Messor barbarus no. II (Everio)

Alle Messor kolonies van de leden
Gesloten
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Messor barbarus no. II (Everio)

Bericht door Everio »

Beste,

Zoals je vast zult weten heb ik hiervoor nog een andere Messor barbarus kolonie gehad. Klik!

Ik heb deze verkocht en de kolonie van Unexisted aangekocht.

Ik heb toen een nieuw formicarium gebouwd (Klik!) waar ze welgeteld één hele dag in hebben gezeten, de eerste nacht hebben ze zich door het gips en de kit gevreten en zaten ze onder de blokken ytong, waar net een paar mm ruimte was. Ik heb toen het hele nest uit elkaar gebroken en ze verhuisd naar twee testbuisjes.

Ze zitten daar momenteel nog in, twee lege testbuisjes en één testbuisje met waterreservoir. De buisjes zijn overbevolkt en constant een 50-100 tal werksters in de buitenwereld, ze moeten dus nodig verhuizen naar een groter nest.

Ik heb flink wat uurtjes gespendeerd met onderstaand resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Voor een uitgebreide beschrijving van de bouw van dit formicarium wijs ik je naar het volgende topic: Klik!

Wat betreft de thermostaat, deze zit in het grote blok op ongeveer tweederde van boven naar beneden, die stel ik in op 22 graden celcius, dan is het hele nest gedeelte onder de sensor warmer dan 22 graden en vanaf de sensor naar boven is het dus kouder dan 22 graden. De warmtemat ligt onder het formicarium, ik ga er vanuit dat dit voldoende warmt zo.

Ik ben momenteel aan het testdraaien wat betreft bevochtiging en vannacht de warmtemat. Als dit allemaal in orde is kan ik ze morgen of overmorgen laten verhuizen.

Bij vragen en opmerkingen wil ik je graag doorverwijzen naar het volgende topic: Messor barbarus no. II (Everio) Reactietopic.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus no. II (Everio)

Bericht door Everio »

Ik heb ze nog niet naar het nieuwe nest kunnen verhuizen omdat de gracht waarschijnlijk lekt, het is dan wel minimaal maar voldoende. Hier moet ik nog eens goed naar kijken.

Ik heb wel een filmpje gemaakt hoe ze in de weer gingen met een vlieg, deze leefde maar ik had de vleugels eraf geknipt. Afgespeeld x10.

Ik moet nog een beter fotobewerkingsprogramma zoeken zodat de kwaliteit hoger blijft.

Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus no. II (Everio)

Bericht door Everio »

De verhuizing is zojuist ingezet. Ik wou de buisjes in de grote bak leggen bij de nieuwe nest ingang zodat ze zelf konden verhuizen alleen laatste paar cm viel het buisje uit mijn handen en was er een stuk glas afgebroken. Ik heb toen maar het hele buisje omgekiept.

Ik heb twee filmpjes gemaakt, je ziet bij het eerste filmpje hoe de gyne het nest in gaat. De film is opgenomen met de standaard instellingen van de LifeCam software, ik moest snel zijn. (A) Commentaar is ingevoegd in het filmpje op momenten waarop de gyne te zien is.





Ik had ook een buisje vol met zaadjes in de buitenwereld gelegd, ze zijn nu dit hele buisje aan het leeg maken, alle zaden leggen ze buiten neer, ver weg van het nest. Ik heb dus geen flauw idee waarom ze dit doen?
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus no. II (Everio)

Bericht door Everio »

Ik ben erachter gekomen waarom de kwaliteit zo laag is, hij stond op een te lage resolutie. Wel jammer want je ziet echt een groot verschil met de resolutie op HD.

Een blik op de ingang van het nest:



Een blik op het verzamelen van zaden, ik weet niet waarom ze eerst alle zaden uit het buisje halen, dit op de grond leggen en daarna allemaal verslepen het nest in. Wat ze allemaal buiten hadden gelegd ligt nu al in het nest.

Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus no. II (Everio)

Bericht door Everio »

Deze kolonie is verkocht inclusief setup.

Ik ben een 3-tal weken geleden verhuisd en ik heb hier niet de plaats ervoor die ik zou willen zodoende stond de grote bak alleen maar op mijn klerenkast. Erg hoog en weg gestopt dus.

Ik heb er toen voor gekozen om te kijken of er animo was om de gehele setup over te nemen. Nou die was er en ze zijn gister dan ook opgehaald geworden.

Hier mag een slotje op. Hoop dat iedereen een beetje genoten heeft van de filmpjes van deze en de andere blog!
Gesloten