Messor Barbarus (Gortello)

Alle Messor kolonies van de leden
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Messor Barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Hallo,
Hier zal ik mijn Messor barbarus kolonie gaan bijhouden die ik vandaag heb ontvangen.

stand van aankomst:
1 gyne
5 werksters
2 poppen
5 larven
en een paar eitjes (de rest waarschijnlijk opgegeten in de lange reis hier na toe)

Vandaag heb ik de kolonie ontvangen en ik heb ze dan ook bijna vrijvel meteen aangesloten op een buitenwereldje en op 2 reageerbuisjes. De reageerbuisjes worden het buizennest waar ze het eerste jaar gaan doorbrengen hoop ik. Na het aansluiten werd bijna vrijwel meteen de buitenwereld verkend door 2 werksters, op het moment bied ik ze aan: een paar zaadjes (ga nog opzoek naar paardenbloemzaad) een beetje honingwater en morgen een fruitvliegje (moet nog opjacht :lol: )

vragen/opmerkingen
Laatst gewijzigd door Gortello op 21 aug 2011, 18:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Ben nu druk bezig met het maken van een buizennest heb nu deels af alleen nog even fluon aanbrengen en klaar. Ook heb ik ze vandaag later over huizen naar een ander reageerbuisje (glas) in dit buisje is het beter mogelijk een betere foto te maken. Ben nog opzoek naar fruitvliegjes, Neemt een kleine kolonie als deze ook levende vliegjes aan zo ja dan ben ik nog opzoek naar een kweekje van niet vliegende vliegjes. Op het moment bied ik ze 2 dood bevroren vliegjes aan en wat zaadjes. Ook nog bezig met het maken van een goeie set-up voor warmtematje.
Laatst gewijzigd door Gortello op 21 aug 2011, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Even een zeer korte update.

Er is nu een werkster bij en vanwege condens is het buisje tijdelijk van het warmtematje af. Ik ben nog opzoek naar een oplossing. Heeft iemand ideeën?
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Gisteren heb ik de buitenwereld afgekoppeld, er zat een gleufje tussen de deksel en de plaat en er zijn nog maar 5 mieren. Dus ik vermoed dat er 1 is ontsnapt of natuurlijk gewoon dood. Ze hebben nu een nieuwe buitenwereld ongeveer 1,5x zo groot. Maar deze werd meteen al verkend door de media werkster de minor werksters of misschien nog wel nanitics. Toen het buisje was afgekoppeld heb ik er een kleine huiskrekel bij in gedaan deze werd gevangen en gedood nu ligt het in het buisje. Ik vermoed dat ze dit houden als voedsel ik hoop het omdat ze dode fruitvliegjes niet aannemen. Ook wordt alleen graszaad een beetje aanvaard. Ik heb ze op het moment niet meer verwarmd liggen omdat ik de thermostaat van ter.nl terug stuur, vanwege het het feit dat ik het niet vertrouw. Ik zit erover te denken deze thermostaat te kopen. Iemand ervaring? Of een betere?
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

De kolonie doet het op het moment erg goed ze nemen nu zaden mee naar binnen en ook huisvliegen worden geaccepteerd. Vooral graszaad en paprikazaadjes worden graag meegenomen. Ik heb ze nog niet verwarmd staan, maar dit moet voor even geen probleem zijn.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

De kolonie gaat super het aantal werkster staat nu op 6 er waren er 2 gestorven aan ouderdom maar daartegen over zijn er wel weer 4 terug gekomen. Alleen fruitvliegjes en meelwormen eten ze niet net als andere insecten. Wel zitten ze nu lekker warm op 26/29 graden schommelt een beetje. Wel kunnen ze een meelworm door midden bijten dat is wel erg 8-) om te zien
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Het gaat erg goed met de kolonie heb ondertussen 2 grotere mieren rondlopen en ze gaan lekker rustig hun gang, ze hebben geen winterslaap gehad maar dat moet denk ik bij deze soort wel kunnen. Hoewel ik dit jaar wel van plan ben de temperatuur iets te verlagen maar dan is het ook mogelijk. En het is oog nog lang geen eind november. Foto's komen nog binnenkort.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Kolonie telt nu rond de 50 mieren, wat ik toch echt wel veel vind voor een huisdier dat ik houd. Nooit vanmezelf verwacht dat ik zoiets zou behalen :shock:. Ben helemaal blij ook vandaag nieuw nest gemaakt voor mijn nigers ook helemaal gelukt zou nog el een foto posten.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Even een slechte foto update maar er komen binnenkort betere ga een ytong nest voor ze maken. Precies het zelfde model als mijn nigers nu hebben gekregen omdat ik weet dat het nu werkt en ik het kan ook ziet het er supermooi uit.

