Messor Barbarus (DonDiablo)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Messor Barbarus (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

Nou, hier ga ik dan met mijn Messor Barbarus van start. Ik start weer een blog zodat ik eventueel tips etc. kan krijgen. Post dus gerust tips en hulp!

Ik heb ze gisteren binnengekregen en ook al meteen ervaring op gedaan ten koste van een werkster, ik had (zoals hier onder te zien nmr. 1) me buitenwereld gedeeltelijk op de warmtemat gelegd en niet nadenken werd het daar dus ontzettend heet. Waarna ik een dode werkster in de buitenwereld aantrof.

Maargoed, ik heb nu dus de setup veranderd (nummero 2), ik heb nu met een slang de kolonie rechtstreeks aan de een reageerbuisje met aminozuuroplossing gekoppeld ze zijn wel een aantal keer bij het watje gaan kijken maar ze hebben er nog niks van gedronken. Ik moest nog wel even klieren met mijn warmtemat aangezien de dimmer te hard zoemd heb ik die niet gebruikt, maar er liggen nu 2 boekjes tussen de warmte mat en de reageerbuisjes en het schommeld af en toe maar gemiddeld is het rond de 28,5 graden.
Nou had ik ergens gelezen dat insecten bij M. Barbarus volstaan omdat ze zo snel verdrinken. 1)Waar halen ze dan hun suikers vandaan? Ik heb nu dus dat reageerbuisje er aan gekoppeld en ik heb vanochtend en gisteren een fruitvlieg er in gedaan, maar die wordt nog niet aangenomen. Momenteel neemt de kolonie dus niks aan. 2)Kan ik ze nu beter gewoon een tijdje met rust laten?(Of iets anders aanbieden (zaden? suikerwater, i.p.v. aminozuuroplossing?)

De kwaliteit valt tegen ik gebruik mijn mobiel, maar goed.
Afbeelding 1Ik weet niet waarom deze op de kant komt. Ik heb hem recht op genomen. Maar zoals je ziet stond de buitenwereld gedeeltelijk op de warmtemat.
Afbeelding 2 Boven zie je de aangepaste buitenwereld met gipslaag tegen de hitte(die nu niet in gebruik is).

31 mei 2010 kolonie binnen

3 werksters
2 larvjes
1 pop

1juni 2010

2 werksters
2larvjes
1pop

Reactie's !
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

Zo, er is nu vrijwel een week voorbij. Door de rode folie kan ik niet precies zien of de gyne al eitjes heeft gelegd. De pop was volgens mij dood ik denk dat die de reis sowieso al niet had overleefd.

Het goede nieuws is dat ik de koningin heb zien eten.. Ik heb een nieuwe setup met buitenwereld maar deze keer goed, waarin ik een aantgal levende fruitvliegjes heb neergezet die rond gingen lopen, op een gegeven moment liep er één het buisje in waardoor er grote paniek ontstont maar ik liet het maar ze gang gaan, was wel mooi om te zien dat de gyne agressiever was dan de werksters en de gyne heeft het vliegje ook vermoord en opgegeten.

Nu ik thuis kwam zag ik dat de paardenbloemzaadjes die ik voor de ingang had neer gelegd allemaal naar binnen zijn gesleept. Of ze deze nu ook eten weet ik niet. Het enige wat mij nu nog interesseerd is of die gyne vruchtbaar is.

Afbeelding
AfbeeldingHier 2 foto's van mijn (nogal rommelige) setup.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

Net even gespiekt,

7 juni 2010

2 werksters
6 larven (3 grote) (3kleine)

Alst ik het goed heb tenminste, ik zag sowieso de 3 larven liggen waarmee ze aangekomen zijn de andere 3 kon ik niet heel goed zien maar ze waren te langwerpig voor een ei en het waren er maar 3 dus ik denk niet dat dat eitjes zijn.
Aan de andere kant is dat toch wel raar want dat betekent dat ze in een week tijd (3)eitjes tot larven zijn veranderd....

Ik zag nog iets anders liggen het leek op een pluisje watten maar dit kan ook de dode pop zijn.

Ik ga nog wel even een andere keer beter bekijken. De kolonie was trouwens helemaal niet in stress toen ik gedeeltelijk de folie er af haalde, ik ga nu ook eens zilver folie er om heen doen kijken of dat helpt.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

Goed nieuws, ik heb een klompje eitjes gezien. Dus de gyne is vruchtbaar.

Ik heb ze net best zitten storen met licht, aangezien ik foto's probeerde te maken maar dat is niet gelukt. Mijn camera is er te slecht voor.

Momenteel groeien de larven best hard, hopelijk kan ik binnekort wat duidelijkere foto's plaatsen.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (DonDiablo)

Bericht door dondiablo »

De kolonie messor vlot goed, ik geef haar alleen zaden en heel af en toe een krekel. Dit is het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding


Ik heb overigens ook een tijdje geleden een kolonie van Mn overgekocht deze telt nu denk ik 100 werksters of meer.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Plaats reactie