deze is bezig met een inhaalslag. Omdat die informatie niet zo relevant is en ik die zoveel mogelijk rust wil gunnen zal ik over die kolonie niet veel meer vermelden. Blog gaat dus voornamelijk door op de kolonie die de meeste groei doormaakt.

Oh, en ik bijt niet dus reageren mag best!:Klik! (Graag zelfs!)
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Goed, na toch wat commentaar gekregen te hebben dat het ytong nest erg groot was en omdat ik toch graag een ytongnest wil gaan gebruiken ben ik eens gaan hobbyen, resultaat is een ytong blok, nest en buitenwereld in één blok, afmetingen van het blok is lxb 20x10. De glasplaatjes van de buitenwereld zijn alle 8x8 cm en 2mm dik.

De kit is nu nog aan het drogen, zodra die goed droog is even talk aanbrengen en dan kan ik ze verhuizen!! :)

Brand maar los! :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Ik had een mooie constructie gemaakt met plankjes om ze vrijwillig te laten verhuizen, lamp gezet op het testbuisje maar ze kwamen maar niet buiten.

Na een tijd toch maar zelf besloten om ze te verhuizen. :P

Onderstaand filmpje heb ik gestart net nadat het buisje rustig in de buitenwereld werd gekiept, de gyne en een hoop van de werksters vlogen direct het nest is, de rest van de werksters zijn constant bezig met broed en zaden verzamelen. (As we speak.)



Ik zal dalijk nog een filmpje maken als ze allemaal in het nest zitten, ik heb ze nu toch grof gestoord, dan laat ik ze daarna weer een lange tijd met rust.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Hier het beloofde filmpje van het nest, ze hebben nu alles al naar binnen gehaald!!! (Ik heb niks verwijderd!)



Nu rode folie erover, daar overheen het warmtematje en nu wat rust gunnen! :)
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Vandaag iets opmerkelijks mee gemaakt. Ik was gister weg gegaan en had de rolluiken dicht gedaan voor de warmte. Nu kom ik vandaag thuis en mijn slaapkamerdeur was dicht, het was dus echt geheel donker op mijn kamer. Ik ga naar binnen en kijk in de buitenwereld en toen hadden ze al het zaad in de buitenwereld gelegd? Zodra ik de rolluiken open deed brachten ze al het zaad weer naar binnen? Ik denk dan dat ze de buitenwereld als deel van het nest beschouwden? Zaden liggen nu ook op de plaats waar de minste warmte is in het nest. (En dat was eerst dus in de buitenwereld toen het zo donker was.)

Ook zojuist een ongezoute pindanoot vermalen en in de buitenwereld gelegd. Die wordt momenteel nog naar binnen gehaald met minimaal 5 werksters tegelijk! (Ik heb sowieso nu meer activiteit sinds ze in dit nest zitten.)

Hoop broed is ook echt gigantisch voor deze kolonieomvang! Ik ga 18 juli op vakantie 10 dagen, als ik terug kom zal de kolonie echt explosief gegroeid zijn! And i can't wait!!!

De andere Messor kolonie heb ik trouwens aan een maat van me geschonken! Steeds meer bekenden die deze nieuwe hobby horen van mij zijn in het begin sceptisch maar worden steeds enthousiaster haha! (Mijn vriendin maakt me zelfs steeds gek dat ze de gyne wilt zien, waar ze toen ze voor het eerst hoorde dat ik mieren had hoog bij laag bleef roepen dat ze dan niet meer bij me zou slapen. :P)

Erg leuk dus! :)
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Vanmorgen was het weer het geval dat alles buiten lag. Ik heb toen direct maar de webcam aangesloten en begonnen met filmen.

Het is natuurlijk flink versneld. Originele opname was 300fps en die heb ik nog een keer 500% versneld. Echter had ik een paar problemen in het begin dus dat is wat langzamer, op een gegeven moment zie je het echt versnellen, vanaf dat moment is het daadwerkelijk 300fps x 500%.

Het is ongeveer een tijdsbestek van 3-4 uur in 1,5 minuut. :) Misschien niet zo heel interessant maar ik vind het kijken van foto's en filmpjes in blogs altijd interessant dus dan deel ik ze ook maar met jullie! :)

k*t, ik heb de vekeerde geupload haha... dit is de 300fps versie. Ik zal nu direct wel de versie uploaden x 500% welke dus nog geen 1,5 minuut duurt.