slechte kwaliteit foto van onderstussen oude situatie
Afbeelding
By gortello at 2011-04-08
zo ziet het nieuwe nest er ondertussen ± uit alleen is deze vind ik lelijker
Afbeelding
By gortello at 2011-04-08
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Heb vandaag een nieuw nest gemaakt voor mijn mooie miertjes en het is gelukt en vind het er supermooi uitzien ook zijn ze vandaag al overgehuist naar het nieuwe nest het is een nest waarin ze kunnen groeien dus bestaat het uit 2 delen een gedeelte waar ze nu genoeg aan hebben en een gedeelte waar ze als ze groter zijn toegang tot krijgen. Het nest is onbevochtigt en heeft een rechtstreekse buitenwereld, ook heb ik voor het eerst met oker gewerkt vandaag heb gisteren maar eens bestelt op internet en had het vandaag al in huis :o . Was ik natuurlijk superblij mee. heb ook een filmpje gemaakt van het nieuwe nest omdat dit wel in redelijk goede kwaliteit is als ik het vergelijk met de foto´s van de ipod.

Laatst gewijzigd door Gortello op 26 apr 2011, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Ze doen het ondertussen prima in hun nieuwe nest. Ze zijn al een paar keer gewisseld van kamer en ze proberen allerlei eten uit van het Antstore uitprobeer voedsel bakje. Sommige dingen begonnen ze echt te eten en andere dingen namen ze mee legden ze neer in het nest en de volgende dag lag het al weer buiten overal en nergens. Dus zal toch wel niet zo lekker zijn als ze gehoopt hadden.

vragen/opmerkingen
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »


Kijk op 1,35 voor Messor Barbarus.
Op de eerste foto is te zien wat ik maandag heb gemaakt voor de nest ingang, persoonlijk vind ik het wel erg mooi vooral als de kolonie over een tijdje wat groter is lijkt het me erg leuk op te zien hoe ze er in en uit lopen met afval en voedsel.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Heb (ondertussen)gisteren 3 lijkjes gespot, gelukkig zijn het minor werksters dus weet ik dat het door ouderdom is. Ook heb ik best veel kleine larfjes gespot dus die 3 doden komen wel weer goed. Ook zie ik nu wel elke dag 1 of 2 werksters in de buitenwereld, meestal water drinken omdat ze niet bevochtigt zitten. Ik heb nog wel 1 vraagje: Is het misschien beter om ze nu ze nog niet zo groot zijn nog in een iets kleiner bevochtigt nest te plaatsen? Ik denk namelijk dat het nest net te groot is, omdat ze ook het afval in de achterste kamers dumpen. Niet dat dit zo erg is, want het nest is niet bevochtigt en ze hebben geen vochtig voer maar graag even tips b.v.b. dank.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Heb vandaag toch maar besloten om een kleiner nest te gaan maken voor de kolonie, dit nest is ook nog uitbreidbaar met 4 of 5 kamers weet even niet meer hoeveel ik er heb ingefreesd. Ik heb het blok vandaag al gemaakt nu morgen nog even naar de schilder om 4 glas plaatjes te halen voor de buitenwereld en dan nog even mijn glasplaatje schoonmaken omdat er nog kit opzit van een ander nest. Als ik dit allemaal gedaan heb zal ik wel even een foto posten van het nieuwe (groei)nest, want dat is de bedoeling van dit nieuwe nest de kolonie een beetje sneller laten groeien. Maar eerst eens wachten totdat ze zijn verhuisd naar het reageerbuisje anders wordt het sowieso niks.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Ze zitten er in, ik ben erg blij dat ik ze een kleiner nest heb gegeven nu komen ze naar mijn idee meer tot hun recht. Ook kan ik ze nu leuker bekijken en maken ze niet meer zo'n zooitje van het nest, verder zijn ze ook niet zo lang meer in de buitenwereld aan het dwalen op zoek naar niks. Filmpje komt nog wanneer er weer een aantal werksters bij zijn of er iets anders leuks is om te zien.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor Barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Ik weet nog niet wat ik wil, maar ik heb ze gisteren toch maar weer in een buizennest gedaan. Een duo nest wel te noemen zie mijn schets van mijn nieuwe opstelling:
Schets van mijn opstelling.png
Ik heb een schetsje op Paint gemaakt omdat dit waarschijnlijk duidelijker is dan een foto, maar die komt natuurlijk ook nog. Samen met een filmpje van de verhuizing.
Ook heb ik op school toen ik me verveelde al eventuele uitbereidingen bedacht.

Verder zitten ze in het onverwarmde droge buisje dit vind ik eigenlijk best vreemd. Iemand een idee waarom ze dit doen?
vragen/opmerkingen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Gortello op 08 jun 2011, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »


Zoals beloofd het filmpje.
Foto heb ik nog geen tijd voor gehad wel heb ik ondertussen het watje vervangen door een plastic dopje. Omdat dit me werd aangeraden.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

De eerste poppen zijn er weer, ook verkleuren ze al iets. Verder is er nu een behoorlijk grote larve, nog nooit eerder gehad of hij is me ontkomen. Ik hoop weer een slag grotere mier. Verder werkt het nieuwe nest heel goed, ze verzamelen na al die tijd dat ik ze heb nu pas redelijk goed zaden. Nog niet zo actief als dat ik altijd lees in andere blogs maar toch hebben ze nu al een lekker voorraadje in verhouding tot al die tijd ervoor. Ik hoop nu dat de kolonie een keer lekker gaat leggen ik spot eigenlijk nooit eitjes. Of dit komt doordat ze er maar 2 of 3 hebben en ze die verspreiden, nu dus hopen op een keer een klontje eitjes zoals ik zie bij mijn lasius niger en myrmica rubra. Camponotus vagus heeft gewoon wat grotere eitjes dus hier kan ik niet over oordelen. Als de larve verpopt is zal ik het posten en misschien als het lukt nog een fotootje maar ik ben bang dat dit niet gaat lukken door beroerde kwaliteit.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor Barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Zoals belooft nog even een foto van de set-up, ook heb ik het verbindingsstuk ingezoomd omdat ik hier een verzoekje van kreeg. Verder nog een fotootje van de mieren in beroerde kwaliteit. Ook graven ze nu bij mij aan het watje ik weet niet waarom, maar ik ontdekte vanmorgen dat er ineens heel veel pluisjes in het verbindingsstuk lagen.

Afbeelding
de gehele set-up,
Afbeelding
het verbindingsstuk,
Afbeelding
de mieren.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Het klontje eitje is ondertussen aanwezig en het is ook nog een mooi groot klontje dus dat wordt nog wat dit seizoen, ook is de grote larve ondertussen verpopt en ik vermoed dat dit mijn eerste major wordt. Ze is echt gigantisch in vergelijking met mijn andere werksters en daar vond ik al een grote tussen zitten. Ik ben benieuwd of er nog grotere werksters komen, ik vermoed van wel omdat mijn kolonie nog maar rond de 65 werksters zit (gok ik).
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Vandaag hebben ze veel stress beleefd, ik heb ze vandaag verhuisd naar men nieuwe huis op de fiets samen met mijn C. vagus in een doos. Helaas was de weg niet lekker vlak dus trilde het nogal flink, ook is de doos onderweg van men bagage drager afgevallen :( . Gelukkig was alles nog heel dus heb ik geen mieren verloren. Toen ik er was heb ik ze meteen op hun plek gezet zodat ze nu even goed kunnen bijkomen. Verder is nu de major pop ontpopt, ben hier echt heel blij mee en ik heb er dacht ik nog 1 zien liggen. Ook liggen er nu veel andere groottes poppen en larven, het klontje eitjes is ook nog steeds aanwezig. Ik hoop dat dit blijft na deze barre reis.

vragen/opmerkingen
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Ze gaan weer super, ook heb ik vandaag voor het eerst meer dan 5 werksters tegelijk uit zichzelf in de buitenwereld gezien. Ook waren de zaadjes die er al een week inlagen in 1x weg. Ook zijn de 2e en 3e major pop gespot en ik kan niet wachten tot ze zijn uitgekomen. Na een lange tijd geduld hebben word je toch beloond met veel broed en verschillende stadia nieuwe werksters. Ik denk dat ik na de winterrust (dat nog wel even duurt) ze kan gaan overplaatsen naar een y-tong blokje. Ook hoop ik dat die kameraad wie de vorige keer ook foto's voor me heeft gemaakt weer een keer tijd heeft om nieuwe foto's te maken zodat ik men eerste major op de foto heb staan :D en ik jullie weer een foto update kan geven.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Vandaag is er eindelijk iets gebreurd waar ik al heel lang op zat te wachten, ze accepteerden een stuk meelworm helemaal uit zichzelf en ze hebben het zelf in het nest gesleept. Nu zitten ze er zelfs van te eten :D , ook waren er weer een aantal miertjes met zaadjes aan het slepen naar het nest.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Er was zojuist grote activiteit in de buitenwereld er was zelfs een major in de buitenwereld tot ik het licht aan deed toen ging die weer snel naar binnen, omdat dit de eerste keer is dat het zo druk was in de buitenwereld heb ik het gefilmd. In de video zul je zien dat er best veel mieren in de buitenwereld zijn, ook waren er al heel wat naar binnen gevlucht omdat ik het licht aan had gedaan om te filmen dus het was nog drukker.