Zo :)
300 fps x 500%


300 fps


EDIT: De buitenwereld is te klein voor een testbuisje, ik heb dus een stuk slang afgeknipt, 1 zijde dicht gemaakt en bedekt met rode folie en die ligt nu in de buitenwereld, dat ze daar de zaden maar in leggen dan. Zitten nu wel constant 2 werksters in dat stukje slang? (Verder niks)
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Ik had vandaag gezien dat het erop lijkt dat ze begonnen zijn met graven, ofja een stukje tegen het plexiglas op (Afdekplaat) is een stukje weg en het leek erop of een mier aan het knagen was. (Zou eventueel ook afgebrokkeld kunnen zijn bij de fabricage maar ik dacht van niet. (Met bovenfrees gedaan.)

Maar hoe kan ik dit nu nog gaan oplossen voor zondag? Dan vertrek ik een week op vakantie, mijn broertje zorgt dat de temperatuur en vochthuishouding in orde blijft. Voldoende zaad aanwezig dus moet goed komen... Alleen niet dat ze halverwege volgende week door de ytong hebben gebeten, want dan is het prijs!

Zijkanten heb ik dan wel helemaal afgedekt, bovenkant ook grotendeels alleen een naad van kit waar ze doorheen kunnen knagen en de onderkant is open. Kans natuurlijk klein dat ze net daar uitkomen maar wat als het wel gebeurt??

Iemand????
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Vandaag terug gekomen van een weekje weg. Ik vertrouwde het nieuwe nest niet helemaal dus ik had voor vertrek een gracht aangelegd. In het geval ik ontsnappingen zou hebben ze niet los door mijn kamer zouden struinen. En ja hoor, 12 doden! :( En dan heb ik een media nog net van de verdrinkingsdood kunnen redden!

Het bevochtigingssysteem werkt ook niet goed in dit nest, ik heb dan ook direct een constructie op gezet om ze te verhuizen naar 2 reageerbuisjes, 1 met waterreservoir, de ander helemaal leeg. Liggen tegen elkaar gewikkeld in rode folie in de buitenwereld. Nu maar hopen dat ze vrijwillig verhuizen!

gelukkig hebben ze echt gigantisch veel broed voor deze koloniegrootte! Waarvan de media poppen steeds groter worden, de majors zullen niet lang op zich laten wachten!

Zodra ze verhuisd zijn kan ik de omstandigheden beter controleren en kan ik eens goed gaan nadenken over een nest, een nest waarbij de bevochtiging wel goed werkt en wat ik zo enkele dagen alleen kan laten zonder nodige verzorging! Als er tips zijn hoor ik die graag!
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Ik ga vanavond weg tot woensdag avond en ze waren nog niet verhuisd. Uit noodzaak toen toch maar het nest uit moeten kloppen net... De gyne en het broed liggen direct in het droge buisje? Terwijl de zaden in het buisje met vochtreservoir liggen... De omgekeerde wereld...

Nu kunnen ze in ieder geval herstellen en ik heb voldoende tijd eens echt goed na te gaan denken wat voor nest ik wil en dit te gaan maken in de zomervakantie.. En niet alles gaan haasten.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Misschien leuk en interessant te melden is dat ik ze zowel een testbuisje met vochtreservoir heb aangeboden en een leeg testbuisje, naast elkaar, verduisterd met rode folie. De hele kolonie zit in het droge buisje! Zij hebben dus geen vochtige omgeving nodig! Ik zie wel enkele werksters in het buisje met vochtreservoir tegen de watten zitten. (Drinken denk ik.)

Nog een bewijs/ teken dat Messor barbarus geen vochtig nest nodig hebben. (Temperatuur +/- 27 graden.)
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Deze kolonie staat te koop met ongeveer 60 werksters en heel veel broed in alle soorten.

Verkoop topic.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Deze kolonie is verkocht. Bij vertrek kon ik echt niet tellen hoeveel werksters er waren, in het verkooptopic had ik +/- 60 genoteerd, echter zal me niks verbazen als het er al een stuk of 100 waren! En dat op amper 4 maanden tijd.
Plaats reactie