Zoals je in het filmpje ziet (of misschien hebt gezien) heb ik ze daar een stukje regenworm gegeven, dit valt overigens bij alle kolonies goed in de smaak. Ook heb ik meteen het nest gedeelte gefilmd om te laten zien hoe het met de stand van zaken is, als je goed naar het broed kijkt zul je zien dat er 1 behoorlijk grote larve ligt. Deze larve is erg rond en is net zo groot als de gyne haar gaster. Ik ben zelf erg benieuwd wat deze larve gaat brengen, ik hoop een grote major, maar het kan ook een mannetje zijn door een foutje in de gyne bij de bevruchting van de eitjes, een gyne lijkt mij zeer onwaarschijnlijk omdat de kolonie hier naar mijn mening gewoon te klein voor is. Verder zie je ook een aantal net uitgekomen werksters (minimaal 1 kleine media) en natuurlijk de gyne. Ook zie je de 2 duidelijke majors rondlopen en de kleinere majors of grote media zie je ook, deze spot ik ook steeds meer in de buitenwereld en dit is natuurlijk erg leuk om een keer iets anders dan alleen minor werksters

Ook heb ik zoals je misschien al had mee gekregen weer een nieuwe set-up voor de kolonie, zoals je kunt zien in het filmpje zijn het 2 reageerbuisjes aan een bakje gekoppeld. De bedoeling is dat de 1 een zadenkamer wordt en de ander een broedkamer, zodra de broedkamer bom en dan ook echt bom vol zit krijgen ze een y-tong nest waar ze al eens eerder in hebben gezeten. Dit y-tong nest heeft dan 3 kamers en is uitbreidbaar naar 7 kamers of van 4 naar 7, waarschijnlijk van 4 naar 7 omdat ze in 4 kamers nog weer iets kunnen groeien en in 3 is dit toch weer wat lastiger, maar dit is dan een blik op de toekomst. Nu wordt het wachten tot wat die grote larve de kolonie brengt.
IMG_0170.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor Barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Het werd weer eens tijd om foto's van het nest te plaatsen, dus heb ik men mobieltje maar eens gepakt en kijken wat het werd. Wat je o.a. op de foto gaat zien is het resultaat van de grote larve, en natuurlijk de gyne met broed en de rest van de werksters. Verder is behalve mijn C. vagus kolonie ook deze kolonie hard gegroeit de laatste weken. Best wel mooi om te zien hoe een kolonie haar aantalen in een zo'n korte periode weer zo omhoog kan wippen. Maar genoeg tekst, tijd voor FOTO'S 8-) :
DSC00712.JPG
DSC00716.JPG
DSC00723.JPG
DSC00724.JPG
DSC00745.JPG
DSC00750.JPG
DSC00752.JPG
DSC00753.JPG
DSC00755.JPG
DSC00759.JPG
En natuurlijk ben ik erg benieuwd wat jullie van mijn foto's vonden. Ik ben erg blij met het resultaat, vooral omdat het met mijn mobiel is gemaakt.
vragen/opmerkingen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor Barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

DSC00777.JPG
En dan nog de major, nu met een uitgeharde kop.
DSC00778.JPG
DSC00780.JPG
DSC00779.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Weer even een nieuwe update. Niet de beste kwaliteit maar het geef naar mijn idee een mooi totaal plaatje, volgend 'seizoen' komen er betere filmpjes zodra ze uit dit buizennest zijn.

Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Ze zijn ondertussen in winterslaap aan het gaan, vorig jaar hebben ze overgeslagen. Dus ze zouden zonder kunnen, ik gok het er alleen niet op om dit 2 jaar achter elkaar te doen.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Heb de kolonie in een nieuw nest verplaatst na het afronden van de winterslaap. Ondertussen is dit al weer even geleden, maar ik spot helaas nog steeds geen broed. Ze verwerken gelukkig wel zaden dus ik heb hoop.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Gortello)

Bericht door Gortello »

Net als bij mijn C. vagus kolonie merk ik dat de kolonie niet echt groeit. Ik vermoed dat dit komt omdat ik nu de kolonie van boven verwarm en daardoor de warmte niet goed het nest in komt wat je bij buisjes wel hebt. Daarom krijgen ze vandaag ook weer een buizen nest tot ik een betere opstelling heb gevonden voor dit probleem. Foto's volgen zodra ik men mobiel binnen heb, want dan hoop ik weer beter foto's te kunnen maken dan met mijn ipod.
Plaats reactie